Hoe vertaal je de Bijbel naar deze tijd?

de Paus

Hoe vertaal je de Bijbel naar deze tijd?

Bericht door de Paus »

Mijn vraag is deze: als de bijbel, of scherper gezegd Paulus, voorschriften geeft voor hoe het er aan toe moet gaan in de gemeente, hoe vertaal je die teksten dan naar de huidige situatie? Bijvoorbeeld: Als Paulus het heeft over dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente, heeft hij het tegen die bepaalde gemeente. Paulus is in die zin een kind van zijn tijd. Zijn woorden moeten vertaald worden naar de huidige cultuur. Hoe doen we dat, en wat voor uitkomsten zijn er dan?
Wie durft hier wat over te zeggen?

de paus
de Paus

Bericht door de Paus »

Mijn vraag is deze: als de bijbel, of scherper gezegd Paulus, voorschriften geeft voor hoe het er aan toe moet gaan in de gemeente, hoe vertaal je die teksten dan naar de huidige situatie? Bijvoorbeeld: Als Paulus het heeft over dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente, heeft hij het tegen die bepaalde gemeente. Paulus is in die zin een kind van zijn tijd. Zijn woorden moeten vertaald worden naar de huidige cultuur. Hoe doen we dat, en wat voor uitkomsten zijn er dan?
Wie durft hier wat over te zeggen?

de paus
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Niet Paulus, maar de Heilige Geest sprak deze woorden. God is geen kind van Zijn tijd, maar de tijd is ‘een kind van Hem’ (is door God geschapen). Hij staat boven de tijden en datgene wat in de brieven van Paulus te lezen is, is dus ook nu nog onverkort van kracht.
de Paus

Bericht door de Paus »

Pied,
Alles wat in de Bijbel staat is dus volgens jou nog onverkort van kracht. Waarom schuiven we dan toch zoveel terzijde als 'zijnde achterhaald', of als zijnde 'twas voor die tijd'?

de paus
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Omdat sommige dingen inderdaad voor een andere tijd waren.
Achterhaald is Gods Woord nooit, dacht ik. Er kan wel sprake zijn van dichterlijk taalgebruik ('de hoeken der aarde', Openbaring 7:1, 20:8) of van mensvormig spreken.
de Paus

Bericht door de Paus »

Omdat sommige dingen inderdaad voor een andere tijd waren.
Schrik niet. Ik neem misschien een grote sprong.
Stelling: de zwijgteksten die Paulus heeft geschreven in o.a. 2 Timotheus zijn teksten die voor de vrouwen in die tijd relevant waren. Vertaald naar onze tijd betekend het niet meer dat vrouwen ook moeten zwijgen in de Gemeente.

de paus
strik

Bericht door strik »

Ik betwijfel of de Heilige Geest sprak, beste Pied, want dan had Paulus vast in 'tongen' gesproken, en daar was hij niet zo gecharmeerd van. Volgens mij was het wel degelijk Paulus. Hij was zeker wel geïnspireerd door de Heilige Geest.

Ik denk Paus, dat je niet te detaillistisch naar die teksten moet kijken. Wat minder Nederlands, of, als je wilt, reformatorisch, scholastiek, whatever!

Als je volgens de 'traditie' leest, en je probeert de Mysteriën uit de Schrift, die misschien wat meer Oosters zijn dan Westers, te ervaren, dan kun je niet anders dan constateren dat de Bijbel niets van haar actualiteit verloren heeft.

