De 'communion seasons'

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

De 'communion seasons'

Bericht door ndonselaar »

In Schotland zijn de Avondmaalstijden (communion seasons) nog altijd hoogtijdagen. Tijdens deze dagen komen vrienden van veraf naar de plaats waar deze communion seasons gehouden worden.

Veelal worden er ter voorbereiding op deze vijfdaagse communion seasons gebedsbijeenkomsten gehouden.

Op 'de Fast Day' de donderdag zijn er naar grootte van de gemeente meerdere predikanten aanwezig die deze dag van het gebed houden.

De vrijdag is de dag van 'self examination' De zaterdagmorgen dient als voorbereiding en dan worden de penningen 'tokens' uitgedeeld door de kerkenraad. De kerkenraad geeft deze bewijzen van toelating aan de 'communion members', de belijdende leden, en aan nieuwe lidmaten, die na voorafgaand onderzoek naar de genadestaat waren aangenomen. Zaterdagavond is er een gebedsbijeenkomst 'Prayer meeting'. Afwisselend zingt men psalmen en gaan diverse leden voor in het gebed en terwijl de predikanten zich voorbereidden voor het gewichtvolle werk van de Sabbath worden vele aanspraken voor hen opgezonden naar Hem die 'de schatkamer' bezit om uit te delen.

Op de Sabbath, is een grote menigte verzameld. De dienstdoende predikant houdt zijn 'action sermon'. Na deze predikatie bediend hij evt. met andere predikanten en ouderlingen de tafel des Heeren. Deze tafel wordt geopend onder het zingen van Psalm 116 in metre. Onder dit zingen nemen de 'members' plaats aan de tafel. Hierna bedienen de ouderlingen de tafel en delen het brood en de wijn uit. De predikanten preken bij de tafels. Nadat de tafel is gesloten en onder het zingen de 'members' weer zijn teruggekeerd wordt de dienst wederom afgesloten met een prayer meeting.
''s zondagsavond is er in tegenstelling tot de Lords table een Gospel table. Onvoorwaardelijk wordt hier Christus gepredikt aan allen. Toen wij hier waren werd het Woord bediend nav 'Come; all things are now ready'.
De 'season' wordt afgesloten met een prayer meeting op maandagmorgen, genoemd de laatste dag van het grote feest.


Ook verwonderen de Schotten zich erover dat er in Nederland kerkenraadsleden zijn die nog nooit aan het Heilig Avondmaal zijn gegaan. Dat is in Schotland onmogelijk. De deacons en vervolgens de elders worden alleen gekozen uit de 'communion members'. Ook een predikant is een 'elder' in Schotland. Je ziet dan ook dat in Schotland de 'elders' mee de tafel bedienen.

Ook de prediking is zo eenvoudig in Schotland. Daar wordt een rijke Christus gepredikt voor een arme zondaar.


[Veranderd op 27/4/02 door ndonselaar]
thomas

Bericht door thomas »

In Schotland zijn de Avondmaalstijden (communion seasons) nog altijd hoogtijdagen.

Ik herken dit inderdaad uit onderwerpen over Schotse predikers op mannenvereniging. Prachtig.

Ook verwonderen de Schotten zich erover dat er in Nederland kerkenraadsleden zijn die nog nooit aan het Heilig Avondmaal zijn gegaan. Dat is in Schotland onmogelijk.
Ook de prediking is zo eenvoudig in Schotland. Daar wordt een rijke Christus gepredikt voor een arme zondaar.


Schrijf je dit zelf of citeer je uit een krant of blad of zo? Het lijkt erop dat jij ze een vraag/kwestie hebt voorgelegd over het niet aangaan aan het HA. Hoe zit dit?

Thomas
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Gerrie, de Schotse vrouwen vinden het inderdaad niet erg. Vele handen maken licht werk, toch? Bij ons waren er op één adres 21 gasten. Deze vrouw uit Onich (Fort William) is enorm gastvrij.

Ja, Thomas het was vragenderwijs gesteld en ik ben nieuwsgierig naar de reactie's.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik ben nog nooit in Schotland geweest, maar uit de enkele verhalen die ik er over gehoord en nog meer gelezen heb, moet het erg indrukwekkend zijn. God geeft zeer rijke avondmaalstijden in Schotland, niet alleen nu, maar ook vroeger.
Dit kan natuurlijk niet zonder de grote genade van God. Dat is de eerste oorzaak van deze grote zegen.

Ndonselaar trok al een parallel met Nederland. Ik wil hier de vraag aan toevoegen, of het ook in de vorm en aard van de avondmaalsviering zit, waardoor zij zo rijkelijk zijn?
Is het werkelijk ook de volksaard (ik denk aan de verschillende hernieuwde Covenants) die hier een rol speelt. Of is dit een -gezonde- vorm van 'het gras is bij de buurman altijd groener'.

Ik verlang ernaar zulke dingen ook in onze kerken mee te mogen maken! IS God geen God van de gehele wereld? En dus ook in het bijzonder van Nederland?

Nog een opmerking! Ik las bij MCheyne over zijn toelatingsbeleid na de catechisatie. Jonge mensen werden enkele vragen gesteld, als: ken je je eigen ellende voor Gods aangezicht, en Wie is de Verlosser van deze wereld. Het kwam echt heel eenvoudig op mij over. Naar gelang de antwoorden goed waren, deden de -veelal jonge- mensen belijdenis. Dit gebeurde vlak voor een 'communion season', waarna de jonge leden aan het avondmaal mochten deelnemen. En ook deden - genuanceerd moet ik wel zeggen dat er ook mensen werden geweigerd tot het doen van belijdenis. Dit geeft een geheel andere avondmaalspraktijk, zover ik kan beoordelen.(?) Werkt dit mee aan het opbloeien van de kerken daar? Of denk ik teveel in oorzaak-gevolg: veel bidden, nog meer verhoor; een ruim avondmaalsbeleid, nog meer versterking van het geloof. Om met dit laatste nog even uit te weiden. Als jonge mensen, en jonge gelovigen zich beschroomd voelen om aan het avondmaal te gaan, zou dat niet een belemmering kunnen betekenen voor hun geestelijke opwas? Met zelfs een terugval in de oude wereld?

Ook de prediking is zo eenvoudig in Schotland. Daar wordt een rijke Christus gepredikt voor een arme zondaar

Het is maar goed dat we in Nederland een almaar groeiende bibliotheek aan Schotse en puriteinse preken en boeken krijgen!

[Veranderd op 29/4/02 door Herman]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het komt bij mij ook heel indrukwekkend over en geeft een verlangen!

Maar toch wil ik een kleine kanttekening plaatsen! Belijden wij niet met een artikel (welke?) dat de mens niet over de staat van mensen kan beslissen? Ik heb het gevoel dat men in Schotland zelf beslist wie aan het Avondmaal mag komen! God is toch de kenner van de harten, wij kunnen daar toch niet over beoordelen?
thomas

Bericht door thomas »

Ook verwonderen de Schotten zich erover dat er in Nederland kerkenraadsleden zijn die nog nooit aan het Heilig Avondmaal zijn gegaan.
Ik heb een proefschrift gelezen onder de titel 'Doet dit tot mijn gedachtenis'. Daaruit blijkt dat het nergens ter wereld voorkomt dat ambtsdragers niet aan het HA gaan, behalve in Nederland.

Maar eh, wat prachtig ndonselaar (en anderen blijkbaar) dat je daar getuige van mocht zijn. Het lijkt me inderdaad een heel bijzondere ervaring. Ik ga er eerst nog wat over lezen, alvorens weer te reageren.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ook zijn de Schotten jaloers op Nederland. Ze kijken hun ogen uit op de Mbuma zendinsdag, zoveel mensen die Gods Woord willen horen op een doordeweekse dag en de zending een goed hart toedragen. In Schotland zijn het maar kleine groepjes.
Hier wil ik wel op reageren. Natuurlijk zijn ze jaloers op de grote aantallen. Maar hoeveel vormengodsdienst zit daar niet bij. Hoevelen in Nederland gaat het alleen om het goud en zilver van de tempel. Waar zijn de Simeons en Anna's. Dit was ook een klein groepje. Wel een waar groepje!

Dus jaloers op de aantallen? Ja! Jaloers op het kerkelijk leven in Nederland? Nee!
Lecram

Bericht door Lecram »

Het verbaast mij ook wel hoe er bijvoorbeeld over het aannemen van diakenen wordt gedaan. Zo van: dat hoeft geen avondmaalganger te zijn (afgezien of dat uitmaakt of je werkelijk gelooft), maar je moet er wel serieus in zijn.

