Een goede preek ?!

roseline

Bericht door roseline »

gewilde nederigheid is ook een wereldgeest - 'Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.' Kol. 2:18-19.

Aan die 'gewilde nederigheid' kan een hoogmoed ten grondslag liggen: 'opgeblazen door het vleselijke denken'. Waarom? Misschien omdat men niet de kracht van God wil aannemen om verlost te worden van de ellendige staat. Omdat men niet aanvaardt dat het mogelijk is om vrij te worden van de zonden. Om met Gods hulp de zonde te overwinnen. Men wil in grondslag niet verlost worden van die ellendige staat, omdat het alles kost, je leven, je tijd, alles. Daarom blijft men liever hangen in zijn ellende en zeggen: 'Ja ik kan niets vanuit mijn mens zijn, Jezus heeft alles voor mij gedaan, ik hoef niets meer te doen want ik kan niets.' Het minste wat je zou kunnen doen is bidden om kracht. Immers, wat voor de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God! Wij behoren vrucht te dragen en te veranderen naar zijn Beeld! Maar goed.

De verkondiging moet niet blijven bij de feiten en kenmerken: ik ellendig mens etc. (da's nu eenmaal zo), want dan spreekt die verkondiging niet van geloof - geloof is het bewijs van hetgeen je NIET ziet en de zekerheid van hetgeen je HOOPT. Als je merkt dat je zondig bent, dan is dat een feit, daar hoef je geen geloof voor te hebben.

Waar moet je wèl geloof voor hebben? Voor je eigen verlossing, voor je eigen heiliging, voor je eigen verheerlijking, voor de hoop dat je eens gelijkvormig zal worden aan Jezus (Rom. 8:29). Dat ZIE je nu nog niet, maar je HOOPT het, en DAT is de definitie van geloof. En dat GELOOF moet verkondigd worden.

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 26/8/02 door roseline]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

WSO, lees Mattheus 18:3 en 4 er maar op na! Vernedering? Wezenlijk wil men het Koninkrijk der hemelen binnengaan.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Vernederen wil niet zeggen dat je je moet voelen als een platgeslagen vlieg voor je tot God mag gaan. Vernederen zoals in Mt 18 wil zeggen dat je volledig je vertrouwen stelt in God.
roseline

Bericht door roseline »

'Laat die gezindheid bij u zijn welke ook bij Christus Jezus was, die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar zichzelf ontledigd heeft en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja tot de dood des kruises. Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken.' Fil. 2:5-9.

Laat die gezindheid bij u zijn welke ook in Christus Jezus was..
Dàt is de juiste vernedering, de juiste nederigheid. En IN die nederigheid, IN die vernedering heeft Hij 'de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.' Kol 2:15.

'Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus!' 1 Kor. 15:57.

Hartelijke groeten, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Vernederen wil niet zeggen dat je je moet voelen als een platgeslagen vlieg voor je tot God mag gaan. Vernederen zoals in Mt 18 wil zeggen dat je volledig je vertrouwen stelt in God.
De kanttekeningen zeggen bij "Indien gij u niet verandert" het volgende: verandert
Grieks, keert; dat is afkeert, namelijk van dezen hoogmoed en eergierigheid.

Ik meen dat het woordje platgeslagen vlieg nogal ironisch is bedoeld, en waarschijnlijk zie je zo ook de vernedering.
Job 25:4 Hoe zou dan een mens rechtvaardig zijn bij God, en hoe zou hij zuiver zijn, die van een vrouw geboren is?
5 Zie, tot de maan toe, en zij zal geen schijnsel geven; en de sterren zijn niet zuiver in Zijn ogen.
6 Hoeveel te min de mens, die een made is, en des mensen kind, die een worm is!

David belijdt dat ook in Ps. 22:7.
madelief

Bericht door madelief »

Als je tot geloof bent gekomen dan ben je een heilige die zonde doet.
Staat is Ef1:1, Kor 1:2, Fil 1:1, Kol1:2

Het is niet de bedoeling dat we als christenen een minderwaardigheidcomplex krijgen als we in de kerk zitten.
Dat is echt niet de bedoeling. Hier mee wil ik niet zeggen dat we geen zonde doen. Begrijp me niet verkeerd. Maar eh altijd horen dat je alles verkeerd doet is ook niet goed.
De zonden heerst niet meer in ons.( Rom6:1-6)

Denk hier eens over na................aub
:bou:
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere,

De praktijk leert dat mensen slechts tot Christus komen wanneer zij erkennen dat zij een verlosser nodig hebben en daarmee eveneens erkennen dat zij zondig zijn (want zijn zij niet zondig in eigen ogen, dan wijzen ze de verlossing af omdat ze menen die niet nodig te hebben).

Van Jezus staat er:
'Maar het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des Heren zal door zijn hand voortgang hebben.' Jes. 53:10.
'God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.' Rom. 8:3.
'En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja tot de dood des kruises. Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken.' Fil. 2:7-9.
'En zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden.' Heb. 5:8-9.

De weg der vernedering, of de weg der verbrijzeling van je eigen wil, dat is een proces. Hoe geringer jij jezelf acht, hoe hoger je de ander ziet, hoe hoger je Christus ziet - als Hij tenminste aan jou verkondigd wordt. Àls Hij in waarheid aan jou verkondigd wordt. Als zijn leven hier op aarde - zijn menselijke vlees en zijn goddelijke natuur - je volkomen duidelijk is. Als we zijn sterven, maar ook zijn dagelijkse strijd, zijn lijden in de verzoekingen, zijn goddelijke leven gaan verstaan (ook die 30 jaar van zijn leven die nauwlijks staan beschreven in de evangelieën, maar wèl in de brieven van de apostelen), dàn wordt Hij groot in onze ogen. En hoe groter Christus je voor ogen wordt geschilderd, hoe meer Hij zich openbaart aan en in jou, hoe geringer jij jezelf acht.

En als díe Christus jou verkondigd wordt, dan is dat tegelijkertijd een oordeel over de zonde in je eigen vlees. Als zijn liefde, zijn lankmoedigheid, zijn barmhartigheid, zijn goedheid, zijn zachtmoedigheid, zijn nederigheid je verkondigd wordt, dan is dat gelijk een oordeel over je eigen antipathie, je ongeduld, je oordeelzucht, je zonde, je hardheid en je hoogmoed. Helemaal als je weet dat Hij in alles op gelijke wijze als wij is verzocht geweest, doch zonder te zondigen (Heb. 4:14-16) en dat Hij daarom ons, als wij verzocht worden te hulp kan komen (Heb. 2:18), als wij te gelegener tijd naar de troon der genade gaan. Als we dat weten, dan weten we dat we geen excuus hebben om bij onze zonde te blijven. Dat we geen excuus hebben om de zonde te doen (1 Joh. 3:3-4, 6, 9-10). En dan gaat Gods oordeel over onze zonden. Dat kàn niet anders. Gods Geest verricht dat werk. En wij moeten erkennen.

Moet je dan nog extra gaan benadrukken dat we ellendig zijn? De wet hééft ons immers al overtuigd - we zijn al tot Christus gekomen, we weten dat we zondig zijn. (Rom. 7:13-26) - immers de bijeenkomsten zijn er in eerste instantie om de gelovigen op te bouwen. We moeten niet blijven hangen in het eerste onderwijs, het fundament van bekering, dode werken en van geloof in God moet niet elke keer opnieuw worden gelegd! (Heb. 6:1-3). Het is noodzakelijk om de discipelen de geboden van Jezus te leren onderhouden (Matt. 28:19). Er moet ontwikkeling plaatsvinden.

Kan er dan niet levend water uitgaan van het evangelie: 'Komt, allen die vermoeid en belast zijn..' 'Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid...'? Of, zoals Paulus direct schrijft naar zijn erkentenis van: in mijn vlees woont geen goed: 'Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank, door Jezus Christus onze Here!' en 'Zo is er dan geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn'?

Kunnen we dan Christus voor ogen schilderen en verkondigen:
'Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft HIj ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen.' Rom. 8:29.
'Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiligmaking en als einde het eeuwige leven.' Rom. 6:22.

Is dat niet hoopvol? Is dat niet een blijde boodschap? Is dat niet het evangelie? Is dat niet geloof?

'Het geloof nu is de zekerheid van der dingen die men hoopt en het bewijs der dingen die men niet ziet.' Heb. 11:1

'Want de lichte last der verdrukking van een ogenblik bewerkt voor ons een alles verre te boven gaand eeuwig gewicht van heerlijkheid, daar wij niet zien op het zichtbare, maar op het onzichtbare, want het zichtbare is tijdelijk, maar het onzichtbare eeuwig.' 2 Kor. 4:17-18.

'Wij, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? Indien wij hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding.' Rom. 8:23-25.

'Laten wij de belijdenis van hetgeen wij hopen onwankelbaar vasthouden, want Hij, die beloofd heeft, is getrouw.' Heb. 10:23.

Wat zie je? Wat is het zichtbare? Wat leeft er in je vlees?

Wat hoop je? Wat is het onzichtbare?

Wat geloof je?

