Hoe vertaal je de Bijbel naar deze tijd?
Hoe vertaal je de Bijbel naar deze tijd?
Mijn vraag is deze: als de bijbel, of scherper gezegd Paulus, voorschriften geeft voor hoe het er aan toe moet gaan in de gemeente, hoe vertaal je die teksten dan naar de huidige situatie? Bijvoorbeeld: Als Paulus het heeft over dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente, heeft hij het tegen die bepaalde gemeente. Paulus is in die zin een kind van zijn tijd. Zijn woorden moeten vertaald worden naar de huidige cultuur. Hoe doen we dat, en wat voor uitkomsten zijn er dan?
Wie durft hier wat over te zeggen?
de paus
Wie durft hier wat over te zeggen?
de paus
Mijn vraag is deze: als de bijbel, of scherper gezegd Paulus, voorschriften geeft voor hoe het er aan toe moet gaan in de gemeente, hoe vertaal je die teksten dan naar de huidige situatie? Bijvoorbeeld: Als Paulus het heeft over dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente, heeft hij het tegen die bepaalde gemeente. Paulus is in die zin een kind van zijn tijd. Zijn woorden moeten vertaald worden naar de huidige cultuur. Hoe doen we dat, en wat voor uitkomsten zijn er dan?
Wie durft hier wat over te zeggen?
de paus
Wie durft hier wat over te zeggen?
de paus
Schrik niet. Ik neem misschien een grote sprong.Omdat sommige dingen inderdaad voor een andere tijd waren.
Stelling: de zwijgteksten die Paulus heeft geschreven in o.a. 2 Timotheus zijn teksten die voor de vrouwen in die tijd relevant waren. Vertaald naar onze tijd betekend het niet meer dat vrouwen ook moeten zwijgen in de Gemeente.
de paus
Ik betwijfel of de Heilige Geest sprak, beste Pied, want dan had Paulus vast in 'tongen' gesproken, en daar was hij niet zo gecharmeerd van. Volgens mij was het wel degelijk Paulus. Hij was zeker wel geïnspireerd door de Heilige Geest.
Ik denk Paus, dat je niet te detaillistisch naar die teksten moet kijken. Wat minder Nederlands, of, als je wilt, reformatorisch, scholastiek, whatever!
Als je volgens de 'traditie' leest, en je probeert de Mysteriën uit de Schrift, die misschien wat meer Oosters zijn dan Westers, te ervaren, dan kun je niet anders dan constateren dat de Bijbel niets van haar actualiteit verloren heeft.
En dan wordt een vrouw wel of niet in het ambt, plotseling minder relevant.
Ik denk Paus, dat je niet te detaillistisch naar die teksten moet kijken. Wat minder Nederlands, of, als je wilt, reformatorisch, scholastiek, whatever!
Als je volgens de 'traditie' leest, en je probeert de Mysteriën uit de Schrift, die misschien wat meer Oosters zijn dan Westers, te ervaren, dan kun je niet anders dan constateren dat de Bijbel niets van haar actualiteit verloren heeft.
En dan wordt een vrouw wel of niet in het ambt, plotseling minder relevant.
Deze teksten zijn geschreven door een man van zijn tijd, en zijn cultuurbepaald. Je kan niet zomaar teksten uit de bijbel plukken, die immers meer dan 19 eeuwen geleden geschreven is, en die zondermeer op deze tijd en cultuur plakken. Je doet de bijbel dan geen recht!Paus, als je kunt vertellen waarom deze teksten voor onze tijd niet meer gelden (met bewijsgronden uit de Bijbel), dan heb je kans dat ik je geloof (en nog altijd veel meer kans dat ik je niet geloof, overigens ; maar ik zou zeggen, probeer het).
de paus
Hoezo niet, Paus? Al die problemen uit de verschillende gemeentes die Paulus aanhaalt, kan je nu toch wel terugvinden?Deze teksten zijn geschreven door een man van zijn tijd, en zijn cultuurbepaald. Je kan niet zomaar teksten uit de bijbel plukken, die immers meer dan 19 eeuwen geleden geschreven is, en die zondermeer op deze tijd en cultuur plakken. Je doet de bijbel dan geen recht!
Ja, het is een andere cultuur....
Dat is waar ja. Maar betreft het ook een andere God???
En de vraag is dus: wat zou Paulus nu zeggen over onze problemen? De argumenten die Paulus vaak noemt zijn nu niet overtuigend meer. (hier zeg ik dus niet dat ze geen gezag hebben!) De redenaties die Paulus gebruikt, zijn nu niet meer zo sluitend als toen, omdat de tijd en de cultuur veranderd is. Hoe vang je dat 'gat' op, is nu mijn vraag!Al die problemen uit de verschillende gemeentes die Paulus aanhaalt, kan je nu toch wel terugvinden?
Nee, geen andere God. Maar God spreekt wel IN de tijd. Zolang de tijd voorgaat zal op beeld op de nimmer veranderende waarheid wel verschuiven.Ja, het is een andere cultuur....
Dat is waar ja. Maar betreft het ook een andere God???
de paus
Stelling: de zwijgteksten die Paulus heeft geschreven in o.a. 2 Timotheus zijn teksten die voor de vrouwen in die tijd relevant waren. Vertaald naar onze tijd betekend het niet meer dat vrouwen ook moeten zwijgen in de Gemeente.
Dan lezen we in 1 Tim. 2:12: “Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over de man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. 13. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. 14. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. 15. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.â€
En dat met de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen...... Rekening mee houden dus!Stelling: de zwijgteksten die Paulus heeft geschreven in o.a. 2 Timotheus zijn teksten die voor de vrouwen in die tijd relevant waren. Vertaald naar onze tijd betekend het niet meer dat vrouwen ook moeten zwijgen in de Gemeente.
de paus
:bou:
Ik denk dat die teksten nu nog steeds gelden. Lees de teksten die Refojongere aangehaald heeft maar eens. Daaruit blijkt m.i. heel duidelijk dat God niet wil dat een vrouw in de gemeente leert. M.a.w. Hij wil niet dat een vrouw predikant is. Maargeldt dit ook voor het diaken zijn?
Bovendien denk ik dat een vrouw veel meer kan betekenen in de gemeente. Waarom zou je bijv. geen huisbezoek afleggen met een man en een vrouw. Je kan zeggen wat je wil, maar vrouwen voelen dingen vaak beter aan, zijn emotioneler. Wat voor rol speelt de vrouw tegenwoordig in de gemeente? OK misschien oppassen in de creche of ouderen bezoeken, maar kan ze niet veel meer betekenen? Ik krijg de indruk dat die teksten van Paulus alleen betrekking hebben op het 'leren'. Wat is dan het bezwaar tegen de vrouw als diaken of evt. ouderling?
Hoe zit dit, ik kom er eigenlijk niet zo goed uit!
Bovendien denk ik dat een vrouw veel meer kan betekenen in de gemeente. Waarom zou je bijv. geen huisbezoek afleggen met een man en een vrouw. Je kan zeggen wat je wil, maar vrouwen voelen dingen vaak beter aan, zijn emotioneler. Wat voor rol speelt de vrouw tegenwoordig in de gemeente? OK misschien oppassen in de creche of ouderen bezoeken, maar kan ze niet veel meer betekenen? Ik krijg de indruk dat die teksten van Paulus alleen betrekking hebben op het 'leren'. Wat is dan het bezwaar tegen de vrouw als diaken of evt. ouderling?
Hoe zit dit, ik kom er eigenlijk niet zo goed uit!