opwekkingsliederen

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

refo schreef:
wim schreef: Volgens mij heb ik nog nooit gehoord van een bundel die de eenheid bevorderde.
Die zijn er wel geweest. Tot nog niet zo lang geleden (60-er à 70-er jaren) hadden 'ons soort mensen' een harmonium met daarbij Psalmboek van Worp, Kun je nog zingen? zing dan mee! en Johannes de Heer.

Dan zong men 'Daar ruist langs de wolken', 'Voorwaarts Christenstrijders', 'Rijs op, rijs op voor Jezus', 'Welk een Vriend in onze Jezus', 99 keerder weer, 'Daarboven juicht een grote schaar', en wat dies meer zij.

Binnen ons zuiltje zijn we steeds meer gaan verzuilen. Hele dunne zuilen dus, die steeds meer op splinters zijn gaan lijken.
Tja Refo,
Komt me zeer bekend voor ook zongen we vaak "Beveel gerust uw
wegen enz.) en toen ik nog jonger was achter in de 40 ger jaren
"Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht" ja we zongen wat af toen :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Uit het RD van vandaag:

Kerk kan niet om popmuziek heen
28-01-2008 08:36 | Van een medewerker

AMERSFOORT - „De kerk kan niet om het ritme van de popmuziek heen. Daarom moet er ruimte gemaakt worden voor andere instrumenten dan het orgel.” Dat zei prof. dr. G. Heitink, emeritus hoogleraar praktische theologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Prof. Heitink was zaterdag in Amersfoort een van de sprekers op het congres ”Muziek in de kerk”, georganiseerd door het Nederlands Dagblad, het Steunpunt Liturgie, het kerkmuzikale bureau van de deputaatschappen Eredienst en Kerkmuziek van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de onlangs door kerkmusicus en componist Dirk Zwart opgerichte Stichting Nieuwe Kerkmuziek.

Prof. Heitink sprak over ”Kerkmuziek in een diverse cultuur”. Volgens hem lijkt de evangelische beweging in bepaalde opzichten beter aan te sluiten bij de veranderende cultuur. Hij noemde het verbazingwekkend hoe het proces van evangelicalisering doorwerkt in de gereformeerde gezindte. Daarin gaat het om een nieuwe liturgische taal, terwijl beamer en beeldscherm een plaats in het liturgisch centrum veroveren en muziekbands en jongerenkoren bloeien.

Niet dat prof. Heitink dat allemaal zo erg vindt. Het gaat hem erom dat er keuzes worden gemaakt. Dat kan zijn: aansluiting zoeken bij de huidige postmoderne cultuur met een pluraliteit van beleving en vele vormen van religiositeit, of het houden bij de grote verhalen en eenheidsidealen van weleer. Blijven we streven naar eenheid in geloven in de zin van eenvormigheid, koekoek één zang, of proberen we ruimte te maken voor verschillen in beleving en deze veelkleurigheid te honoreren in zang en muziek, vroeg Heitink zich af. Hij denkt dat het mogelijk is om identiteit te verbinden met openheid, klassiek met eigentijds, overtuiging met gastvrijheid en spiritualiteit met daadkracht. Of met Ria Borkent te zingen: „God, U houdt van de verschillen, want zo hebt u ons gemaakt.”

Ook Dirk Zwart constateert dat er in de volle breedte van de grote traditionele kerken een toenemende ontwikkeling gaande is om meer plek te geven aan het evangelicale lied. Grif geeft hij toe dat niet iedereen daarmee ingenomen is. „Sommigen verzetten zich ertegen. Anderen dalen enthousiast af van de orgelbank naar de pianokruk.”

Hoe je er ook over denkt, Dirk Zwart pleit ervoor een visie te kiezen of te ontwikkelen en op grond daarvan beleid te maken. Geloven en kerk-zijn kan volgens hem op verschillende manieren. Dat geldt ook voor kerkmuziek. „In de ene gemeente gedijt het opwekkingslied, in de andere hoort men graag vernieuwende kerkmuziek. In de ene gemeente landen de ”Psalmen voor Nu”, in de andere blijft men liever de Geneefse psalmen en enige gezangen zingen”, aldus Dirk Zwart.

