Het kennen van de Drie-enig God

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Het kennen van de Drie-enig God

Bericht door Herman »

In een ander topic kwam dit zijdelings ter sprake. Hier kunnen we er verder op in gaan aan de hand van de volgende op elkaar volgende vragen:

Hebben de Personen verschillende taken?

Maakt een onderscheid in taken het dat de Drie-eenheid onderscheidendlijk te kennen is?

Waarom is het dan een eenheid?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Hebben de Personen verschillende taken?
God is één, dus ook in Zijn taken. Toch word er vaak gesproken over taken die meer door de Ene Persoon worden uitgevoerd dan door de Anderen. Bv in de HC

Antw 24:
Het eerste gaat over God de Vader en onze schepping;
het tweede over God de Zoon en onze verlossing;
het derde over God de Heilige Geest en onze heiliging.

Ook bij de oudvaders kom je dit onderscheid tegen.
Maakt een onderscheid in taken het dat de Drie-eenheid onderscheidendlijk te kennen is?
Ja en nee. Enerzijds hebben we met Eén God te doen, Eén in wezen. Anderzijds hebben we met verschillende functies te doen. Als een zondaar naar verlossing hijgt, staat Christus centraal, als een kind van God terugkijkt op Zijn bekering, dan ziet hij de uitverkiezende liefde van de Vader, als een zondaar terugziet op zijn ontdekking, dan ziet hij de plaatsbereidende functie van de Heilige Geest, etc
Waarom is het dan een eenheid?
Eenheid omdat Zij tezamen 1 God zijn. Eenheid omdat zij 1 wil en raadsplan hebben. Eenheid omdat Zij Elkaar aavullen.

Echter, het is m.i. niet mogelijk om de kennis van God zodanig los te koppelen zodat men kan zeggen: Ik ken alleen de Vader, of: Ik ken alleen de Zoon, of: Ik ken alleen de Geest.

Misschien dat ik het klassieke model van de functionaliteit van het Godswezen noem (let wel op dat je op basis hiervan niet de conclusies trekt, die Edwards trok):
1) God de Vader is de Bedenker van alles
2) God de Zoon is de Uitvoerder van alles
3) God de Heilige Geest is de toepasser van alles

2 voorbeelden:

De schepping (zie ook: Kuypers werk over de HG):
1) God de Vader Bedacht het idee van de wereld en de wezens daarin
2) God de Zoon bracht de schepping tot stand (Joh 1:3)
3) God de Heilige Geest schonk leven in die schepping

En ook in de zaligheid des mensen (1 Pt 1:2):
1) God de Vader als Bedenker van de zaligheid (Ef 1:4, 2 Tess 2:13, Rom 8:29)
2) God de Zoon als Verwerver van de zaligheid (Joh 19:30)
3) God de Heilige Geest als Toepasser van de zaligheid (2 Cor 4:13, Gal 5:22)


Echter laat ons waken voor de dwalingen, zoals door de vroege kerk bestreden. God is één Wezen, en elke Persoon is 100% God, hebbende álle eigenschappen ván God. En toch is 3 Personen x 100% God = 1 x 100% God...

[Aangepast op 31/1/04 door memento]
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik vind het wel lastig om de drie-eenheid duidelijk uit te leggen aan anderen. Denk hierbij vooral een de Jehova-getuigen. Deze mensen vragen echt naar de details.

Maar voor uitleg aan een 17-jarige, zit ik vast op het verkeerde forum.

[Aangepast op 31/1/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik vind het wel lastig om de drie-eenheid duidelijk uit te leggen aan anderen. Denk hierbij vooral een de Jehova-getuigen. Deze mensen vragen echt naar de details.
Als je aan kan geven wát er precies onduidelijk is denk ik dat er genoeg mensen hier zijn die hun uitleg eraan willen geven :)
Maar voor uitleg aan een 17-jarige, zit ik vast op het verkeerde forum.
Zoals altijd is het moeilijker om iets eenvoudig te verwoorden, dan om het wetenschappelijk correct te verwoorden...
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door memento
[Als je aan kan geven wát er precies onduidelijk is denk ik dat er genoeg mensen hier zijn die hun uitleg eraan willen geven :)

Zoals altijd is het moeilijker om iets eenvoudig te verwoorden, dan om het wetenschappelijk correct te verwoorden...
Nouja, je zou vragen kunnen stellen als: Waar is Jezus op dit moment? In de hemel? En waar is de geest? bij ons?
En wat is de functie van de drie "personen" in één God? Het is lastig om dat echt te verwoorden.

En de Jehova's kunnen het je knap lastig maken, door moeilijke vragen te stellen. En de deur voor hun neus dichtgooien, doe ik ook niet. Da's ook sneu.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Door de drieheid te verdedigen verliest de kerk vaak de eenheid uit het oog. Denk bv maar eens aan de discussie over het zogenoemde 'plaatsmakende werk' van de Geest. Eerst moet de Geest iets doen voor de Zoon aan Zijn werk kan beginnen. Voor je het weet is de Geest iets heel anders dan de Zoon. En dat is niet zo. Er is maar één God.

