Jodendom

Plaats reactie
Zoeker

Jodendom

Bericht door Zoeker »

Citaat uit mijn reactie bij "Drie-enige God":
Aan Joodse exegese (voorzover ik er verstand van heb...) viel mij het volgende op: het is bijzonder praktisch ingesteld. Zeker de verklaring van de wetten. Voorzover ik het jodendom goed begrepen heb (corrigeer me als ik het fout heb!) zijn die voor een jood ook heel belangrijk. Jood ben je door geboorte. Maar bij de invulling van het jodendom maakt het vooral veel uit hoe je de wetten houdt en welke wetten je houdt.
Verder geloof ik dat er voor het joodse volk een cruciale rol weggelegd is in de eindtijd.
De joodse geloofsbeleving komt op mij zo wettisch over. Natuurlijk speelt de Eeuwige op Zich ook een belangrijke rol. Maar Paulus schrijft over de 'vrijheid die wij in Christus hebben' (Gods volk is vrij van de wet) en dat staat er toch behoorlijk tegenover.
A Brakel schrijft geloof ik dat de joden in de oude tijd ook onder het 'verbond der genade' leefden. Maar zou dat echt zo zijn? Zouden zij naar dezelfde hemel gaan (en op dezelfde manier) als de christenen?
Wie reageert?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Zoeker,

Vooral wat het laatste aangaat, is de Schrift toch heel duidelijk.

Het verbond gesloten door God met Abraham is na de verwerping door de joden van het Evangelie uitgebreidt met de heidenen. Paulus spreekt immers in Romeinen 11:17 over een agrielaios wilde olijf die enekentristhes geënt of beter vertaald in de wortel gestoken is. Deze agrielaios deelt dus mede in de vettigheid van de elaias olijfboom.

Deze piotetos vettigheid wordt, ook door onze kanttekenaren, gezien als de beloften die God deed aan de aartsvaders en daarmee aan het volk Israël.

Dat betekent dus een vervulling van de profetie van Jesaja die profeteert: 'Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet vraagden'. Laten we echter nooit de takken verwerpen, maar zien op de belofte in Romeinen 11:26 en 27 waar Paulus schrijft dat God de goddeloosheden van Jakob af zal wenden en dat Hij Zijn diatheke verbond zal gedenken.
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Zoeker:
Wij moeten niet vergeten dat de Jood op een heel andere wijze aan de wet verbonden is dan de gelovigen uit de heidenen. Het is zijn identiteit, zijn “way of liveâ€
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]Beste Ereunao,

Ik kreeg het warm van jouw posting. Eindelijk iemand die het begrijpt. Ook begrijpt dat de christenen een andere bestemming hebben als de Jood.
(voor mij wordt het een ´mysterie´ waar ik geplaatst zal worden ;)

Het is een verademing om te lezen dat jij het begrijpt. Ik moet nl vaak hard voor ´vechten´ om eindelijk, buiten sommigen in mijn omgeving, te zien en te horen dat er meer mensen zijn die het begrijpen. Die inderdaad begrijpen dat veel Joden de dood tegemoed gingen met ´Sh'ma, Yisra'el! YAHWEH Eloheinu, YAHWEH Echad´

Er zeg je eerlijk, ik kreeg bijna tranen in mijn ogen van jouw posting. Hier kan ik emotioneel van worden in goede zin van het woord en ik dank je hartelijk voor deze woorden...

Baruch Ha-Sjem!
Kena

[/font]
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Kena: ik kan mij je gevoelens levendig indenken. Dit is de eeuwen door de tragiek van de
Messiasbelijdende Jood geweest. Bij zijn volksgenoten uitgeworpen omdat hij Jezus als de Messias belijdt en in de kerk niet geaccepteerd omdat hij zijn jood zijn niet kan verloochenen. Er is in de Gemeente van Christus een eenheid in Hem die het Hoofd is, maar dat neemt niet alle onderscheid weg, net zo min als tussen man en vrouw Gal.3:28. Ik ben in Jeruzalem als gast bij een Messiaanse gemeente geweest, de voorganger droeg de gebedsmantel en volgde de Joodse kalender in zijn prediking en liturgie en de kinderen worden nog steeds besneden vanwege het verbond met Abraham. En daar is volgens mij niets mis mee; dat behoort bij hun Jood zijn. Maar de kerk ziet dat niet in omdat zij meent dat God zijn verbond met Abraham in de kerk heeft voortgezet en zij de voortzetting van het historische Israël is. Zie wat ik daarover op de topic De olijfboom en het verbond met Abraham geschreven heb. Een hartelijk Shalom Yisra´el van: Ereunao.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Ereunao, ik moet je teleurstellen. Je haalt zelf het verbond der genade aan. Deze 'omschrijving' deel ik niet.

Misschien heb ik ooit op dit forum of het RTP de omschrijving 'verbond der genade' genoemd ik gebruik het liever niet meer, omdat de krampachtige omschrijving van het woord verbond al te veel strijd gegeven.

God heeft krachtens zijn eeuwige verkiezende liefde een volk uitverkoren tot de eeuwige zaligheid. Dit staat onverkort vast. Deze verkiezende liefde heeft Hij bijzonder betoond aan het volk Israël, zeer zeker onder de oudtestamentische bedeling. God heeft deze bijzondere bedeling bevestigd met het verbond wat hij sloot met Abraham. Dat was ook de reden dat hij alles moest besnijden. Dit verbond betekent geenzins het verbond der genade, nee genade is een geschonken weldaad van dat verbond. Als dit verbond het verbond der genade was kon er niemand zalig worden voor Abraham. Was de belofte uit Genesis het genadeverbond dan had dit verbond universeel de gehele aarde gegolden. Dit is beide niet juist. God heeft echter Zijn bijzondere bedoeling met het volk Israël bevestigd met het verbond wat Hij sloot met Abraham. Daarom staat ook nu de opdracht nog 'Beginnende vanuit Jeruzalem'. Na de hemelvaart van Christus is het verbond met Abraham uitgebreid tot de gehele wereld, conform de opdracht 'Gaat dan heen, verkondigt het Evangelie aan alle creaturen,' Zoals ik al eerder aangaf betekent dit voor mij geenzins een vervangingstheologie, integendeel! God zal krachtens Zijn verkiezende liefde werken in het volk Israël. Want er is immers ook nu nog een leimma overblijfsel naar de eklogen verkiezing der charitos genade.
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]Hoi Ereunao,

Ja, Mess. Joden zijn indrukwekkende mensen. Zo in de Roeach Ha-Kodesh.

Op dit moment ben ik bezig met het schrijven over de uitverkiezing van Israël n.a.v. Rom.9-11. Het is in 1 woord prachtig, zonder dat de Christen te kort wordt gedaan! Dàt is juist Zijn Almacht en rechtvaardigheid die wij als mensen niet kunnen beredeneren, maar we proberen het wel en dan kom te tot de verkeerde conclusies als de vervangingstheorie.

Ik ga je Olijfboom-thread lezen. Wil je daar een reactie op?

Heel veel zegen in Yeshua!

Kena

[/font]

[Veranderd op 3/6/02 door Kena]

[Veranderd op 3/6/02 door Kena]
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Ereunao

Bericht door Ereunao »

Beste nDonselaar, Met die teleurstelling valt het best mee, want ik bemerk uit je reactie dat wij het in de hoofdzaken eens zijn. Voor ik verder ga, eerst iets over de term “verbond der genadeâ€
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Kena: Je vraagt of ik een reactie wil. Dat laat ik altijd aan de forumleden zelf over, maar als iemand vragen of opmerkingen heeft sta ik daarvoor open. Ik ben wel benieuwd naar je uitleg van Rom.9-11 en ik reken er op dat je het op deze topic zult zetten. Als het daar voor te lang of niet geschikt is laat het mij dan hier weten, dan stuur ik je een mailtje waar je het op kunt zetten. Ereunao
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]Ik zal reageren op jouw Olijfboom en wanneer ik klaar ben met Rom-9-11 stuur ik die per email naar je toe. Je kunt je emailadres sturen naar kena13@hotmail.com.[/font]

[Veranderd op 4/6/02 door Kena]
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door Ereunao
Want je kunt toch moeilijk volhouden dat allen die door het geloof in de Messias van Israël deel gekregen hebben aan het genadeverbond ook erfgenaam zijn van deze beloften? En dat iedere Israëliet tot het huis van David behoort?
[font=Georgia]Kan ook niet, onmogelijk: onmogelijk.

