Wederom geboren worden

lejo

Bericht door lejo »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Rechtvaardig en heilig verklaard worden is iets anders. Heilig is hier afgezonderd van de wereld.
--------------------------------------------------------------------------------



Paus,
dit is een ernstige misvatting! Wat God heeft samengevoegd mogen wij niet scheiden.
Er waren 2 bouwers, beiden maakten ze een bouwwerk, de een op de zandgrond de ander op de rots. Dat gebouwd stond op de zandgrond weerstond de storm en slagregens niet. Dat op de rots stond doorstond het wel.
Gods Geest werkt GEEN half werk. Waarom zouden we zo twijfelachtig in het leven staan en telkens weer zien op onszelf, en ons eigen slagen als christen?
We zijn allemaal mens, wat heb ik boven jou? Echt niets hoor. Ik denk dat ieder christen wel momenten van twijfel kent. Maar daarmee is twijfel nog niet vruchtbaar. Terwijl heel moeilijke momenten toch achteraf vaak weer kostbaar zijn, omdat je opnieuw ziet: "Ik sta niet op mezelf!"
de Paus

Bericht door de Paus »

Paus,
dit is een ernstige misvatting! Wat God heeft samengevoegd mogen wij niet scheiden.
Ik zeg niet dat ik ze opeens uit elkaar haal. Ik zeg dat rechtvaardiging en heiliging niet hetzelfde zijn. Zoals een boom en z'n wortels niet hetzelfde eruit zien, maar toch bij elkaar horen.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat een zondaar die gerechtvaardigd is door het bloed van Jezus niet zomaar opeens een geheiligd leven leidt.
Ik durf ook de stelling te verdedigen dat een gelovige automatisch vruchten draagt. Dat gaat niet zomaar 1-2-3. Een gelovige draagt niet per definitie vruchten. (vraag is dan natuurlijk of je dan nog van gelovige kan spreken).

de paus
de Paus

Bericht door de Paus »

Met recht een pauselijke stelling. Maar wat staat er nu eigenlijk?
Er staat dat een gelovige automatisch vruchten draagt zonder er iets voor hoeven te doen.
Dit zeg ik naar aanleiding van de discussie rond rechtvaardiging en heiliging. Ik acht het netzo verkeerd om te zeggen dat een gerechtvaardige ook automatisch een geheiligd leven heeft.
Zo duidelijk?

de paus :stu
lejo

Bericht door lejo »

Ik acht het netzo verkeerd om te zeggen dat een gerechtvaardige ook automatisch een geheiligd leven heeft.
Zo duidelijk


ik acht het een nog groter kwaad om te stellen dat een gerechtvaardigde automatisch een niet geheiligd leven leidt. (maar dat om de nuance aan te geven, niet dat jij dat doet hier hoor)

en verder, Paus, enerzijds geen automatisme. Maar anderzijds toch wel een vanzelfsprekendheid die toebehoort aan het door de Geest geleide leven.
We lezen in 2 Joh.1:9 "Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.
Zo heeft een christen in geloof te rusten op het borgwerk van Christus, waarin begrepen is de gerechtigheid en de heiligheid. (zondag 23 HC)
Het geloof is correlatief, en dan weet jij wel wat ik bedoel.
de Paus

Bericht door de Paus »

en verder, Paus, enerzijds geen automatisme. Maar anderzijds toch wel een vanzelfsprekendheid die toebehoort aan het door de Geest geleide leven.
Ik meen in mijn bijbel te lezen dat een goede boom goede vruchten voortbrengt, en een kwade boom kwade vruchten voorbrengt. Wanneer wij ingeent zijn in de goede boom, dan kunnen wij louter goede vruchten voortbrengen. Toch?
lejo

Bericht door lejo »

Dat staat ook in mijn Bijbel, en zo bedoel ik het ook.
De goede boom = het nieuwe leven = vruchtbaar leven.
Leven wat gevoed wordt door de Wijnstok.
Plaats reactie