Socioloog drs. Wim H. Dekker waarschuwde om van geen van beide een karikatuur te maken. „We kunnen de evangelische beweging met pek en veren de stad uitdragen en de gereformeerde bondsrichting met de eigen uitleg van formulieren en het selectief coupletten uit een psalm plukken gemakkelijk bespottelijk maken. Het gaat erom dat we elkaar ontmoeten in de liturgie.” Wel zei Dekker weinig op te hebben met de televisietaal van nieuwe kerkliederen, waarin we als het ware al zingend bij God op schoot klimmen.

Dat het kerklied vele stijlen kent en met andere instrumenten dan orgel kan worden begeleid, werd in diverse workshops gedemonstreerd. Harry van Wijk, organist van ”De Kandelaar” in Amersfoort, speelt soms samen met een rockpianist, een groep koperblazers en een kleine band. Frank den Bakker, muzikaal eindredacteur bij Psalmen voor Nu, is gekneed in lichte muziek in de kerk, zaterdag begeleid door een praiseband uit de speakers. Dirk Zwart componeert voor zijn gemeentekoor muziek op teksten van onder andere Ria Borkent en Huub Oosterhuis. De Pauluscantorij uit Baarn legt zich toe op het gebruik van minimal music in de Nederlandse kerkmuziek, gecomponeerd door onder andere Bert Matter en Toon Hagen. Jaap Zwart demonstreerde gemeentezangbegeleiding op piano.

De muzikale bijdragen op het congres kwamen voor het overgrote deel uit gereformeerd vrijgemaakte hoek. Volgens ds. W. van der Schee, predikant van de Tituskapel in Amsterdam Zuid-West, kon slechts een klein deel van de gemeenten de tijdens het congres ten gehore gebrachte muziek waarderen. Of zoals ds. G. van Keulen het verwoordde: „Laat er een minimum blijven aan wat de gemeente kent en waarmee ze vertrouwd is. In moeilijke tijden biedt dat troost.”
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Oude-Waarheid schreef:
refo schreef:
wim schreef: Volgens mij heb ik nog nooit gehoord van een bundel die de eenheid bevorderde.
Die zijn er wel geweest. Tot nog niet zo lang geleden (60-er à 70-er jaren) hadden 'ons soort mensen' een harmonium met daarbij Psalmboek van Worp, Kun je nog zingen? zing dan mee! en Johannes de Heer.

Dan zong men 'Daar ruist langs de wolken', 'Voorwaarts Christenstrijders', 'Rijs op, rijs op voor Jezus', 'Welk een Vriend in onze Jezus', 99 keerder weer, 'Daarboven juicht een grote schaar', en wat dies meer zij.

Binnen ons zuiltje zijn we steeds meer gaan verzuilen. Hele dunne zuilen dus, die steeds meer op splinters zijn gaan lijken.
Tja Refo,
Komt me zeer bekend voor ook zongen we vaak "Beveel gerust uw
wegen enz.) en toen ik nog jonger was achter in de 40 ger jaren
"Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht" ja we zongen wat af toen :wink:
Pfff, dan ben jij al errrrrug oud :shock: :) .
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

freek schreef:
Oude-Waarheid schreef:
refo schreef:
wim schreef: Volgens mij heb ik nog nooit gehoord van een bundel die de eenheid bevorderde.
Die zijn er wel geweest. Tot nog niet zo lang geleden (60-er à 70-er jaren) hadden 'ons soort mensen' een harmonium met daarbij Psalmboek van Worp, Kun je nog zingen? zing dan mee! en Johannes de Heer.

Dan zong men 'Daar ruist langs de wolken', 'Voorwaarts Christenstrijders', 'Rijs op, rijs op voor Jezus', 'Welk een Vriend in onze Jezus', 99 keerder weer, 'Daarboven juicht een grote schaar', en wat dies meer zij.

