Een goede preek ?!

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een goede preek?

Rekna schrijft:

Een goede preek: wanneer de dominee/voorganger bidt om opening van het Woord door de bediening van de Heilige Geest, en God wil dat geven, dan heb je pas een goede preek. Dus het ligt er helemaal alleen niet aan of de preek goed bestudeerd is door de dominee maar veel meer en veel belangrijker is of de HEERE opening wil geven tijdens de preek.

De preek kan wel goed in elkaar steken en dogmatisch en schriftuurlijk verantwoord zijn, wanneer de Heilige Geest er niet in mee komt zijn het holle woorden.


Het is zeer zeker wel belangrijk dat een preek goed bestudeerd is, want we moeten toch Gods Woord prediken. Let op! Gods Geest bediend zich van Zijn Woord. Het is Woord en Geest, beide!
Ik heb dan een vraag richting Rekna. Als je nu gaat timmeren of een ander beroep uitoefenen dan vraag je 's morgens om kracht en wijsheid in je arbeid, toch? Toch is die timmerman op school geweest, maar hij bidt in het diepste besef dat alles van Hem verkregen wordt.
Zullen we dan bij het hoogste ambt wat een mens hier op aarde kan bekleden, nl. het predikambt dan niet studeren?

Wat is nu een goede preek? Wat zegt Gods Woord over de prediking? Lees dan 1 Kor. 1:21 'Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;'

De dwaasheid der prediking! God had het ook anders gekund, toch door de dwaasheid der prediking. Dus de prediking is het middel, slechts een dwaas middel, om zondaren zalig te maken door het geloof!

Wat moet de prediking zijn? Dus wat is nu een goede preek? Soms leek het alsof iemand het goede antwoord gaf maar toch net niet. Gods Woord zegt ons hierover dit:
'Hem nu, Die machtig is u te bevestigen, naar mijn Evangelie en de prediking van Jezus Christus, naar de openbaring der verborgenheid, die van de tijden der eeuwen verzwegen is geweest;'
maar ook:
'Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.'

Dat dient onze prediking te zijn. Het voorstellen van Jezus Christus. Welke Christus? De gekruisigde Christus. Hiervan zegt Samuel Rutherford, die ik al eerder aanhaalde, de prediking moet druipen van het bloed van Christus of zoals R. Erskine zei 'als ik een tekst onderzoek voor de prediking, zoek ik net zo lang tot ik Hem, nl. Christus, gevonden heb.

Dit is de ware en rechte prediking. Waartoe? Opdat Gods Geest die Christus, ons voorgesteld en gepredikt, toe kan passen in ons hart.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
roseline

Bericht door roseline »

* een goede preek: de vorm?

* een goede preek: de inhoud?

De vorm: afgezien van het feit dat 1 preek(bijdrage: openbaring/lering/profetie) per dienst/bijeenkomst al onbijbels is, het woord preek niet genoemd wordt in de bijbel, wordt er verder niets genoemd over de vorm waarin een openbaring, lering of profetie moet worden gegoten. Ook niet of je er een week op moet hebben zitten studeren, je een opleiding theologie moet hebben gevolgd om voorganger te zijn in de gemeente etc.

De inhoud: van de prediking/verkondiging behoort in alle opzichten aan te sluiten bij de bijbel, het woord van God. Zowel de leer, als de verhoudingen waarin de onderwerpen benadrukt moeten worden.

Probleem: Iedereen heeft andere gedachten over de leer en over de interpretatie van de bijbel en benadrukking van verschillende aspecten.

Ik zal het niet eens zijn met een gereformeerd iemand omdat ik niet gereformeerd ben en niet achter de leer sta.

Ik zal het niet eens zijn met een hervormd iemand omdat ik niet hervormd ben en niet achter die leer sta.

Quite simple. Oftewel: je kunt hier uren over discussieren, maar het onderwerp is te breed. De preek moet 'de leer' van de eigen gemeente bevatten en die leer bestaat uit zeer veel verschillende aspecten.

En dat onderwerp is dus zo breed als alle mogelijke topics onder het kopje 'theologie' bij elkaar, nietwaar?

Lijkt me beter enkele aspecten eruit te lichten en dáár over een discussie te gaan voeren.

Want dat de mens zondig is en dat Christus onze verlosser is - dat weten we allemaal, maar dat maakt ons nog niet tot werkelijke volgelingen van Christus!

Als we het hebben over de verkondiging aan de gemeente, dan stel ik een paar vragen:
1) Voor wie is die verkondiging in eerste plaats bedoeld? Voor het lichaam van Christus of voor degenen die nog geen keuze hebben gemaakt? Voor kleine kinderen, of voor volwassenen?
2) Wat is het doel van de bijeenkomst? Gaat het erom zielen voor Christus te winnen tijdens de verkondiging, of gaat het erom de gelovigen op te bouwen ? Gaat het erom een bijbelverhaal te vertellen aan kinderen en hen aan de hand daarvan iets duidelijk te maken, of gaat het erom de gemeente op te wekken tot volharding in het geloof?
3) Zijn er geen verschillen tussen 'evangelisten', 'herders', 'leraars' en 'profeten' etc. binnen de gemeente? Wat zijn de taken van deze mensen?
4) Waar vindt de bijeenkomst plaats? In de rimboe van Nigeria of in een kroeg in Amsterdam of in het kerkgebouw/de zaal van de gemeente waar de gelovigen in de meerderheid zijn?
5)Waar moet de verkondiging op afgestemd zijn?

Ben nogal analytisch ingesteld :)

Kijk, als je wilt gaan evangeliseren in een kroeg in Amsterdam lijkt het me noodzakelijk om de eerste beginselen van het evangelie uit te leggen en duidelijk te maken.

Maar als de verkondiging gericht is op de gemeente van Christus, zijn Lichaam, dan moeten we niet blijven hangen in 'het eerste onderwijs aangaande Christus.'

Heb. 6:1-3 'Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken, van geloof in God, van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.'

Dat alles behoort tot het eerste onderwijs, het fundament. En nu moet er op dat fundament gebouwd worden! Nu moeten wij volgelingen worden van Christus. Niet alleen in Hem geloven, maar net zo wandelen als Hij.

Deze versen zijn een vermaning:
'Hierover hebben wij veel te zeggen, maar het is moeilijk uit te leggen, omdat gij traag zijt geworden in het horen. Want hoewel gij , naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs. Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking, hij is nog een zuigeling. Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad..' Heb. 5:11-14.

Lijkt me duidelijk dat de apostelen hun prediking zeer zeker afstemden op de doelgroep.

Hartelijke groeten, Rose.
de Paus

Bericht door de Paus »

Quite simple. Oftewel: je kunt hier uren over discussieren, maar het onderwerp is te breed. De preek moet 'de leer' van de eigen gemeente bevatten en die leer bestaat uit zeer veel verschillende aspecten.
NEE !!!!! De preek moet 'de leer' van de BIJBEL bevatten. Maar tegenwoordig zijn er zoveel mensen die de Bijbel bij de opbouw van het kerkelijk leven en de positiebepaling in de maatschappij en samenleving het Woord van God (de Bijbel) NIET volstrekt gezaghebbend achten.
roseline

Bericht door roseline »

Je hebt helemaal gelijk Paus! De prediking/verkondiging moet ALLEEN de BIJBEL verkondigen, dat had ik al gezegd.

Probleem is: iedereen interpreteert het weer anders en benadrukt andere zaken uit de bijbel - dit is dan weer hun 'eigen' leer. Want iedereen meent dat hij/zij de bijbel het beste interpreteert, nietwaar?

En zo komen er dogma's bij, moet men aan catechesatie doen en verzint men frasen die niet in de bijbel staan. Citeert men liever dominees dan dat men bijbelteksten aanhaalt. Tja...

Ben ìk niet mee eens. Doen we in onze gemeente ook niet aan :)

Groetjes, Rose.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door roseline
Je hebt helemaal gelijk Paus! De prediking/verkondiging moet ALLEEN de BIJBEL verkondigen, dat had ik al gezegd.

Probleem is: iedereen interpreteert het weer anders en benadrukt andere zaken uit de bijbel - dit is dan weer hun 'eigen' leer. Want iedereen meent dat hij/zij de bijbel het beste interpreteert, nietwaar?

En zo komen er dogma's bij, moet men aan catechesatie doen en verzint men frasen die niet in de bijbel staan. Citeert men liever dominees dan dat men bijbelteksten aanhaalt. Tja...

Ben ìk niet mee eens. Doen we in onze gemeente ook niet aan :)

Groetjes, Rose.
Jullie zijn echt goed bezig! Het lijk wel of jullie de beste zijn en alles alleen maar goed doen!
Het is ook makkelijk om op andere af te geven en andere leren, maar heb je die leren dan al goed onderzocht en gekeken waar het op gebaseerd is?

In mijn ogen maken jullie de grote fout om alles in de bijbel te willen terug vinden. Ik ga er dan ook van uit dat jullie het niet alleen in de bijeenkomsten doen maar ook in het dagelijks leven, dus geen auto en weet ik wat. Zo niet dan vind ik dat krom en raar want als je zo stipt wil leven dan moet je jezelf helemaal in die tijd verplaatsen. Gelukkig heb Christus geen eis gegeven dat we alles moeten doen zoals het staat beschreven maar wel dat er kenmerken zijn en daar moeten we naar leven!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Interessante zienswijze, Kridje. Nu nog even bewijzen aan de hand van concrete teksten.
Mirror

Bericht door Mirror »

Roseline en andere,

Sorry voor mijn late reactie, ik wil nog even terug komen op het woord preken. Het woord "preken" komt letterlijk in de Bijbel niet voor, wel het woord predikte. Het nauwe verband tussen deze woorden lijkt me duidelijk. Een ander woord wordt ook vaak gebruikt, namelijk "leren".

Jezus gaf zijn discipelen deze opdracht: "Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen."

Je houdt niet van preken, is dit een persoonlijke 'voorkeur'? Want Jezus gaf Zijn discipelen immers wel het bevel dit te doen?

Welk verschil zie je tussen verkondigen en preken?

Groeten, Mirror
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Ndonselaar,

Natuurlijk is het belangrijk dat de dominee zijn preken bestudeert. Ik heb geprobeerd aan te geven dat dat niet het enige en het belangrijkste is. De bediening van Gods Geest is immers veel belangrijker!?!
Als wij 's morgens naar ons werk gaan bidden we of de Heere het wil zegenen. Maar is het niet bij alles wat we doen, en dan júist ook bij de prediking: zonder Mij kunt gij niets doen?
In dit licht kan een prachtige, doorwrochte en dogmatisch prima in elkaar stekende preek toch een 'stank in Gods neusgaten' zijn.

De kern van de prediking moet zijn: inderdaad: Jezus Christus en Dien gekruisigd. Helemaal mee eens.

[Veranderd op 27/8/02 door rekna]
de Paus

Bericht door de Paus »

jullie zijn echt goed bezig! Het lijk wel of jullie de beste zijn en alles alleen maar goed doen!
Heel erg generaliserende opmerking......
Het is ook makkelijk om op andere af te geven en andere leren, maar heb je die leren dan al goed onderzocht en gekeken waar het op gebaseerd is?
Ja, ik heb al heel wat andere theologietjes onderzocht. En de gereformeerde kwam er als slechtste uit.... maar als jij een betere weet, dan hoor ik het graag.
In mijn ogen maken jullie de grote fout om alles in de bijbel te willen terug vinden.
In mijn ogen maak jij dan de grote fout om dingen NIET in de bijbel terug te willen vinden. Gewoon over bepaalde teksten heenkijken, alsof ze er niet staan.....
Ik ga er dan ook van uit dat jullie het niet alleen in de bijeenkomsten doen maar ook in het dagelijks leven, dus geen auto en weet ik wat. Zo niet dan vind ik dat krom en raar want als je zo stipt wil leven dan moet je jezelf helemaal in die tijd verplaatsen. Gelukkig heb Christus geen eis gegeven dat we alles moeten doen zoals het staat beschreven maar wel dat er kenmerken zijn en daar moeten we naar leven!
God lief hebben blijkt uit je daden: je leven is een leven naar Gods wet, die GOED is. En dat kun en mag je niet ontkennen. We vervallen zo niet in wetticisme, maar in een oprecht willen wandelen voor het aangezicht van God.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Zo te merken worden mijn opmerkingen verkeerd opgevat.

