Wederom geboren worden

montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Wederom geboren worden

Bericht door montarsolo »

We weten allemaal dat we wederom geboren moeten worden. Maar wat is dat en hoe ver / diep gaat dat?

Een christelijke collega op het werk noemt mij “een kind van God.â€
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

We weten allemaal dat we wederom geboren moeten worden. Maar wat is dat en hoe ver / diep gaat dat?

Een christelijke collega op het werk noemt mij “een kind van God.â€
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Toehoorder

Bericht door Toehoorder »

Wedergeboorte is noodzakelijk, daar ben je het vast met met mee eens. 'Toevallig' heb ik er gisteren nog wat over gelezen, omdat er a.s. donderdag een jongerenavond is over de wedergeboorte.

Als je joh. 3 leest valt het op dat wedergeboorte, bekering en geloof in een adem genoemd worden. Mij viel op dat Jezus er eerst op wijst dat het noodzakelijk is en zonder dat niemand zalig wordt en ten tweede legt Hij uit dat je door geloof (vanaf vs. 14) in de gekruisigde en verhoogde Christus wedergeboren wordt.
Dus wil je wedergeboren worden (volgens een oudvader): zie dan op de Verhoogde Slang, Jezus Christus.

Hieronder nog een stukje van Brakel hierover:
Wedergeboorte is voor iedereen noodzakelijk!
Dat wedergeboorte noodzakelijk is, blijkt uit Johannes 3:3,5 en Ezechiël 18:31.
Zoek gerust de hele Bijbel door, je zult er werkelijk niet één vinden, die, hoe burgerlijk en uitwendig godsdienstig hij ook was, zalig geworden is zonder wedergeboorte. Zelfs een Nicodemus, een leraar in Israël, een onberispelijk man; zelfs een Paulus, die naar de wet onberispelijk was, had om zalig te worden wedergeboorte nodig. Hoe zou een mens zonder wedergeboorte omgang met God kunnen hebben? De mens is van nature duisternis, verdorven en vijandig tegen God, enkel vuiligheid en God daarentegen is licht, is heiligheid. Goddelozen kunnen geen omgang met God hebben (Ps. 5:5-7). Zal de mens omgang met God hebben, dan moet hij wederom geboren worden.

Als de wedergeboorte dan zó noodzakelijk is, dat zonder haar geen zaligheid te verwachten is, met welk een bekommernis moest een mens dan bezet zijn om wedergeboren te worden! Want van nature is hij onherboren, dood en gaat hij ten verderve. Hoe bezorgd moest iedereen dan zijn om te weten in welke staat hij zich in dit opzicht bevindt. Hoe moest men zich afvragen: Ben ik het?

Stelt jezelf deze vraag: BEN IK AL WEDERGEBOREN? En zie wat je daarop antwoorden zal: ja of nee. Immers, een derde staat is er niet.

Hoe wordt de wedergeboorte gewerkt?
Het derde dat in overweging genomen moet worden, is het middel waardoor de mens wedergeboren wordt.

Dit is enkel het Woord van God, hetzij gelezen, hetzij gehoord, hetzij op welke andere wijze men komt tot kennis van de waarheden, die alleen door het Woord geopenbaard zijn (Jak. 1:18 en 1 Petr. 1:23)

Het vierde dat overwogen moet worden, is de manier van wedergeboorte. Deze is zeer verschillend.

a)Sommige worden haastig, in een korte tijd overgebracht als in één ogenblik. Voorbeelden zijn Zacheüs en de moordenaar, velen op de pinksterdag en de stokbewaarder. Ander worden langzamer overgebracht.

b)Sommigen worden overgebracht door en met sterke verschrikkingen en ontsteltenissen van de wet, de dood en van de verdoemenis, zoals degenen op de Pinksterdag en de stokbewaarder (Hand. 16:27).

c) Sommigen worden op een zeer evangelische wijze overgebracht. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun ziel, dat ze geen tijd hebben met verschrikking aan hun zonden te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie en ze ontvangen Jezus met blijdschap zoals Zacheüs (Luk. 19:6,10).

d)Sommigen brengt de Heere over in veel bedaardheid door het gezicht van de waarheden. In bedaardheid zien ze hun zonden en hun ellendige staat buiten Christus en de zaligheden van de bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. In dit beschouwen van de waarheden worden ze langzamerhand en buiten hun weten veranderd en worden ze gehoorzaam aan de waarheid. Door de kennis van de waarheid worden ze gelovig en hun hart wordt gereinigd (1 Petr. 1:22).

Ze hebben niet veel smartelijke droefheid en ook geen vervoerende blijdschap, maar een genoegen in en een zoete goedkeuring van de waarheden, zowel ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van hun zaligheid in Christus en hun aannemen van en verlaten op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en standvastigste christenen.

e)Sommigen worden langzamerhand bekeerd, met veel verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen en opstaan. Dit de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van mensen. Als ik zeg: langzamerhand, dan bedoel ik bekering in ruime zin, in haar hele omvang, van de eerste overtuiging af tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zeker feit, dat de bekering in één ogenblik geschiedt; in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood-zijn en levend-zijn is geen tijd.

