Remonstrants: wat is dat?

theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Remonstrants: wat is dat?

Bericht door theoloog »

Beste mensen,

Ik kom in dit forum nogal eens de term remonstrants tegen. Ik raak steeds meer geïnteresseerd in dit “vergaarbak-begripâ€
<>< A Dieu
De theoloog
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Da was ook de bedoeling. Opzoeken doen we over een week nog wel een keertje ;)
<>< A Dieu
De theoloog
Lecram

Bericht door Lecram »

Het gaat om een aantal essentiele geloofszaken, zoals idd de vrije wil. De remonstrant zegt dat de Heilige Geest niet onwederstandelijk werkt (je kunt dus tegenstand bieden aan het zaligmakende werk van de Heilige Geest). Zij zeggen ook dat de gelovige van het geloof af kan vallen. Ze ontkennen ook de doodstaat van de mens.

Ondanks deze dwalingen geloof ik wel dat remonstranten oprechte gelovigen kunnen zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Volgens mij was het oorspronkelijke remonstrantisme van Arminius. Hij vond de toen gangbare opvattingen mbt verkiezing en verwerping onjuist. Hij vond dat wie leerde dat God zonder aanziens des persoons mensen verkoren of verworpen heeft God tot Auteur van de zonde maakte. Daarom dichtte hij de mens een vrije wil toe en plaatste hij de verkiezing in Gods handelen op grond van het 'voorgezien geloof'. God voorziet of iemand geloven zal en op grond daarvan verkiest Hij. 't Is allemaal heel subtiel. Het lijkt dus dat eerst de mens geloofde en daarom God verkoor. Maar het verkiezen gaat weer wel aan het geloven vooraf in de tijd.

Nu in 2003 kun je de term Remonstrant gebruiken om je tegenstander de mond te snoeren. Als iemand remonstrantse denkbeelden heeft, al is het in nog zo lichte vorm, nou dan weet je al genoeg.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

onwederstandelijk was dat niet oud-nederlands? :+
Je bedoelt denk ik onweerstaanbaar.
<>< A Dieu
De theoloog
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door theoloog
onwederstandelijk was dat niet oud-nederlands? :+
Je bedoelt denk ik onweerstaanbaar.
Daarom legde ik het ook uit ;) Dat heb je, als je jaren met deze termen bent gepokt en gemazeld (ook al zoiets:D)

[Aangepast op 23/2/04 door Lecram]
england

Bericht door england »

Ja, remonstrants is volgens mij het ingaan tegen de 5 artikelen, die hier worden aangeduid met de letter TULIP. Maar dat komt in allerlei vormen voor denk ik, en vaak is het door onkunde. Vaak als je uitlegd hoe het zit dan is men het er wel mee eens, zonder het te weten.

Ja, remonstrants is inderdaad een soort 'einde argument' oplossing. Immers, als men je verdenkt van Arminiaanse trekjes houdt dat in dat je mening waardeloos is, en gevaarlijk... Gevolg is dat je bijvoorbeeld een jaar abonnement op de Saambinder krijgt, en de kerkbode, en bepaalde opmerkingen enzo... Zelfs van mensen die ronduit zeggen onbekeerd te zijn (maar wij hebben in elk geval Jezus niet aangenomen, wij bedriegen ons in elk geval niet...met andere woorden: jij wel!) maar die het wel nodig vinden om je een avond lang te vertellen hoe nou de bekering plaats vindt, en wat je dan allemaal voelt, denkt en zegt... En natuurlijk wordt twijfel als de hoogste stand gekenmerkt, anders ben je namelijk remontrant, want dat heb je het zelf gedaan, zelf gekozn, dan hoor je bij het juichend Christendom/Remonstranten.

Dat is mijn idee dus, en de ideeen die ik tegenkom!
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

England,

zou je TULIP nog een keertje kunnen uitschrijven voor de rest?
<>< A Dieu
De theoloog
england

Bericht door england »

Zeker! Zelf vind ik het erg handig, op die manier weet je meteen wat de DL leren...!

T. total depravity -totale verdorvenheid.

U. unconditional election -onvoorwaardelijke uitverkiezing

L. limited atonement/particular redemption. Bijzondere uitverkiezing. Ze hadden een L nodig...vandaar. Het is niet beperkt op zich, maar wel bijzonder/particulier. Vandaar dat de meesten Particular redemption gebruiken. Je hebt hier mensen die 4-pointers worden genoemd. Dat houdt in dat ze dit punt niet geloven, al denk ik dat als je er 1 laat vallen je ze allemaal kwijt ben...
Maar als je dus die term hoort weet je dus waar het op slaat!

I. irresistable grace- onweerstaanbare genade/onwederstandelijke genade :-)

P. perseverance of the saints- volharding der heiligen.
jacob

Bericht door jacob »

is dit ook niet remonstrants.

Voor de zevende maal sinds de gemeente vakant werd, is de mededeling van een van Gods kenchten ontvangen........

De Heere Die Zich geen rekenschap van Zijn geeft, doe ons berusten in Zijn Goddelijke weg en wil. Moge het gemis van het profetisch ambt op het hart van jong en oud gebonden liggen of worden, daarbij gevoelend en belevend onze rechteloosheid en onwaardigheid. Alleen dan is er verwachting dat de Heere op Zijn tijd en wijze in deze grote ambtelijke nood voorziet.

Dus als ik me maar rechteloos en onwaardig voelt dan komt alles goed??????

ben benieuwd. Of ben ik nu gewoon een muggezifter?
england

Bericht door england »

Nee, Jacob, ik ben het helemaal met je eens! Ik denk dat het een remonstrantse opmerking is een een degelijk jasje!

En zo zijn er wel meer, denk ik, waarbij men de 'bekommerden en van verre staanden' zo hoog prijst, als zijnde bijna bekeerd, want ja, als je toch zo netjes leeft dan kan God er bijna niet meer onderuit..

Dat heb ik zelf ook lange tijd gedacht, en als ik dan zag dat ik wel 20 minuten lang gebeden had, nou, dan was ik er van overtuigd dat ik nu wel haast bekeerd zou worden! Dat kon God haast niet meer maken om mij niet te bekeren, ik deed zo veel voor Hem... :(
jacob

Bericht door jacob »

Ik zal maar niet zeggen waar het vandaan komt. Maar je begrijpt dat uit een kerk komt waar ze menen arminius te hebben buiten gesloten. Het erge nog vind ik dat ze zelf ds's binnen hun eigen kerkverband aanvallen en ze van remonstrantsie beschuldigen.

[Aangepast op 23/2/04 door jacob]
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Jacob,

kun je preciezer aangeven waar voor jou het remonstrantse inzit?
<>< A Dieu
De theoloog
jacob

Bericht door jacob »

nou ja dat als je je maar onwaardig en rechteloos vind het wel goed komt.

Volgens mij kan dit niet anders gebeuren dan door een oprecht geloof in Jezus Christus.

Het geloof als een mostert zaadje.
Mattheus 17:20 En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.

volgens mij zijn onwaardigheid en rechteloosheid ervaren wel kenmerken maar niet de kern. Net zoals het aannemen niet de kern is maar ook een kenmerk.
Plaats reactie