ZONDEN

Refojongere

Bericht door Refojongere »

En hoe zullen we onze zonden kennen en daar berouw over hebben, zonder dat we ze zien in de oneindige liefde van God? Dat is onmogelijk.
Ben ik niet met je eens. Waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet Gods. Alleen als we nog zien hoe Jezus Christus elke striem en elke druppel bloed moest persen voor elk van onze zonden, dan raken wij nog stiller. Dus, je hoeft niet perse een evangelische overtuiging hebben om waar berouw te hebben. Het kan ook een wettische overtuiging zijn. Waar berouw komt voort uit liefde tot God, dat wel.
Het oprechte bidden en onze zonden als een last ervaren, zijn geen voorwaarden om tot God te gaan, want dan schieten we altijd tekort. Komen zoals je bent, met lege handen, dus ook als je biddeloos bent, zonder berouw, zonder oprecht gebed. Alles uit Hem, Hij zal schenken wat je nodig hebt.
Nee, maar het is wel een voorwaarde om vergeving der zonden te ontvangen. INDIEN wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. INDIEN wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben (ofwel: het zondebesef is er niet, RJ), zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons. (1 Johannes 1:9,10).
De vraag is: ben je echt van plan om God de eerste te laten zijn in je leven? Wil je echt wel een verandering ondergaan, waardoor je je leven verliest en Christus in je gaat leven?
Zijn dit wel voorwaarden volgens jou? Volgens mij ook, want dat behoort namelijk bij een oprecht gebed.

Groeten, Refojongere
P.S. Schrikt toch niet teveel van het woordje 'voorwaarde'.
Lecram

Bericht door Lecram »

Beste RJ,

Zonder dat je je zonden ziet t.o.v. de liefde van God, zal het je nooit tot verootmoediging brengen. Een wettische overtuiging zonder liefde, zal nooit de oorzaak zijn van het komen tot Christus. En als we liefde tot God hebben in die overtuiging, kan dat alleen omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Dat 'indien' wat jij aanhaalt is heel wat anders als: indien wij OPRECHT bidden. Dat kunnen wij namelijk nooit meten bij onszelf. Onze schuldbelijdenis (zonder voorwaarden!!) en geloof zijn voldoende.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zonder dat je je zonden ziet t.o.v. de liefde van God, zal het je nooit tot verootmoediging brengen.

Dat zou ik je niet zo stellig willen nazeggen. Kijk nl. maar eens naar Jesaja 6:5: "Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden van een volk, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben de Koning, de HEERE der heirscharen gezien."
Jesaja geeft hier blijk dat hij tegen een heilig Heere heeft gezondigd, tegen Zijn majesteit, tegen de Koning. Niet alleen tegen Zijn liefde, maar ook tegen al Zijn deugden en eigenschappen.
Als je dus hebt mogen zien wat voor een goedheid en juistheid en heerlijkheid in Gods geboden ligt, dan smart het je wanneer je ziet hoevele ervan je hebt overtreden. Je zondigt niet alleen tegen God de Vader, maar ook tegen Hem als Rechter.

indien wij OPRECHT bidden. Dat kunnen wij namelijk nooit meten bij onszelf. Onze schuldbelijdenis (zonder voorwaarden!!) en geloof zijn voldoende.
Klopt, maar wij weten zeer goed wat huichelachtig is en geveinsd, of oprecht en eerlijk. Een gebed moet oprecht zijn.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Zonder dat je je zonden ziet t.o.v. de liefde van God, zal het je nooit tot verootmoediging brengen.

Dat zou ik je niet zo stellig willen nazeggen. Kijk nl. maar eens naar Jesaja 6:5: "Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden van een volk, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben de Koning, de HEERE der heirscharen gezien."
Jesaja geeft hier blijk dat hij tegen een heilig Heere heeft gezondigd, tegen Zijn majesteit, tegen de Koning. Niet alleen tegen Zijn liefde, maar ook tegen al Zijn deugden en eigenschappen.
Als je dus hebt mogen zien wat voor een goedheid en juistheid en heerlijkheid in Gods geboden ligt, dan smart het je wanneer je ziet hoevele ervan je hebt overtreden. Je zondigt niet alleen tegen God de Vader, maar ook tegen Hem als Rechter.

Dat zal allemaal kunnen, maar je zegt nu zelf dat ook Gods liefde (Hij IS zelfs liefde) licht werpt op de zonden

indien wij OPRECHT bidden. Dat kunnen wij namelijk nooit meten bij onszelf. Onze schuldbelijdenis (zonder voorwaarden!!) en geloof zijn voldoende.
Klopt, maar wij weten zeer goed wat huichelachtig is en geveinsd, of oprecht en eerlijk. Een gebed moet oprecht zijn.

Ik weet niet hoe jij het beleeft, maar is het niet zo dat je zelf in wezen geen onderscheid kunt maken tussen huichelachtig en oprecht? Denk jij weleens: nu heb ik toch even oprecht gebeden? Dan durf ik te zeggen dat dat eerder huichelachtig is dan oprecht.
Wie zichzelf kent, zal bekennen dat ons hart arglistig is, meer dan enig ding. Je kunt dan van jezelf niet beoordelen of je gebed oprecht is.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik bedoel natuurlijk niet te zeggen dat je zo moet bidden van: Ik ga nu oprecht bidden. Ik ben het met je eens, een mens bedriegt anderen, de Heere en zelfs zichzelf. Maar dat betekent nog niet dat wij niet zouden kunnen onderscheiden tussen nep en echt, of het hart erbij is, of dat het maar een standaarduitdrukking is, of je nu echt berouw hebt, of dat het je koud laat.
Plaats reactie