1 Timotheus 3:8 De diakenen insgelijks moeten eerbaar zijn, niet tweetongig, niet die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9 Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten.
10 En dat deze ook eerst beproefd worden, en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.

Dit geeft toch duidelijk aan det er geloof moet zijn. En tijdens het HA geef je daar getuigenis van. Dan kan ik me de verbazing van de Schotten goed voorstellen. En als er wordt gezegd: dan kan je bij ons geen diakenen aannemen, dan mag de gemeente zich weleens afvragen of de gemeente dan nog wel bestaansrecht heeft.

[Veranderd op 30/4/02 door Lecram]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoevelen in Nederland gaat het alleen om het goud en zilver van de tempel. Waar zijn de Simeons en Anna's. Dit was ook een klein groepje.

Het zal misschien best waar zijn, maar jij kunt niet in de harten blikken. Alsof er tussen de Schotten ook geen mensen zitten die aan vormengodsdienst doen. Ik vraag me af of er in Schotland meer geestelijk leven is als hier...
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het zal misschien best waar zijn, maar jij kunt niet in de harten blikken. Alsof er tussen de Schotten ook geen mensen zitten die aan vormengodsdienst doen. Ik vraag me af of er in Schotland meer geestelijk leven is als hier...
Nee, RJ dat kan ik zeker niet. Maar het geestelijk leven komt wel meer openbaar. De levende brieven waar Paulus over schrijft zijn daar veelal levende brieven.

Bij ons is haast alles door de gezelschapstheologie kapot gemaakt. Alles wat niet naar deze theologie is wordt gelijk de grond afgemaaid. Je durft haast niet meer te getuigen. Gelukkig, Gode zij dank, de wortel kunnen ze niet beschadigen.

Bij ons is het niet zo erg om ambtsdrager te zijn zonder een levend geloof. (ik zeg niet dat ze het niet bezitten!). In Schotland wordt er na een avondmaalsbediening gesproken tegen de 'zittenblijvende' adherents: Gij die nog niet tot God bekeerd zijt, wendt u noch.... Bij ons wordt er gezegd: Nu zijn er nog velen die niet aan durfden te gaan....

Begrijp je het verschil RJ?
Ik ben het met RJ eens dat er ook in Schotland niet alles goud is wat er blinkt. En dat van de Mbuma-zendingsdag, dat heb ik uit de mond van meerdere Schotten gehoord.
Ze zijn ook jaloers op die duizenden mensen Gerrie. Dat ontken ik niet, maar ze schrikken van de kerkelijke toestand hier in Nederland. Veel geloof hier in Nederland wat bedekt is om de vreze der joden. En veel ongeloof wat aangezien wordt voor onbewust geloof (Christen voor de poort??)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Misschien generaliseer ik in jouw ogen.

Toch zal mijn reactie, of beter gezegd onze reactie afhangen van onze kerkelijke achtergrond. Natuurlijk weet ik Gerrie dat er kerken zijn die zo niet handelen. Dit zijn echter wel die kerken die zoals je terecht schreef, worden neergezet als 'lichtere' kerken.

Natuurlijk weet ik best wel dat de FP 'kerkistisch' is. Toch als ik zo de artikelen lees van bv. de Free Church maar ook de APC denk ik wel dat de waarheid het best bewaard is in de FP.

En ik weet ook best Gerrie, dat ik soms te scherp schrijf. Dat het haast lijkt alsof niets hier meer deugt op de kerkelijke kaart van Nederland. Dat is zeker niet altijd goed. Waarom doe ik het dan? Omdat ik soms zo moedeloos wordt. Predikanten die het Woord recht snijden, ja Wet en Evangelie prediken worden weggezet alsof ze mensen de bloemhoven injagen.

Dan doet zo'n korte periode in Schotland weldadig aan (mede door de vriendschapsbanden die we daar hebben). Waarin Nederland het pas echt lijkt als Avondmaalstafels leeg blijven, getuigt men daar van de hoop die in hen is. Waar in Nederland soms gezegd wordt: 'Vreselijk toch, de tafels worden steeds voller'. Waar in Gods Woord staat dat de engelen zich verblijden om één zondaar die zich bekeerd, lijkt het bij sommige mensen alsof ze bedroefd zijn.
Plaats reactie