Vreugde

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Christina,
Ook van harte gecondoleerd. En dat je ondanks alles zo vol vreugde bent, is genade van God. En het is zoals je zegt een opdracht in de bijbel: verblijd u ten allen tijde.
Misschien kun je van mijn ervaring leren.
Toen ik belijdenis deed (ik was 31 jr.) heb ik ook een tijd veel vreugde gehad. Maar na een tijdje werd die vreugde gewoon en ik werd er wat zorgeloos onder. Tot er na anderhalf jaar iets ernstigs gebeurde en m'n vreugde in één klap verdween. Sinds die tijd heb ik wel korte perioden van vreugde, maar geen lange. De oorzaak van dit alles is een verlaten van de eerste liefde.
Het advies van lecram, daarbij sluit ik me aan: blijf dicht bij de Heere.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Gecondoleerd Christina.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door Gerrie

Zo'n afscheid als dit heb ik nooit meegemaakt, maar ik herken wel de vreugde van de Heere. Dan kan b.v. zijn in een kerkdienst, of als je de bijbel leest of zomaar in de auto als je aan het mediteren bent.
Maar zo plotseling als dit komt kan het ook weer verdwijnen, b.v. als je jezelf kwaad gaat maken over iets of het verdwijnt gewoon. Herken je dat ook?
Gerrie zou het niet zo zijn dat wanneer de vreugde altijd bij je zou zijn [wat we allemaal wel willen] we dan niet meer zouden verlangen naar Boven? Als we toch die vreugde gedurig hier hebben? Ik denk dat God ons de vreugde laat proeven om verlangend te blijven, om ons 'scherp' te houden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Ja, ik denk dat je gelijk hebt Egbert. Maar het is ook zo, dat je door een slordige levenswandel veel vreugde kan missen, die je anders wel zou kunnen krijgen.

Herken je deze vreugde ook?
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Ik herken inderdaad de vreugde, maar ook helaas zoals je zegt door een slordige levenwandel, geheel door eigen schuld het missen van die vreugde.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Christina

Bericht door Christina »

Gisteren hebben we Harm begraven, verdrietig, maar ook met feestvreugde. Niet alleen omdat Harm nu juicht voor God's troon maar omdat God zo eindeloos goed is. Het is een dienst van bijna 2 uur geworden omdat wij zoveel gezongen hebben. Er waren veel ongelovigen en daarom was het ook gelijk een evangelisatiedienst waarin redding door het bloed van de Heere Jezus Christus centraal stond.
Ik geloof niet, Egbert, dat de vreugde van tijd tot tijd zou verminderen om ons meer te doen verlangen naar Boven. Als een bruid verlangend staat te wachten op haar bruidegom, vol vreugde zich klaarmaakt voor zijn komst, zal een vermindering van vreugde haar toch niet meer laten verlangen? De vreugde kan toch altijd nog groter worden als de ontmoeting daar is? Als de bruid zich gaat bezighouden met dingen die geen verband houden met haar aanstaande huwelijk, ja, dan is er ook geen rede meer voor vreugde, maar ik heb er moeite mee om gebrek aan vreugde gelate te aanvaarden als "nuttig".

Vreugde is nauw verbonden aan liefde (zie context) en is m.i. bedoeld om blijvend van aard te zijn.
Johannes 15:11 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u BLIJVE, en uw blijdschap vervuld worde.

Zelfs het afscheid van de Heere Jezus bij de hemelvaart (ongunstige geestelijke omstandigheden zou je zeggen) kon de blijdschap niet dempen.
51 En het geschiedde, als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in den hemel.
52 En zij aanbaden Hem, en keerden weder naar Jeruzalem met grote blijdschap.
Christina

Bericht door Christina »

Ook bedankt voor jullie meeleven, forum vrienden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vreugde

Bericht door helma »

Afbeelding

30 jaar getrouwd. Geen dag spijt gehad :)
Psalm 103
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vreugde

Bericht door samanthi »

Super gefeliciteerd meis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vreugde

Bericht door Posthoorn »

Gefeliciteerd!
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vreugde

Bericht door Mannetje »

Gefeliciteerd!
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vreugde

Bericht door Mara »

Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Vreugde

Bericht door dennis »

Van harte gefeliciteerd!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vreugde

Bericht door Jantje »

Hartelijk gefeliciteerd met dit parelen huwelijksjubileum!

Als je 30 jaar getrouwd bent, heet dit een parelen huwelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Vreugde

Bericht door Nasrani »

Hartelijk gefeliciteerd!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie