Wil van God

Refojongere

Bericht door Refojongere »

God heeft alleen mensen uitverkoren tot zaligheid, heeft ze besloten om hen te redden uit de macht der zonde.
De rest gaat door eigen schuld verloren ze verwerpen God, en God laat dat zo, want Hij is niet verplicht hen van dood te wederbaren tot het leven. In die zin heeft Hij dus ook veel mensen verworpen, door hen niet uit te kiezen om de zaligheid te beerven. Geheel rechtvaardig.
bloob

Bericht door bloob »

In die zin heeft Hij dus ook veel mensen verworpen, door hen niet uit te kiezen om de zaligheid te beerven. Geheel rechtvaardig.
Ja, JR. Maar nou moeten we zo ver komen dat we op dat laatste nu volmondig ja en amen zouden zeggen! Heere, als U mij voorbijgaat, dan bent U rechtvaardig! Daar ben je niet zomaar hoor!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is puur Bijbels wat ik wilde zeggen. Alleen beleven.....ja inleven, dat is vreselijk moeilijk als de Heilige Geest ons hart niet deze zaken leert, zelfs onmogelijk. Wie heeft er al mogen inleven dat de Heere rechtvaardig is als Hij niet naar ons zou omkijken?
bloob

Bericht door bloob »

Het is puur Bijbels wat ik wilde zeggen.
Jazeker en ik ben het ook met je eens. Excuses als e.e.a. aanvallend overkwam, want zo is het in geen geval bedoeld :(
Ik bedoelde alleen maar even een aanvullig te geven. Nogmaals mijn excuses.

groeten,
Bloob
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik vraag me nu toch echt af wie er op dit forum nog staat achter deze uitspraak van dominee G.H. Kersten:
God biedt alle mensen de zaligheid aan en wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der zaligheid komen (1 Timotheüs 2:4). Dat dit niet geschiedt, zou dan zijn omdat de mensen niet allen willen. Zo wordt Gods wil afhankelijk van de wil des mensen. Welk een valse, God verloochenende leer!

Wie?
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Origineel geplaatst door Refojongere
Ik vraag me nu toch echt af wie er op dit forum nog staat achter deze uitspraak van dominee G.H. Kersten:
God biedt alle mensen de zaligheid aan en wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der zaligheid komen (1 Timotheüs 2:4). Dat dit niet geschiedt, zou dan zijn omdat de mensen niet allen willen. Zo wordt Gods wil afhankelijk van de wil des mensen. Welk een valse, God verloochenende leer!

Wie?
Ik niet!

[Veranderd op 27/6/02 door Zoeker]
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Origineel geplaatst door Ruth
dus zeg jij dan pied? God heeft dus mensen uitverkoren om te branden in de hel

dat gelooft toch niemand hier op sions wil???
Dat is nog maar de vraag. Hoe bedoel je dit? Lees het hoofdstuk "Van de eeuwige voorverordineering der verkiezing en der verwerping" in de Redelijke Godsdienst van W. á Brakel maar eens. Genoeg mensen die hier achter zullen staan!

Hij omschrijft de verwerping als volgt: "De verwerping is eene voorverordineering van sommige bizondere menschen, als met naam tot het eeuwige verderf, uit enkel vrij welbehagen, tot betooning van Gods rechtvaardigheid in hen om hunne zonden te straffen."
Bewijsgronden o.a. Openb. 17:8, Joh. 10:26, Jud:4. Met name genoemde verworpenen: Ezau, Rom. 9:17. Judas Iskarioth, Hand. 1:25.

En toch schrijft hij in dit hoofdstuk ook hele mooie dingen hoor. Lees maar par. XXVIII, punt 3:
"Houdt u aan den geopenbaarden wil Gods. God biedt door het Evangelie zijnen Zoon Jezus Christus aan. Hij noodigt allen, die maar willen, dat ze zullen komen. Hij belooft dat allen, die in de Zoon gelooven, het eeuwige leven zullen hebben; Hij belooft dat Hij niemand, die tot Hem komt, zal uitwerpen. God zal niemand verdoemen, dan om zijne zonden. God verhindert niemand zich te bekeeren en in Christus te gelooven, en zalig te worden. God is geene oorzaak van iemands verdoemenis. 't Is des menschen eigen schuld, en zijn eigen vrije wil, dat hij goddeloos leeft, en dat is het rechtvaardig, dat God hem straft en om de zonden verdoemt. Houdt u aan het Woord, en verlaat die hooge verbeeldingen. Zoekt Christus, gelooft in Hem, bidt en strijdt tegen de zonde en gelooft, dat gij zalig zult worden als gij zoo doet volgens Gods Woord, dit is de vaste en veilige weg.
Maar gij zult zeggen geloof en bekeering is een werk van God, Hij geeft het alleen aan zijne uitverkorenen" ... enz.enz. (dit weerlegt hij natuurlijk ook)
Zoeker

Bericht door Zoeker »

De wil van God is iets, waarbij je van de ene in de andere verbazing valt als je hierover oudvaders gaat lezen. A Brakel, Calvijn, Augustinus, noem ze maar op, ze komen aan met redeneringen aan als ‘maar er zijn geen twee willen in God’, ‘het kan niet dat God iets zou willen en dat het niet gebeurt’...
Maar wie zijn wij, mensen, dat wij God zouden kunnen begrijpen?
Lees dit gedeelte uit Romeinen 9 maar:
“God ontfermt zich over wie Hij wil en verhardt wie Hij wil. Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie weerstaat zijn wil? Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij Hem zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: waarom hebt gij mij zo gemaakt? Of heeft de pottenbakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft - juist om de rijkdom van zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?â€
Leo

Bericht door Leo »

Origineel geplaatst door bloob
In die zin heeft Hij dus ook veel mensen verworpen, door hen niet uit te kiezen om de zaligheid te beerven. Geheel rechtvaardig.
Ja, JR. Maar nou moeten we zo ver komen dat we op dat laatste nu volmondig ja en amen zouden zeggen! Heere, als U mij voorbijgaat, dan bent U rechtvaardig! Daar ben je niet zomaar hoor!
Wat bedoel je hier precies mee Bloob?
madelief

Bericht door madelief »

Ik vind de wil van God een moeilijk iets.Is het nu de bedoeling dat bij elke stap die je zet vraagt naar de wil van God?
Ik weet het niet. Reageer ff aub want ik kom er niet uit...................
:thu:thu:thu:thu
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Het is ook een moeilijk onderwerp, Madelief. Vaak weet je niet of iets nou de wil van God is, of niet. Maar bij andere dingen weet je denk ik zelf wel of het goed of niet goed is...
Nee ik denk dat het onmogelijk is om de hele dag door bij alles wat je doet eerst te vragen of het Gods wil is. Ben je lang bezig...
Maar wat dan??? Ik weet het ook niet allemaal...
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Hoi madelief,

Je vraagt je af, of je bij alles wat je doet, je moet afvragen of het (volgens) de wil van God is. Ik zou zeggen: natuurlijk!

Verder terug in deze discussie komt een verschil terug tussen de 'geopenbaarde' en de 'verborgen' wil van God. De verborgen wil van God is dan, wat Hij besloten heeft dat er zal gebeuren.

Nou hoef je je niet af te vragen of je aan die wil voldoet, want 1. je kunt die wil niet weten (die is verborgen) en 2. dat gebeurt toch wel, want wat God besloten heeft, gebeurt.

Maar we hebben wél te maken met de 'geopenbaarde' wil van God. Dat wil zeggen: Zijn Wet. De Tien Geboden. De samenvatting van de wet is: liefde.

Daar komt nog bij dat Jezus Christus ons opgeroepen heeft om 'het kruis op te nemen en Hem te volgen'.

Het zal duidelijk zijn: je moet je bij je handelingen afvragen, of ze de toetssteen van de LIEFDE kunnen doorstaan. Liefde tot God en liefde tot de naaste.

Een voorbeeld. Wanneer je in je naaste omgeving mensen hebt die nog nooit van Jezus gehoord hebben, dan is het op z'n minst een erg goed idee, en in feite gewoon je plicht, om ze daarover te vertellen. Daarmee vervul je liefde tot diegene, want je biedt hem/haar een redmiddel aan (de innerlijke vrede die elke mens zoekt, of men dat nu toegeeft of niet). Maar je vervult ook liefde tot God, want je vertelt goed van Hem en je helpt Zijn Koninkrijk te verbreiden. Verder volg je Christus na, want je vertelt over Hem.

Maar nu een ander voorbeeld. Iets onbenulligs. Hoe laat ga ik morgen opstaan? Tsja zeg hoe kun je daarin nu Christus navolgen? Moet je weten hoe laat Christus altijd opstond en dat ook doen? Lijkt me lastig. Moet je dan rekening houden met het verschil in tijdzone? :, Of hoe moet je hierin liefde vervullen? Dat begint al wat minder vreemd te worden, dan het lijkt.
Het gaat hier immers ook om liefde, tot jezelf. Niet een ziekelijke eigenliefde, geen egoïsme. Maar een verzorging van jezelf, waarmee je aangeeft dat je een geschenk van God bent en je lichaam een tempel van de Geest (als het goed is). Dus: ben je moe, dan mag je uitrusten. Maar blijf ook niet zolang op bed liggen dat je nergens zin in hebt en een dag verknoeit, want in de Bijbel staat dat ledigheid het oorkussen van de duivel is. Heel concreet: als je loopt te niksen, sta je veel sneller open voor zondige verleidingen.

Nog onbenulliger. Bij sommige beslissingen denk je niet eens na. Ik heb een boterham, wat ga ik erop doen, ham of kaas? Of toch maar hagelslag? :P Tsja zeg, hoe moet je dat nu volgens Gods wil doen. We moeten ook niet overdrijven. Wij mogen ons eigen leven leiden, maar als we van Christus houden, zullen we dat met alle plezier tot Zijn eer invullen. En in dit geval, valt er toch niet wat over te zeggen? Het gaat om eten, bij eten enz. moet je 'matigheid' betrachten. Mooi woord hè. Gezond leven en eten hoort erbij. Als je wilt weten hoe echte christenen leven, kun je je gerust op de Bijbel verlaten. De eerste christengemeente. De adviezen in de brieven van Paulus (daar haalde ik dus dat woord 'matigheid' vandaan).

De wetten nemen bij de christelijke godsdienst niet meer dezelfde plaats in als bij de joodse. Christus is niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om die te vervullen. Daar staat echter tegenover dat Hij geen boodschap had aan de wettische regeltjes van de farizëers, daar had hij een hekel aan.

Toen die Zijn leerjongens lasterden, omdat ze aren plukten op de sabbat, pareerde Hij dat met een verwijzing naar David die geheel tegen de regels eens van de heilige toonbroden at.
Nee, christenen staan in de christelijke vrijheid, niet onder de oude joodse wetten. Zie hierover ook het topic over Messiasbelijdende joden.

De liefde, Gods Wet, als regel om te leven, ook bij heel moeilijke beslissingen in het leven. Probeer het en je zult zien dat je er veel baat bij hebt.

Ik heb gehoord dat er sommige mensen een bandje om hun arm dragen met de letters "WWJD" erop. What Would Jesus Do? Zeker een vraag, die het waard is om er veel over na te denken!

Gegroet
england

Bericht door england »

Even over dat eten, dat sprak me wel aan... :D:D

Er staat immers in de Bijbel dat hetzij dat we eten, het zij dat we drinken, of iets anders doen, doe het alles ter ere Gods... Wel eens goed om over na te denken als je je boterham met (uit Holland meegebrachte) hagelslag zit te eten! :,:,:,:,:,
Plaats reactie