Onze Vader

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Onze Vader

Bericht door Terri »

Muziek is een hele bijzondere gave van God en ja, helaas wordt deze mooie gave enorm misbruikt.
Maar alle goede gaven dan maar minimaliseren omdat er door velen zo'n verkeerd gebruik van wordt gemaakt?
Of heeft het ook te maken met emotie?
Muziek roept emotie op, weten wij soms niet zo goed raad met deze emotie t.o.v. God?
(niemand hoeft zich aangevallen te voelen, het zijn maar wat gedachten spinsels...)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onze Vader

Bericht door Wim Anker »

Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Onze Vader

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Na Wim Anker, is Brakel het einde van alle tegenspraak?
Ik ben het niet helemaal eens met Huisman. Maar die gaat tenminste te raden bij de Bijbel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Onze Vader

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Kun je ook nog ingaan op gestelde vragen?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Onze Vader

Bericht door Wim Anker »

Martijn schreef:
Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Kun je ook nog ingaan op gestelde vragen?
Ik denk dat mijn bezwaren wel duidelijk zijn. Die kunnen uiteraard met argumenten weerlegd worden. Ik heb gaan zin om allerlei onzinnige vragen in de trant van "ja maar, vind je dan ook.... enz. te gaan beantwoorden.

@Hendrikus beroept zich op Brakel, ik ben nog wel benieuwd wat die over het Onze Vader zegt.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: RE: Re: Onze Vader

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:
Martijn schreef:
Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Kun je ook nog ingaan op gestelde vragen?
Ik denk dat mijn bezwaren wel duidelijk zijn. Die kunnen uiteraard met argumenten weerlegd worden. Ik heb gaan zin om allerlei onzinnige vragen in de trant van "ja maar, vind je dan ook.... enz. te gaan beantwoorden.

@Hendrikus beroept zich op Brakel, ik ben nog wel benieuwd wat die over het Onze Vader zegt.
Ja je hebt je bezwaren onderbouwd met een hoop onzin. Je roept maar een hoop en als er wat gevraagd wordt geef je geen reactie. Dat is me al vaker opgevallen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze Vader

Bericht door eilander »

Ik denk dat achter de bezwaren van @Wim Anker veel diepere zorgen zitten, en als dat zo is, deel ik die ook.

Als er in de kerk een sfeer wordt gecreëerd waarin iedereen God Zijn Vader mag noemen, en we er allemaal bij horen, ontstaat dit probleem. Of zoals ze vroeger zouden zeggen: er wordt niet meer separerend gepreekt.
Een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom krijgen we op die manier.

Of je in die sfeer "God heb ik lief", "de Heer is mijn Herder" of het "Onze Vader" gezamenlijk zingt, maakt dan niet zoveel uit.

Nu vind ik dat je het Onze Vader zeker mag bidden omdat Hij onze Vader is door de schepping, en onze Vader wil zijn zoals in de doop is toegezegd. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, zonder bekering en wedergeboorte, zich tot het volk van God mag gaan rekenen.

En zo mag je ook "God heb ik lief" zingen, als we er dan maar ons gebed van maken.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onze Vader

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Ik denk dat achter de bezwaren van @Wim Anker veel diepere zorgen zitten, en als dat zo is, deel ik die ook.
Als er in de kerk een sfeer wordt gecreëerd waarin iedereen God Zijn Vader mag noemen, en we er allemaal bij horen, ontstaat dit probleem. Of zoals ze vroeger zouden zeggen: er wordt niet meer separerend gepreekt.
Een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom krijgen we op die manier.
Of je in die sfeer "God heb ik lief", "de Heer is mijn Herder" of het "Onze Vader" gezamenlijk zingt, maakt dan niet zoveel uit.
Nu vind ik dat je het Onze Vader zeker mag bidden omdat Hij onze Vader is door de schepping, en onze Vader wil zijn zoals in de doop is toegezegd. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, zonder bekering en wedergeboorte, zich tot het volk van God mag gaan rekenen.
En zo mag je ook "God heb ik lief" zingen, als we er dan maar ons gebed van maken.
Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze Vader

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Ik denk dat achter de bezwaren van @Wim Anker veel diepere zorgen zitten, en als dat zo is, deel ik die ook.
Als er in de kerk een sfeer wordt gecreëerd waarin iedereen God Zijn Vader mag noemen, en we er allemaal bij horen, ontstaat dit probleem. Of zoals ze vroeger zouden zeggen: er wordt niet meer separerend gepreekt.
Een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom krijgen we op die manier.
Of je in die sfeer "God heb ik lief", "de Heer is mijn Herder" of het "Onze Vader" gezamenlijk zingt, maakt dan niet zoveel uit.
Nu vind ik dat je het Onze Vader zeker mag bidden omdat Hij onze Vader is door de schepping, en onze Vader wil zijn zoals in de doop is toegezegd. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, zonder bekering en wedergeboorte, zich tot het volk van God mag gaan rekenen.
En zo mag je ook "God heb ik lief" zingen, als we er dan maar ons gebed van maken.
Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Uiteraard eens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze Vader

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Uiteraard eens.
Nog even over nagedacht: ik weet bij nader inzien niet precies wat je bedoelt met "dit soort rituelen". Dus ik ben het toch niet zomaar met je eens. Het is mijns inziens wat ingewikkelder dan dat jij schetst.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Onze Vader

Bericht door modesto »

Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onze Vader

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Uiteraard eens.
Nog even over nagedacht: ik weet bij nader inzien niet precies wat je bedoelt met "dit soort rituelen". Dus ik ben het toch niet zomaar met je eens. Het is mijns inziens wat ingewikkelder dan dat jij schetst.
Ik bedoel b.v. in concreto het gaan zingen van het Onze Vader wel/niet onder muziekbegeleiding in de eredienst. Het inpassen van zo'n ritueel in de liturgie. Wat in dit topic besproken is/wordt.
En natuurlijk liggen dingen ingewikkelder. Symptomen kunnen meerdere oorzaken hebben. Gelet op andere aspecten zoals b.v de positionering van de gezindte t.o.v. de paus - wat ook een symptoom is - wordt het plaatje m.i. wel steeds helderder.
En dat signaleer ik. En de praktijk - de st. Jan in Gouda is al genoemd - bevestigd mijn hypothese.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onze Vader

Bericht door Wim Anker »

modesto schreef:
Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.
Dergelijk cynisme lijkt mij niet goed. Zolang er leven is, is er hoop. Ik vind het ook niet goed om een zieke - die volgens de artsen mischien niet lang meer te leven heeft - te adviseren te gaan roken en drinken om zo nog wat van het leven te genieten.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Onze Vader

Bericht door modesto »

Wim Anker schreef:
modesto schreef:
Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.
Dergelijk cynisme lijkt mij niet goed. Zolang er leven is, is er hoop. Ik vind het ook niet goed om een zieke - die volgens de artsen mischien niet lang meer te leven heeft - te adviseren te gaan roken en drinken om zo nog wat van het leven te genieten.
Dubbel huh? Roken en drinken zijn juist geen symptomen, maar veroorzakers van gezondheidsproblemen. Je redenering rammelt aan alle kanten.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze Vader

Bericht door eilander »

modesto schreef:
Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.
Dit lijkt mij een niet goed begrijpen van wat er beweerd wordt. Wim zegt dat je door het invoeren van een dergelijk ritueel niet de oppervlakkigheid krijgt, maar dat het er dan al is.
Zoals ik zei: gedeeltelijk ben ik het daar ook mee eens, al wil ik het niet ophangen aan dit ene item. Er is in de kerken meer aan de hand.
Plaats reactie