www.dedeur.net

BOELY

www.dedeur.net

Bericht door BOELY »

Beste mensen weet u wat u moet doen? Even naar http://www.dedeur.net gaan. Moet je daar even de wesite bekijken en hier je reactie geven!
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Beste mensen weet u wat u moet doen? Even naar http://www.dedeur.net gaan. Moet je daar even de wesite bekijken en hier je reactie geven!


Wel beste BOELY ik heb er zo'n mijn twijfels er over. Wat vindt jij er dan van?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Admin
als ik eerlijk ben vindt ik dit een ronduit gevaarlijke site.

waarbij zeer tegenstrijdige verklaringen worden neergezet in hun geloofverklaring. dergelijke site kunnen maar beter niet worden bezocht.

ervaring leert dat mensen die in een dergelijke groep terecht zijn gekomen niet ontvankelijk meer zijn voor discussies op grond van de bijbel..

hetzelfde heb ik wel is gedaan met Jehova getuigen. Maar ook daar zie je dat ook al bewijs je met de bijbel in de hand dat ze er naast zitten, ze dan gewoon zeggen dat mijn vertaling niet deugd.

ik ben er dus mee gestopt om met dergelijke mensen in discussie te gaan. Hier helpt maar een ding, Het gebed voor de naaste..
Beste Cor,

Ik heb heel veel waardering voor je forum, maar wat je reactie betreft, vind ik deze wat ondoordacht. Je vergelijkt deze evangelische gemeente met de Jehovah's getuigen! Dat is verre van waar. Als je hun belijdenis leest, dan zie je daar wezenlijke verschillen met de JG en wezenlijke overeenkomsten met die van ons. Dat zij gevaarlijk zijn is zeer te betwijfelen, dat onze cultuur wat verder dan die van hun afstaat is zeker waar. Maar hoe zit het met onze dwalingen? Wees alsjeblieft voorzichtig met je oordelen die je over medechristenen hebt.
BOELY

Bericht door BOELY »

Ik heb met een van hen gesproken op het station. Hij stond best wel open voor mijn mening. Hij wilde volledig discuseren vanuit de statenvertaling. Als ik maar met duidelijke teksten kwam dan wou het daar wel op ingaan! Ik vind dat je beter op zulke site's kunt discuseren met mensen die er echt anders over denken. En waarvan wij weten dat hun Godsdienst niet de goede is. Wij hebben allemaal min of meer dezelfde standpunten.

Maar het zou toch een mooi iets zijn als je die mensen kon overtuigen van hun dwaling?
Lecram

Bericht door Lecram »

Met alle respect, Cor, maar waarin is onze reformatorische leer wezenlijk anders dan hun leer:
  • in de bijbel als het geïnspireerde Woord van God;
  • in de absolute drie-eenheid van de eeuwige Godheid;
  • in de goddelijkheid van onze Heer Jezus Christus;
  • in de persoonlijkheid en goddelijkheid van de Heilige Geest;
  • in de realiteit en persoonlijkheid van de duivel;
  • in de natuurlijke verdorvenheid van het menselijk ras;
  • in de vervangende verzoening door Jezus Christus;
  • in de verzoening der zonde door het bloed van Christus alleen;
  • in volledige redding uit genade door geloof, niet door werken;
  • in goddelijke genezing door de verzoening en door gebed voor de zieken;
  • in de persoonlijke vervulling met de Heilige Geest;
  • in de noodzakelijkheid van opnieuw geboren worden;
  • in de doop door onderdompeling bij een leeftijd van kennis van goed en kwaad;
  • in de ware Kerk, samengesteld uit alle christenen;
  • in evangelisatie tot de heidenen overal ter wereld;
  • in gehoorzaamheid aan de overheid;
    in echtscheiding alleen op Nieuw Testamentische redenen;
  • in het geven van de tienden als God's financiële plan;
  • in herstel van fouten uit het verleden voor zover mogelijk;
  • in een voor alle christenen toegankelijk avondmaal;
  • in het doen van goede werken en een heilig leven;
  • in een overwinnend leven over zonde, egoïsme en slechte gewoonten door bijbelstudie en gebed;
  • in christelijke perfectie en heiligheid door onvoorwaardelijke overgave;
  • in christelijke bescheidenheid inzake kleding en uiterlijke verschijning;
  • in het houden van de dag des Heren als een privilege, niet als wet;
  • in het onsterfelijke bestaan van de ziel;
  • in de wederopstandig van onze lichamen, zowel van de rechtvaardigen alsook van de onrechtvaardigen;
  • in een letterlijke Hemel en eeuwigdurend leven voor alle echte gelovigen;
  • in een laatste dag des oordeels voor de onveranderlijk slechten;
  • in een eeuwigdurende straf voor de ongehoorzamen;
  • in de persoonlijke, letterlijke en lichamelijke wederkomst van Jezus Christus;
  • in een toekomstige duizend jarige regering van Christus op aarde met Zijn heiligen;
  • in de oordeelstroon van Christus waar de heiligen uiteindelijk zullen worden beloond voor hun daden;
  • in christelijke tolerantie naar alle denominaties van het christelijk geloof;
  • in essentiële dingen: eenheid; in niet essentiële dingen: vrijheid; in alle dingen: barmhartigheid.
Ik kan me voorstellen dat de doop door ons anders geinterpreteerd wordt, maar dan moeten Spurgeon en Bunyan ook aan de kant.