Binnen ons zuiltje zijn we steeds meer gaan verzuilen. Hele dunne zuilen dus, die steeds meer op splinters zijn gaan lijken.
Tja Refo,
Komt me zeer bekend voor ook zongen we vaak "Beveel gerust uw
wegen enz.) en toen ik nog jonger was achter in de 40 ger jaren
"Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht" ja we zongen wat af toen :wink:
Pfff, dan ben jij al errrrrug oud :shock: :) .
In jaren misschien. Maar gezien Oude Waarheid's bruisende activiteit hier op het forum denk ik dat we wel met Psalm 92 kunnen zeggen (gkv-berijming):

Zelfs in hun grijze dagen / zijn zij nog jeugdig fris.

Hendrikus, ik vind dat de kerk ook niet om al die andere instrumenten heen moet en dan niet specifiek wat betreft popmuziek, maar in het algemeen. En dan niet in de eerste plaats omdat dat jongeren en buitenstaanders aanspreekt, hoewel dat een goede reden kan zijn, maar vooral omdat God in de gemeente allerlei gaven geeft en muzikale gaven zijn daarin niet minder dan andere gaven. Die gaven mogen dan ook worden ingezet in de gemeente, tot eer van God... je zou zelfs kunnen afvragen of we niet de plicht hebben om die gaven in te zetten in de gemeente.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

uit het ND van vandaag:

Geplaatst op maandag 28 januari 2008 07:58

'Muziek zelf maakt je geen beter mens'

In de kerk zijn verschillende muziekstromingen, van psalmen met orgel tot praisemuziek bij een band. Congresgangers in Amersfoort dachten zaterdag na over de vraag of die verschillen zijn te verenigen.

AMERSFOORT - ,,Het dienen van God zit niet in onze muzieknoten en instrumenten. Het gaat erom dat je weet dat Christus je gered heeft. Alleen zo kun je goed muziek maken, met God centraal in je leven.'' Musicus Frank den Bakker is naar het congres 'Muziek in de kerk' gekomen om een workshop te geven over praisebands en lichte muziek in de kerk. Hij werkt aan een begeleidingsbundel waarmee bands en combo's psalmen en gezangen uit het Liedboek voor de kerken kunnen spelen. Maar voor hij muziekvoorbeelden laat horen, geeft hij een Bijbelse onderbouwing van zijn standpunt over muziek in de kerk. ,,Het soort muziek dat je in de kerk gebruikt, is niet belangrijk. Het spelen van of luisteren naar klassieke muziek maakt je geen beter mens. Muziek kan zelfs een afgod zijn.''

Den Bakker heeft soms een hekel aan bandjes en combo's, vertelt hij. ,,Je hebt combo's die niet kunnen spelen, maar het toch doen. Ik heb liever een muziekteam dat zich goed voorbereidt en waarvan niet altijd alle mensen spelen.''

Het congres, zaterdag in het voormalige Kruisherenklooster aan de rand van Amersfoort, was georganiseerd door het Nederlands Dagblad , het vrijgemaakt-gereformeerde Steunpunt Liturgie en de pas opgerichte Stichting Nieuwe Kerkmuziek. Doel is na te denken over verschillende soorten muziek in de kerk.

Loflied
De grote kloosterkerk zit helemaal vol als de aanwezigen vrijwel moeiteloos het congreslied 'God, u kende ons in Christus' van Dirk Zwart meezingen. Tekstdichter Ria Borkent voelt in het lied aan dat kerkmuziek aanleiding kan geven tot meningsverschillen. ,,God, u houdt van de verschillen / want zo hebt u ons gemaakt, / zingend om elkaar vrijwillig / in het loflied te vertellen / hoe uw liefde mensen raakt.''

,,Nederland was het meest kerkelijk tussen 1850 en 1960'', schetst spreker Gerben Heitink.

Er ontstond toen een liederenschat die de motivatie van de kerkleden ondersteunde, maar daarbij de gerichtheid naar binnen versterkte'', constateert de emeritus hoogleraar praktische theologie aan de Vrije Universiteit.

In de jaren zestig slaat het verval toe. Heitink signaleert daarbij ook positieve zaken. ,,De neergang van de traditionele kerken heeft ook geleid tot kerkvernieuwing. Denken in hokjes moet verdwijnen. De gemeente heeft een hart, een midden, en daaromheen tekenen zich cirkels af van meer of minder betrokkenheid op die kern.''

