Het heeft geen nut voor kinderen om naar de kerk te gaan (ge

refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Ik snap echt niet hoe sommige mensen kunnen denken dat het oud-Nederlands dat in veel diensten gebruikt wordt, met alle woorden die in het hedendaagse taalgebruik uitgestorven zijn, begrijpbaar zou zijn voor kinderen. Natuurlijk zijn er veel mensen die onder het motto "wat vroeger niet gebeurde hoeft nu ook niet" reageren en zeggen dat kinderen gewoon meegesleept moeten worden naar de kerk terwijl zij bij een oppas/kindernevendienst:
a) Veel meer leren.
b) Meer contact hebben met hun leeftijdgenootjes.
c) Een veel positievere ervaring van het gemeentezijn meekrijgen.
Ik snap niet wat daar op tegen zou kunnen zijn. Misschien is het voor sommige kerken teveel moeite?

Refojongere:
Je zegt




quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Ja, dat is toch wel een veelgehoord argument. Kinderen (en ook vele andere mensen) kunnen niet lang de aandacht vasthouden. Ik weet dat dat vaak de praktijk is. Maar ik weet dan ook dat het absoluut ook de opvoeding is.


--------------------------------------------------------------------------------



Hoe kan het aan de opvoeding liggen als het een algemeen voorkomend probleem is(het gebeurt niet alleen bij kinderen, maar bij iedereen)

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

En uiteindelijk is dat argument niet steekhoudend. Wij kunnen niet luisteren, maar ook van nature niet geloven.

--------------------------------------------------------------------------------


Ligt toe?
Misschien is er een kern van waarheid aanwezig in wat je zegt, maar ik vindt het toch een beetje een uitspraak van "het moet je maar gegeven zijn".
Waarom zou God ook het begrijpen/luisteren moeten geven? Zolang een voorganger duidelijke taal gebruikt, is zijn boodschap toch ook duidelijk? En of zijn toehoorders het ook begrijpen? Dat ligt vaak aan dingen als hoe laat het de dag(nacht?) ervoor geworden is/persoonlijke omstandigheden/uitstraling voorganger.
Strik:
Natuurlijk is een kindernevendienst net iets anders dan een oppas(in sommige gemeentes tot 12 jaar). Ik bedoelde dat het een vorm van oppas was, omdat de kinderen, gescheiden van de ouderen, een eigen activiteit hebben.

Sommige mensen noemen het dan ineens kinderkerk (http://www.kinderkerk.nl), maar dat is natuurlijk onzin. Een andere vorm van invulling van een oppas maakt nog geen aparte kerk.
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Quazzy,
Is een kindernevendienst echt de oplossing? Op een gegeven moment heb je toch weer dat drempelprobleem (als ze ongeveer 12 jaar zijn).

Mijns inziens moet een dominee gewoon ongeveer een kwartiertje (door heel de preek heen verweven) nemen voor de kinderen.

En daar hebben de ouderen ook wat aan.

Stelling: Als dominees geen of weinig aandacht aan kinderen geven dan verstaan ze hun roeping niet!

Wie reageert?

Toehoorder
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

De reden waarom veel pubers zoiets hebben van: 'waarom zou ik nog naar de kerk gaan' is omdat het thuis niet genoeg voorgeleefd wordt, en het belang niet onderstreept wordt. Tegelijk wordt niet beseft dat God spreekt tot ons door de mond van dominees. Een andere oorzaak waarom mensen niet meer geboeid zijn is omdat ze lauw in de levensstijl zijn, ze zich niet meer verwonderen over het Evangelie omdat het Evangelie voor hen normaal is geworden. Een oppervlakkig geloofsleven ligt eraan ten grondslag.
Ook moeten we de oorzaak zoeken in hoe er gepreekt wordt. Wordt het toegepast op de leefwereld/het leven van de hoorders? Kun je het verlangen van de dominee horen en benadrukt hij het belang van Gods Woord? Spreekt hij ze aan? Er moet aandacht zijn voor kinderen, ouderen, oudjes, bekommerden en schijnheiligen (geveinsden). Maar als ook dat allemaal gebeurt, heeft het dan uitwerking? Nee, want de Heilige Geest moet het aan het hart brengen, het hart ervoor openen.
Kindernevendienst of oppas? Bevordert niet het gemeentezijn, maar doet afbreuk en schept een onnodige kloof tussen jong en oud.
Oud taalgebruik op de kansel? Noem een voorbeeld!

