Remonstrants: wat is dat?

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik volg deze topic op de achtergrond en met gemengde gevoelens, maar nu heb ik toch een vraag aan je Adrianus:
Ik geloof dat deze predikanten werkelijk een eenheid zien tussen de hier aan de orde zijnde oudvaders wanneer het gaat om de wezenlijke zaken die hier aan de orde zijn. Misschien hebben deze mensen wel iets wat anderen missen. De natuurlijke mens verstaat immers niet de dingen die des Geestes Gods zijn? Aan deze tekst moest ik ook voortdurend denken bij het lezen van de werken van Blaauwendraad. Heb je daar wel eens over nagedacht?
A. Blaauwendraad beleidt in zijn leven kennis te hebben aan Christus en is dus (voor zover wij kunnen weten) de natuurlijke mens gestorven en levend in Christus. Of stel je zijn geloof ter discussie?

B. Heb je zo jezelf wel eens beoordeeld? Of alleen dhr. Blaauwendraad? Verstaan jij en ik (en iedereen hier) wel de dingen die des Geestes Gods zijn? Misschien geeft die vraag ons een wat meer nederige houding in de discussies?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Maninne
De moordenaar aan het kruis kreeg direct als antwoord: "Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn"
Wíst hij dan of hij verlost was of niet.
Ik dácht toch van wél !!!


Hij kreeg dit als antwoord nadat hij zich tot Christus had gewend als een doodschuldige die God vrijverklaarde. Toen hij zich zo tot Christus wendde, had hij nog geen zicht op Christus als ZIJN verlosser, wel als DE verlosser. Zie de posting van Memento.


Zacheus in de boom dan?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Heel verstandig. Als je Adrianus laat zien dat het anders is (moordenaar, Paulus) reageert hij een poosje niet. En gaat vervolgens verder alsof hij alleen juiste dingen heeft gezegd.

Volgens mij kan hij het beste de Bijbel eens gaan lezen. Nu lijkt het me dat hij oudvaders eenzijdig citeert, althans achter zijn karretje spant. Iets wat hij Van der Zwaag verwijt op grond van 2 recensies en het niet willen lezen van zijn boek.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Adrianus, ik zie niet in waarom de genoemde voorbeelden wilt ontkrachten?

De moordenaar aan het kruis kreeg pats boem zn verzekering. Binnen 4 uur van onverschillig tot verzekerd christen

Paulus, na 3 dagen intense beleving van zijn zonde, werd door bijzondere Godsspraak via Annanias, verzekerd van zijn geloof én geroepen om het Woord van God te preken. Dat Paulus tijdens die dagen vasten verzekerd was van Christus als zijn Verlosser lijkt me onwaarschijnlijk; de enige informatie die de Schrift erover geeft is dat hij vastte, en dat hij bad, en dat hij ná de boodschap van Ananias terstond Christus predikte

Ik zie geen enkele reden om de mogelijkheid van zo'n directe bekering te ontkennen. Zowel Paulus áls de moordenaar hadden zelfkennis gekregen, en beiden kregen geloof, en werden van dat geloof verzekerd. Het staat zo opgetekend, laten we het dan ook lezen zoals het er staat...
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door emigrant »

volgens een boek dat verscheen bij een tentoonstelling in een bekend museum, over verzamelingen bijbels met zilverbeslag. Lees ook Bavianen en slijkgeuzen van Van Deursen.

volgens hen en een lesbrief van de GBS over de kanttekeningen, hebben u en ik op onze kerkbank een Remonstrantse Bijbel staan. Jawel.
Vooral daar waar ze Datheen er nog achterin hebben staan.

de eerste druk Statenbijbel mocht alleen gedrukt worden mét de (gereformeerde) kanttekeningen. In welk formaat de drukker des oorbaar achtte.

maar al snel gingen de Remo’s, die zeer met de vertaling zelf ingenomen waren, de Bijbel zelf ook drukken zónder kanttekeningen: die vonden ze maar niks. En bovendien had de Remonstrant het toen niet zo breed, het scheelde enorm in prijs.
Die voordelige prijs trok ook gereformeerde kopers, een bijbel is een bijbel, en zo stapte men al gedogend af van de regels van het uitgeven.

