De discipelen en de Heilige Geest

Plaats reactie
de orthodoxer

De discipelen en de Heilige Geest

Bericht door de orthodoxer »

Afgelopen week had ik een discussie of de discipelen bekeerde mensen waren. De Heilige Geest was nog niets uitgestort over hen.

Hoe denken jullie er over?

Persoonlijk, denk ik dat de mannen wel bekeerd waren ( op Judas na dan) en dat de Heilige Geest hen bekwaamde tot het werk.
Lecram

Bericht door Lecram »

Dat betekent dat allen die in de tijd van het OT leefden verloren zijn gegaan of op z'n minst in het vagevuur terecht zijn gekomen
de Paus

Bericht door de Paus »

Afgelopen week had ik een discussie of de discipelen bekeerde mensen waren. De Heilige Geest was nog niets uitgestort over hen.
Wat een vraag zeg.... Waren de discipelen bekeerde mensen. Je kan beter de vraag stellen: waren de discipelen gelovige mensen? Daar draait het om! En als je antwoord wil op die vraag (of ze gelovig waren) dan is het antwoord JA.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Persoonlijk, denk ik dat de mannen wel bekeerd waren ( op Judas na dan) en dat de Heilige Geest hen bekwaamde tot het werk.
Op Judas na dan? (?????????)
Waarom zou Judas onbekeerd zijn? Omdat hij Jezus verried? Was zijn verdriet niet onbedwingbaar, toen hij zich bewust werd van zijn daad?! Ik zou niet durven oordelen dat Judas niet bekeerd zou zijn geweest, of dat hij niet in de hemel is.
Ik heb geen Bijbel ter hand op dit moment, dus ik kan niet nagaan of er tekstuele aanwijzingen zijn dat hij onbekeerd/in de hel zou zijn.
Is er iemand hier die het vanuit de bijbel kan aanwijzen? Ik heb namelijk net in de afgelopen week over dit onderwerpje nagedacht en nu zie ik het hier zo staan. Toeval?

Peet
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Origineel geplaatst door Lecram
Dat betekent dat allen die in de tijd van het OT leefden verloren zijn gegaan of op z'n minst in het vagevuur terecht zijn gekomen
Marcel, ondanks mijn katholiek aandoende naam geloof ik niet in een vagevuur en aldus sluit ik jouw oppering uit.
Ik schaar mij onder de reactie van de Paus, hieronder te lezen.

Peet
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door P.Paape
Op Judas na dan? (?????????)
Waarom zou Judas onbekeerd zijn? Omdat hij Jezus verried? Was zijn verdriet niet onbedwingbaar, toen hij zich bewust werd van zijn daad?! Ik zou niet durven oordelen dat Judas niet bekeerd zou zijn geweest, of dat hij niet in de hemel is.
Ik heb geen Bijbel ter hand op dit moment, dus ik kan niet nagaan of er tekstuele aanwijzingen zijn dat hij onbekeerd/in de hel zou zijn.
Is er iemand hier die het vanuit de bijbel kan aanwijzen? Ik heb namelijk net in de afgelopen week over dit onderwerpje nagedacht en nu zie ik het hier zo staan. Toeval?

Peet
...bestaat niet. ;)

Peet, zie de onderstaande teksten uit Johannes 6:

70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.
71 En Hij zeide dit van Judas, Simons zoon, Iskariot; want deze zou Hem verraden, zijnde een van de twaalven.


Mijns inziens is dit tekstgedeelte maar voor één uitleg vatbaar.

[Veranderd op 5/6/02 door Mirror]
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Origineel geplaatst door Mirror
...bestaat niet. ;)

Peet, zie de onderstaande teksten uit Johannes 6:

70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.
71 En Hij zeide dit van Judas, Simons zoon, Iskariot; want deze zou Hem verraden, zijnde een van de twaalven.


Mijns inziens is dit tekstgedeelte maar voor één uitleg vatbaar.
Mirror, bedankt. Dat is duidelijke taal! Als Jezus het zelf al aangeeft, kan het niet anders dan dat zijn einde noodlottig is geweest.

Ik had het er met een vriend over gehad, hij dacht dat Judas niet per se onbekeerd zou zijn. Ik zei eerst van wel, maar kwam niet met sluitende antwoorden. Nu dus wel. Thanx.

Peet
Plaats reactie