Refojongere
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Wil je een voorbeeld van oud taalgebruik:
De HEERE werkt soeverein (hoe mooi en goed de uitdrukking is. Begrijpen de kinderen de term??)
Nog een voorbeeld dat vaak te horen is: welbehagen.

Bedoel ik dat je al die termen maar niet meer moet gebruiken? Nee, wees maar niet bang, maar LEG ZE UIT!

Een praktijk voorbeeld is: Kinderen, luister eens goed: de HEERE werkt vrijmachtig, hoor!

Ik vind dat zeer triest!


Toehoorder
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Wat ben je nou aan het aantonen, toehoorder?

Refo
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

helemaal mee eens Toehoorder!!
Nee, wij stug volhouden dat de kinderen maar vast moeten wennen!!!
Ook kleine kinderen moeten sterven en voor God verschijnen!! En dat hebben we de laatste paar dagen ook in de krant gezien. De kinderen moeten niet wennen, nee de kinderen moeten een geloofsrelatie met God hebben, hoe klein ze ook zijn!! Het is toch fijn om te horen als ze zeggen "Ik hou van de Heere Jezus"

Geitenbeek
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Kinderen moeten ook voor God verschijnen! Dus moeten ze naar de kindernevendienst omdat ze er anders toch niets van snappen? Ik moet je zeggen dat ik niet eens naar de oppas wilde met al die knutselwerkjes. Krijgen we de liefde tot God niet ook mee van thuis, zondagsschool, vereniging, school, familie, kerkmensen? Lees je het niet aan hen af? Ik had wel het besef dat in Gods huis was af en toe als kind. Eerst kon ik de Psalmen nog niet meezingen, later leerde ik lezen en meezingen. Nee, ik geloof zeker dat het schadelijk is als je een kinderdienst organiseert in plaats dat je het kind een plek geeft in de gemeente, dan groei je erin en krijg je niet zo snel een afkeer en opstandigheid tegen de zogenaamde ouderwetsheid, maar leer je de prediking liefkrijgen!

Refojongere
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Vorig jaar werd er in onze gereformeerde gemeente een preek gelezen van Matthew Henry (17e eeuw?) met opvallend veel aandacht voor de kinderen en zelfs een oproep om naar Jezus te gaan. Dat is tegenwoordig helaas wel anders.
Daarom ben ik ook niet voor een kindernevendienst o.i.d.
Mijn belangrijkste bezwaar is van principiële aard: Een dominee bekleed een profetisch ambt. Tijdens een kerkdienst spreekt de Heere door Zijn profeet tot een ieder van de gemeente. Net zoals de oudtestamentische profeten: daar zat een IEDER bij! Je moet er toch niet aan denken dat de kinderen tijdens een 'preek' van bv. Jeremia of Paulus ergens anders een kleurplaat zaten te maken of een (bijbel)verhaal hoorden i.p.v. de profetische bediening!
Een kindernevendienstjuffrouw die een bijbelverhaal verteld is principieel niet te vergelijken met een ambtelijke verkondiging.
Het probleem zit mijns insziens veel meer in de ouders: zij hebben de taak de kinderen op een goede manier voor te bereiden op de dienst en dingen uit te leggen.
Natuurlijk moet een 'profeet' wel zo begrijpelijk mogelijk spreken.

Bach
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

geachte luie, als beste schippers aan de wal staande, alleswetende mensen,
Als eerste: moet ik dan echt overgaan tot het overgaan van enkele dominees die wel de kinderen aanspreken? Wat dacht je van dominee Van der Net? en dominee Kattenberg? En dominee Vreugdenhil? Drie voorbeelden van dominees die hun best doen om ook kinderen bij de preek te betrekken.

