Dogmatiek en absolute waarheid

theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste voorbijganger,

ik ben blij met je heldere en genuanceerde uiteenzetting. Ik heb echter enkele zwakke punten in je betoog gevonden. Ik wil ze hieronder bespreken:
Ad 1 Zijn dogma’s een absolute waarheid.
Om dit te beslechten komen de ambtsdragers bij elkaar om een uitspraak te doen en de eenheid te bewaren. Dat noemen we nu synode. Waar nu de ambtsdragers staan in hun ambt en biddend bij elkaar zijn, zou de Geest daar niet zijn? Denk eens aan de bijeenkomst in handelingen 15. Zou daar de Geest niet geweest zijn? Zo gemakkelijk laat de Geest zich de regering over de kerk niet ontnemen.
Ik val behoorlijk over de formulering mbt ambtsdragers. En ik hou ook niet zo erg van synodes. Dat is natuurlijk mijn probleem. Maar waar het hier om gaat is dat je gauw terug bent bij de RK waar er van bovenaf geregeerd wordt.
Persoonlijk kies ik ervoor om leeruitspraken te leggen bij de plaatselijke gemeente en niet bij de synode. Ambtsdragers krijgen anders al gauw een heersende functie, terwijl er sprake zou moeten zijn van een dienende functie. (Ik merk dat ik nog niet helemaal duidelijk kan zeggen wat ik bedoel, dus graag kritiek hierop).
Ad 2 Welke waarde heeft een dogma.
Maar de prediking ontvangen wij toch ook als Gods woord? Verwerping van een dogma brengt dus niet alleen de ambtsdragers in een slecht daglicht, maar zet ook vraagtekens bij de waarheid van Gods Woord.
Prediking is Gods woord voor zover zij daarheen terugverwijst. De Schrift heeft haar autoriteit vervolgens in Jezus Christus. Jezus Christus ontleent Zijn autoriteit aan de Vader.
De prediking verwijst dus indirect terug naar God. Door prediking te bevragen breng je niet de boodschapper in diskrediet maar neem je de Schrift serieus.
<>< A Dieu
De theoloog
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Een dergelijke synode of algemene vergadering neemt een besluit ten aanzien van een zeker leerstuk in de belijdenis van de kerk. Het spreekt uit datgene wat de kerk geloofd. Daarom kan een dogma nooit falen. Het is een feitelijkheid. Wordt het dogma niet langer geloofd, dan is er geen dogma meer! En wat gelooft de kerk? Wel Gods woord. Zo is het dogma een afgeleide van het zuivere Woord. En juist omdat ze daaruit zijn afgeleid zijn ze nooit gelijk aan het zuivere Woord. Daarom kan een dogma nooit een absolute waarheid zijn.
Ten eerste: dit stukje lijkt inhoudelijk heeeeeeeeeeel erg op een hoofdstuk uit een RK dogmatiek die ik hier heb staan
Ten tweede: deze stelling is onhoudbaar. Jij steld hier namelijk dat een dogma onfeilbaar is omdat de kerk haar geloofd. Neem bv de GG en GGiN, in dat geval mist één van de twee de werking van de HG. En als we zo verder gaan, zien we dat alle kerkverbanden minstends wel één verschil in dogma hebben, zo dat we slechts kunnen stellen dat er slechts 1 kerkgenootschap is wat goed zit?

Mijn insteek is als volgt:
1 Zijn dogma’s een absolute waarheid
Een dogma kán nooit een absolute waarheid zijn, omdat God ons niet alles geopenbaard hebben. Daarbij kán een dogma fout blijken te zijn, omdat wij totaal verdorven zijn. Dat we de Schrift houden als de waarheid veranderd daar niets aan.

Wat is een dogma dan wel. Een dogma is een leerstelling die geloofd word als zijnde de waarheid, die een aantal bijbelse waarheden duidelijker verwoord. Dogma's bewaren de kerk voor dwalingen en onenigheid, en (zouden moeten) bewaren voor een eenzijdig bijbellezen.
2 Welke waarde geeft een persoon of kerk aan dogma’s,
Binnen een kerk zijn dogma's onfeilbaar. Het afwijken ervan dient te worden bestraft met het stellen onder de kerkelijke tucht. Treed zo'n geval op dan blijft de persoon in kwestie onder de tuchtmaatregel totdat de kerk door haar theologen de stelling van betreffende persoon, en haar eigen stelling heeft onderzocht, en getoetst aan de Schrift.
3 Hoe functioneert de dogmatiek in relatie tot het geloofsleven.
De dogmatiek een laag bóven de standaard bijbelse waarheden, en geeft die standaard waarheden verdere invulling, en verklaard deze.

Ik wil dus niet stellen dat dogma's onnodig zijn, of nutteloos, verre van dat! Ik wil alleen vragen de oogkleppen af te zetten als we ons op het eucomene gebied begeven, maw: als we praten met mensen van búiten ons kerkgenootschap. Dán mogen dogma's geen belemmering zijn voor het één zijn in Christus.

