Mag iemand zonder diploma leraar in de gemeente zijn?

Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Waarom Bienveillance?
Omdat niet altijd alle ouderlingen ook kennis van de grondteksten hebben. Een predikant heeft dit wel, dus als men een leesdienst houdt, heeft men wel een preek van iemand met kennis van de grondtekst.

Maar ND, vind jij ook dat iemand die 'gewoon' bijbelstudie binnen de kerkelijke gemeente geeft, dus niet per se op zondag in de kerk, kennis nodig heeft van de grondtalen? Volgens mij is dat de vraag hier.

Bienveillance
strik

Bericht door strik »

Maken jullie niet de (denk)fout dat een voorganger van een gemeente niet per definitie diegene hoeft te zijn die de Bijbel in al zijn facetten (ook vanuit de grondtekst) kent.

Het is ook bepalend wie de 'leraren' (letterlijk bedoeld, maar ook als in huidige en vroege kerkvaders) van de voorganger is geweest en hoe strikt men zich houdt aan de leer van de Kerk.

Het is een groot gevaar in -met name- protestantse kerken dat iedere voorganger met een theologisch-academische opleiding in staat wordt gesteld om vanuit de grondteksten van de Bijbel alles nog eens opnieuw te bedenken.

Als je de ouderling vertaalt naar het Grieks (of andersom), dan vind je het woord presbyter, ofwel priester. In de basis hoeft de priester helemaal geen academicus te zijn, geen kennis te hebben van de grondtalen, want hij hoeft de Bijbel toch niet te vertalen? Hij moet Gods Woord uitleggen aan de gemeente, en dan natuurlijk volgens de leer van de Kerk, en er kan maar één leer, één uitleg zijn. Wat dat betreft is het christelijk geloof compromisloos.

Résumé: Een voorganger hoeft geen academicus te zijn. Houdt zich aan de leer van de kerk. Hoeft de inhoud van de Bijbel niet nog een keer opnieuw te bedenken, want dat hebben velen voor hem al gedaan.
Conclusie: Wij allen moeten toch minimaal een bijbelstudie kunnen geven. Als God het wil, onder de leiding van de Heilige Geest.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door strik
Conclusie: Wij allen moeten toch minimaal een bijbelstudie kunnen geven. Als God het wil, onder de leiding van de Heilige Geest.


Dank je strik, dit is ook mijn mening :)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Respect hebben voor Gods Woord in de grondtalen betekent niet het verwaarlozen van de leiding van Gods Geest. Zeker niet. Beide is nodig!

Toch vond ik dat Strik een heel interessante vertaling heeft van het Griekse woord presbyter. Hij vertaalt dat met priester. Welk Grieks woordenboek ik ook raadpleeg, allen komen ze met 'oudste'; 'ouderlingen'; 'oude grijsaard'.

Dat je de vertaling 'bisschop' gebruikt is nog te accepteren, of het woord priester moet ook weer 'oudste' betekenen. De Vulgata vertaalt het woord in ieder geval met presbyterum of senior. Lijkt toch ook weer wel op oudste.

Op het overige kom ik nog terug.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kena

Bericht door Kena »

Makkelijke vraag met een makkelijk antwoord: de apostelen waren ook simpele vissers zonder theologische opleiding...

Baruch Yeshua HaAdon!

Kena
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je moet gezonden worden als je ergens herder en leraar wil worden.
De apostelen hadden wel een theologische school genoten. Ze zaten namelijk op de 'school' van de Heere Jezus.
Luister maar naar Matth. 28:19,20: "Gaat henen, onderwijst al de volken, ze dopende in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. En ziet Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld."
Je moet je ook gezonden weten:
Zie ook Efeze 4:11 en 12. 1 Korinthe 12:28 Hand. 20:28, Rom. 10:15

Ook moet hij geleerdheid bezitten: 2 Tim. 3:15 / Matth. 13:52/ 1 Joh. 1,3 / 1 Tim. 3:2
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Er is een verschil tussen herder en leraar zijn in de gemeente en een verhaal uit de bijbel vertellen.
Een moeder mag haar kind vertellen over het geloof. Een juf mag de kinderen op school uit de bijbel vertellen.
In hoeverre is hier roeping voor nodig?
Vandaar mijn vraag aan Madtice, wat bedoel je precies met gemeente?
Is een bijbelverhaal vertellen werken in de gemeente?
strik

Bericht door strik »

RJ en Kena vergeten beide iets, weliswaar vanuit de tegenovergestelde visie.
De discipelen waren eenvoudige vissers, maar werden apostelen op die Pinksterdag en ook de eerste bisschoppen van de ongedeelde Kerk, toen de Heilige Geest ze alle theologische kennis gaf die ze nodig hadden. En omdat wij in de Drie-eenheid geloven komt de kennis van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
roseline

Bericht door roseline »

Om een dienst te kunnen verrichten binnen de gemeente behoor je zelf een praktisch christen te zijn die Gods woord in praktijk brengt. Kennis van het Woord is dus zeer noodzakelijk, maar net zo belangrijk is een oprecht christen-leven. (het laatste kan niet zonder het eerste)

Lees de brieven van Paulus aan Timotheus.

Oh ja -
1) Johannes de Doper was een zwerver
2) Jezus was een eenvoudige timmerman
3) Petrus was een visser
4) Johannes, Jacobus etc. waren ook eenvoudige mensen

Slechts Paulus had een 'gedegen' opleiding achter de rug en hij schrijft in Filippenzen 3: 'dit alles heb ik om Christus' wil schade geacht...'

Je hebt geen opleiding theologie nodig om Gods woord in praktijk te gaan brengen en van daar uit anderen te leren onderwijzen.

Je hoeft ook niet persé een preek voor te bereiden om de gemeente een uur lang te kunnen boeien: je kunt het woord verkondigen, vertellen waar je mee gewerkt hebt of waar je door versterkt werd - dit rechtstreeks vanuit je hart en door Gods Geest - en weer gaan zitten, zodat er ruimte is voor anderen om hun openbaringen en getuigenissen te delen met de gemeente. 1 Kor. 14.

Groetjes, Rose.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Een vrouw naar mijn hart :) Thanks Roseline!
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door strikEn omdat wij in de Drie-eenheid geloven komt de kennis van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Geloof mij, dat vergeet ik geen 1 dag van mijn leven ;-)

Baruch Yeshua HaAdon !

Kena
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Origineel geplaatst door roseline
Om een dienst te kunnen verrichten binnen de gemeente behoor je zelf een praktisch christen te zijn die Gods woord in praktijk brengt. Kennis van het Woord is dus zeer noodzakelijk, maar net zo belangrijk is een oprecht christen-leven. (het laatste kan niet zonder het eerste)

Lees de brieven van Paulus aan Timotheus.

Oh ja -
1) Johannes de Doper was een zwerver
2) Jezus was een eenvoudige timmerman
3) Petrus was een visser
4) Johannes, Jacobus etc. waren ook eenvoudige mensen

Slechts Paulus had een 'gedegen' opleiding achter de rug en hij schrijft in Filippenzen 3: 'dit alles heb ik om Christus' wil schade geacht...'

Je hebt geen opleiding theologie nodig om Gods woord in praktijk te gaan brengen en van daar uit anderen te leren onderwijzen.

Je hoeft ook niet persé een preek voor te bereiden om de gemeente een uur lang te kunnen boeien: je kunt het woord verkondigen, vertellen waar je mee gewerkt hebt of waar je door versterkt werd - dit rechtstreeks vanuit je hart en door Gods Geest - en weer gaan zitten, zodat er ruimte is voor anderen om hun openbaringen en getuigenissen te delen met de gemeente. 1 Kor. 14.

Groetjes, Rose.
Dit is ook mijn opvatting. Kort, maar duidelijk.

Bienveillance
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

En werkt het in de praktijk ook zo in jouw gemeente, Roseline? Of moet ik vasthouden n hetgeen ik gehoord heb, namelikjk dat het dan altijd 2 of 3 dezelfden zijn.
roseline

Bericht door roseline »

Ja in de praktijk werk het zo - in Gods gemeente, het lichaam van Christus.

God geeft de regels hoe dat lichaam moet functioneren!

Bijv. in 1 Kor. 14 staan een heel aantal vermaningen.

En ja, in mijn gemeente wordt dat zoveel mogelijk in praktijk gebracht, en het bevordert de harmonie en orde en de eendracht in de gemeente.
Plaats reactie