cornelis mussche schreef:Samanthi: Het lijkt alsof je een levensgevaarlijke synthese wilt bewerken tussen het evangelische denken (dat remonstrants en zielsmisleidend is) en het reformatorische denken. Dat is de rode draad door veel van je postings. Jammer!
Ook hier zou ik graag onderbouwing voor hebben.
Je roept van alles en ik kan merken dat je weinig kennis hebt van wat remonstrants zijn inhoud.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
cornelis mussche schreef:Samanthi: Het lijkt alsof je een levensgevaarlijke synthese wilt bewerken tussen het evangelische denken (dat remonstrants en zielsmisleidend is) en het reformatorische denken. Dat is de rode draad door veel van je postings. Jammer!
Het is goed om overeenkomsten te zoeken in plaats van verschillen.
Zeker is er wel e.a mis met sommige evangelische kerken en hun gedachteleer. Trek ze echter niet over 1 kam.
Daarnaast zijn er ook hele goede en mooie opwekkingsliederen. Echter omdat er ook ronduit verkeerde tussen zitten, zal de discussie altijd blijven wat nu wel of niet geoorloofd is. Aangezien een overeenstemming nagenoeg onmogelijk is, wordt het geheel maar uitgebannen.
Is wel wat voor te zeggen, namelijk geforceerde eenheid om de vrede te bewaren, echter worden mooie en goede liederen daarmee ook in de ban gedaan.
Overigens ben ik zeer zeker geen voorstander van opwekkingsliederen tijdens de kerkdienst. Wel thuis bij piano, orgel of gitaar en dergelijken maar niet in de kerkdienst.
Ik zit toch nog een beetje na te denken over het lied: vul dit huis met Uw glorie en Mozes die zegt: toon mijn Uw gedaante.
Mi is. Dit iets anders dan vragen om Gods heerlijkheid en glorie, ook lees je in psalm Psalmen 90
17 En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods; zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat. 16 Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen. 14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen, en verblijd zijn in al onze dagen. 15 Verblijd ons naar de dagen, in dewelke Gij ons gedrukt hebt, naar de jaren, in dewelke wij het kwaad gezien hebben.
Is dit niet hetzelfde?
Hier vraagt de dichter niet om God te zien, maar wel of God Zijn heerlijkheid en goedertierenheid wil laten zien.
Herman Bavink zegt:
Het gaat om de glans en heerlijkheid, die van alle deugden Gods en van heel zijne zelfopenbaring in natuur en bovenal in genade onafscheidelijk is, de heerlijke gestalte, waarin Hij allerwege tegenover schepselen optreedt.
Nogmaals het gaat niet om Gods Zelf te zien zoals bij Mozes, maar om de vervulling uit het Nieuwe testament.
Er is best iets van te zeggen, van de vele herhalingen, maar het is niet zo dat God niet als de Heilige bezongen wordt, integendeel, alles is door U en tot U enz.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi schreef:Ik zit toch nog een beetje na te denken over het lied: vul dit huis met Uw glorie en Mozes die zegt: toon mijn Uw gedaante.
Mi is. Dit iets anders dan vragen om Gods heerlijkheid en glorie, ook lees je in psalm Psalmen 90
17 En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods; zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat. 16 Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen. 14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen, en verblijd zijn in al onze dagen. 15 Verblijd ons naar de dagen, in dewelke Gij ons gedrukt hebt, naar de jaren, in dewelke wij het kwaad gezien hebben.
Is dit niet hetzelfde?
Hier vraagt de dichter niet om God te zien, maar wel of God Zijn heerlijkheid en goedertierenheid wil laten zien.
Herman Bavink zegt:
Het gaat om de glans en heerlijkheid, die van alle deugden Gods en van heel zijne zelfopenbaring in natuur en bovenal in genade onafscheidelijk is, de heerlijke gestalte, waarin Hij allerwege tegenover schepselen optreedt.
Nogmaals het gaat niet om Gods Zelf te zien zoals bij Mozes, maar om de vervulling uit het Nieuwe testament.
Er is best iets van te zeggen, van de vele herhalingen, maar het is niet zo dat God niet als de Heilige bezongen wordt, integendeel, alles is door U en tot U enz.
Je moet ook niet wegen hoe vaak het woord ellende, verlossing en dankbaarheid in de Bijbel terug komt.
Zo moet je dat ook niet doen met een lied maar wel opletten of het eenzijdigheden bevat
samanthi schreef:Ik zit toch nog een beetje na te denken over het lied: vul dit huis met Uw glorie en Mozes die zegt: toon mijn Uw gedaante.
