Eucomeenheid - voor of tegen (GEEN SoW topic)

england

Bericht door england »

Hear hear Maninne! Want ik heb hier verschillende biografien ligen van mensen in moslim landen, China etc, waar God zelf sprak, door het lezen van de Bijbel..., en zelf zonder Bijbel, maar waar God zelf zorgde voor zijn kerk!

Maar is zending en evangelisatie dan iets waardeloos en onBijbels, VBG? Tijdverspilling want als mensenuitverkoren zijn komen ze er toch wel? En als ze verloren gaan waren ze blijkbaar niet uitverkoren...toch?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Effe off-topic

Zucht, het lijken wel weer de oude tijden!!!! Jammer!

Personen die al een tijdje op het forum zitten weten wat ik bedoel!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste forumvrienden,

Was het Augustinus die sprak 'buiten de kerk geen zaligheid?' Dat is nogal wat. Toch raakte Augustinus hiermee de kern en dat is namelijk dat er buiten de Woord verkondiging géén zaligheid is. Zeker kunnen we dwalen Rhodé zoals Maarten Luther deed in zijn avondmaalsleer, maar in zijn prediking van de 'rechtvaardiging van de goddeloze' was hij zuiver. Waar deze prediking wegvalt is alles nutteloos en kan er geen mens zalig worden. Het is toch het Woord wat zegt 'het geloof is door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord Gods'. Dat betekent niet dat God niet almachtig is om Zijn Woord te brengen in iedere hoek van de wereld en daarom geldt ook nu nog onverkort het zendingsbevel 'Gaat dan heen en verkondigt het Evangelie aan alle creaturen'! Waarom, wel 'wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen u tot het geloof'. Buiten Christus is God een verterend vuur. Zo zijn zijn knechten herauten, ja 'gezanten van Christus wege', die de boodschap van verzoening moeten verkondigen. Laten we nooit denken dat er buiten de Woordverkondiging de zaligheid te verkrijgen en ook nooit te licht over deze verkondiging denken, want onze Heidelberger spreekt niet voor niets van de sleutelmacht. Openen of sluiten, binnen of buiten, eeuwig wel of eeuwig wee. Zo nauw komt het er op aan. Natuurlijk kan er over bepaalde zaken verschil zijn en kan het nochtans mijn broeder of zuster in Christus Jezus zijn, maar waar gedwaald wordt in de 'leer van de rechtvaardiging', daar staat de deur wagenwijd open voor alle dwalingen.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door memento
VBG, wat me het meeste dwarszit is dat je stelt dat alleen gereformeerde zalig worden. Want een arminiaan wil geen genade, stel je. Dus God kán geen kinderen hebben in de RK, Lutherse kerken, Oosters Orthodoxe kerken, etc etc. Vanwaar deze hoogmoedige, en depressieve gedachten? Is het niet God die doorgaat met werken, ondanks de stupiditiet van mensen?
Dit is de kern van je posting. op de rest wens ik al niet meer in te gaan.
Nergens, maar dan ook nergens heb ik ook maar één keer gesteld dat alleen gereformeerden zalig worden.
Alleen zij worden zalig die wandelen in de weg van het Woord, door de Heilige Geest geleid. Dan is de vervolgvraag: waar vind ik die rechte verkondiging? Dat is niet in die kerken die van het Woord afwijken. Daaruit volgt dat in die kerken de zaligheid niet is te vinden. Net zo min als de zaligheid te vinden is in streken waar geen prediking is.

Nu de andere kant. Wat mij zo dwars zit is het goedkoop maken van het bloed van Christus. Het doet er niet toe wat je gelooft. God bezorgt het wel!
Wat mij zo dwars zit is de oneer die God als de Rechtvaardige wordt aangedaan, omdat Hij zelfs niet het recht heeft om rechtvaardig verloren te laten gaan.

Nee memento, in jouw huidige lijn herken ik me totaal niet. Daarover zullen we het ook nooit eens worden.
Voorbijganger ga er even rustig voor zitten,

Want ik ga even heel verschrikkelijk boos op je worden. Hoe kom jij er bij op de rechterstoel van God te gaan zitten. Wie denk je wel dat je bent. Hoe kom je erbij mijn God en Vader in z’n schoenen te schuiven dat Hij er plezier in heeft om mensen verloren te laten gaan. Je zegt het nog net niet zo, maar het grijnst me tussen de regels door echt aan.

Weet je wat jij moet doen?! Vragen of God je ogen opent voor Zijn grote liefde, zodat je nooit meer, maar dan ook echt nooit meer als een olifant door porseleinkast heenwalst. Ook hier niet op OSW. Je maakt mensen verdacht. Bij het minste of het geringste wantrouw je ze. Ik kan je zeggen dat als waarheid zonder liefde komt ze regelrecht uit het rijk der duisternis afkomstig is. Bekeer je van deze weg en hou hier in Hemels Naam mee op, want je beschadigd mensen voor jaren!!!

Als je hierop verder nog persoonlijk wilt reageren kan dat ook via u2u.
<>< A Dieu
De theoloog
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

VBG, misschien is het goed als jij je eens verdiept in de geschiedenis rond Luther en de Ausburg Confession. Luther leerde namelijk dat zaligheid 100% Godswerk was. Echter, dat was een probleem, daar velen van zijn volgelingen daar anders over dachten. Melangton heeft toen, in overleg met Luther, met goedkeuring ván Luther, de zaligheid van de mens beschreven als synergetisch ipv monergetisch. Luther heeft dit ondertekend, hij heeft er zijn tevredenheid over uitgesproken. Waarom? Misschien omdat Luther eenheid hoger had staan dan dogma's?

Een ander voorbeeld rond de Ausburg Confession. Er was een conferentie van theologen in Duitsland. Alle genodigden moesten de Ausburg Confession ondertekenen. Onder de genodigden was ook ons aller vriend Calvijn (samen met nog een paar bekende gereformeerde theologen uit Europa). Die zei, toen hem gevraagd werd, er geen enkel bezwaar tegen te hebben deze belijdenis te ondertekenen. Oók hij trok uit die dogma geen extreme conclusies zoals jij doet

Maargoed, je hebt gelijk vbg, de reformatoren waren veels te makkelijk...

Maargoed, VBG, omdat ik zo hard mijn point voor eucomeenheid loop te verdedigen, raak ik onevenwichtig, i.e. kom ik niet meer toe om te wijzen op het belang van dogma's, wat ik nu ook even bewust niet gaat doen ook, omdat ik bang ben dat dat de aandacht afleid van het andere wat ik zeg. Qua mening daarover deel ik de mening zoals Niek die in zijn post verwoord heeft

------------
PS> Sorry voor niet-zoveel-variatie in mn voorbeelden, maar ik had deze pas gelezen (zie Philip Shaff - Creeds of Christendom)

PS2 >
Wat mij zo dwars zit is het goedkoop maken van het bloed van Christus. Het doet er niet toe wat je gelooft. God bezorgt het wel!
Ik had me voorgenomen om hierop niet te reageren, omdat elke vorm van onderbouwing ontbreekt, maargoed, ik kan het niet laten. Mijn intentie is absoluut niet het geloven onbijbels makkelijk te maken, alsof het er niet toedoet wát je geloofd. Het enige wat ik stel, en dat stellen de oudvaders met mij, is dat de bijbel voldoende is om zalig te worden. Dat om zalig te worden geen dogma's nodig zijn (in tegenstelling tot wat de RK leerd), alhoewel deze wél nuttig kunnen zijn. Elke afwijking van die stelling betekend dat je niet meer reformatorisch bent, omdat dát één van de kernpunten is van de gereformeerde dogmatiek.

Wil ik daarmee stellen dat je zomaar met elke text aan de haal kan gaan en daarmee een broeder in het geloof bent? Nogmaals verre van dat. Men dient de Schrift in zijn geheel te lezen, maar zolang men maar leest over ellende en verlossing, over zondaren en over Christus, over zondig zijn, en Gods toorn tegen de zonden, en over dat geloof in Christus nodig is om verlost te worden ván die schuld, dan is dat voldoende. Want een ieder die in Hem geloofd gaat niet verloren, maar heeft het eeuwige leven.

En nog wat, elk kind van God leerd echt wel wat genade is. Ik moet de eerste nog tegenkomen die geen termen als onverdient en een wonder in de mond neemt.

[Aangepast op 24/2/04 door memento]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Voorbijganger ga er even rustig voor zitten,

Want ik ga even heel verschrikkelijk boos op je worden. Hoe kom jij er bij op de rechterstoel van God te gaan zitten. Wie denk je wel dat je bent. Hoe kom je erbij mijn God en Vader in z’n schoenen te schuiven dat Hij er plezier in heeft om mensen verloren te laten gaan. Je zegt het nog net niet zo, maar het grijnst me tussen de regels door echt aan.

Weet je wat jij moet doen?! Vragen of God je ogen opent voor Zijn grote liefde, zodat je nooit meer, maar dan ook echt nooit meer als een olifant door porseleinkast heenwalst. Ook hier niet op OSW. Je maakt mensen verdacht. Bij het minste of het geringste wantrouw je ze. Ik kan je zeggen dat als waarheid zonder liefde komt ze regelrecht uit het rijk der duisternis afkomstig is. Bekeer je van deze weg en hou hier in Hemels Naam mee op, want je beschadigd mensen voor jaren!!!
Theoloog, ik denk dat onze beste voorbijganger dat niet zó bedoeld. Maar misschien zou hij er goed aan doen voortaan wat voorzichtiger te zijn in zijn oordelen. We hebben wel met heel tere zaken te doen, die voor heel veel mensen heel gevoelig liggen (het is hun zaligheid)...
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
2Co 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Beste mannine,

Het lijkt net of jij zo'n gezant bent van Christuswege.
Heb ik dat goed begrepen?

Zo ja.
Kun je dan aangeven het verschil tussen een dominee en een gewoon gemeentelid.
Is er dan ook sprake van een roeping.
En een staan op de muren, zoals in Ezechiél 33?

Verder mag Voorbijganger hier net zo goed zijn mening zeggen als ieder ander.
Zoals hij nu wordt weggehoond door een aantal forumleden is liefdeloos.

Wat voor hemzelf waarheid is, dat is het ook voor een ander.

Je mag niet zeggen:
Voor mij geldt de Schrift, maar een ander kan wel in de Koran geloven. Het maakt niet uit.

HET MAAKT WEL UIT.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Hó Geriie, het mag niet zo zijn dat iemand (in dit geval VBG) ZIJN waarheid aan ándxeren oplegd, en bij het niet aanvaarden van ZIJN waarheid er BIJ WIJZE VAN SPREKEN met Hel en Verdoemenis wordt gedreigd omdat je zijn waarheid niet aanneemt of niet wilt aannemen.

Da's de andere kant van de postingsmedaille!
Nou, nou Rens.
Die dreiging heb ik nergens gezien.
En al zou iemand ermee dreigen, dan hoef je hem toch nog niet liefdeloos te behandelen?

Jij hebt toch de liefde hoog in je vaandel staan.
Handel er dan ook naar.
Plaats reactie