Ten tweede: Wat doen wij eraan als dominees te moeilijk preken?

Lees mijn eerdere reactie maar eens even goed, luitjes. Die is natuurlijk te confronterend, want dan moeten we zelf ook opeens iets gaan doen. Daarom nog een maal: Wat doen wij voor onze kinderen om een preek begrijpelijk te maken?

Drie dingen noem ik die je kan en moet doen als een dominee over de hoofden heen staat te preken.

Als eerste zal je na elke dienst aan je kind(eren) duidelijk moeten maken wat die dominee nu eigenlijk bedoelde. Je zal de preek dus moeten doorvertalen naar je kinderen toe.

Ten tweede: we moeten dit probleem bij de dominee/kerkenraad aan de orde stellen en proberen op een liefdevolle manier onze predikant zijn zwakkere punt duidelijk te maken.

Ten derde: het beste wat we kunnen doen is: bidden of God de predikant wil helpen om ook de kinderen aan te spreken.

Genoeg te doen dus...

Graag wil ik nog meer dingen horen van jullie die we zouden kunnen doen om onze kinderen toch bij de preek te betrekken.


Martijn
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Refo,
Ik reageer op de vraag van Refojongere:
Oud taalgebruik op de kansel? Noem een voorbeeld!
Wat is jouw mening, Refo?

Toehoorder
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De uitkomst van het folderen? Vrijwel nihil, tenminste in onze gemeente. De enige reactie is van mensen met een NEE-NEE-sticker die toch een folder kregen...

Ik vraag me zelfs af wat we beogen met die folders. Nu kan men de niet-kerkelijken toch niet meer bieden dan een plekje in de kerk. Volgens mij moet de kerk van binnenuit evangeliseren. Als er wonderen van bekering plaatsvinden komen de mensen vanzelf. Zolang we accepteren dat er mensen binnen de kerk onbekeerd zijn hebben we die buitenstaanders toch niets te bieden?
Aapje

Bericht door Aapje »

Misschien alleen om de sfeer te proeven?
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat het zeker nut heeft om de kinderen mee te nemen naar de kerk.
We zijn al heel gauw geneigd om ze maar naar de oppas te sturen omdat e anders zo onrustig zijn en gaan zitten draaien en storend voor anderen zijn.
Nou dat hebben de discipelen dus ook gedacht die wilde de kinderen bij de Heere Jezus vandaan houden omdat ze alleen maar lastig zouden zijn en de Heere Jezus het veel te druk had met grote mensen.
We lezen hoe de Heere het zijn discipelen kwalijk nam en Hij nam de kinderen in Zijn armen en zegende hen.
Kinderen horen zeker in de kerkdienst thuis. En een goede dominee heeft regelmatig een woord over voor de kinderen.
Ik weet nog van vroeger dat mijn vader zodanig preekte en tegen de kinderen sprak dat er zelfs bij waren die ineens zomaar spontaan antwoord gaven in de kerk. Mijn vader had dan zo io die kinderen ingesproken en hun aandacht zo vast gehouden dat ze niet eens merkten dat ze in de kerk zaten en net als op school gewoon antwoord gaven.
Kijk dan ben je als dominee ook dominee voor de kinderen. Ook kinderen hebben een ziel te verliezen en moeten onderwezen worden. En daaraan mag ook de dominee mee helpen in zijn preek.
En natuurlijk moeten we nu niet met babys aan gaan komen in de kerk wan daar is nu juist de oppasdienst voor maar kinderen kunnen toch wel vanaf de leeftijd dat ze naar school gaan mee naar de kerk.
Hier ligt dus ook een grote taak voor de dominee om mara niet zomaar over de hoofden van de kinderen heen alleen voor de volwassenen te preken.
Laat de kinderkens tot Mij komen en verhindert ze niet. Niet door kerkgangers en niet door dominees die niet aan hen denken tijdens de preek.
Plaats reactie