Wat moet Paulus over ons zeggen?

Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door depa
De strijd die Voetius voerde tegen Coccejus was er een die op het scherpst van de sneden werd gevoerd. Echter telkens ging het over de theologische onderbouwing en niet over de persoon... Dat is het verschil met een aantal hier op het forum. die gillen maar wat over predikanten, vraag echter aan dergelijk personen niet wat deze DS dan (theologisch) voorstaat want dan staat bij velen de kar stil.

(Ps ik bedoel hier mee niet de hierboven aangehaalde persoon maar als reactie op zijn schrijven.)

Beste Depa,

ik lees de discussies inderdaad als over de leer gaande van desbetreffende predikanten (die intentie heb ik zelf namelijk ook). Als het inderdaad over de persoon gaat (en niet over zijn leer) dan is het niet goed, maar dat was mij op dit forum nog niet opgevallen. Maar misschien heb ik er overheen gelezen.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Als je een discussie tegenkomt, die je niet zint, zeg er dan wat van als het je te gortig wordt. En je kunt natuurlijk altijd kiezen een ander topic te beantwoorden.

Dat over die dominees, daar reageer ik dus niet op vanwege "ik ben van Paulus - ik ben van Apollos effect".

Even een rare, vraag, die niet te beantwoorden valt: in welke kerk zou Paulus voorganger zijn geweest als hij nu zou preken? Hij was erg conservatief, maar ook wel weer modern...

Peet
david

Bericht door david »

Even een rare, vraag, die niet te beantwoorden valt: in welke kerk zou Paulus voorganger zijn geweest als hij nu zou preken? Hij was erg conservatief, maar ook wel weer modern...
Ik zou zeggen: in geen één kerk! Ik denk dat hij alle moeilijkheden wat dat betreft uit de weg zou gaan en rondreizend spreker zou worden in Holland. Hij zou mooi overal binnen kunnen komen van evangelisch tot Ger. Gem. in Ned. want hij pas zich toch wel aan.

Daar lag zijn kracht wel in.

Ik zou hem heel graag willen horen.
Wiloo

Bericht door Wiloo »

Lees Handelingen 28:24

"En sommigen geloofden wel, hetgeen gezegd werd, maar sommigen geloofden niet.
25 En tegen elkander oneens zijnde, scheidden zij; als Paulus dit ene woord gezegd had, namelijk: Wel heeft de Heilige Geest gesproken door Jesaja, den profeet, tot onze vaderen,
26 Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
27 Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
28 Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.
29 En als hij dit gezegd had, gingen de Joden weg, veel twisting hebbenden onder elkander.
30 En Paulus bleef twee gehele jaren in zijn eigen gehuurde woning; en ontving allen, die tot hem kwamen;
england

Bericht door england »

Sorry, miischien wel heel hard, maar ik denk niet dat Paulus in de GerGem binnen zou mogen komen... De manier waarop hij bepalde vragen beantwoord...:#
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de stokbewaarder: gelooft inde Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis! Maar Paulus, dat gaat toch zo maar niet... Je kunt niet meteen de Christus aan bieden...Laat het eerst maar een overwinteren en overzomeren... wie zegt dat het wel echt is? Is God wel begonnen? Hemelzoekers zijn nog geen Godzoekers... Hoe lang had die man al zondekennis? Wat! Nog geen uur???!!! En dan al tot Jezus gaan? tjongejongejonge.... zucht...

Misschien dat het een beetje hard is, hoor, maar het is niet koud bedoelt! Elke dag bid ik tot God om ogen te openen voor die vele, vele mensen in de GerGem, die hun Bijbel zo goed kennen, en toch niet willen zien dat het evangelie dat Paulus bracht een evangelie van vrije genade is voor zondaren, en dat als Paulus schrijft naar Timotheus:'Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, Dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben' dan wil men niet geloven dat er staat 'zondaren' zonder bijvoeglijk naamwoord, zoals: overtuigde zondaren, ofontdekte zondaren, nederige zondaren, verbeterde zondaren, zondaren in het zwart, gereformeerde zondaren, geleerde zondaren, belijdende zondaren etc etc...

daarom, nogmaals, ik weet dat het heel sarcastisch is, maar ik denk niet dat Paulus in de Gereformeerde gezindte een voet in de deur kreeg.. Helaas...:#
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zeg England,

Als Paulus hier binnenkomt in een kerk..en hij zegt: Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden! En hij stapt weer van de kansel af. Dan moet je het niet gek vinden dat de kerkenraad zegt dat het zo niet gebracht behoort te worden. Evangelie EN Wet!