Mi is. Dit iets anders dan vragen om Gods heerlijkheid en glorie, ook lees je in psalm Psalmen 90
17 En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods; zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat. 16 Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen. 14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen, en verblijd zijn in al onze dagen. 15 Verblijd ons naar de dagen, in dewelke Gij ons gedrukt hebt, naar de jaren, in dewelke wij het kwaad gezien hebben.
Is dit niet hetzelfde?
Hier vraagt de dichter niet om God te zien, maar wel of God Zijn heerlijkheid en goedertierenheid wil laten zien.
Herman Bavink zegt:
Het gaat om de glans en heerlijkheid, die van alle deugden Gods en van heel zijne zelfopenbaring in natuur en bovenal in genade onafscheidelijk is, de heerlijke gestalte, waarin Hij allerwege tegenover schepselen optreedt.
Nogmaals het gaat niet om Gods Zelf te zien zoals bij Mozes, maar om de vervulling uit het Nieuwe testament.
Er is best iets van te zeggen, van de vele herhalingen, maar het is niet zo dat God niet als de Heilige bezongen wordt, integendeel, alles is door U en tot U enz.
Je moet ook niet wegen hoe vaak het woord ellende, verlossing en dankbaarheid in de Bijbel terug komt.
Zo moet je dat ook niet doen met een lied maar wel opletten of het eenzijdigheden bevat
Ja dat dacht ik ook, niet in iedere psalm komt de drieslag voor, soms alleen ellende, soms alleen verlossing, soms alleen dankbaarheid, de Heere Jezus zegt dit Zelf ook, Ik heb u op de fluit gespeeld(...) Ik heb u klaagliederen gezongen (...)
De ene keer liefelijke, de andere keer de wet
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi schreef:Ik zit toch nog een beetje na te denken over het lied: vul dit huis met Uw glorie en Mozes die zegt: toon mijn Uw gedaante.
Mi is. Dit iets anders dan vragen om Gods heerlijkheid en glorie, ook lees je in psalm Psalmen 90
17 En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods; zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat. 16 Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen. 14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen, en verblijd zijn in al onze dagen. 15 Verblijd ons naar de dagen, in dewelke Gij ons gedrukt hebt, naar de jaren, in dewelke wij het kwaad gezien hebben.
Is dit niet hetzelfde?
Hier vraagt de dichter niet om God te zien, maar wel of God Zijn heerlijkheid en goedertierenheid wil laten zien.
Herman Bavink zegt:
Het gaat om de glans en heerlijkheid, die van alle deugden Gods en van heel zijne zelfopenbaring in natuur en bovenal in genade onafscheidelijk is, de heerlijke gestalte, waarin Hij allerwege tegenover schepselen optreedt.
Nogmaals het gaat niet om Gods Zelf te zien zoals bij Mozes, maar om de vervulling uit het Nieuwe testament.
Er is best iets van te zeggen, van de vele herhalingen, maar het is niet zo dat God niet als de Heilige bezongen wordt, integendeel, alles is door U en tot U enz.
Zonder het te hebben uitgezocht... er zijn best wel wat opwekkingsliederen die fragmenten zijn van een psalm.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
samanthi schreef:Ik zit toch nog een beetje na te denken over het lied: vul dit huis met Uw glorie en Mozes die zegt: toon mijn Uw gedaante.
Mi is. Dit iets anders dan vragen om Gods heerlijkheid en glorie, ook lees je in psalm Psalmen 90
17 En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods; zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat. 16 Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen. 14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen, en verblijd zijn in al onze dagen. 15 Verblijd ons naar de dagen, in dewelke Gij ons gedrukt hebt, naar de jaren, in dewelke wij het kwaad gezien hebben.
Is dit niet hetzelfde?
Hier vraagt de dichter niet om God te zien, maar wel of God Zijn heerlijkheid en goedertierenheid wil laten zien.
Herman Bavink zegt:
Het gaat om de glans en heerlijkheid, die van alle deugden Gods en van heel zijne zelfopenbaring in natuur en bovenal in genade onafscheidelijk is, de heerlijke gestalte, waarin Hij allerwege tegenover schepselen optreedt.
Nogmaals het gaat niet om Gods Zelf te zien zoals bij Mozes, maar om de vervulling uit het Nieuwe testament.
Er is best iets van te zeggen, van de vele herhalingen, maar het is niet zo dat God niet als de Heilige bezongen wordt, integendeel, alles is door U en tot U enz.
Zonder het te hebben uitgezocht... er zijn best wel wat opwekkingsliederen die fragmenten zijn van een psalm.