Als een 'normaal' kerkverband zoals bijvoorbeeld de Ger. Gem. zegt dat ze ergens goed in zijn en de goede weg volgen komt er gelijk een golf van kritiek. Nu plaats ik een waarschuwing van; "kijk uit want jullie voelen je wel erg goed door alles stipt te doen" maar dat mag niet gezegd worden. Rara, hoe kan dat???

De opmerking over de bijeenkomsten wordt ook verkeerd opgevat. In Gods Woord lees ik heel duidelijk de kenmerken van ware christenen en ik lees hoe de christenen in die tijd bij elkaar kwamen. Ik lees nergens dat we in deze tijd de plicht hebben om het nog exact hetzelfde te doen. Als ik het mis heb dan hoor ik het graag. Er is nergens een eis te vinden van zo en zo moet je het doen. Er is alleen een beschrijving te vinden hoe het er toen aan toe ging. Op zulke punten kan je haast geen vergelijking maken want er zijn nu ook geen apostelen die de leiderschap hebben. Anders moet je op dit punt ook heel stipt zijn.

Nogmaals als men het op de wijze wil doen zoals in het N.T. verwoord prima, maar het is geen noodzaak en eis!
roseline

Bericht door roseline »

Mirror,

ik vind het woord 'prediken' een andere lading hebben dan het woord 'preken' en da's mijn persoonlijke voorkeur :)

overigens staat het eerste wèl in de bijbel en het tweede níet.
roseline

Bericht door roseline »

Kridje,
In mijn ogen maken jullie de grote fout om alles in de bijbel te willen terug vinden.
De beste richtlijn voor het leven - in mijn opinie dan. En: 't werkt!
Ik ga er dan ook van uit dat jullie het niet alleen in de bijeenkomsten doen maar ook in het dagelijks leven, dus geen auto en weet ik wat.
Waar staat dat? :)

Je moet weten dat Paulus en de andere apostelen geen vermaningen (let wel, 't zijn vermaningen, geen wetten) geeft voor zaken die níet van belang zijn voor je zaligheid of heiliging of behoud.

Groetjes, Rose.
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door madelief
Maar er staat wel in de bijbel dat we heilig zijn daar kan niemand onderuit................................:,
Om over na te denken:

1 Joh. 1:8: Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet.

Rom. 7:14,15: Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet: want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

Ps 1:2 : Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
Dit hebben we niet uit onszelf, maar dit is genade alleen.

Als dit in de prediking naar voren komt, is het een goede preek!!
roseline

Bericht door roseline »

Rekna,

Wil je graag verlost worden van de zonde? Wil je graag vrijgemaakt van de zonde in dienst van God komen, opdat je tot vrucht je heiliging hebt?

Door Jezus Christus is niet alleen vergeving, maar ook verlossing van zonde mogelijk!

1 Joh. 3:3-4, 6, 9-10.

Wat zie je?

en

Wat hoop je? Wat geloof je?

Goed mogelijk dat die zaken tegenstrijdig zijn. Dat moet wel, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? Men hoopt op het onzichtbare, en het geloof is de zekerheid van die hoop.

Wat onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God!

Hartelijke groeten, Rose.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door roseline
Ik ga er dan ook van uit dat jullie het niet alleen in de bijeenkomsten doen maar ook in het dagelijks leven, dus geen auto en weet ik wat.
Waar staat dat? :)

Je moet weten dat Paulus en de andere apostelen geen vermaningen (let wel, 't zijn vermaningen, geen wetten) geeft voor zaken die níet van belang zijn voor je zaligheid of heiliging of behoud.

Groetjes, Rose.
Waar staat dat we perse de houdige bijeenkomsten dezelfde invulling moeten geven als in de tijd van het N.T.?
Plaats reactie