Gods Geest in de gemeente

Plaats reactie
de orthodoxer

Gods Geest in de gemeente

Bericht door de orthodoxer »

Beste forummers,

Eigenlijk zit ik met een probleem.

Bij ons in de gemeente zit er in de kerkenraad een man, die de touwtjes helemaal in handen neemt. Zelf gaat hij niet aan het avondmaal en zegt dat hij niet bekeerd is. Toch stelt hij zich in een heleboel dingen boven Gods volk. En soms vertrapt hij ze zelfs. Het probleem is dat wij, binnen het gezin, best veel weten van deze zaken. Als je dan wel eens iets naar buiten brengt, dan geloven anderen je niet.

Kan op deze manier Gods Geest nog wel werken in de gemeente? En mogen we eigenlijk nog wel op deze manier naar de kerk gaan?
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Beste forummers,

Eigenlijk zit ik met een probleem.

Bij ons in de gemeente zit er in de kerkenraad een man, die de touwtjes helemaal in handen neemt. Zelf gaat hij niet aan het avondmaal en zegt dat hij niet bekeerd is. Toch stelt hij zich in een heleboel dingen boven Gods volk. En soms vertrapt hij ze zelfs. Het probleem is dat wij, binnen het gezin, best veel weten van deze zaken. Als je dan wel eens iets naar buiten brengt, dan geloven anderen je niet.

Kan op deze manier Gods Geest nog wel werken in de gemeente? En mogen we eigenlijk nog wel op deze manier naar de kerk gaan?
thomas

Bericht door thomas »

Orthodoxer,

Heb jij/hebben jullie hier al met hem over gesproken? Dat werkt soms naar beide zijden verhelderend. Dat lijkt me de eerste stap.

Thomas.
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Hij is ook door ons hier al een keer op aangesproken. We zijn een keer op een kerkenraadsvergadering geweest, maar dan verteld hij dat hij ook geen volmaakt mens is en ook zijn fouten heeft etc. Komt met een mooi vroom smoesje (als ik het zo mag zeggen) en voor de rest...... HO maar
samaritaan

Bericht door samaritaan »

Dan kan er alleen gezegd worden dat "de dood in de pot is" en dat de dood over het leven heerts. Hoe komt zo een man in de kerkenraad? Er zijn dus mensen die heel veel respect hebben voor de "dood" in jullie gemeente. Ik denk dat je in zo een geval tot de classis moet wenden, een moeilijke stap overigens
thomas

Bericht door thomas »

Ik denk dat je in zo een geval tot de classis moet wenden, een moeilijke stap overigens
Daar sluit ik me bij aan. Als de persoon erop is aangesproken, de kerkenraad ook en vervolgens gaat 'men over tot de orde van de dag', dan komt de stap naar de classis in beeld.
Inderdaad een moeilijke stap en ook één die veel uithoudingsvermogen eist. De kerkelijke wegen zijn vaak heel lang. Een beslissing zal niet snel worden genomen, omdat men zorgvuldig zal willen handelen.
Bovendien gaat het hier om personen en kritiek zal heel snel persoonlijk (moeten) worden. Dat is niet bevordelijk voor de verstandhouding. En je krijgt het verschijnsel van verschillende kampen: sympathisanten en tegenstanders.
Heel erg moeilijk. Je moet jezelf ontzien en biddend opzien om die weg te kunnen gaan. Hetgeen je beschrijft (waarvan de forummers natuurlijk nauwelijks iets weten) lijkt me op dit moment de enige (juiste) kerkelijke weg.

Veel wijsheid en sterkte!
Thomas.
Plaats reactie