Dat klopt dat is met deze ook het is een fragment uit Jesaja en uit de Romeinenbrief.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi schreef:Ik zit toch nog een beetje na te denken over het lied: vul dit huis met Uw glorie en Mozes die zegt: toon mijn Uw gedaante.
Mi is. Dit iets anders dan vragen om Gods heerlijkheid en glorie, ook lees je in psalm Psalmen 90
17 En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods; zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat. 16 Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen. 14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen, en verblijd zijn in al onze dagen. 15 Verblijd ons naar de dagen, in dewelke Gij ons gedrukt hebt, naar de jaren, in dewelke wij het kwaad gezien hebben.
Is dit niet hetzelfde?
Hier vraagt de dichter niet om God te zien, maar wel of God Zijn heerlijkheid en goedertierenheid wil laten zien.
Herman Bavink zegt:
Het gaat om de glans en heerlijkheid, die van alle deugden Gods en van heel zijne zelfopenbaring in natuur en bovenal in genade onafscheidelijk is, de heerlijke gestalte, waarin Hij allerwege tegenover schepselen optreedt.
Nogmaals het gaat niet om Gods Zelf te zien zoals bij Mozes, maar om de vervulling uit het Nieuwe testament.
Er is best iets van te zeggen, van de vele herhalingen, maar het is niet zo dat God niet als de Heilige bezongen wordt, integendeel, alles is door U en tot U enz.
Zonder het te hebben uitgezocht... er zijn best wel wat opwekkingsliederen die fragmenten zijn van een psalm.
Dat klopt. Of van andere gedeeltes uit de Bijbel...
Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Dat er af en toe een opwekkingsnummer bestaat uit een bijbeltekst (en dan vaak vele malen herhaald) maakt de bundel nog niet bijbels gebalanceert.
Enkele uitspraken die Henk Bakker, zelf een evangelische baptist, 15 jaar geleden al over de bundel deed:
"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."
"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."
"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"
Nu proberen ze de laatste jaren ook wat meer gebalanceerde nummers toe te voegen. En er staan ook echt goede liederen in. Maar in heel veel liederen staat nog steeds het gevoel en de gelovige mens centraal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
En daartegenover zijn alle zelfverloochening, uiterlijke heiligheid, doding van het vlees, lange gebeden en al de goede werken uit de arminiaanse catalogus niets dan vervalsingen en nabootsingen van de vruchten van de Geest, en ze zullen daarom hun misleide bezitters overlaten aan de rechvaardige wraak van Hem, Die een verterend Vuur is.
J.C. Philpot schreef:Dat er af en toe een opwekkingsnummer bestaat uit een bijbeltekst (en dan vaak vele malen herhaald) maakt de bundel nog niet bijbels gebalanceert.
Enkele uitspraken die Henk Bakker, zelf een evangelische baptist, 15 jaar geleden al over de bundel deed:
"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."
"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."
"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"
Nu proberen ze de laatste jaren ook wat meer gebalanceerde nummers toe te voegen. Maar de meeste liederen staat nog steeds het gevoel en de gelovige mens centraal.
Mee eens, maar in hoeverre laten we ons ook door de psalmen onderwijzen? Vinden we daar wat we van Buitenbijbelse liederen verwachten? In de psalmen zie je ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar de ellende is vaak buiten onszelf en de verlossing is vaak aards. Daarbij is het voor mij soms wat oncomfortabel om een psalm vanuit het oog van de rechtvaardige te zingen, die bidt om wraak over de onrechtvaardige (en ik dan?).
Opwekking heeft dan weer aardig wat liederen, waar ik me ook in kan uitdrukken en er zijn aardig wat diensten te vullen waarin de Opwekkingsbundels als liedbundel wordt gebruikt, zonder dat de diensten eenzijdig hoeven te worden. Al zullen de wraakliederen ontbreken, en ook de liederen waarin wij over ellende buiten ons klagen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
En daartegenover zijn alle zelfverloochening, uiterlijke heiligheid, doding van het vlees, lange gebeden en al de goede werken uit de arminiaanse catalogus niets dan vervalsingen en nabootsingen van de vruchten van de Geest, en ze zullen daarom hun misleide bezitters overlaten aan de rechvaardige wraak van Hem, Die een verterend Vuur is.
Misschien moeten mensen goed hun best doen, dan zal God op hen zien?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik zag wat clips van de Sing! Conferentie, georganiseerd door Keith and Krystin Getty, met sprekers als John Pipet, John McArthur, Joni Erikson Tada. En met muzikanten als Stuart Townend, Sandra McCracken en Andrew Peterson. Hier wordt veel gesproken over "worship" muziek en welke rol dit heeft. En dit heeft ook invloed op de muziek die in de Opwekkingsbundels verschijnt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."