En als het gaat over moeilijk discussieren: als het op dit REFO forum al vaak moeilijk gaat en men toch bij hun eigen standpunt blijft, kan je dan verwachten dat de evangelischen zich voetstoots tot jouw 'evangelie' bekeren? Dan spreekt die een-na-laatste regel van hun mij toch meer aan: in christelijke tolerantie naar alle denominaties van het christelijk geloof;

Dat van die goede werken kom ik helaas maar al te vaak tegen in ons refo wereldje: je moet eerst zus of zo hebben meegemaakt, eerst dit of eerst dat, allemaal werken!
limosa

Bericht door limosa »

Lijkt me geen goede site. Als ik het goed lees speelt God geen enkele rol tot de mens de keuze maakt om zich te bekeren, en daarna: ". . . Nu ben je een nieuw mens en de muur van zonden is tussen jouw en God weggebroken door het bloed van Jezus Christus. Het is nu belangrijk dat je Jezus beter leert kennen." Het is altijd goed te trachten elkaar te benaderen maar als we de verworvenheden van de hervorming/reformatie moeten opgeven is de prijs te hoog.
Er staan ook goeie dingen op trouwens! In essentiële dingen: eenheid; in niet essentiële dingen: vrijheid; in alle dingen: barmhartigheid. Het lukt me alleen hier niet om in de essentiële dingen de aansluiting te vinden die voor eenheid wel nodig is.

limosa
P.Paape

Bericht door P.Paape »

De Deur....

Dit is een evangelische gemeente, ja...
De Deur wordt ook vaak "sekte" genoemd, ja...

Ik heb vroeger in de stad regelmatig mensen van De Deur te woord gestaan. Er komt teveel van het eigen "ik" bij kijken. Ze wilden op straat met me bidden, we moesten dat gedrieeën (de twee evangelistes en ik) doen, hand in hand. Daar stond ik dan, in een drukke winkelstraat.

Wat ik bidden moest:
"Lieve Jezus, ik sta hier op straat (zeg ons maar na). Ziet U mij? Ik wil U nu zeggen dat ik voor U kies. Amen."

Ik deed braaf wat men me vroeg, puur omdat ik nieuwsgierig was naar hoe ze zouden zijn na "mijn gebed". Ik vroeg ze: "Dus ik ben nu bekeerd?"

Het antwoord was "Ja hoor, jij bent nu bekeerd."

Ik kreeg een warme glimlach en een arm om me heen. Of ik mee wilde voor een gezellige kop koffie. (Tuurlijk, altijd...) Tijdens de koffie in V&D kwamen de verhalen en pamfletten. Ik moest maar eens naar de "hallen" komen waar hun "leider" sprak.
Ik huiverde daarvoor, maar: onderzoekt, en behoudt het goede.