De Remonstranten bleven na 1618 ook uit Datheen zingen. Tot wanneer, kon ik niet in de geschiedenis terug vinden dus ik heb de remonstrantse docent kerk geschiedenis de vraag gesteld. Hij had ook geen idee. De berijming van 1773 is daar nooit officieel ingevoerd, al noemt men delen ervan nog altijd remonstrants. Vermoedelijk hebben de gemeenten toen naast Datheen gaandeweg wat losse andere berijmde psalmen gezongen.

Dus ja, zonder kanttekeningen, staat er een Remonstrantse bijbel voor uw neus.

Eigenlijk was vanaf 1780 de broederschap al zo goed als bijna opgeheven en de kas was leeg. Uiteindelijk lukte het de kerk zich weer in de belangstelling te krijgen toen vanaf 1830 grote groepen vrijzinnigen uit de Hervormde kerk over kwamen.

vanaf 1850 was de oude generatie Remonstranten nagenoeg uitgestorven en de ex-hervormden gingen veel in leer en praktijk veranderen. Van een genootschap met hoofdzakelijk arme aanhangers, werden zij een kerk van de gegoede lieden.

vanaf circa 1995 was de broederschap opnieuw bijna de opheffing nabij. Een actie in de media volgde en men presenteerde zich als hip: homohuwelijk mag bij ons, belangstelling voor new age, humanisme.....

en vandaag de dag prijzen enkele van hun predikanten regelmatig nog de kerk aan in het NRC Handelsblad. En zijn zij lid van D66.

Arminius zal zich sinds 1850 aardig wat hebben omgedraaid in zijn graf, want hij zou zich in de huidige broederschap nooit kunnen thuisvoelen. Ook Episcopus niet.

Het Remonstrantisme van de 17e eeuw is daar niet meer te vinden. Ik heb wel eens op dit forum gereageerd: lees een oorpronkelijke preek van hen uit die eeuw in een Oud-Gereformeerde leesdienst anno 2018, en niemand zal het door hebben.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door Herman »

Gisteren hoorde ik nog een anekdote over ds. A. Brummelkamp, één van de vaders van de Afscheiding. Hij kreeg nogal commentaar van de kerkenraad op het feit dat hij een ruim Evangelie preekte. Op de eerstvolgende vergadering sloeg hij de DL op en las een passage voor. "Wilt u het voortaan zo, broeders", vroeg hij? Uiteraard werd er instemmend geknikt. "Helaas voor u, ik citeer hier een remonstrantse dwaling uit de hoofdstukken over de verwerping der dwalingen". Einde gesprek :-)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Gisteren hoorde ik nog een anekdote over ds. A. Brummelkamp, één van de vaders van de Afscheiding. Hij kreeg nogal commentaar van de kerkenraad op het feit dat hij een ruim Evangelie preekte. Op de eerstvolgende vergadering sloeg hij de DL op en las een passage voor. "Wilt u het voortaan zo, broeders", vroeg hij? Uiteraard werd er instemmend geknikt. "Helaas voor u, ik citeer hier een remonstrantse dwaling uit de hoofdstukken over de verwerping der dwalingen". Einde gesprek :-)
Wat was het gedeelte wat hij las, ik ben best wel benieuwd...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door emigrant »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Gisteren hoorde ik nog een anekdote over ds. A. Brummelkamp, één van de vaders van de Afscheiding. Hij kreeg nogal commentaar van de kerkenraad op het feit dat hij een ruim Evangelie preekte. Op de eerstvolgende vergadering sloeg hij de DL op en las een passage voor. "Wilt u het voortaan zo, broeders", vroeg hij? Uiteraard werd er instemmend geknikt. "Helaas voor u, ik citeer hier een remonstrantse dwaling uit de hoofdstukken over de verwerping der dwalingen". Einde gesprek :-)
Wat was het gedeelte wat hij las, ik ben best wel benieuwd...
ik kan u in deze van harte aanbevelen, al deze hoofdstukjes eens te lezen die beginnen met: “wij verwerpen de dwalingen dergenen, die......”
en je weet dan wat Remonstrants is.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Gisteren hoorde ik nog een anekdote over ds. A. Brummelkamp, één van de vaders van de Afscheiding. Hij kreeg nogal commentaar van de kerkenraad op het feit dat hij een ruim Evangelie preekte. Op de eerstvolgende vergadering sloeg hij de DL op en las een passage voor. "Wilt u het voortaan zo, broeders", vroeg hij? Uiteraard werd er instemmend geknikt. "Helaas voor u, ik citeer hier een remonstrantse dwaling uit de hoofdstukken over de verwerping der dwalingen". Einde gesprek :-)
Wat was het gedeelte wat hij las, ik ben best wel benieuwd...
ik kan u in deze van harte aanbevelen, al deze hoofdstukjes eens te lezen die beginnen met: “wij verwerpen de dwalingen dergenen, die......”
en je weet dan wat Remonstrants is.
Ik weet dat er remonstrantse predikanten waren ten tijde van de Nadere Reformatie, en het gewone kerkvolk had het niet door. Anders nog, ik hoorde zelfs dat men thans Arminius zou bestempelen als een uiterst rechts predikant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
emigrant schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Gisteren hoorde ik nog een anekdote over ds. A. Brummelkamp, één van de vaders van de Afscheiding. Hij kreeg nogal commentaar van de kerkenraad op het feit dat hij een ruim Evangelie preekte. Op de eerstvolgende vergadering sloeg hij de DL op en las een passage voor. "Wilt u het voortaan zo, broeders", vroeg hij? Uiteraard werd er instemmend geknikt. "Helaas voor u, ik citeer hier een remonstrantse dwaling uit de hoofdstukken over de verwerping der dwalingen". Einde gesprek :-)
Wat was het gedeelte wat hij las, ik ben best wel benieuwd...
ik kan u in deze van harte aanbevelen, al deze hoofdstukjes eens te lezen die beginnen met: “wij verwerpen de dwalingen dergenen, die......”
en je weet dan wat Remonstrants is.
Ik weet dat er remonstrantse predikanten waren ten tijde van de Nadere Reformatie, en het gewone kerkvolk had het niet door. Anders nog, ik hoorde zelfs dat men thans Arminius zou bestempelen als een uiterst rechts predikant.
Dat klopt. Toen klonk vrijwel overal nog de oproep tot geloof en bekering. Het wordt pas remonstrants als je daarbij vermeld dat de mens een vrije wil heeft en in staat is om zelf te kiezen. Maar dat zijn zaken die in de prediking niet aan de orde komen,..... als het goed. Die discussies speelden zich vooral onder theologen af.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Gisteren hoorde ik nog een anekdote over ds. A. Brummelkamp, één van de vaders van de Afscheiding. Hij kreeg nogal commentaar van de kerkenraad op het feit dat hij een ruim Evangelie preekte. Op de eerstvolgende vergadering sloeg hij de DL op en las een passage voor. "Wilt u het voortaan zo, broeders", vroeg hij? Uiteraard werd er instemmend geknikt. "Helaas voor u, ik citeer hier een remonstrantse dwaling uit de hoofdstukken over de verwerping der dwalingen". Einde gesprek :-)
Wat was het gedeelte wat hij las, ik ben best wel benieuwd...
Geen idee. Dat is niet opgetekend in de kerkgeschiedenis (denk ik). Als je zoekt op internet kom je dit in een andere variant tegen, namelijk in een discussie over het aannemen van een kandidaat voor het ambt van dominee. Maar het wordt wel aan Brummelkamp toebedeeld.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door DDD »

Er wordt ook op dit forum veel gekwebbeld over remonstrants, maar er zijn maar weinig mensen die dat met enige kennis van zaken doen. Ik heb ook niet zo veel kennis van zaken, maar hier op het forum lijkt het wel een synoniem voor 'mij onbekend'.
Plaats reactie