Tot voor kort vielen verschillen in beleving samen met kerkgrenzen. Nu vind je verschillen dwars door de kerken heen. ,,Dat heeft consequenties voor verkondiging, viering, liedkeuze, muziek en instrumenten. Terwijl de een enthousiast klapt en meezingt, houdt de ander beschroomd zijn mond.''

De oplossing ligt volgens Heitink in een kerk die identiteit verbindt met openheid, klassiek met eigentijds, overtuiging met gastvrijheid, spiritualiteit met daadkracht. ,,Dat vraagt veel van een kerkelijke gemeente, maar levert ook veel op.''

Naast beschouwing is er tijdens het congres veel aandacht voor de praktijk. Het middagprogramma begint met een concert waarin de cantorij van de Pauluskerk (PKN) uit Baarn, het gemeentekoor van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) van Rotterdam Stad en een groep koperblazers nieuwe kerkmuziek laten horen.

In een workshop geeft Harry van Wijk, cantororganist van De Kandelaar (vrijgemaakt-gereformeerd) in Amersfoort, aanwijzingen over het gebruik van klassieke instrumenten tijdens een kerkdienst. Organist Jaap Zwart uit Hattem geeft van achter de vleugel adviezen over gemeentezangbegeleiding op de piano. ,,Als u een onbekende melodie moet begeleiden, moet u de melodie en de bas in octaven spelen. Je krijgt dan een tweestemmige begeleiding, waarbij de melodie heel goed hoorbaar is’’, is een van z’n tips.

Forum
De slotdiscussie met socioloog Wim Dekker, de theologen Gerben Heitink en Arjan Plaisier en musicologe Anje de Heer gaat weinig over muziek, waarschijnlijk mede omdat er geen kerkmusicus in het forum is gevraagd. Heitink, die vindt dat er bij het invullen van een kerkdienst te veel aan een dominee wordt overgelaten, pleit voor veel verschillende diensten. ,,De ene week een jongerendienst, de volgende week een themadienst, daarna een vriendendienst.’’ Plaisier vindt dat niets. ,,Doelgroependiensten verbrokkelen het gemeenteleven.’’ Anje de Heer is het daarmee eens. ,,Mensen die op zondag naar de kerk gaan, willen duidelijkheid. Je moet ervoor oppassen dat ze niet weten of ze een band of een orgel te horen krijgen.’’
Dirk Zwart heeft onlangs de Stichting Nieuwe Kerkmuziek opgericht. Daarmee wil hij kerkmuzikale activiteiten organiseren, cd’s uitbrengen, compositieopdrachten uitschrijven en een Nederlandse Kerkmuziekprijs instellen, maakte hij zaterdag bekend.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
freek schreef:
Oude-Waarheid schreef:
refo schreef: Die zijn er wel geweest. Tot nog niet zo lang geleden (60-er à 70-er jaren) hadden 'ons soort mensen' een harmonium met daarbij Psalmboek van Worp, Kun je nog zingen? zing dan mee! en Johannes de Heer.

Dan zong men 'Daar ruist langs de wolken', 'Voorwaarts Christenstrijders', 'Rijs op, rijs op voor Jezus', 'Welk een Vriend in onze Jezus', 99 keerder weer, 'Daarboven juicht een grote schaar', en wat dies meer zij.

Binnen ons zuiltje zijn we steeds meer gaan verzuilen. Hele dunne zuilen dus, die steeds meer op splinters zijn gaan lijken.
Tja Refo,
Komt me zeer bekend voor ook zongen we vaak "Beveel gerust uw
wegen enz.) en toen ik nog jonger was achter in de 40 ger jaren
"Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht" ja we zongen wat af toen :wink:
Pfff, dan ben jij al errrrrug oud :shock: :) .
In jaren misschien. Maar gezien Oude Waarheid's bruisende activiteit hier op het forum denk ik dat we wel met Psalm 92 kunnen zeggen (gkv-berijming):

Zelfs in hun grijze dagen / zijn zij nog jeugdig fris.

