Het heeft geen nut voor kinderen om naar de kerk te gaan (ge

refotrefpunt

Het heeft geen nut voor kinderen om naar de kerk te gaan (ge

Bericht door refotrefpunt »

Mijns inziens heeft het geen nut voor kinderen (tot 12 jaar) om naar de kerk te gaan. De praktijk is dat er zeer, zeer weinig aandacht tijdens de preek is voor kinderen. Terwijl een kwart van de bezoekers kind is. Vaak belanden dominees ook nog eens in cliches (vraag maar veel om een nieuw hartje).
Wat vinden jullie van de bovenstaande gedachten en hoe is dat bij jullie in de gemeente.
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Mijns inziens heeft het geen nut voor kinderen (tot 12 jaar) om naar de kerk te gaan. De praktijk is dat er zeer, zeer weinig aandacht tijdens de preek is voor kinderen. Terwijl een kwart van de bezoekers kind is. Vaak belanden dominees ook nog eens in cliches (vraag maar veel om een nieuw hartje).
Wat vinden jullie van de bovenstaande gedachten en hoe is dat bij jullie in de gemeente.
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Absoluut mee oneens, het kan zijn dat er in sommige gevallen tijdens de preek meer aandacht voor hen dient te zijn; maar dat wil niet zeggen dat je daarom kinderen maar beter thuis kunt laten.
De Heere werkt middelijk; en al is de verkondiging vol menselijk gebrek en zonde; het behaagt Hem door de dwaasheid van de prediking zalig te maken een ieder die gelooft. En daarom gebruikt de Heere daar de prediking van Zijn Woord voor. Ook voor kinderen. Hij gebruikte zelfs slijk; zou Hij dan niet het gebrekkig gepreekte Woord kunnen gebruiken ?

Zeeuw
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Hmmm... ik weet niet hoor. In veel gevallen is het zo dat tegen de tijd dat de kinderen oud genoeg zijn er ook eindelijk iets van te snappen ze alle interesse en intentie om nog te luisteren al lang verloren zijn. Natuurlijk heb je gelijk Zeeuw, maar... om het onhandig te zeggen: Je maakt het God wel heel moeilijk zo.

BVR
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Het kunnen begrijpen van de preek is niet het enige criterium om de kinderen mee te nemen.
Het is goed om de kinderen al vroeg mee te nemen om ze aan de kerkgang te laten wennen en om te laten opgroeien in een christelijke gemeente.
Aan de andere kant kan het geen kwaad om in de preken meer aandacht te geven aan de kinderen (er zijn er wel die dat doen), maar dat moet niet ten koste gaan van de diepgang en inhoud.
Bij ons gaan de kinderen na afloop naar de zondagschool, waar wel heel begrijpelijk Gods Woord wordt uitgelegd.

Lecram
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

HIER REAGEER IK NIET EENS OP!!!

De Paus
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Kinderen begrijpen meer dan dat de meeste mensen hen willen doen toekomen! Dat is mijn houding. Praat gerust met je 2,5 jarig kind over God en over de Heere Jezus, ze leren dan meer dan in hun pubertijd! En vragen om een nieuw hartje is géén cliché! Dat is realiteit voor kinderen.

Herminator
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

HIER REAGEER IK NIET EENS OP!!![/B]

--------------------------------------------------------------------------------



Paus,
Reageer je niet op de wijze woorden van Lecram of ergens anders niet op?
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Gerrie, ik reageer niet op toehoorder. Deze stelling vind ik te belachelijk om enige tijd aan te besteden. Maar omdat ik het niet kan laten: Degene die zegt dat het nutteloos is om in de werkplaats van de Geest te verkeren, weet niet van het werk van de Geest af.
de paus
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Daarom is er (in veel kerken) toch ook oppas voor de kinderen?
In de wat minder vastgeroeste kerken ko je ook wel eens een kindernevendienst tegen (variant op oppas, maar dan met een andere naam natuurlijk, zo lijkt het nog wat :-) )
Ik ben het eens met de mening dat kinderen onder de twaalf niet veel van een preek mee zullen krijgen. Het enige dat ze ervan leren, is een houding die ze enkele jaren later vaker zullen toepassen: de welbekende overal voorkomende slaaptoestand, die ongeveer een preek duurt(minus de snoeptijd), en waarin geen enkel woord wordt gehoord, en waaruit men meestal vlak na de preek ontwaakt.
En dat is jammer.

In sommige kerken kom je ook het volgende tegen: kinderen "verlaten de dienst" net voor de preek, en komen daarna weer terug, meestal met een mooie tekening ofzo.
ZO maken ze toch het grootste gedeelte van de dienst mee.

Maar ja, wat nu de oplossing voor het "kinderprobleem" is, weet ik eigenlijk ook niet echt.

quazzy
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste allemaal,
Ik ben het totaal oneens met de stelling van Toehoorder dat we de kinderen maar thuis moeten laten, omdat ze toch niets van de preek kunnen begrijpen. Ik zal daar een aantal argumenten voor poneren.

Als eerste, zoals de Paus al zei: De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Dat is op zich al een reden om kinderen mee naar de kerk te nemen. Ook al lijkt het dan voor ons zo dat er niets van de preek overkomt, toch kan de Heilige Geest werken.

Ten tweede: Er zijn wel dominees die oog voor de kinderen hebben! Ik heb preken meegemaakt dat zelfs het kleinste kind ademloos zat te luisteren.