Wat is eerder: geloof of wedergeboorte?
Als iemand aan mij vraagt, waaraan hij het eerste begin van zijn wedergeboorte kan kennen, antwoord ik: aan de eerste daad van het geloof. Als men verder vraagt, wanneer de eerste daad van het geloof beoefent en of men de tijd daarvan niet moet of kan weten, antwoord ik: men hoeft die tijd niet te weten en men kan die ook niet zeker weten. Stelt men het begin bij de eerste krachtige overtuiging, dan rekent men te vroeg, want naar alle waarschijnlijkheid had men toen het geloof nog niet. Stelt men het begin bij de eerste daad van het geloof die men met bewustheid en bijzondere hartelijkheid deed, dan rekent men te laat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al eerder.

Overgenomen uit: “De Redelijke Godsdienstâ€
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

montarsolo - 12/12/01 om 12:42

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Dus wil je wedergeboren worden (volgens een oudvader): zie dan op de Verhoogde Slang, Jezus Christus.
--------------------------------------------------------------------------------



Dat klinkt bekend in de oren. Maar wat houdt het zien op Jezus in? Hoe doe je dat, wat voor rol speel je daar zelf in, hoe diep gaat dat? etc. etc.
ralph

Bericht door ralph »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Dus wil je wedergeboren worden (volgens een oudvader): zie dan op de Verhoogde Slang, Jezus Christus.
--------------------------------------------------------------------------------



Dat klinkt bekend in de oren. Maar wat houdt het zien op Jezus in? Hoe doe je dat, wat voor rol speel je daar zelf in, hoe diep gaat dat? etc. etc.
--------------------------------------------------------------------------------
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Wat bedoel je hiermee Ralph?
ralph

Bericht door ralph »

Dat ging de vorige keer even mis. Het is wennen, dit nieuwe forum. En ik was nog niet eens gewend bij Refotrefpunt.

Maar goed, hoe kun je zien op de verhoogde slang? Dat was de vraag, geloof ik, waar het om gaat. Dat is geen gemakkelijke vraag. Omschrijf het alleen al eens hoe dat in het natuurlijke leven gaat. Hoe zien wij?

In de eerste plaats is er een object nodig: buiten ons. Zo schrijft Paulus in Galaten 3 over de Heere Jezus, Die door Paulus als het ware voor de ogen van de Galaten is 'geschilderd'. Zo heb ik Hem aan jullie voorgesteld, schrijft Paulus. Dat heeft de apostel met 'woorden'gedaan.

Dat laatste is belangrijk om vast te houden. Wij zien met behulp van 'woorden': het geloof is niet het zien van een visionair gezicht van de Heere Jezus, alsof we opeens een groot licht zien. Door de woorden heen wordt onze ziel gericht op Hem die in de gepredikte of gelezen woorden tot ons komt. Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het gepredikte Woord, schrijft Paulus in Romeinen 10.

Overigens kan dit wel met voorstellingen in ons gemoed gepaard gaan, zodat wij in onze gedachten daadwerkelijk iets zien van de Borg, bijvoorbeeld aan het kruis genageld. Niet dat het om die voorstelling zelf gaat. Het gaat uiteindelijk om Jezus Zelf, niet om een afbeelding van hem. Maar als mensen hebben we eigenschappen om bij zaken die we niet zien, ons een voorstelling te maken. Jonathan Edwards schrijft hierover in zijn boekje 'Die God leeft nog!' en ook in zijn 'Religious Affections', waarvan pas een verkorte versie verscheen onder de titel 'Het geloof waar het op aan komt' (of zoiets).

Maar om te zien is er ook de innerlijke kant, het geloofsoog, om zo te zeggen. Dan denk ik aan wat Augustinus schrijft over de innerlijke leermeester, de Heilige Geest. Hij spreekt dan over de 'illuminatio', dat betekent: verlichting. De Heilige Geest laat ons zien dat de Jezus die wordt voorgesteld, de Christus is. Wij gaan dat 'be-amen'.

De Heilige Geest laat ons zien dat deze Jezus een uitnemende Zaligmaker is voor al onze zonden. Hij is het Lam van God dat de zonden der wereld wegdraagt. En dat ziende, gaat de Heilige Geest onze wil buigen en ons uitleveren aan deze Vorst, Die blank is en rood, en Die de banier draagt over tienduizend.

Groet,
Ralph
ralph

Bericht door ralph »

Grace,
Aardig om jou hier te ontmoeten. Hoe denk jij hierover?
ralph

Bericht door ralph »

Dit is mooi van Brakel. Maar ik heb wel een vraag aan hem. Is het geloof nu actief op is het geloof passief.
Vrienden, kan iemand mij hier iets over te zeggen?
Ralph ;)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Is het geloof nu kiezen of krijgen? Het geloof is een gekregen keus.