Hendrikus, ik vind dat de kerk ook niet om al die andere instrumenten heen moet en dan niet specifiek wat betreft popmuziek, maar in het algemeen. En dan niet in de eerste plaats omdat dat jongeren en buitenstaanders aanspreekt, hoewel dat een goede reden kan zijn, maar vooral omdat God in de gemeente allerlei gaven geeft en muzikale gaven zijn daarin niet minder dan andere gaven. Die gaven mogen dan ook worden ingezet in de gemeente, tot eer van God... je zou zelfs kunnen afvragen of we niet de plicht hebben om die gaven in te zetten in de gemeente.
Tja Marnix ben al behoorlijk grijs aan het worden.
Ps 92 vers 8 is wel mooi, dan ook in de onberijmde psalm 92 vers 15 en 16.
Dus daarom ben ik beslist persoonlijk niet voor pop muziek in de kerk(dienst)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:
freek schreef:
Oude-Waarheid schreef: Tja Refo,
Komt me zeer bekend voor ook zongen we vaak "Beveel gerust uw
wegen enz.) en toen ik nog jonger was achter in de 40 ger jaren
"Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht" ja we zongen wat af toen :wink:
Pfff, dan ben jij al errrrrug oud :shock: :) .
In jaren misschien. Maar gezien Oude Waarheid's bruisende activiteit hier op het forum denk ik dat we wel met Psalm 92 kunnen zeggen (gkv-berijming):

Zelfs in hun grijze dagen / zijn zij nog jeugdig fris.

Hendrikus, ik vind dat de kerk ook niet om al die andere instrumenten heen moet en dan niet specifiek wat betreft popmuziek, maar in het algemeen. En dan niet in de eerste plaats omdat dat jongeren en buitenstaanders aanspreekt, hoewel dat een goede reden kan zijn, maar vooral omdat God in de gemeente allerlei gaven geeft en muzikale gaven zijn daarin niet minder dan andere gaven. Die gaven mogen dan ook worden ingezet in de gemeente, tot eer van God... je zou zelfs kunnen afvragen of we niet de plicht hebben om die gaven in te zetten in de gemeente.
Tja Marnix ben al behoorlijk grijs aan het worden.
Ps 92 vers 8 is wel mooi, dan ook in de onberijmde psalm 92 vers 15 en 16.
Dus daarom ben ik beslist persoonlijk niet voor pop muziek in de kerk(dienst)
Dat is toch nog geen reden? ;) Ik ken ook genoeg grijze mensen die de Psalmen voor nu, gespeeld door een bandje, ook schitterend vinden bijvoorbeeld :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Kerk kan niet om popmuziek heen”
28-01-2008 08:36 | Van een medewerker
AMERSFOORT - „De kerk kan niet om het ritme van de popmuziek heen. Daarom moet er ruimte gemaakt worden voor andere instrumenten dan het orgel.” Dat zei prof. dr. G. Heitink, emeritus hoogleraar praktische theologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Prof. Heitink was zaterdag in Amersfoort een van de sprekers op het congres ”Muziek in de kerk”, georganiseerd door het Nederlands Dagblad, het Steunpunt Liturgie, het kerkmuzikale bureau van de deputaatschappen Eredienst en Kerkmuziek van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de onlangs door kerkmusicus en componist Dirk Zwart opgerichte Stichting Nieuwe Kerkmuziek.

Prof. Heitink sprak over ”Kerkmuziek in een diverse cultuur”. Volgens hem lijkt de evangelische beweging in bepaalde opzichten beter aan te sluiten bij de veranderende cultuur. Hij noemde het verbazingwekkend hoe het proces van evangelicalisering doorwerkt in de gereformeerde gezindte. Daarin gaat het om een nieuwe liturgische taal, terwijl beamer en beeldscherm een plaats in het liturgisch centrum veroveren en muziekbands en jongerenkoren bloeien.

Niet dat prof. Heitink dat allemaal zo erg vindt. Het gaat hem erom dat er keuzes worden gemaakt. Dat kan zijn: aansluiting zoeken bij de huidige postmoderne cultuur met een pluraliteit van beleving en vele vormen van religiositeit, of het houden bij de grote verhalen en eenheidsidealen van weleer. Blijven we streven naar eenheid in geloven in de zin van eenvormigheid, koekoek één zang, of proberen we ruimte te maken voor verschillen in beleving en deze veelkleurigheid te honoreren in zang en muziek, vroeg Heitink zich af. Hij denkt dat het mogelijk is om identiteit te verbinden met openheid, klassiek met eigentijds, overtuiging met gastvrijheid en spiritualiteit met daadkracht. Of met Ria Borkent te zingen: „God, U houdt van de verschillen, want zo hebt u ons gemaakt.”

Ook Dirk Zwart constateert dat er in de volle breedte van de grote traditionele kerken een toenemende ontwikkeling gaande is om meer plek te geven aan het evangelicale lied. Grif geeft hij toe dat niet iedereen daarmee ingenomen is. „Sommigen verzetten zich ertegen. Anderen dalen enthousiast af van de orgelbank naar de pianokruk.”

Hoe je er ook over denkt, Dirk Zwart pleit ervoor een visie te kiezen of te ontwikkelen en op grond daarvan beleid te maken. Geloven en kerk-zijn kan volgens hem op verschillende manieren. Dat geldt ook voor kerkmuziek. „In de ene gemeente gedijt het opwekkingslied, in de andere hoort men graag vernieuwende kerkmuziek. In de ene gemeente landen de ”Psalmen voor Nu”, in de andere blijft men liever de Geneefse psalmen en enige gezangen zingen”, aldus Dirk Zwart.

Socioloog drs. Wim H. Dekker waarschuwde om van geen van beide een karikatuur te maken. „We kunnen de evangelische beweging met pek en veren de stad uitdragen en de gereformeerde bondsrichting met de eigen uitleg van formulieren en het selectief coupletten uit een psalm plukken gemakkelijk bespottelijk maken. Het gaat erom dat we elkaar ontmoeten in de liturgie.” Wel zei Dekker weinig op te hebben met de televisietaal van nieuwe kerkliederen, waarin we als het ware al zingend bij God op schoot klimmen.

Dat het kerklied vele stijlen kent en met andere instrumenten dan orgel kan worden begeleid, werd in diverse workshops gedemonstreerd. Harry van Wijk, organist van ”De Kandelaar” in Amersfoort, speelt soms samen met een rockpianist, een groep koperblazers en een kleine band. Frank den Bakker, muzikaal eindredacteur bij Psalmen voor Nu, is gekneed in lichte muziek in de kerk, zaterdag begeleid door een praiseband uit de speakers. Dirk Zwart componeert voor zijn gemeentekoor muziek op teksten van onder andere Ria Borkent en Huub Oosterhuis. De Pauluscantorij uit Baarn legt zich toe op het gebruik van minimal music in de Nederlandse kerkmuziek, gecomponeerd door onder andere Bert Matter en Toon Hagen. Jaap Zwart demonstreerde gemeentezangbegeleiding op piano.

De muzikale bijdragen op het congres kwamen voor het overgrote deel uit gereformeerd vrijgemaakte hoek. Volgens ds. W. van der Schee, predikant van de Tituskapel in Amsterdam Zuid-West, kon slechts een klein deel van de gemeenten de tijdens het congres ten gehore gebrachte muziek waarderen. Of zoals ds. G. van Keulen het verwoordde: „Laat er een minimum blijven aan wat de gemeente kent en waarmee ze vertrouwd is. In moeilijke tijden biedt dat troost.”
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Wilma van den Berg schreef:Kerk kan niet om popmuziek heen”
28-01-2008 08:36 | Van een medewerker
AMERSFOORT - „De kerk kan niet om het ritme van de popmuziek heen.
Die had ik vanmorgen vroeg al gepost 8) Zie onder...
28 Jan 2008 08:03 am
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Hendrikus schreef:
Wilma van den Berg schreef:Kerk kan niet om popmuziek heen”
28-01-2008 08:36 | Van een medewerker
AMERSFOORT - „De kerk kan niet om het ritme van de popmuziek heen.
Die had ik vanmorgen vroeg al gepost 8) Zie onder...
28 Jan 2008 08:03 am
Sorry...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Wilma van den Berg schreef:
Hendrikus schreef:
Wilma van den Berg schreef:Kerk kan niet om popmuziek heen”
28-01-2008 08:36 | Van een medewerker
AMERSFOORT - „De kerk kan niet om het ritme van de popmuziek heen.
Die had ik vanmorgen vroeg al gepost 8) Zie onder...
28 Jan 2008 08:03 am
Sorry...
Geeft niet. In Opwekkingsliederen staan érg veel herhalingen :mrgreen:
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: opwekkingsliederen

Bericht door Mara »

Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw aanwezigheid
Want alles is door U, en alles is tot U
Openbaar aan ons Uw heerlijkheid
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw aanwezigheid
Want alles is door U, en alles is tot U
Openbaar aan ons Uw heerlijkheid
Heilig, Heilig, Heilig is de Heer
Jezus, is Koning
Breng hulde geef Hem eer
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw aanwezigheid
Want alles is door U, en alles is tot U
Openbaar aan ons Uw heerlijkheid
Heilig, Heilig, Heilig is de Heer
Jezus, is Koning
Breng hulde geef Hem eer
Heilig, Heilig, Heilig is de Heer
Jezus, is Koning
Breng hulde geef Hem eer
Jezus, is Koning
Breng hulde…

ds. Voorwinden zei zondagochtend dat hij moeite heeft met dit lied, omdat het eenzijdig is.
Dit in een preek over Exodus 33.
Hij mist de verootmoediging in deze tekst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: opwekkingsliederen

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw aanwezigheid
Want alles is door U, en alles is tot U
Openbaar aan ons Uw heerlijkheid
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw aanwezigheid
Want alles is door U, en alles is tot U
Openbaar aan ons Uw heerlijkheid
Heilig, Heilig, Heilig is de Heer
Jezus, is Koning
Breng hulde geef Hem eer
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw glorie
Vul dit huis met Uw aanwezigheid
Want alles is door U, en alles is tot U
Openbaar aan ons Uw heerlijkheid
Heilig, Heilig, Heilig is de Heer
Jezus, is Koning
Breng hulde geef Hem eer
Heilig, Heilig, Heilig is de Heer
Jezus, is Koning
Breng hulde geef Hem eer
Jezus, is Koning
Breng hulde…

ds. Voorwinden zei zondagochtend dat hij moeite heeft met dit lied, omdat het eenzijdig is.
Dit in een preek over Exodus 33.
Hij mist de verootmoediging in deze tekst.
Heeft denk ik te maken met die vele herhalingen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: opwekkingsliederen

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:ds. Voorwinden zei zondagochtend dat hij moeite heeft met dit lied, omdat het eenzijdig is.
Dit in een preek over Exodus 33.
Hij mist de verootmoediging in deze tekst.
Dat is van heel veel opwekkingsliederen het probleem:
* Veel herhalingen
* Weinig diepgang
* Magere bijbels-theologische inhoud
* Eenzijdig Godsbeeld
* Inspelend op het gevoel
* De gelovige mens staat centraal
* Enz
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: opwekkingsliederen

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:ds. Voorwinden zei zondagochtend dat hij moeite heeft met dit lied, omdat het eenzijdig is.
Dit in een preek over Exodus 33.
Hij mist de verootmoediging in deze tekst.
Dat is van heel veel opwekkingsliederen het probleem:
* Veel herhalingen
* Weinig diepgang
* Magere bijbels-theologische inhoud
* Eenzijdig Godsbeeld
* Inspelend op het gevoel
Men heeft het graag over een alomtegenwoordige en liefhebbende genadige God.
Maar in Exodus 33 kun je lezen dat geen mens de aanwezigheid van God kan verdragen.

Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven.
En het zal geschieden, wanneer Mijn heerlijkheid voorbij zal gaan, zo zal Ik u in een kloof der steenrots zetten; en Ik zal u met Mijn hand overdekken, totdat Ik zal voorbijgegaan zijn.
En wanneer Ik Mijn hand zal weggenomen hebben, zo zult gij Mijn achterste delen zien; maar Mijn aangezicht zal niet gezien worden!

En dan begrijp je waarom in sommige gemeenten Weerklank (nog) niet is ingevoerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie