Wil van God

Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Wil van God

Bericht door Pied »

Mag je nadenken over de verborgen en de geopenbaarde wil van God?
Waarom wel / waarom niet?
En zo ja, op welke wijze moeten we de wil van God bezien?

NB. Dit onderwerp is afgeleid van een discussie in "als-dan of omdat-daarom".
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Mag je nadenken over de verborgen en de geopenbaarde wil van God?
Waarom wel / waarom niet?
En zo ja, op welke wijze moeten we de wil van God bezien?

NB. Dit onderwerp is afgeleid van een discussie in "als-dan of omdat-daarom".
Mirror

Bericht door Mirror »

Het is heel goed om na te denken over de geopenbaarde wil van God.

We mogen denk ik niet nadenken over Gods verborgen wil (inhoudelijk), daarmee betreden we een terrein waarvan God het goed denkt die voor ons verborgen te houden. Een heel gevaarlijk terrein dus. Eva (en wij in haar) wilde als God zijn, kennende het goed en het kwaad. Met alle gevolgen van dien...

Ik besef dat er tussen geopenbaarde en verborgen dingen een grijs gebied ligt.

Deut. 29 : 29. De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik heb wel eens gelezen dat een betere vertaling zou zijn: "De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God, maar ze zijn ons en onze kinderen geopenbaard etc."

Over de verborgen wil van God kun je eigenlijk niet eens spreken. Als die zou bestaan, zouden we dat toch niet weten? Verborgen is verborgen.
Christina

Bericht door Christina »

Ik geloof niet dat het correct is om te zeggen dat alles wat hier op aarde gebeurt de wil van God zou moeten zijn, alleen omdat het gebeurt. Dat is de fatalistische leer van de Islam en niet de leer van de Bijbel.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik geloof niet dat het correct is om te zeggen dat alles wat hier op aarde gebeurt de wil van God zou moeten zijn, alleen omdat het gebeurt. Dat is de fatalistische leer van de Islam en niet de leer van de Bijbel.
Zeg maar: het gedoogbeleid van God, met respect gesproken.
Ten diepste ben ik het met Christina eens. Lang niet alles wat hier op aarde gebeurt is volgens de wil van God. Maar aan de andere kant moet ik ook zeggen dat God wel alles in Zijn hand heeft.

de paus
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Over de verborgen wil van God kun je eigenlijk niet eens spreken. Als die zou bestaan, zouden we dat toch niet weten? Verborgen is verborgen.
daarom moeten we daar ook niet in gaan spitten en wroeten
Frost

Bericht door Frost »

Maar wat verborgen is hoeft niet verborgen te blijven. Stel dat verborgen is wie uitverkoren is en wie niet, dan kun je na iemands dood (vaak) zeggen of God hem of haar wel of niet uitverkoren had, omdat het dan geopenbaard is.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

En is het niet zo dat er enkele dingen over de verborgen wil van God geopenbaard zijn? Als God daar dan zelf over spreekt, mogen wij daar dan wel over zwijgen?
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

heb je het dan niet over Gods geopenbaarde wil??

Zijn verborgen wil ( bijv, de uitverkiezing, grondlegging der wereld, wederkomst e.d.) daar hoeven wij toch niet in te gaan spitten en graven?

of begrijp ik jullie nu verkeerd?
sochrio

Bericht door sochrio »

Nee, Zijn verborgen wil daar moeten wij vanaf blijven. Als Hij gewild dat dat we het zouden weten dan zou het wel in de Bijbel gestaan hebben. God is eeuwig, dus ook in Zijn besluiten. Als Hij eens besloot om bepaalde dingen voor ons verborgen te laten, dan blijven die zaken verborgen. Dan moeten wij niet als eigenwijze, nieuwsgierige kinderen erin gaan spitten. God heeft er in ieder geval een reden mee om ze voor ons verborgen te houden.
Niet alles wat gebeurd is volgens de wil van God.

Het is niet van Gods Hand, maar wel in Zijn Hand!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Pied,

"En is het niet zo dat er enkele dingen over de verborgen wil van God geopenbaard zijn? "

M.i. Bijbels om deze vraag met ja te beantwoordden. Ja, er is een verborgen raad, en ja, daar behoort de uitverkiezing toe, en ook de dag van de wederkomst etc.

Maar verder denk ik niet dat we mogen gaan.
Als we niet over maar IN de verborgen raad gaan spreken, geloof ik dat dat zonde is!
Omdat we dan onherroepelijk aan of het een of het ander gaan twijfelen; of we trekken de welmenendheid van Gods nodiging in twijfel; of we trekken de vastheid van de uitverkiezing van eeuwigheid in twijfel.

Laten we daarom deze diepten naar de raad van onze "Dordtse vaderen" niet curieuselijk doorzoeken.

Groeten.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Toch vind ik het heel bijzonder dat veel mensen vinden dat je niet mag zeggen dat God niet wil dat alle mensen zalig worden. Ik heb er nog even “De Gereformeerde Dogmatiekâ€
wpv

Bericht door wpv »

Ik geloof niet dat het correct is om te zeggen dat alles wat hier op aarde gebeurt de wil van God zou moeten zijn, alleen omdat het gebeurt. Dat is de fatalistische leer van de Islam en niet de leer van de Bijbel.
Er gebeurt veel onder de toelating van God. Ze de geschiedenis van Job. Toch staat God boven alles. Dat zie je ook heel duidelijk in deze geschiedenis.
Ruth

Bericht door Ruth »

[quote]Toch vind ik het heel bijzonder dat veel mensen vinden dat je niet mag zeggen dat God niet wil dat alle mensen zalig worden.


dus zeg jij dan pied? God heeft dus mensen uitverkoren om te branden in de hel

dat gelooft toch niemand hier op sions wil???
Plaats reactie