De Geest maakt wel plaats, maar het is de Geest van de Zoon. Het is dus geen voorwaarde, maar onderdeel van het totale werk van God.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Nicea zegt duidelijk, Voorbijgaander, dat de Geest van de Vader en de Zoon uitgaat. En dat stoelen ze onder ander op Romeinen 8 vers 9: Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt hem niet toe. Galaten 4 er 6: zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept, Abba, Vader!

Memento, dank voor je uitgebreide posting. Er liggen echter bepaaklde moeilijkheden, rond de drie-eenheid, en zeker het kennen daarvan. We kunnen bijvoorbeeld niet zeggen dat als je wedergeboren bent, je geen kind van de Vader bent. Dat kan niet. Maar er wordt wel van een onderscheid gesproken, als het gaat over het kennen van deze zaken. Met als legitimering, dat deze zaken niet samenvallen, ofwel er zijn standen in het genadeleven. Misschien geef ik nu iets weer wat nergens gezegt wordt, maar je hoort toch vaak aan het deelhebben aan een bepaalde zaak. Nu, deel heb je eigenlijk aan alles. Kennen doe je slechts in het geloof.

Maar dat kennen heeft wel een orde, als we bijvoorbeeld kijken naar wat de Heere Jezus in Johannes 14vv zegt: 'niemand komt tot de Vader dan door Mij' en 'Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt Gij ook Mijn Vader gekend hebben'.

Voorbijganger, de verborgenheden moeten we inderdaad laten rusten. Het is ook niet mijn bedoeling om op een ander dan het bijbelse niveau te graven in dingen die we niet weten. Juist in het overdenken van deze zaken, kom ik zelf steeds tot het punt dat we slechts door de Geest in alle waarheid kunnen worden onderwezen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Herman, mee eens!
Marsmannete: Nouja, je zou vragen kunnen stellen als: Waar is Jezus op dit moment? In de hemel? En waar is de geest? bij ons?
God is een geest, dus God is alom tegenwoordig. Naar Zijn menselijke natuur is Christus in de hemel, naar Zijn goddelijke natuur is Hij alom tegenwoordig.

Bewijstexten:

John 20:17: Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

John 3:13: En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.
En wat is de functie van de drie "personen" in één God? Het is lastig om dat echt te verwoorden.
Wat de functie is? Wel, God openbaard zich in de Schrift (zie hieronder) als Zijnde 3-enig.

Tegen Jehova-getuigen kan je gebruiken:
De doopformule: Matt 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb

De bevestiging van Jezus door de Vader: Matt 3:16 En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen. 17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!

Jes 48:16 Nadert gijlieden tot Mij, hoort dit: Ik heb van den beginne niet in het verborgene gesproken, maar van dien tijd af, dat het geschied is, ben Ik daar; en nu, de Heere HEERE, en Zijn Geest heeft Mij gezonden
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Voorbijganger,
het was niet mijn bedoeling om je enige vorm kan ketterij in de schoenen te schuiven. Mijn verontschuldigingen, dat die indruk wel is ontstaan.

toch enkele opmerkingen. De Geest is niet het bezit van Christus, maar wel van Christus. We belijden dat de Geest ook van de Zoon is uitgegaan. Dit scheid deze twee personen. Anderszijds wordt er gesproken over de Geest van Christus, dus wel in een 'bezittende' of 'samengevoegde' relatie: ofwel ze zijn één. En samen met de Vader zijn zij één.
De belijdenis zegt over Jezus: naar zijn lichaam is Hij in de hemel, maar naar zijn Godheid, Majesteit, Genade en Geest wijkt Hij nimmermeer van ons.
Als ik dus zeg dat de Geest een bezit is van de Zoon, overschreid ik een grens bij jou. Ik zou graag vernemen van je welke grens?

Met dit punt komen we op de subdiscussie of we hier wel inzicht in mogen verzamelen. Je hebt gelijk dat mijn allereerste vraag daartoe een onnodige en ongeoorloofde richting aanwees, namelijk naar een waarom. Ik stel je gerust, het is niet mijn bedoeling om een menselijk verantwoording te vinden van God's verhevenheid, wat ook niet te vinden is. Maar valt daaronder ook de vraag hoe je de eenheid mag en misschien ook moet afwegen tegen de drieheid van God, als we kijken naar Hun werk in ons?

Verder zou ik nog een vraag willen stellen over het kennen van de Heilige Geest. We kunnen Hem kennen aan Zijn werkzaamheden, maar ook Zijn Persoon zelf. Wat zijn hier de Bijbelse gegevens, en hoe gaan we daarin om met Johannes 3 vers 8?

met hartelijke groet, Herman
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Exodus 33 is een merkwaardig hoofdstuk.

Eerst lees je dit:

Vers 11: En de HEERE sprak tot Mozes aangezicht tot aangezicht, gelijk een man met zijn vriend spreekt;

En even later dit:
vers 20: Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven.
Plaats reactie