Verborgen zonden

Plaats reactie
Refojongere

Verborgen zonden

Bericht door Refojongere »

Als de psalmist David roept dat hij gereinigd wil worden van zijn verborgen afdwalingen, heeft hij daar dan kennis van?
Mag je ook in het algemeen vergeving vragen voor de zonden waarvan je niet bewust bent dat je ze gedaan hebt? Ontvang je daar dan ook vergeving van?
anne

Bericht door anne »

Ik lees wel in Psalm 51 (onberijmd) in het 5e vers: Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij. David is dus bewust van zijn zonden en van Gods toorn. Zijn geweten spreekt en pijnigt hem.

Als je zelf niet weet dat je zondigd, hoe kun je dan die zonden belijden? Je kunt wel vragen of God die zonden wil vergeven die je in je ontwetenheid hebt gedaan. Maar als God je die zonden vergeeft, dan leer je die zonden wel eerst kennen.

Maar misschien doel je op een andere psalm. En bedoel je iets anders.
de Paus

Bericht door de Paus »

Je hebt niet alleen zonden, maar je bent zondaar. Alles wat wij doen, is met zonden bevlekt. Echter, ons kennen is ten dele, maar God kent en doorgrondt ons volkomen. Waar ons kennen ophoudt, stopt het voor God niet. En ook dat wil God genadig vergeven. Daarom bidt David dat.
PeterB

Bericht door PeterB »

Ik ben het met Anne eens als er gezegd wordt dat God geen enkele zonden onverborgen zal laten. Dat wij die steeds weer letterlijk voor ogen zullen krijgen??? Is dat misschien de vraag? Ik denk dat dat bij elke verslagene van hart zal verschillen. De één zal duidelijk zonden naar zich toe krijgen, de ander zal dit in mindere mate krijgen. Wat ik dus aan wil geven is dat ons hele bestaan zondig is. Al onze werken zijn zonde! Dat klinkt hart, maar zo is het. Alles wat we doen is met zonden bevlekt. Zal God ons dan alles voor ogen houden? Ons hele leven? Niet in z'n geheel. Het feit dat God ons onze zonden laat zien wil niet zeggen dat we elke zonde dadelijk voor ons krijgen. Wat we wel krijgen is het besef van ons zondige bestaan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik heb het trouwens over Psalm 19:13: "Reinig mij van de verborgene afdwalingen."
Moet je je zonden ook kennen of weten dat ze je hebt gedaan voordat die vergeven kunnen worden? Of is een algemene belijdenis van zonden ook goed?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

"En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren".

Hierbij citeer ik een stukje van het allervolmaakste gebed. Hieruit blijk dat men vergeving over alle schuld (alle zonden) vraagt. Hieruit kunnen we leren dat het niet nodig is om alle zonde apart te noemen en om verborgen zonde te ontdekken. In dit deel van het gebed zijn alle zonde begrepen.

Als Christus dit gebed heb nagelaten met deze zinsdeel, waarom zouden wij er dan anders tegen aan kijken?

Kijk ook eens naar het antwoord van Zondag 51 van de HC. Men maakt geen onderscheid.

[Veranderd op 8/5/02 door kridje]
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door anne
Je kunt wel vragen of God die zonden wil vergeven die je in je ontwetenheid hebt gedaan. Maar als God je die zonden vergeeft, dan leer je die zonden wel eerst kennen.
Ik betwijfel ten zeerste of je al je zonden leert kennen. Ik geloof veel eerder dat God ons wel ons zondig bestaan leert kennen, maar onze ogen gelukkig toesluit voor ALLE zonden. Denk je werkelijk dat je dat kunt dragen? Wanneer je inzicht hebt in AL je zonden, dan heb je ook volledig inzicht in de hel. En gelukkig hebben we dat ook niet, want dat kunnen we niet verdragen.

Als we gereinigd zijn, dan zijn we geheel rein, Hij ziet geen zonde in Zijn Jakob en geen overtreding in Zijn Israel! Ook geen verborgen zonden.

[Veranderd op 14/5/02 door Lecram]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nee, ik denk eerlijk gezegd ook niet dat wij al onze zonden ooit kunnen kennen. Dan zouden wij niet verder kunnen leven.

Maar ik denk wel dat wij wel onze zonden kunnen opnoemen. En dat het dus niet blijft bij een algemeen belijden. Of niet?
En wat Lecram inderdaad zegt: De Heere ontdekt ons ten diepste aan ons zondaar-zijn, onze natuur. Maar ook wel aan verborgen zonden. Dus, ook al leef je netjes, dan heb je altijd nog wel dingen in je gedachten of plannen in je hart. Dat zijn verborgen zonden.
Die zullen wij toch wel leren kennen denk ik.
Lecram

Bericht door Lecram »

Het zijn in mijn beleving voornamelijk de verborgen zonden, die niet in de openbaarheid gebeuren. Je kunt voor het oog van anderen stipt leven, maar in je eigen hart merk je de puinhoop die daar is. Dat doet verlangen om eenmaal verlost te zijn van jezelf en altijd zonder zonden bij Christus te wezen.
Plaats reactie