Remonstrants: wat is dat?

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door emigrant »

DDD schreef:Er wordt ook op dit forum veel gekwebbeld over remonstrants, maar er zijn maar weinig mensen die dat met enige kennis van zaken doen. Ik heb ook niet zo veel kennis van zaken, maar hier op het forum lijkt het wel een synoniem voor 'mij onbekend'.
inderdaad, of een synoniem voor links, liberaal en alles wat ter ene zijde van het (nader) reformatorisch gedachtengoed afwijkt.
De andere zijde is te bevindelijk of te hoogmoedig ultra-calvinist.

Wie juist zowel bevindelijk als enigzins hoogmoedig waren: juist deze 17e eeuwse Remonstranten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door emigrant »

en lees ook Jakobus 2:21-23.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Er wordt ook op dit forum veel gekwebbeld over remonstrants, maar er zijn maar weinig mensen die dat met enige kennis van zaken doen. Ik heb ook niet zo veel kennis van zaken, maar hier op het forum lijkt het wel een synoniem voor 'mij onbekend'.
Ik geloof dat er inderdaad veel 'gekwebbeld' wordt over kennis die niet begrepen of verstaan wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door J.C. Philpot »

Anno 2018 weten zelfs de remonstranten (kerkgenootschap) niet wat de remonstranten geloofden. Ik zou de remonstrantie (waar de DL tegen gericht zijn) weleens willen lezen. Informatie uit eerste hand, dus niet de geschiedschrijving van de "overwinnaars". Weet iemand of die ergens te lezen zijn?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door -DIA- »

Nu het antwoord in de DL vergelijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door J.C. Philpot »

Als ik dit lees komt in mij op: geloofden de huidige remonstranten en arminianen dit nog maar...

Hoewel dit uiteraard afwijkt van de reformatorische genadeleer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Nu het antwoord in de DL vergelijken.
Ik zou zeggen: begin daar zelf eens mee. Want ik vind dit een onheuse opmerking, omdat je heel goed weet dat ik dat allang heb gedaan.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door emigrant »

J.C. Philpot schreef:Anno 2018 weten zelfs de remonstranten (kerkgenootschap) niet wat de remonstranten geloofden. Ik zou de remonstrantie (waar de DL tegen gericht zijn) weleens willen lezen. Informatie uit eerste hand, dus niet de geschiedschrijving van de "overwinnaars". Weet iemand of die ergens te lezen zijn?

alhier.
https://arminiusinstituut.remonstranten ... -Dutch.pdf
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door -DIA- »

Eere van de nationale synode van Dordregt
https://books.google.nl/books?id=9bhH0p ... re&f=false

Misschien moet het voor (of door) sommigen hertaald worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Remonstrants: wat is dat?

Bericht door Delftenaar »

J.C. Philpot schreef:
Als ik dit lees komt in mij op: geloofden de huidige remonstranten en arminianen dit nog maar...
Tegenwoordig is het vooral vrijzinnigheid dat er heerst. Op veel plaatsen vormen zij een gemeente met vrijzinnig hervormden, soms nog met de doopsgezinden erbij.
Het zegt wel iets dat ze hiermee naar de vrijzinnige kant zijn afgegleden.
Plaats reactie