Vervolgens: als er dominees zijn die kinderen niet aanspreken, kunnen wij daar wel moeilijk over doen, maar wat doen wij zelf om het Evangelie voor kinderen duidelijk te maken? En als wij ons ergeren aan het feit dat een dominee 'over de hoofden heenpreekt', durven wij het aan om de dominee op een liefdevolle manier daarop te wijzen? Maar ook: als (onze) kinderen niets van een preek begrijpen, dan kunnen wij toch ook proberen de preek na de kerkdienst in korte woorden 'door te vertalen' door met simpele voorbeelden duidelijk te maken wat een dominee bedoelt?

En ook Christus en de apostelen zijn hier ook heel helder in: Laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze niet! Als dan de moeilijkheid van de preek een verhindering is, hebben wij als ouders, leraren of JV-leiders toch heel duidelijk de taak om dan -zoals gezegd - in onze eigen woorden duidelijk te maken wat de dominee bedoelt?

Bovendien (dit moeten we natuurlijk niet gebruiken om ons achter te verschuilen) is het zo dat je aan een half woord genoeg hebt. Soms is het zo dat een bepaald punt wat je hoort je stilzet en aan het denken zet. Dat is bij kinderen toch ook zo? Soms hebben kinderen al aan een half woord genoeg.

Ook het samen zingen en het samen uit de Bijbel lezen in de kerk wordt door kinderen als heel positief ervaren. Maar dan ligt er ook voor ons een taak: wordt er door ons goed meegezongen? Gelukkig zit ik zelf in een kerk waar dat wel het geval is. Maar als ik in andere kerken kom, dan wordt ik daar soms treurig van. Psalmen met zulke machtige inhoud, worden op zo'n murmelende manier gezongen, dat je je schaamt!

Zo zien we dus dat het wel degelijk nuttig is om onze kinderen mee naar de kerk te nemen.

Martijn
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Denk jij dat je kind als 'ie 12 is nog zin heeft om dan te beginnen met naar de kerk te gaan? tuurlijk niet.
Bovendien, het gaat om de ziel van je kind, daar heb je toch het beste voor over. Je kijkt nu wel naar dominees, beste Toehoorder, maar vergeet je God niet die werkt, zelfs door middel van de saaiste preek? (trouwens waardeloze term, saaie preek, maar goed dan weet iedereen wat ik bedoel).
Een kind kan in ieder geval iets proeven van de sfeer, van het samen psalmzingen!
Als Jezus zei: laat de kinderen tot Mij komen, wie zijn wij dan om te zeggen: Nee blijf maar thuis?

Sochrio
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Sorry, maar ik had niet verwacht dat jullie zo serieus zouden antwoorden om mijn prikkelende (?) stelling (he paus). Natuurlijk bedoel ik niet dat de kinderen niet meer naar de kerk hoeven...
Maar ik zie om me heen (en ik luister de laatste tijd hier goed na) na kinderen tekort wordt gedaan. Wie van jullie heeft er ooit een dominee een kwartier horen preken voor de kinderen? Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn. Maar ik generaliseer enigzins.

Heel vaak zegt een ds. aan het eind van de preek nog even kinderen, vraag maar veel om een nieuwe hartje! Natuurlijk is dat nodig. Maar weten kinderen wat het is? HOe ze het moeten krijgen? Dat God dat hartje al jaren wil geven? ETC.

Dominees, nemen m.i. te weinig de kinderen serieus. Hooguit 2 minuten per preek. DIT IS ABSOLUTE REALITEIT. Hoe anders waren J.C. Ryle en MacCheyne! Lees de kinderpreek op deze site van Ryle.

Hebben dominees wel voldoende door dat er een Samuel, Johannes, Jeremia, David, Timotheus onder zijn gehoor kan zitten. Krijgen die ook voedsel?


Toehoorder
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste quazzy, een kindernevendienst is wel heel anders dan de oppas. Oppas voor de allerkleinsten (0-4/5) en is ook niet meer dan dat. Kindernevendienst of kinderwoorddienst volgt in principe de preek van de predikant, maar dan in kindertaal. Daar hoeft niks mis mee te zijn.
Toch ben ik er een voorstander van om de kinderen zoveel mogelijk bij de 'grotemensendienst' te houden. Echter, dan ligt het natuurlijk wel aan hoe zo'n liturgie is opgebouwd. Ellenlange preken zijn zelfs voor grote mensen niet te volgen (het is immers bewezen dat de span of attention bij een preek of wat voor preekbeurt dan ook niet langer duurt dan 12 minuten), laat staan voor kinderen.

Maar ik heb makkelijk praten, bij ons gaat het om het vieren van de Liturgie, en daar is de preek in tijd een beperkt onderdeel van.

------------------
"...Silence is the beginning of purification of the soul..."

Met hartelijke groet,
Strik
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Ja, dat is toch wel een veelgehoord argument. Kinderen (en ook vele andere mensen) kunnen niet lang de aandacht vasthouden. Ik weet dat dat vaak de praktijk is. Maar ik weet dan ook dat het absoluut ook de opvoeding is. Als je als ouders echt uitstraalt van: Ik ben verblijd wanneer God ons roept naar Zijn huis!, dat dat helpt. Maar het allergrootste probleem is dat we niet meer beseffen dat het in de preek over ONS gaat, ONZE toekomst en dat God tot ons spreekt. Het is dus van levensbelang. We mogen het toch verwachten van de Heere, dat Hij ons hart (kinderharten) buigen mag onder een preek. Het is nota bene de dienst des Woords.
En uiteindelijk is dat argument niet steekhoudend. Wij kunnen niet luisteren, maar ook van nature niet geloven. Het levensbelang van zo'n eredienst moet meer beseft worden. Daar ligt het. En natuurlijk is het aan de dominee dat Hij het Woord, Jezus Christus, voor een iedere leek begrijpelijk maakt. Dat Hij duidelijke, aanspreekbare taal gebruikt.

Refojongere
Plaats reactie