Ik wil later nog een antwoord geven op jouw vraag ralph, over de wedergeboorte.
Adje

Bericht door Adje »

Tja, tis een vraag waar men de eeuwen door al over struikelt. Waar ligt de grens actief/passief?

Ik denk dat het niet zoveel zin heeft, dagen achtereen over deze vraag je hoofd te breken. Zo van: zo ver moet ik gaan...

Montarsolo, ik raad je aan te pleiten op Gods belofte. Lees Jesaja 55 maar eens na. God smeekt je bijna om Hem te zoeken. Dan wordt het niet een eigen kunnen, maar een volkomen afhankelijk worden van de Zaligmaker.
lejo

Bericht door lejo »

Jezus spreekt van een verhogen, een goed zichtbaar maken, van de slang. Dit is zowel openbaring als verkondiging. In het opzien naar de slang lag verwachting opgesloten. Bedenk eens dat er rondom die koperen slang verspreid een mensenmassa van toch zeker 1.5 miljoen mannen en vrouwen woonden. Ik heb altijd gedacht dat die slang bij iedereen net voor z’n voeten stond. Maar het is niet ondenkbeeldig dat er waren die best een behoorlijke inspanning moesten verrichten om de slang te zien. Des te duidelijker blijkt dat het uitgaan om te zien op de slang niet zonder verwachting was, want daar was leven! Bedenk ook eens dat het hele volk het goede nieuws van de slang bekend gemaakt moest worden, een heel karwei. En dat Mozes met die slang in de hand gelopen heeft om een mooi plekje op te zoeken, misschien heeft hij die stang met de slang wel op een rots gezet.
In tegenstelling tot de wens van de Israëlieten werden de slangen niet weggenomen, maar werd wel ongedaan gemaakt wat ze veroorzaakte.
Het is de moeite waard om je gedachten eens te laten gaan over deze parallel met de kruisiging van Jezus en de verkondiging van het evangelie. Numeri 21 <--> Joh.3


[Edited on 12/15/01 by lejo]
ralph

Bericht door ralph »

Leo,
De Slang was Chrsistus, dat blijkt duidelijk uit wat Jezus zegt tegen Nicodemus. Maar wat is nu de symboliek van de Slang? Zou jij dat eens wat exacter onder woorden kunnen brengen? Wat betekent het nu dat Mozes nu juist een Slang moet maken? En wat is dan de parallel tussen de Slang en tussen de Heere Jezus, die net als de slang werd verhoogd?

Groet,
Ralph
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Ralph,

We zien zeer zeker een aantal paralellen in de geschiedenis van de slang en heilsgeschiedenis van Christus.

Het is een manier van verlossen die onwaarschijnlijk lijkt. Zien op een koperen slang om genezen te worden. Hierin loopt een parallel met de verlossing door Christus. Zelfs de engelen blikten in verwondering neer op het deksel (Jezus) van de ark des verbonds (met de wet). Paulus noemt het in het NT Testament 'de joden een ergernis en de grieken een dwaasheid' Het is tegen alle vlees in, door genade alleen 'door genade zijt gij zalig geworden, doch niet uit u, het is Gods gave'. Het joodse volk, gebeten door de slang, hoefde alleen opwaarts te blikken tot de verhoogde koperen slang. Ook wij, gebeten door de zonde, hoeven alleen te blikken op Christus in het Woord.

Tweede opmerkelijke parallel is dat Mozes de slang verhoogd.

Er staat in Gods Woord: Zo is dan de Wet de Tuchtmeester tot Christus. Nu kan er over de exegese van deze tekst verschillend gedacht worden, één ding is zeker de wet ontdekt de mens aan zijn schuld. Als de Wet gaat leven, dan hongert en dorst die mens naar de gerechtigheid Christus.

De slang werd verhoogd, zo werd Christus verhoogd aan het kruis.

De slang werd verhoogd op een stang. Dit woord (nees) kan ook vertaald worden met banier. Zo is Hij toch de Banier over tienduizend.

Ook was het aanzien genoeg. Zegt onze Heere Jezus zelf niet in Jesaja 'Ziet Mij aan, en wordt behouden.'

Een dierbare les zit er ook in voor ons allen. Als wij naar beneden zien, op onze wonde, zonder onze blik te slaan op die Liefste, dan sterven we. We moeten onze blik slaan op Hem alleen, al is het soms met een wenend oog, een zwak oog.


(Bron: MH en OLB)

N Donselaar


[Edited on 12/15/01 by refotrefpunt]
de Paus

Bericht door de Paus »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Stelt jezelf deze vraag: BEN IK AL WEDERGEBOREN? En zie wat je daarop antwoorden zal: ja of nee. Immers, een derde staat is er niet
--------------------------------------------------------------------------------


Volgens mij is het niet goed om te zeggen: ik ben wedergeboren. Dit verondersteld namelijk dat al het 'oude' in je vergaan is, en vervangen is door het 'nieuwe'. Dit is echter niet het geval, zolang wij hier op aarde leven. Het is iedere keer weer afsterven aan het oude en groeien in het nieuwe.

Ik kom hier later nog wel op terug.
de paus
Plaats reactie