Daarbij wil ik erg waarschuwen tegen het zien van dogma's als onfeilbaar. Dan was er nooit een hervorming geweest nl. Daarbij zou bij elke dogma-formulering de bijzondere inspiratie van de HG aanwezig moeten zijn, wat onmogelijk is als je de tegenstrijdigheden ziet tussen kerken. Niet dat ik geloof dat de basis calvinistische dogmas (TULIP) niet waar zijn, die hebben hun gelijk wel bewezen acht ik zo, maar theoretisch gezien zouden ze fout kunnen zijn.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

De suggestie dat mijn stelling wel heel erg RK lijkt is een beetje flauw. Het gezag van het dogma ligt in mijn posting in het dogma zelf. In de RK ligt dat gezag niet in het dogma, maar in de kerk.
Uit jouw posting maak ik op dat het gezag van de dogma ligt in het feit dat de kerk vind dat het een bijbelse waarheid is, en daarom onfeilbaar is. Dát is precies ook wat de RK leert
Jouw opmerking dat ik dan slechts één kerk toelaat is tendensieus. Maar zou dat op zich vreemd zijn? Daar waar de Christelijke dogma gedolven behoren te zijn uit Gods woord, zouden alle dogma’s gelijk moeten zijn. Dan houd je toch maar één kerk over? Daarmee is dus niks mis.
Daarmee stel je dus 2 dingen:
1) Er is maar één juiste (dogmatische) uitleg van de bijbel
2) Een dogma ís de waarheid, ipv dat dogmatiek een model is waarin de bijbelse werkelijkheid zo goed mogelijk word weergeven

Als ik door de bril van een exacte wetenschapper gaat kijken naar de bijbel dan kom ik tot de conclusie dat het onmogelijk is om daar een objectief systeem (dogmatiek) uit te halen. En waarom? Wel, het gaat in de Schrift ook om niet exacte dingen, om gevoel, om geloven, etc. En de beschrijving van veel waarheden zijn schijnbaar tegenstrijdig, zijn geschreven vanuit de persoon ipv uit de feiten (de bijbel is tenslotte geen feitenboekje).

Wat ik wil bestrijden is dat de bijbel geschreven is om dogma's aan te leveren. De bijbel is geschreven voor gewone mensen, niet voor theologen. Een eerlijke beschouwing van bv het arminianisme zou laten zien dat hun uitleg (binnen hun uitleg van de rest van de Schrift) heel verantwoord en onderbouwd is. Net zoals er in de natuurkunde meerdere modellen kunnen zijn die werkbaar zijn, kan dat ook binnen de theologie. En ook net als in de natuurkunde is meestal 1 model het meest geschikt, en in geval van dogmatiek zie ik calvinisme als meest nauwkeurigste model. Maar het blijft een model, slechts een beschrijving van de waarheid zoals verwoord in de Schrift. Een dogma kan falen, Gods woord nooit!
Daarom begrijp ik jouw volgende waarschuwing niet: Daarbij wil ik erg waarschuwen tegen het zien van dogma's als onfeilbaar. Dan was er nooit een hervorming geweest nl. Het komt op mij over als niet voldoende in samenhang doordacht.
Zo te horen was die waarschuwing dus wel op zn plaats. Maar ik zal de link wat duidelijker proberen te maken:
1) Dogma's zijn onfeilbaar binnen een kerkgenootschap
2) Dogma's an sich zijn niet onfeilbaar

Wat ik dus wou aangeven is dat, ondanks dat we, omwille van de eenheid binnen een kerkverband, bepaalde dogma's houden als onfeilbaar en ontegenspreekbaar, wil dat niet zeggen dat die dogma's écht, daadwerkelijk, onfeilbaar zijn.
Bovendien breng je vervolgens het gemeentelid in een onmogelijke positie door te stellen dat hij in het contact met andersdenkenden zijn dogma’s maar thuis moet laten. Op zich stelt hij zich dan vrijwillig bloot aan de kerkelijke tucht. Bovendien wat zou dat zijn als die ander een keer mee kwam naar de kerk en daar zou uitroepen: nou, die dogma’s hoeven niet hoor. Ik heb allang begrepen dat je prima zonder kunt.
Dat is natuurlijk zoiezo een moeilijk punt. Ik stel niet dat een gemeentelid in gesprek met een andersdenkende zijn dogma's onverboord moet zetten, enkel en alleen dat het beter is te zoeken naar eenheid dan naar verscheidenheid. Oftewel, richt je op de Schrift, waar je het beiden mee eens bent, en op het bevindelijke geloof, gebaseerd op die Schrift. Vanuit die eenheid kan je eventueel praten over de (dogmatische) verschillen. Deze aanpak dwingt ons tevens onze dogma's bijbels te onderbouwen, omdat je de Schrift in een gesprek als uitgangspunt neemt.

Maar ik blijf erg huiverig voor het stellen van dogma's bóven de Schrift, of als vervanging van de Schrift, zoals in de praktijk vaak gebeurd. Vandaar mijn nadruk op dat dogma's niet onfeilbaar zijn.
Plaats reactie