Een charismatisch man hield een prachtig verhaaltje over "die lieve Jezus". Want dat vergeten we toch wel eens hier op dit forum: "Jezus is lief." Waarom Jezus dan "lief" is, kwam niet ter sprake. Als wij voor Hem kiezen, is Hij ook lief voor ons, daar kwam het zo'n beetje op neer.

Nou, ik voelde in mijn "stoute" hart na twee weken nog geen enkel effect van mijn gebed. De evangelistes hadden gezegd dat het meteen merkbaar zou zijn in mijn persoonlijk leven, dat ik opeens alle geluk en liefde (aardse!) zou ervaren, dat geld minder een probleem zou zijn... Oh, onze goede God zou daar voor zorgen. En dat geld kon ik natuurlijk mooi in de collectezakken bij de "hallen" strooien.

Mensen, alstublieft, ik waarschuw u voor De Deur. Trap er NIET in, please, het is een GEVANGENIS met OPEN DEUR.

Ik ben niet per definitie tegen evangelische gemeentes, maar de deur is meer dan een evangelische gemeente.

Het draait er om menselijke machten en krachten. De mens wordt in al zijn goede daden voorop gesteld: "Kijk eens lieve Jezus, hoe goed ik ben, IK geef mij aan U!" Bij De Deur staat niet de Heere God in het middelpunt, maar de MENS.

Veel mensen mogen komen spreken over HUN bijzondere bekering: "ik leefde heel slecht, maar toen sprak ik iemand van De Deur en toen bad ik tot Jezus (!) en toen was ik bekeerd. Men nam mij liefdevol op in De Deur, ik hoorde er meteen bij." dit type verhaal, in allerlei nuances. We mogen iemands woorden niet zomaar in twijfel trekken, maar als ieder verhaaltje dezelfde formule bevat... Als binnen die forumule nooit het werk van de Heere wordt genoemd....

Men houdt ook genezingsdiensten. Jazeker! Er gebeuren ook wonderen: door handoplegging en spreuken als: "Ik zeg u in de naam van Jezus, sta op!"
En ja hoor, de jonge man (die door een ongeluk verlamd raakte) stapt vrolijk lachend uit zijn rolstoel en maakt een vreugdedans op het podium, samen met de wonderdoener.

(Zien wij de sektetrekjes al?)

Ik voelde me van een klemmende angst bevangen die keren dat ik een "De Deur dienst" bijwoonde.
Eerst verweet ik dit aan mijn zo reformatorische achtergrond, dan moet je wel vaker even wennen aan andere vormen van geloofsuiting. Maar ik bleef kippenvel krijgen en zat er de hele tijd te rillen, met een ongemakkelijk gevoel. Vreselijk.

Daarnaast kreeg ik nachtmerries, rare dromen van een strijd tussen Satan en Jezus, waarbij Jezus rake klappen kreeg... Satan won zelfs en vierde de overwinning met zijn helse demonen.
Nee hoor, ik geloof van ganser harte dat de Heere niet werkt d.m.v. nachtmerries. Zeker niet door nachtmerries als deze! Waarom zou Satan zo duidelijk als overwinnaar in beeld komen? Ik heb hem in De Deur niet horen noemen, net zo min de hel. En God zal Zijn vijand toch nooit als overwinnaar aan Zijn kinderen tonen!?

Wees verstandig, laat u niet in met De Deur.

Meelevende groet,
P.Paape
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hieronder zal ik een reactie van iemand geven van een ander forum. Let wel dat deze reactie van Evangelische richting afkomstig zijn, dus misschien klinken sommige termen raar in de oren. Maar het is wel een duidelijke reactie!

De REACTIE:

Ik heb even op het internet aan anderen gevraagd wat ze voor ervaringen hadden bij de deur. In één nacht 22 (!) reakties. De volgende geeft mijn gevoel weer: LUISTER EN HUIVER!!!!!!

Hoi, graag wil ik reageren op deze discussie.
In mijn tijd dat ik woonde op de Veluwe en studeerde in Zwolle ben ik meerdere malen in contact gekomen met "De Deur" Destijds leefden de gemeenteleden met een strakke dicipline. Kwam iemand tot geloof binnen deze gemeente, dan moest hij/zij twee uur per dag evangeliseren. Ook werd van je verwacht dat je na een aantal jaren een gemeente "plantte" in een andere plaats. Geloof en radicaliteit en onderwerping aan het gezag waren belangerijke items binnen deze gemeente. Ook kenmerkte de gemeente zich door een sterk exclusiviteitsdenken.

Een kennis van mij heeft zich op een gegeven moment bij deze gemeente aangesloten. Op dat moment slikte zij anti depressiva. Zij moest radicaal breken met deze medicijnen. Ik heb haar voor het laatst gezien toen zij met hoge stappen het erf van een christelijke opvangboerderij opliep en tegen de medewerkers riep dat zij verraders van Christus waren. Een paar weken later heeft ze zich voor de trein gegooid. Toen ik tijdens een vakantiebaantje een lid van de "De Deur" tegen het lijf riep heb ik hem om uitleg gevraagd. Zijn antwoord schokte mij. Hij haalde zijn schouders op en zei dat zij te weinig geloof had. Nu zijn er vele "De Deur" gemeenten in Nederland en misschien dat de scherpe kantjes er nu wat van af is gegaan, maar dit wou ik toch even kwijt. Overigens vertelde een voorganger van een evangelische gemeente in Groningen een aantal jaren geleden mij dat de "De Deur" gemeente in Groningen meerdere malen heeft moeten verhuizen wegens het niet betalen van de huur.

Zelf ben ik tot geloof gekomen bij de Jezus Kinderen. Allereest: de Jezus Kinderen hebben geen enkele relatie met de "Children of God". De Jezus Kinderen zijn voortgekomen uit de zogenaamde "Jesus People", bekeerde hipies uit de jaren 60 en 70. De Jezus Kinderen zijn in die tijd gaan functioneren als een soort communiteit/gemeente. In mijn tijd was een een erg enthousiaste groep mensen met een grote evangelisatiedrang en toewijding. In mijn tijd was de Jezus Kinderen absoluut geen sekte. Wel gebeurden er soms ongelofelijk stomme dingen. Zo schijnt iemand van de Jezus Kinderen eens een "profetie" in de trant van " je bent een vervloekt kind en je zult het ook wel altijd blijven" te hebben uitgesproken. Kennen jullie het liedje "Kom maar wees blij en verheugd", ergens voor in je opwekkingsbundel? Dit liedje is destijds gemaakt door een groep (Hodos) verbonden aan de Jezus Kinderen in Groningen. Later, toen ik er niet meer bij was, schijnt er wel van alles mis te zijn gegaan binnen de Jezus Kinderen. Daar weet ik niet zoveel van. Overigens hebben Elly en Rikkert nooit bij de Jezus Kinderen gezeten. Zij bezochten wel eens de communiteit in Kloosterburen, dat is alles
annoniem

Bericht door annoniem »

Deze (dedeur) site en de reactie van Lecram is tekenend voor deze tijd. Het zal niet lang meer duren of dat soort zaken worden allemaal goed gepraat. En zo hobbelen we met z'n allen lekker gezellig kerkgaand, met vrome gezichten en uitspraken OP DE BREDE WEG !! En op die brede weg staan veeel meer kerken als op de smalle weg, en op die brede weg lopen veel meer refo's als op die smalle weg, en op die brede weg lopen er meer in het zwart dan op de smalle weg.. en op die brede weg is ook internet met een osw forum.. ik wijk af van het onderwerp, maar ik lees hier veel en ik wilde op deze manier even reageren.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door annoniem
Deze (dedeur) site en de reactie van Lecram is tekenend voor deze tijd. Het zal niet lang meer duren of dat soort zaken worden allemaal goed gepraat. En zo hobbelen we met z'n allen lekker gezellig kerkgaand, met vrome gezichten en uitspraken OP DE BREDE WEG !! En op die brede weg staan veeel meer kerken als op de smalle weg, en op die brede weg lopen veel meer refo's als op die smalle weg, en op die brede weg lopen er meer in het zwart dan op de smalle weg.. en op die brede weg is ook internet met een osw forum.. ik wijk af van het onderwerp, maar ik lees hier veel en ik wilde op deze manier even reageren.
Annoniem!

Wat doe jij nog op internet? Of ben je misschien de persoon die een paar maanden geleden zij nooit meer op internet te komen?

Enne, ten diepste gaat het er niet om op welke weg iedereen loopt. Maar het gaat in het bijzonder om jezelf! Op welke weg loop jij?

Dingen die je zegt graag even beargumenteren!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Nounou Kridje,

Ik ben het wel met die annoniem eens. Om de hand in eigen boezem te steken, veel mensen weten het verschil niet meer te maken, ze zijn even dood (en sektarisch) als de sekte zelf. Marcel toonde mooi aan dat een hoop dingen met dezelfde formules wordt beleden, maar niet gepraktiseerd, zoals blijkt uit enkele toevoegingen. Dat zien nu veel mensen niet, helaas.

Erg sterk vind ik de rol van de duivel, zoals dat naar voren kwam. Ik denk dat dát cruciaal is in deze. Ik had op dit punt namelijk mijn bedenkingen, en zag vervolgens mijn vermoedens bevestigd worden. Het beangstigt mij! Is de kerk niet veel slechter dan zo'n sektarische groepering?

Ten derde ben ik het radicaal oneens met het gegeven dat je het eens moet zijn met alle soorten van christelijke denominaties: tolerantie ten opzcihte van hen moet hoog in het vaandel.
Ik heb wel eens een bericht geplaats, dat er een verschil is in tolerantie en christelijke naastenliefde. Daarbij nog sterker is er een scheiding tussen de persoon en de overtuiging van die persoon. Beide kan je afvallen, een overtuiging aanvallen mag altijd (met dank aan PF) En ten derde en beste, er is een verschil tussen het zaligmakende werk én het nabijkomende werk, om het orthodox te omschrijven. De tendens is reeds bezig, en de kwade machten spinnen er garen bij: een dominee zou over een tijdje niet mogen zeggen: jij overtreed dit of dat, of je bent verkeerd bezig, of mag ik je (in liefde) wijzen op je verkeerde levenswandel. Nee: je moet zeggen: zo kan het ook, en je komt er wel, en wat fijn dat een ieder zo naar zijn karakter mag geloven. Nee, nee, nee.
Ik studeer dagelijks theologie, en eveneens moet je dagelijks je eigen standpunt bepalen, en dagelijks moet je strijden met de duivel, dat is diegene die je probeert zo veel mogelijk te nuanceren.
Ik heb er dus heel veel mee te maken, en zeg dit uit de grond van mijn hart, dat aan rechtlijnigheid en oprechtheid van een gereformeerd belijden wordt getornt, alleen om mensen af te houden van de echte kennen van Christus. (En die kennis is nu eenmaal niet in meerder opzicht uit te leggen, als illustratie hiervan: zie het tweede/derde bericht van admin Cor).

Ik ben erg nieuwsgierig naar een reactie van Marcel op de al geplaatste berichten.

[Veranderd op 10/5/02 door Herman]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Herman,

Mijn opmerking richting Annoniem was bedoeld voor haar opmerking over dit forum. Uit deze opmerking maak ik op dat ze het forum de brede weg naar het kwaad vind. Ik zal het fijn vinden als dit door middel van argumenten duidelijk wordt gemaakt.

Verder weet ik heel goed dat 'de deur' een duidelijke sekte is in de Evangelische gemeentes. Dit geld ook voor de Levenstroomgemeentes. Maar laten we de eigen hand in boezem steken en eens kijken hoe het ook soms bij ons gesteld is.
Plaats reactie