Ik zeg dan altijd maar dit: Christenen willen geestelijke Joden worden? Prima: welkom. Maar waar waren de Mageen David op hun borsten in WOII? Ja, dit is een keiharde vergelijking, maar de waarheid! Niet alleen de lusten van Israël, maar ook de lasten! Mensen willen door geloof in Yeshua ´Jood´ worden, dan moet je ook de nadelen meenemen. [/font]
Je conclusie dat als de pardijsbelofte het genadeverbond was (als ik dat zo zeg bedoel ik dat in embryonale vorm) dat dan dit verbond de gehele aarde geldt is juist, als je daar maar niet de conclusie uit trekt dat ik er van uitga dat het automatisch met alle mensen uiteindelijk wel goed komt.
[font=Georgia]Nee, want dan zou het rieken naar de Alverzoening. [/font]
Want dezelfde Johannes die de reeds in het Paradijs beloofde Verlosser aanwijst als het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt verbindt het behoud van de mens uitdrukkelijk aan het geloof in Hem Joh.3:16; 1 Joh.1:2 Je moet hier wel onderscheid maken tussen de verzoening, die inderdaad universeel is, en de persoonlijke vergeving die op deze verzoening rust.
[font=Georgia]Mee eens, anders vallen we dus in die alverzoening en is Yeshua voor niets voor ons gestorven en opgestaan...[/font]
.... Bovendien was het van Adam tot Abraham niet anders, toen liep de lijn van het genadeverbond door het geslacht van Seth en na de zondvloed tot Abraham via het geslacht van Sem.
[font=Georgia]Als toevoeging (ff off topic): Sem kreeg 26 zonen (getal van YHVH). Sem is vernoemd naar YHVH; HaSjem en antisemitisme komt ook van de naam Sem af en betekent niet alleen tegen de Jood zijn, maar vooral tegen G´d zijn.

Ik wilde dit kwijt, omdat ik in een andere thread te horen kreeg dat gematria eng zou zijn. Hier toon ik dat gematria heel mooi is. [/font]
Er zit in de gedachte dat God zijn verbond met Abraham in de kerk voortgezet heeft veel meer van de vervangingstheologie dan jij voor waar wilt hebben, de erkenning dat er uiteindelijk te elfder ure voor Israël ook nog wel wat over zal schieten doet daar niets aan af. Hoe dit ook zij, om dit aannemelijk te maken zul je toch minstens aan moeten tonen dat de belofte aan Abraham van het beloofde land en annex daaraan van het huis van David en de herbouw van stad en tempel nu ook de chr. kerk gelden,
[font=georgia]Precies, want die unieke belofte blijft altijd voor Israël gelden en niet voor de kerk. Staat ook nergens in de Bijbel wanneer je de Bijbel op de juiste wijze intepreteerd. Vandaar dat ik die Rom.9-11 helemaal aan het uitpluizen ben om dit voor eens en altijd te niet te doen. Ik hou je wel op de hoogte [/font]
waarbij ik er nog de aandacht op vestig dat de apostelen in hun brieven die expliciet aan de gemeente van Christus gericht zijn, wel het geloof der vaderen tot voorbeeld stellen, Hebr.11 maar nergens naar deze beloften verwijzen.
Ereunao
[font=georgia]
De meeste brieven zijn weliswaar aan christenen geschreven, maar niet voorniets.

Allereerst wordt er duidelijk gemaakt (ik spreek even vanuit Paulus) van het verdriet dat het Jodendom Yeshua niet aannam. Ten tweede de vermaning naar alle christenen dat men niet gaat denken dat zij Israëls plaats hebben ingenomen en 3: dat ieder die in Yeshua gelooft, goyim of Jood, behouden is!

Waarom willen wij Christenen die plek van de Joden zo graag? Ik vind dat zo´n larie! Ook het idee dat ze samen met de Messiaanse Jood de belofte aan Avraham vervullen. Ook onzin. Ik vind dat we blij moeten zijn met onze plek (Hemelse bestemming; sterren van Avraham) en de Jood met de zijne (Aardse; zand van Avraham). Ik ga lekker in de split zitten :in en ik zie wel... [/font]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Voor mijn gevoel komt er steeds meer waardering en erkenning richting de christelijke joden. Zeker als je kijkt dat een predikant uit de Ger. Gem. in Israel verblijft en werk in de Messiasbelijdende gemeentes.
Plaats reactie