opwekkingsliederen

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Hendrikus schreef op 13 augustus jl. : En terwijl in de aanbiddingsliederen van de jaren tachtig de komst van het Koninkrijk centraal stond, gaan die de laatste jaren steeds vaker over individuele verlangens, constateert ze. ,,Vaak zelfs in de gebiedende wijs: 'zegen ons', 'vervul mij', 'raak mij nu aan'.''
Merkwaardig argument. Dat geldt toch ook voor veel Psalmen:

-Leer mij hoe ik wand'len moet
-Neem, HEER’,mijn bange klacht ter oren;
-Vergeef mij al mijn zonden
-Red mij hulpvaardig uit den nood,
-Behoud, o HEER’,wil ons te hulpe komen;


Allemaal gebiedende wijzen. Allemaal individuele verlangens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

uit het ND

Oproep: schrap in Opwekkingsbundel

van onze redactie kerk

ALPHEN AAN DEN RIJN - Een oproep van Jeroen Bol, voorzitter van de George Whitefield Stichting om de Opwekkingsbundel grondig te herzien en liederen te schrappen maakt geen indruk bij de uitgever van deze bundel. ,,Geen sprake van.'' Het zou van ,,moed en wijsheid'' getuigen als de stichting Opwekking de Opwekkingsbundel voorlopig niet verder uitbreidt, en de huidige liederen kritisch gaat onderzoeken op Bijbelse en tekstuele kwaliteit. Dat schrijft Jeroen Bol in het jongste nummer van het evangelische maandblad Uitdaging .

Bol is lid van een baptistengemeente in Alphen aan den Rijn, een gemeente waar veel Opwekkingsliederen worden gezongen. Zijn George Whitefield Stichting stelt zich ten doel het gedachtegoed van de puriteinen in Nederland onder de aandacht brengen, en uit daarbij regelmatig kritiek op bepaalde hedendaagse evangelische gebruiken.

Bol merkt steeds vaker dat evangelische christenen niet alle liederen op zondagmorgen onbekommerd meezingen, schrijft hij. ,,Niet omdat ze even niet in de stemming zijn, maar omdat ze vinden dat de tekst van zo'n lied, geheel of gedeeltelijk, niet Bijbels verantwoord is. Het gaat bijna altijd om nieuwe liederen uit de bundel Opwekkingsliederen.''

Bol vindt veel van deze liederen slecht - uit het Engels - vertaald of theologisch eenzijdig. De verantwoordelijkheid daarvoor legt hij bij stichting Opwekking. Die breidt de bundel elk jaar steevast uit met vijftien nieuwe liederen. Bol ziet daarin iets dwangmatigs. ,,Hoe je het ook wendt of keert, op deze manier is het risico levensgroot dat de bundel steeds verder wordt uitgebreid met liederen die onder de maat zijn, of erger nog, on-Bijbels.''

Vandaar zijn oproep om de uitbreidingen van de bundel voorlopig achterwege laten, en de huidige bijna zevenhonderd liederen kritisch te gaan onderzoeken. ,,Het mooie eindresultaat daarvan zou een veel betere herziene uitgave van de bundel Opwekking kunnen zijn. En dan kan hopelijk iedere evangelische christen weer onbekommerd meezingen op zondagmorgen.''

Directeur Joop Gankema van stichting Opwekking reageert wat geïrriteerd op de oproep van Bol en de vraag of hij daaraan gehoor gaat geven. ,,Geen sprake van. En ik vind het ook op een bepaalde manier arrogant dat dit dan weer via de pers wordt gespeeld. Als iemand kritiek heeft, waarom komt hij dan niet eerst naar ons toe, in plaats van dat hij direct een artikel in Uitdaging schrijft?''

Daar komt bij dat Gankema volledig achter de werkwijze van de selectiecommissie van de Opwekkingsbundel staat. ,,De nieuwe liederen worden zeer zorgvuldig gekozen, waarbij er ook zeer kritisch wordt gekeken naar de theologische diepgang. Bovendien ervaren wij dat de jaarlijkse uitbreiding van de bundel iets is dat God van ons vraagt.''

Volgens Gankema weegt de kritiek op de Opwekkingsliederen niet op tegen de zegen die zij de afgelopen decennia in Nederland hebben teweeggebracht.

De keuze van Opwekking om geen liederen te schrappen heeft overigens ook een praktische reden, geeft de directeur toe. ,,Er zijn heus wel liederen waarvan ook wij denken: 'die zijn misschien wat oppervlakkig'. Maar als je die zou schrappen, dan valt half Nederland over je heen. Er zijn altijd mensen die juist door dát nummer een bijzondere ervaring met God hebben gehad.''
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Goed idee van mijnheer Bol. Je krijgt soms het idee dat ze alleen maar voor de verkoop van cd's en liedbundels nieuwe liederen in elkaar flansen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:Goed idee van mijnheer Bol. Je krijgt soms het idee dat ze alleen maar voor de verkoop van cd's en liedbundels nieuwe liederen in elkaar flansen.
Het is een andere mentaliteit, lijkt 't wel. Zo van: "Hup, weer een bundeltje vol, de tijd zal wel leren wat de blijvertjes zijn. De eendagsvliegen verdwijnen vanzelf". Maar, ook al worden ze na één of twee keer nooit meer gezongen, ze staan nog steeds wel in die bundels, waardoor de nummering straks richting de 1000 gaat, als je niet oppast. Het voorstel tot zuivering kan ik dan ook zeker onderschrijven.

De slotopmerking "Er zijn altijd mensen die juist door dát nummer een bijzondere ervaring met God hebben gehad", vind ik uiterst zwak. Daarmee kun je élke discussie over kwaliteit doodslaan. 't Is net zoiets als "God kan met een kromme stok nog wel een rechte slag slaan". Zeker, maar daarmee is die stok nog steeds wel krom.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Gian schreef:Goed idee van mijnheer Bol. Je krijgt soms het idee dat ze alleen maar voor de verkoop van cd's en liedbundels nieuwe liederen in elkaar flansen.
Het is een andere mentaliteit, lijkt 't wel. Zo van: "Hup, weer een bundeltje vol, de tijd zal wel leren wat de blijvertjes zijn. De eendagsvliegen verdwijnen vanzelf". Maar, ook al worden ze na één of twee keer nooit meer gezongen, ze staan nog steeds wel in die bundels, waardoor de nummering straks richting de 1000 gaat, als je niet oppast. Het voorstel tot zuivering kan ik dan ook zeker onderschrijven.

De slotopmerking "Er zijn altijd mensen die juist door dát nummer een bijzondere ervaring met God hebben gehad", vind ik uiterst zwak. Daarmee kun je élke discussie over kwaliteit doodslaan. 't Is net zoiets als "God kan met een kromme stok nog wel een rechte slag slaan". Zeker, maar daarmee is die stok nog steeds wel krom.
Hehe mee eens. Dat is net zo'n argument als "we schaffe die vertaling of berijming of vorm van zingen of wat dan ook niet af want onze voorouders hebben daar zoveel troost uit geput" :)

Maar goed, uiteindelijk zie ik het probleem nog steeds niet zo. Iedereen kan toch zelf wel een selectie maken van opwekkingsliederen? Ik vind ze ook lang niet allemaal mooi of inhoudelijk sterk en vaak idd slecht vertaald. Wat mij betreft hoeven we die niet te zingen maar daarom hoeven ze nog niet officieel afgeschaft te worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Je merkt in de praktijk dat opwekkingsliederen (en ook andere trouwens) vaak klakkeloos worden gezongen en opgegeven. In sommige gemeenten klinkt er een besmuikt "Moehaha" als je een nummer onder de 200 opgeeft. Voor hen is dat zoiets als Datheen op hele noten. Anderen willen per definitie weer geen nummers boven de 400 zingen. Natuurlijk kan iedereen zelf bepalen welk lied hij al of niet zingt, maar als je in een evangelische gemeente zit, waar doorgaans veel gezongen wordt, en je moet de helft van de tijd je kiezen op elkaar houden omdat je kromme tenen krijgt van de liederen die opgegeven worden, dan word je daar niet opgewekt van.