En wat wordt verkondigd in de plaatselijke bijeenkomst? Wat behoort verkondigd te worden? Het zichbare of het onzichtbare? Het vergankelijke of het eeuwige? Op welke manier wordt Christus jou voor ogen geschilderd?

Just think about it.

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 26/8/02 door roseline]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Okee, dan wilde ik nu teruggaan naar het eigenlijke onderwerp: Hoe moet een goede preek eruit zien? Wat vind jij een goede preek?
Wat is jouw visie Aapje? Waar wilde je heen met dit onderwerp?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Okee, dan wilde ik nu teruggaan naar het eigenlijke onderwerp: Hoe moet een goede preek eruit zien? Wat vind jij een goede preek?
Wat is jouw visie Aapje? Waar wilde je heen met dit onderwerp?
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door madelief
Als je tot geloof bent gekomen dan ben je een heilige die zonde doet.
Staat is Ef1:1, Kor 1:2, Fil 1:1, Kol1:2

Het is niet de bedoeling dat we als christenen een minderwaardigheidcomplex krijgen als we in de kerk zitten.
Dat is echt niet de bedoeling. Hier mee wil ik niet zeggen dat we geen zonde doen. Begrijp me niet verkeerd. Maar eh altijd horen dat je alles verkeerd doet is ook niet goed.
De zonden heerst niet meer in ons.( Rom6:1-6)

Denk hier eens over na................aub
:bou:
Je krijgt op deze manier van die goede mensen, en die bestaan niet hoor op deze wereld!!
Als we met ons 'minderwaardigheidscomplex' bij God terecht komen, is zo'n 'complex' helemaal zo verkeerd nog niet.

'het goede dat ik wil doe ik niet maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik'

'ik ellendig mens, wie kan mij verlossen van dit lichaam des doods' (uit m'n hoofd) en daarna dankt Paulus voor de verlossing die er is!

God op het hoogst verhoogd en de mens op het diepst vernederd, dat moet een goede preek (onder andere) bevatten.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Goede morgen, ik nog even voor het naar huis gaan.
In een goede discussie behoren allereerst goede definities.
Het woordje vernederen bv. in mijn alom gewaardeerde kramers woordenboek staat het alsvolgt "zich vernederen" dat is "deemoedig worden" en vervolgens deemoedig, dat is "om een gunst smeken" . Dus God op het hoogst verhoogt en de mens op het diepst vernederd is eigenlijk "God de eer geven en [daarmee] om een gunst smeken, om genade vragen, om vergeving voor gedane zonden pleitend op het bloed van Christus. Als iedereen hiermee accoord gaat mag men verder met de discussie en ben ik het uiteraard van ganser harte eens met de uitdrukking dat dit in een "goede preek" moet voorkomen, ja zelfs dat dit in het middelpunt van elke preek, meditatie of gebed moet staan.

Welterusten
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Bedankt voor de aanvulling. Mee eens hoor. Ik viel een klein beetje in herhaling, niet ver genoeg teruggelezen.

Een goede preek: wanneer de dominee/voorganger bidt om opening van het Woord door de bediening van de Heilige Geest, en God wil dat geven, dan heb je pas een goede preek. Dus het ligt er helemaal alleen niet aan of de preek goed bestudeerd is door de dominee maar veel meer en veel belangrijker is of de HEERE opening wil geven tijdens de preek.

De preek kan wel goed in elkaar steken en dogmatisch en schriftuurlijk verantwoord zijn, wanneer de Heilige Geest er niet in mee komt zijn het holle woorden.
madelief

Bericht door madelief »

Maar er staat wel in de bijbel dat we heilig zijn daar kan niemand onderuit................................:,
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door madelief
Maar er staat wel in de bijbel dat we heilig zijn daar kan niemand onderuit................................:,
Madelief,

Als eerste: Ik begrijp dat lachebekkie van jou bij dit bericht niet zo goed, daarmee zeg je nl. dat we niet heilig zijn.

Christus zegt zelf: Zijt heilig, want Ik ben heilig."
Dat houdt dus in dat we dat zouden moeten zijn. Maar zijn we het ook?
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Een goede preek moet de volgende boodschap bevatten:

Alles uit Hem!

Als dat recht (goed) gepreekt wordt is er geen behoefte aan over mensen te preken. Het is ook niet nodig. Je mag tot God gaan en zeggen: "Ik voel me helemaal niet nederig, maar ik heb gehoord dat bij U verlossing is te krijgen. Ik voel niet dat ik die nodig heb, maar de dominee zegt dat ik erom moet vragen."
De deur van de Ark staat nog open. Je mag zo naar binnen, of je nu gelooft dat de zondvloed komt of niet. En het gekke is: je gelooft het en toch aarzel je te komen.
Plaats reactie