En dan wordt een vrouw wel of niet in het ambt, plotseling minder relevant.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

“Ik betwijfel of de Heilige Geest sprak, beste Pied, want dan had Paulus vast in 'tongen' gesproken, en daar was hij niet zo gecharmeerd van. Volgens mij was het wel degelijk Paulus. Hij was zeker wel geïnspireerd door de Heilige Geest.â€
de Paus

Bericht door de Paus »

Paus, als je kunt vertellen waarom deze teksten voor onze tijd niet meer gelden (met bewijsgronden uit de Bijbel), dan heb je kans dat ik je geloof (en nog altijd veel meer kans dat ik je niet geloof, overigens :) ; maar ik zou zeggen, probeer het).
Deze teksten zijn geschreven door een man van zijn tijd, en zijn cultuurbepaald. Je kan niet zomaar teksten uit de bijbel plukken, die immers meer dan 19 eeuwen geleden geschreven is, en die zondermeer op deze tijd en cultuur plakken. Je doet de bijbel dan geen recht!

de paus
Adje

Bericht door Adje »

Deze teksten zijn geschreven door een man van zijn tijd, en zijn cultuurbepaald. Je kan niet zomaar teksten uit de bijbel plukken, die immers meer dan 19 eeuwen geleden geschreven is, en die zondermeer op deze tijd en cultuur plakken. Je doet de bijbel dan geen recht!
Hoezo niet, Paus? Al die problemen uit de verschillende gemeentes die Paulus aanhaalt, kan je nu toch wel terugvinden?

Ja, het is een andere cultuur....

Dat is waar ja. Maar betreft het ook een andere God???
de Paus

Bericht door de Paus »

Al die problemen uit de verschillende gemeentes die Paulus aanhaalt, kan je nu toch wel terugvinden?
En de vraag is dus: wat zou Paulus nu zeggen over onze problemen? De argumenten die Paulus vaak noemt zijn nu niet overtuigend meer. (hier zeg ik dus niet dat ze geen gezag hebben!) De redenaties die Paulus gebruikt, zijn nu niet meer zo sluitend als toen, omdat de tijd en de cultuur veranderd is. Hoe vang je dat 'gat' op, is nu mijn vraag!
Ja, het is een andere cultuur....
Dat is waar ja. Maar betreft het ook een andere God???
Nee, geen andere God. Maar God spreekt wel IN de tijd. Zolang de tijd voorgaat zal op beeld op de nimmer veranderende waarheid wel verschuiven.

de paus
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Stelling: de zwijgteksten die Paulus heeft geschreven in o.a. 2 Timotheus zijn teksten die voor de vrouwen in die tijd relevant waren. Vertaald naar onze tijd betekend het niet meer dat vrouwen ook moeten zwijgen in de Gemeente.

Dan lezen we in 1 Tim. 2:12: “Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over de man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. 13. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. 14. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. 15. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.â€
Lecram

Bericht door Lecram »

Stelling: de zwijgteksten die Paulus heeft geschreven in o.a. 2 Timotheus zijn teksten die voor de vrouwen in die tijd relevant waren. Vertaald naar onze tijd betekend het niet meer dat vrouwen ook moeten zwijgen in de Gemeente.

de paus
En dat met de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen...... Rekening mee houden dus!

:D :D :D :D
:bou:
sochrio

Bericht door sochrio »

Ik denk dat die teksten nu nog steeds gelden. Lees de teksten die Refojongere aangehaald heeft maar eens. Daaruit blijkt m.i. heel duidelijk dat God niet wil dat een vrouw in de gemeente leert. M.a.w. Hij wil niet dat een vrouw predikant is. Maargeldt dit ook voor het diaken zijn?
Bovendien denk ik dat een vrouw veel meer kan betekenen in de gemeente. Waarom zou je bijv. geen huisbezoek afleggen met een man en een vrouw. Je kan zeggen wat je wil, maar vrouwen voelen dingen vaak beter aan, zijn emotioneler. Wat voor rol speelt de vrouw tegenwoordig in de gemeente? OK misschien oppassen in de creche of ouderen bezoeken, maar kan ze niet veel meer betekenen? Ik krijg de indruk dat die teksten van Paulus alleen betrekking hebben op het 'leren'. Wat is dan het bezwaar tegen de vrouw als diaken of evt. ouderling?

Hoe zit dit, ik kom er eigenlijk niet zo goed uit!
Ruth

Bericht door Ruth »

ik ben geen voorstander van een vrouwelijke voorganger maar waren er ook geen vrouwelijke profeten in de oudtestamenstische tijd?
Plaats reactie