Overigens staat het een iegelijk vrij om een lied wat hem aanspreekt te blijven zingen. Zelfs al komt het een Herziene Opwekkingsbundel (HOB). Om de vergelijking met de Psalmen te handhaven: Ook al zingen wij in onze kerk 1773, thuis mag ik net zo vaak "Als een hert ghejaegd" zingen als ik maar wil. Een lied kun je uit je bundel schrappen, het houdt daarmee niet op te bestaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Marnix schreef: Maar goed, uiteindelijk zie ik het probleem nog steeds niet zo. Iedereen kan toch zelf wel een selectie maken van opwekkingsliederen? Ik vind ze ook lang niet allemaal mooi of inhoudelijk sterk en vaak idd slecht vertaald. Wat mij betreft hoeven we die niet te zingen maar daarom hoeven ze nog niet officieel afgeschaft te worden.
Het is gewoon niet practish. Eigenlijk zou ik opwekking op noten willen hebben maar als ik al die dikke boeken moet kopen en er telkens weer 1 bij moet kopen mag ik wel een krantewijk nemen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Gian schreef:
Marnix schreef: Maar goed, uiteindelijk zie ik het probleem nog steeds niet zo. Iedereen kan toch zelf wel een selectie maken van opwekkingsliederen? Ik vind ze ook lang niet allemaal mooi of inhoudelijk sterk en vaak idd slecht vertaald. Wat mij betreft hoeven we die niet te zingen maar daarom hoeven ze nog niet officieel afgeschaft te worden.
Het is gewoon niet practish. Eigenlijk zou ik opwekking op noten willen hebben maar als ik al die dikke boeken moet kopen en er telkens weer 1 bij moet kopen mag ik wel een krantewijk nemen.
Dan vraag je ze voor je verjaardag? :) Maar het zou wel cool zijn als je een bundel zou kunnen samenstellen of de bladmuziek per nummer kon kopen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Maar het zou wel cool zijn als je een bundel zou kunnen samenstellen of de bladmuziek per nummer kon kopen.
Auteursrechten hè... Dat is een blok aan het been van iedereen die een liederenbundel wil uitgeven.
Jammer? Ergens wel misschien, maar anderzijds: al die verschillende bundels bevorderen de eenheid natuurlijk niet.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Maar het zou wel cool zijn als je een bundel zou kunnen samenstellen of de bladmuziek per nummer kon kopen.
Auteursrechten hè... Dat is een blok aan het been van iedereen die een liederenbundel wil uitgeven.
Jammer? Ergens wel misschien, maar anderzijds: al die verschillende bundels bevorderen de eenheid natuurlijk niet.
Volgens mij heb ik nog nooit gehoord van een bundel die de eenheid bevorderde.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

wim schreef: Volgens mij heb ik nog nooit gehoord van een bundel die de eenheid bevorderde.
Bundels die niet bundelen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

wij gebruiken in het gezin meestal 'de gele bundel'
die is nogal favoriet bij de kinderen. Zelf zing ik ook wel eens graag uit joh. de Heer
SolaGratia
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2002, 16:49
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

Zing voor hem een nieuw lied, speel en zing met overgave.

Hij gaf mij een nieuw lied in de mond, een lofzang voor onze God. Mogen velen het zien vol ontzag en vertrouwen op de HEER.

Zing voor de HEER een nieuw lied, zing voor de HEER, heel de aarde.

Een psalm. Zing voor de HEER een nieuw lied: wonderen heeft hij verricht. Zijn rechterhand heeft overwonnen, zijn heilige arm heeft redding gebracht.

Ik wil een nieuw lied voor u zingen, God, voor u spelen op de tiensnarige harp,

Halleluja! Zing voor de HEER een nieuw lied, roem hem te midden van zijn getrouwen.

Zing voor de HEER een nieuw lied, laat zijn lof klinken van de einden der aarde, jullie die de zee bevaren, en alles wat leeft in zee, jullie, eilanden, en allen die daarop wonen.

Ik zing voor mijn God een nieuw lied. Heer, groot bent u en hoog verheven, wonderbaarlijk in kracht, niet te evenaren.

Oftewel.....op naar de 1000 :!:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

wim schreef: Volgens mij heb ik nog nooit gehoord van een bundel die de eenheid bevorderde.
Die zijn er wel geweest. Tot nog niet zo lang geleden (60-er à 70-er jaren) hadden 'ons soort mensen' een harmonium met daarbij Psalmboek van Worp, Kun je nog zingen? zing dan mee! en Johannes de Heer.

Dan zong men 'Daar ruist langs de wolken', 'Voorwaarts Christenstrijders', 'Rijs op, rijs op voor Jezus', 'Welk een Vriend in onze Jezus', 99 keerder weer, 'Daarboven juicht een grote schaar', en wat dies meer zij.

Binnen ons zuiltje zijn we steeds meer gaan verzuilen. Hele dunne zuilen dus, die steeds meer op splinters zijn gaan lijken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:wij gebruiken in het gezin meestal 'de gele bundel'
die is nogal favoriet bij de kinderen. Zelf zing ik ook wel eens graag uit joh. de Heer
Om praktische redenen, de HGJB bundel. Persoonlijk vind ik die erg goed! (en ja, als je hem gebruikt op de kinderclub, zondagschool, Bijbelstudiekring en vrouwenvereniging etc. dan moet je wel, he :mrgreen: )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie