Remonstrants: wat is dat?

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Volgens mij gaat dit onderwerp inmiddels over de scheiding tussen wedergeboorte en de zekerheid van het gevoel (ook wel genoemd: 'tot de ruimte komen' of 'bewust in Jezus Christus geloven' ). Waarom? Om de kleintjes die niet durven te spreken over hun verlossing, vanwege de zwakheid van hun geloof, er wel bij te houden.

Beste Adrianus, als je kunt aangeven waarom de postings van Zeeuw e.a. remonstrants zijn, zou je dat kort willen weergeven?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Volgens mij gaat dit onderwerp inmiddels over de scheiding tussen wedergeboorte en de zekerheid van het gevoel (ook wel genoemd: 'tot de ruimte komen' of 'bewust in Jezus Christus geloven' ).
Gevoel = geloof?? Is dit een bewuste of Freudiaanse verspreking??
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Toen Paulus door Zijn stem werd levend gemaakt sprak hij: Wie zijt Gij, Heere. En volgde er nog een doorleving van mijn verloren staat buiten God en Christus. In drie dagen at en dronk hij niet.
En welk antwoord kwam er direct uit de hemel? zie Hand. 26:15
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e

En welk antwoord kwam er direct uit de hemel? zie Hand. 26:15


Ik ben Jezus, DIE GIJ VERVOLGT! is dat het kennen van Christus als verlosser?

[Aangepast op 25/2/04 door Adrianus]


Nou en of!
Hoor maar wat Hij nog meer zei:
Maar richt u op, en sta op uw voeten; want hiertoe ben Ik u verschenen, om u te stellen tot een dienaar en getuige der dingen, beide die gij gezien hebt en in welke Ik u nog zal verschijnen; Verlossende u van dit volk, en van de heidenen, tot dewelke Ik u nu zende; Om hun ogen te openen, en hen te bekeren van de duisternis tot het licht, en van de macht des satans tot God; opdat zij vergeving der zonden ontvangen, en een erfdeel onder de geheiligden, door het geloof in Mij.

Hij werd zelfs ter plaatse geroepen tot het ambt van apostel.

[Aangepast op 25/2/04 door refo]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

De poster van de synthese, zo zouden we je kunnen noemen Memento. En dat waardeer ik, echt!
Toch begeef je je hier in deze oplossing in een onmogelijke manoeuvre. Lees eens goed wat je stelt:
Er zijn geloofsuitgangen naar Christus, er is een niet-volledige (dus gedeeltelijke) kennis van Christus. Maar geen kennis van Christus als Verlosser. Echt memento; waar vind je dat in de Schrift ? Dat is toch onmogelijk ?
Als er geloofsuitgangen naar Christus zijn IS er toch (enige) kennis van Christus als Verlosser. Hoe kun je anders in Hem geloven ?
Zeeuw, zoals jij mijn stelling leest heb je idd gelijk met je bezwaar ertegen. Maar, dat staat er niet. Ik stel niet dat er geen kennis is van Christus als Verlosser, maar ik stel dat er geen kennis is van Christus als zijn Verlosser.

Met deze stelling wil ik trouwens níet zeggen dat er geen zekerheid is in dát geloof, want zekerheid is één van de kenmerken van een waar geloof.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wat onderschrijf je van harte? Die zin klinkt je goed in de oren en daarom ben je het er mee eens?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »


Wat is dit voor tweeslachtigheid memento? Is dit een zeker weten dat er een verlosser is? dat weten mensen met een historieel geloof ook. Wat heb ik daar aan als ik niet zeker weet dat hij ook mijn verlosser is? Zie H.C. vr 1.
Het geloof heeft een toeeigenende werking. Zie "De zekerheid van het geloof "van Ebenezer Erskine.
Dat het geloof een toe-eigenende werking heb onderschrijf ik geheel. Maar dat kan zwak zijn, mn in het begin van het geloofsleven. Zo zwak dat men soms niet durft te spreken over Christus als mijn Verlosser.

Resumé: theologisch gezien eigent het geloof zich het heil toe, ook al kan dat bevindelijk slechts heel zwak, of slechts bij tijden, beleefd worden
Plaats reactie