opwekkingsliederen

Refojongere

opwekkingsliederen

Bericht door Refojongere »

Op deze site staat een stukje bij: "Zaterdagavond" van ds. G.S.A. de Knegt. Onder de titel van 'Orgelbegeleiding in de kerk" staat o.a. het volgende:

"Laat ons de rustdag wijden met Psalmen tot Gods eer".
Zo¹n Bijbels lied spreekt toch aan. 't Spreekt veel meer aan dan het zingen van een opwekkingslied als b.v. "Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan". Behalve dat het parmantig klinkt in de zin van: "dat doen wij wel even", laat dit lied ook remonstrantse geluiden horen. Neen, geef ons dan maar de Psalmen waar men Gods kinderen in het hart kijkt, maar wat nog veel belangrijker is: Waar men de Heere door genade in het hart kijkt.

Opwekkingsliederen worden vaak met argusogen bekeken, en de kritiek is vooral dat er remonstrantse elementen in zitten. Zijn jullie het eens met wat er in het schuingedrukte stukje stond mbt 'Samen in de Naam'? Welke liederen dragen nog meer zulke elementen in zich?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Op deze site staat een stukje bij: "Zaterdagavond" van ds. G.S.A. de Knegt. Onder de titel van 'Orgelbegeleiding in de kerk" staat o.a. het volgende:

"Laat ons de rustdag wijden met Psalmen tot Gods eer".
Zo¹n Bijbels lied spreekt toch aan. 't Spreekt veel meer aan dan het zingen van een opwekkingslied als b.v. "Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan". Behalve dat het parmantig klinkt in de zin van: "dat doen wij wel even", laat dit lied ook remonstrantse geluiden horen. Neen, geef ons dan maar de Psalmen waar men Gods kinderen in het hart kijkt, maar wat nog veel belangrijker is: Waar men de Heere door genade in het hart kijkt.

Opwekkingsliederen worden vaak met argusogen bekeken, en de kritiek is vooral dat er remonstrantse elementen in zitten. Zijn jullie het eens met wat er in het schuingedrukte stukje stond mbt 'Samen in de Naam'? Welke liederen dragen nog meer zulke elementen in zich?
de Paus

Bericht door de Paus »

Als ik van De Knegt al geen opwekkingslied meer mag zingen zoals 'Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan', dan vind ik dat diep triest. Ik zou hem willen vragen of hij soms denkt dat alleen de psalmen DE liederen zijn bij uitstek? Mijn oproep is: zing eens wat meer. En dan niet alleen psalmen op hele noten. Dat is even mooi, maar soms wordt ik er soms diep droevig van.
De Knegt gebruikt bovendiep een drogreden van de bovenste plank: 't spreekt toch veel meer aan zo'n psalm.... boehoe, wat een argument. En dan zegt hij er heel leuk achteraan: geef ons dan maar de psalmen waar men Gods kinderen in het hart kijkt. Jaja, alsof dat niet kan bij gezangen??

Nee, ik ben het totaal niet eens met ds. De Knegt. Hij moet eerst met goede argumenten komen. Laat hem ook eens kijken bij het hoofdbestuur van zijn GerBond. Die hebben verklaard dat ze het aanmoedigen gezangen te zingen. Ze hebben zelfs een bundel aangedragen: Uit Aller mond. Voor de eredienst houden ze het voorlopig (gelukkig maar) bij de psalmen, maar daarbuiten: zing de Heere een nieuw lied!

de paus
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

't Is net zo parmantig als "U alleen, U loven wij, ja wij loven U, o Heer."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Los van een waardeoordeel over de gezangen in welke vorm dan ook staan er een aantal dingen vast.

Ten eerste dat de Psalmen staan in Gods Woord, wat voor mij betekent dat die geinspireerd zijn. Als nadeel kun je aanvoeren dat ze altijd door het op rijm zetten je een bepaalde eigen invulling aan deze rijm kunt geven. Ten tweede dat die Psalmen, rijk van geestelijke inhoud zijn. Inderdaad zoals Refo zegt: U, alleen, U loven wij; maar ook: Zullen Gods beloftenissen, eeuwig zijn vervulling missen?

Wat nu met gezangen? Geef ze zijn plaats, toets ze altijd aan Gods Woord, niet in de eredienst maar in andere diensten of bijeenkomsten.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Volgens mij staat er nergens in dit citaat dat je geen opwekkingsliederen mag zingen, maar dat de voorkeur uitgaat naar psalmen. En daarmee ben ik het eens, zeker wat betreft het zingen in de eredienst.

En, is het lied "Samen in de naam van Jezus" remonstrants? Wat is remonstrants eigenlijk? Staan er ook remonstrantse teksten in de bijbel, zoals Openb. 3:20?
Maar misschien moet ik hiervoor een nieuwe discussie openen.

Het opwekkingslied: "Als een hert, dat verlangt naar water", gebaseerd op ps. 42 vind ik wel een mooi lied.
strik

Bericht door strik »

Ik ben het eens met ndonselaar dat het nadeel van berijmde Psalmen is dat de dichter er "mee aan de haal kan gaan". Psalmen zingen is belangrijk, maar dan de bijbeltekst op muziek gezet.
Psalmen zijn belangrijk in de kerk, maar niet alleen zaligmakend. Er is zoveel meer. En ieder kerkgenootschap geeft daar een eigen invulling aan. Dat kunnen de gezangen zijn, de opwekkingsliederen of, zoals bij 'ons', de troparen, kondaken, de irmos(-sen/irmi [wat is het meervoud van irmos?], etc.
In de Bijbel wordt niet van ons gevraagd om tijdens de eredienst alleen maar Psalmen te zingen, de Apostel Paulus gaat daarin verder en roept ons op om Psalmen EN lofliederen te zingen. En waarom zouden we dat dan niet mogen doen?


____________________
"...the more resolutely, the more constantly, your heart is turned towards God and His saints the more it will be enlightened, purified, and vivified." (From St. John of Kronstadt)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

De Psalmen en de lofgezangen hoef je niet uit elkaar te trekken. Ik zie in de Psalmen genoeg stof om God te danken en te loven. Mijn reden om vooral Psalmen te zingen ligt in het feit dat de gezangen voor een groot gedeelte geen goed alternatief bieden, altans voor een gehele gemeente. Daarom ben ik voor gezangen die letterlijk uit de Bijbel komen, zoals er tegenwoordig op bijbelse gedichten van McCheyne wordt gezongen. Er zal wel een grote cultuuromslag moeten plaatsvinden en ik heb zo het nuchtere inzicht dat die verandering nog zo eens een tijdje op zich laat wachten, of er moeten gewoon hele goede alternatieven worden geboden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Strik, los van de discussie maar mag je de exegese die jij maakt
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
de Apostel Paulus gaat daarin verder en roept ons op om Psalmen EN lofliederen te zingen.
--------------------------------------------------------------------------------

zo maar maken?
strik

Bericht door strik »

Tja, goede vriend. Ik ken de teksten van de Bijbel niet uit mijn hoofd, maar weet wel zeker dat dit, alhoewel niet letterlijk wellicht, in de Bijbel staat. En ik dacht dat het Paulus was die het in één van zijn brieven heeft geschreven.
Daarnaast hebben de Psalmen nog nimmer een unieke plaats gehad in de kerkmuziek. Dat is pas sinds de reformatie, en nog maar door een zeer beperkt aantal kerken.


____________________
"...the more resolutely, the more constantly, your heart is turned towards God and His saints the more it will be enlightened, purified, and vivified." (From St. John of Kronstadt)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Strik,

Natuurlijk spreekt Paulus in zijn brief aan die van Efeze over psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Toch moeten we dat denk ik anders verstaan. De kerk in die tijd citeerde menigmaal uit de Septuagint, ook Paulus. En nu is het juist de Septuagint die de Psalmen aanduidt met die Griekse woorden die onze vertalers hebben vertaald met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen.

Nogmaals, dit is geen discussie over de kwaliteit van sommige gezangen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Er zijn ontzettend veel mooie opwekkingsliederen. Absoluut. Maar toch gebied de eerlijkheid me te zeggen dat er veel liederen zijn waarin m.i. de mens te veel centraal staat. Ik zal proberen een aantal voorbeelden op te zoeken.

Er is een zangbundel tegenwoordig, waarin psalmen, geestelijke liederen en (lof)(ge)zangen staan. Hierin zijn m.i. veel juiste liederen opgenomen. Dit is een heel betrouwbare bundel.

Om het zingen in gezinnen en groepen te stimuleren is deze zangbundel gemaakt.
Aan deze bundel liggen enkele bijbelse principes ten grondslag:

WAT WE ZINGEN:
"Het is goed dat men de HEERE love, Uw Naam psalmzinge, o Allerhoogste", Psalm 92:2. "Leert en vermaant elkander met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen", Kol. 3:16.

WAAROM WE ZINGEN:
1. Het zingen moet in de eerste plaats de eer van God beogen. "Zingt den HEERE, looft Zijn Naam, geeft de HEERE de eer Zijns Naams", Psalm 96:2,8.
2. Het zingen kan nuttig zijn voor onszelf. Zingend mogen gebeden en dankzeggingen tot God gedragen worden.
3. Het zingen kan anderen tot vertrouwen in God brengen: "Hij heeft mij een nieuw lied in de mond gegeven, een lofzang voor onze God, velen zullen het zien en vrezen en op de Heere vertrouwen", Psalm 40:4.

"Het is nodig dat ik iedereen tot zingen opwek, niet alleen van psalmen, maar ook van geestelijke liederen. Welaan dan, gelovigen, verdrijf de lusteloosheid. Dient de HEERE met blijdschap; komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang!" (W. a Brakel).


____________________
Groeten Grace
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Grace,
De door jou genoemde bundel is inderdaad erg mooi, Bijbels en evenwichtig (de verzen zijn Bijbels, en het repertoire is evenwichtig). Zeer aanbevelenswaard.
strik

Bericht door strik »

ndonselaar,
Maar als dat zo was, dan zou toch de Orthodoxe Kerk, die als geen ander bijna uitsluitend de Septuagint gebruikt, zich beperken tot alleen maar Psalmen.
Maar naast de -toch veelgebruikte- Psalmen wordt een veelheid aan andere liederen gezongen.
Hoe verklaar je dat dan?


____________________
"...the more resolutely, the more constantly, your heart is turned towards God and His saints the more it will be enlightened, purified, and vivified." (From St. John of Kronstadt)
Plaats reactie