Je geeft trouwens super overdreven weer van de reacties op het aanprijzen van de Heere Christus. Is het wel echt? Dat heeft niks met de aanbieding van het heil te maken.
Maar Paulus, dat gaat toch zo maar niet... Je kunt niet meteen de Christus aan bieden...
Dat deed Paulus ook niet. Hij zag een mens met de ogen geopend voor de helse verdoemenis. Een mens die behoudenis zocht. En wat moet je dan anders zeggen dan dat je moet geloven in de Heere Jezus Christus?
Verder is de situatie van onze kerken en ook de Geref. Gem. helaas niet zo dat men als een arme stokbewaarder de kerk in komt. Tenminste, lang niet een ieder. Dus wat moet er gebeuren? Men moet opgewekt worden om te gaan geloven. Bereik je dat door enkel te zeggen: Gelooft in de Heere Jezus Christus!?
Jij mag het zeggen.
Laat het eerst maar een overwinteren en overzomeren... wie zegt dat het wel echt is?
Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet de wil Mijns Vaders. (Matth. 7:21) En verder heb je ook nog zoiets als een tijdgeloof? (Matth. 13:20-22)
Is God wel begonnen?
Wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19). Hebben wij geen geboorte van Boven nodig om God lief te kunnen en willen hebben? (Joh. 3:3)
Hemelzoekers zijn nog geen Godzoekers
Elke kerkganger wil wel de Hemel in. De Joden ook, maar dan door de werken der wet, net als de rijke jongeling trouwens.
Het antwoord van Jezus (Matth. 19:16) is trouwens weer heel anders dan het antwoord van Paulus. En de prediking van Timotheus (goede werken benadrukken) is weer heel anders dan de prediking van Paulus tegen de Galaten. Het gaat erom of wij God zoeken. Hem als het hoogste Goed achten. Dan wordt de Hemel een bijkomende zaak. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Hoe lang had die man al zondekennis? Wat! Nog geen uur???!!! En dan al tot Jezus gaan?
Zoals gezegd. De prediking moet aansluiten op het soort gemeenteleden. Zijn dat mensen die graag zo makkelijk mogelijk zalig willen worden zoals de Rijke jongeling die dacht dat-ie het wel voor mekaar had? Nou, wij kiezen natuurlijk voor de weg van de minste weerstand: het dorre conclusiegeloof. Geloven dat het goed met je zit en dat je er mag zijn voor God en dat je mag komen zoals je bent. Zonder berouw vergeving ontvangen, zonder te strijden tegen de zonden toch gerust om vergeving kunnen bidden omdat Christus toch voor je gestorven is. Het hoeft allemaal niet zo zwaar.
Kom maar zonder berouw hoor!
Til niet te zwaar aan die geboden om die tot in de nauwkeurigste puntjes te onderhouden! We zijn immers geen Farizeeers of wel dan?
U bidt, gaat naar de kerk en denkt aan je naaste! Nu, zit het dan niet goed?
Et cetera. Het is een teken van de geest der tijd dat mensen gemakkelijker aan het Avondmaal gaan en tegelijkertijd makkelijker en losser omgaan met Gods geboden. Dat mensen denken dat wanneer je zonder berouw bidt om vergeving, dat het dan ook wel goed zit, omdat je er zo'n verlicht gevoel van krijgt na het gebed. Er zijn er die niet anders weten dan dat ze van jonksaf aan al geloofden en niets weten te vertellen van de wedergeboorte. Of het moet zijn van: Toen en toen heb ik voor Jezus gekozen. En al die gelovige mensen, weten die ook echt allemaal te vertellen van het zondepak, van de strijd ermee? Vallen er dan niet een hoop af?

Ds. Vroegindeweij sprak al over de vraag of zondekennis aan het geloof vooraf moet gaan en hoe we Handelingen 16:31 hebben te verstaan: "Neem nu eens nuchter dat bekende verhaal voor u. Daar is een directeur van de gevangenis, die zichzelf zou doodsteken, menende dat de gevangenen gevlucht zijn. De verkeerde mening wordt van hem afgenomen. Hij kan zich overtuigen dat ze er allemaal nog zijn.
Gelukkig, de directeur hoeft zich nergens zorgen over te maken. Maar wat doet hij nu? Wat doet hij vreemd. Hij valt zeer bevende voor Paulus en Silas neer. Wat blijkt uit dat neervallen? Dat heel zijn ziel in beroering is om iets anders dan de morgelijkheid dat de gevangenen ontvlucht zijn. Dat andere drukt hij uit in de woorden: wat moet ik doen om zalig te worden? Paulus predikt hem vervolgens de verlossing die in Christus Jezus is, die Christus die gekomen is om zondaren zalig te maken. Gelooft deze directeur zo ineens, in een opwelling? Welneen, hij laat eerst de apostel het woord des Heeren verkondigen en dan vindt hij in dit woord de vervulling van zijn noden. Was daar geen schuldgevoel bij? Wat moest hij dan doen met Christus en Dien gekruisigd?"
england

Bericht door england »

Sorry Refojongere,

Ik ben het helemaal met je eens! Ik denk er ook zo over, maar af en toe kan ik wel eens sarcastisch uit de hoek komen! Ik weet dat het niet de beste manier is om met dingen om te gaan, maar ik hoor hier bepaalde dingen vanuit Nederland waar ik af en toe heel moe van wordt!

Ik geef toe dat er zondenkennis etc etc moet zijn, maar moet een mens niet aan zijn vrucht gekend worden? Ik krijg vaak te horen dat men terug moet naar het begin om te zien of het nu God is die begonnen is of zijn we zelf begonnen... (kan dat trouwens, Bijbels gezien wel...?)
Ik weet van mensen die daardoor helemaal in de knoop raken, omdat ze daar niet uit komen. Hun hele leven draait rond deze vraag: ben ik toch wel niet zlf begonnen...

Vandaar mijn cynische reactie dus. Ik krijg hier veel nederlanders, vooral jongeren, die zeggen echt wel bekeerd te willen worden, maar ja, als je niet uitverkoeren bent... Of die zeggen God met hun hele hart te zoeken door 's avonds in de Bijbel te lezen en op zondag naar de kerk te gaan, en er gebeurt maar niks....

Je kunt Jezus misschien te vroeg aan bieden, al lijkt me dat niet, God moet immers eerst zelf plaats maken, maar ik denk dat je Hem ook verborgen kunt houden, en onnodige obstakels voor mensen op kunt werpen...
roseline

Bericht door roseline »

Ik krijg hier veel nederlanders, vooral jongeren, die zeggen echt wel bekeerd te willen worden, maar ja, als je niet uitverkoren bent...
Bekeerd te willen worden?

Bekeert u! Zegt Johannes de Doper, zegt Jezus Christus, zegt Petrus en de andere apostelen.

Dat geeft een ACTIE aan hoor. Je hoeft niet te wachten tot God je bekeert, nee BEKEERT U - en laat u dopen in de naam van Jezus - tot vergeving van zonden - opdat gij de heilige Geest zult ontvangen. Hand. 2:38.

Bekeert u - houdt een 'omwending' in je GEZINDHEID in. Je geeft je aan God. Je hebt niet meer de gezindheid van het vlees, maar je neemt de gezindheid van de Geest aan (Rom. 8).

Op het moment dat God een verlangen in je hart bewerkstelligt om je te bekeren, dan BEN je geroepen. Anders zou Hij niet het 'willen en het werken in u werken' - Fil. 2. Op het moment dat je die roeping voelt, en eraan beantwoordt door je te bekeren en je open te stellen voor Gods Geest, dàn ben je uitverkoren.

Nogmaals, NERGENS staat in de bijbel dat je moet wachten 'tot God je bekeert'. Nee, Hij werkt het willen in ons, zodat ons 'werk' is: ons heelhartig bekeren en te geloven in Christus Jezus als onze verlosser. Bekeert u!

Groetjes, Rose.
england

Bericht door england »

Jawel Rose, daar ben ik het ook wel een beetje mee eens, al blijf ik er wel bij dat het een Godswerk is, iets waar wij niets mee te maken hebben trouwens!
Er zijn twee kanten aan: de verantwoordelijkheid van de mens, 100%, en God die tot zich roept, 100%! Als je daarmee aan het schuiven gaat weet je niet meer waar je uitkomt!

Wat ik bedoelde toen ik deze jongeren aanhaalde, was, dat het jongeren waren die netjes mee gingen naar de kerk, de Bijbel lazen, een rok droegen (;) ), etc etc. Maar die toch niet bekeerd waren! Toen ik vroeg: ja maar, als je nu zoveel bidt, en werkt etc, hoe komt het dan dat je nog niet bekeerd bent? Is het dan niet waar wat God in Zijn Woord belooft... Ja, was dan het antwoord, maar als je niet uitverkoren bent...God moet het doen!

Het probleem is dat het nog waar is ook...maar dat ontslaat hun niet van de verantwoordelijkheid. En als je dat probeert aan te geven wordt je Arminiaans genoemd, en als je dan Paulus aanhaalt etc, dan maakt dat niet erg veel indruk... Vandaar mijnmisschien overtrokken reactie dat ik niet denk dat Paulus in de GerGem geaccepteerd zal worden... Ze hebben nu net een predikant van een ander kerkgenootschap voorwaardelijk aangenomen, en als ik zie hoeveel voeten in de aarde dat had... Zucht...
Bid alsjeblieft met mij voor al die jongeren die hier komen, en die in Nederland wonen en zo in verwarring zijn...:#
roseline

Bericht door roseline »

Paulus doet niet zo moeilijk over de uitverkiezing.

Hij schrijft 'aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die te Efeze zijn':

'Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht...' Ef. 1:4.

Denk je dat ze daar te Efeze eerst gingen uitspitten wie nu precies wel en niet uitverkoren was en voor wie dit gold? Nee: aan alle gelovigen en heiligen. Iedereen die tot geloof in Christus is gekomen, IS bekeerd (want de essentie van 'bekering' is tot geloof in Christus komen, lees bijv. hand 2), IS uitverkoren (niet alleen geroepen, maar ook uitverkoren, want je neemt Gods woord aan), en ZAL de heilige Geest ontvangen wanneer hij erom bidt. 'Bidt en u zal gegeven worden.' Doe dat en geloof in God. Geloof dat Christus in je is. Zo niet, dan is men verwerpelijk. 2 Kor. 13:5. En wie de heilige Geest heeft ontvangen, IS wedergeboren.

Velen zijn er geroepen, slechts weinigen uitverkoren, zegt Jezus.

Geroepen: iedereen die het evangelie gehoord heeft

Uitverkoren: iedereen die het evangelie aanneemt

Want wat is de kern van het evangelie? Dit: 'in Abraham worden alle geslachten des aardbodem gezegend' Gn. 12:3, Gal. 3:8

Dit houdt een belofte in, namelijk de belofte van de heilige Geest (Jl 2:28, Hand. 2:33) die eerst zal rusten op Jezus Christus (Jes. 11:1-5) en sinds de pinksterdag uitgestort zal worden op alle vlees, al wat leeft, waardoor niet alleen Israël, maar een ieder die gelooft zaad zal zijn van Abraham. Want Isaak is niet een kind naar het vlees (immers Sara's moederschoot was reeds gestorven), maar een kind der belofte, opdat Abraham gerechtvaardigd zou worden door geloof in die belofte.

Als je dus dat evangelie aanneemt, dan neem je aan dat ook jíj gezegend wordt door die belofte aan Abraham, dat je dus de heilige Geest zal ontvangen als onderpand, en dàt is het bewijs dat we zijn uitverkoren - Ef. 1:13-14.

'De Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven.' Gal. 3:22

Groetjes, Rose.
Plaats reactie