wat zijn openbare zonden?

Plaats reactie
ariadne

wat zijn openbare zonden?

Bericht door ariadne »

In de kerk waarin ik normaal ga, moet men bij de zogenoemde openbare zonden, belijdenis van schuld doen voor (een delegatie van) de kerkenraad. De openbare zonden hierbij zijn bijvoorbeeld (de meest bekende waarschijnlijk) seks voor het huwelijk, waarbij het meisje zwanger is. Als er geen schuldbelijdenis is gedaan, mag de dominee dit huwelijk niet inzegenen. Tot zover klopt het ongeveer wel dacht ik.
Wat niet klopt: de hele gemeente roddelt en roddelt en roddelt. Men vindt het eigenlijk niet goed dat vader van dat meisje in de kerkenraad zit en dat haar moeder vorige week nog aan het avondmaal ging. Je kent zulk soort argumenten wel.
De vrouw en de eerste steen worden hierbij voor het gemak vergeten.
De jongen en het meisje doen schuldbelijdenis.
dan zou het weer GOED moeten zijn.
Het enige probleem.. het ís niet goed. Het meisje wordt weggekeken door alle gemeenteleden. Iedereen oordeelt en veroordeelt, veelal ook getrouwde stellen die deze zonde niet meer kúnnen begaan.

Wat zijn nu openbare zonden? Ik bedoel dus, voor welke zonden moet openbare schuldbelijdenis worden gedaan?
Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit bepaald is en waar de grens ligt?
bobby

Bericht door bobby »

Beste Ariadne,

Wat is het om 'openbaar de zonde' te belijden? Streeft naar verzoening met de Here, zou ik zeggen. Welk mens is nu in staat om 'een' of 'de' grens aan te geven, van wat zonde (tegen wie?) zijn. Zonde tegen Jezus of zonden tegen de Heilige Geest. Zonde tegen jezelf of zonden tegen de kerkeraad. Hoe zondig zijn zijzelf? Kleine zonden, grote zonden. 1x gemeenschap of 2x of 10 x, voor het huwelijk!

Hier komt nu weer de zuivere wetgeving van Jezus aan bod.

DE DOOP door onderdompeling!

De Doop is een eerste vereiste voor het kerkelijk lidmaatschap!
Jezus zelf leert de mens en laat hem/ of haar de zonden aan Hem belijden. Hij is volmaakt en begrijpt de tekortkomigem van ons an kan ze helen. Daarom juist is de Doop de allereerste handeling die een mens dient te ondergaan, alvorens het Koninkrijk van God te kunnen zien. D.w.z. Geestelijk in evenwicht met Jezus voorbeeld en geneeskrachtige wetten en geboden te (kunnen) leven.

Christus heeft de Doop tot een teken voor het ingaan in Zijn Geestelijk Koninkrijk gesteld. Hij, jouw en onze Jezus heeft dit tot een besliste voorwaarde gesteld, waaraan allen moeten voldoen die erkend willen worden als te staan onder het gezag van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Alvorens de mens zijn of haar tehuis in de gemeente kan vinden, voordat hij/zij de drempel van Gods Geestelijk Koninkrijk overschrijft, moet hij/zij de stempel ontvangen van de goodelijke naam "de Here onze gerechtigheid"(Jer. 23:6).
We kunnen dan ook begrijpen dat een huwelijk in die zelfde lijn van diezelfde verwachting liggen. Iemand die zich laat dopen, zoals Jezus leert, kan dan of dus ook weten dat de regelgeving ook geldt voor een aan te gaan huwelijk. Een Openlijke belijdenis is dan niet nodig, want de belijdenis heeft als, in aanwezgheid van God zelf al plaats gevonden (Doop door onderdompeling).

Als een paartje wil huwen, dan is de voorwaarde dat zij zich laten Dopen, want de kerk is Gods huis en voor Gods kinderen bestemd. Niet voor de wereld, want die heeft zijn eigen instellingen.

Openbare ondervraging hoort dus (feitelijk) alleen plaats te hebben m.b.t. de Doop en verder tot geen enkele andere inzetting. Immers Jezus heeft ons de Doop als een Geestelijke deur tot het Koninkrijk gegeven.

Zelf kreeg Hij pas de Heilige Geest (ook) toen Hij gedoopt werd. Petrus verwoordt dat prachtig en juist. Profetische vastgesteld en de duif daalde als teken van de Heilige Geest op Zijn hoofd.

De leerstellingen en onderwijs welke aan de Doopkandidaten dient te worden onderwezen, moeten lijden tot de Doop en zijn alleen in het voorbeeld van Jezus te vinden.

Wat heeft het voor zin, als Huwelijkskandidaten in de wereld leven en voor de kerk willen trouwen, zonder dat zij daadwerkelijk voor de kerk (of Jezus) hebben gekozen.
En wat heeft het dan ook voor een zin om mensen, nog eens apart. in het opebaar te moeten ondervragen over hun levenswandel, voordat zij besloten in het huwelijk te treden.
Immers men vraagt geen enkel mens naar zijn intiemste zaken in het openbaar.
De enige aangelegenheid die daarvoor door God is ingesteld is de Doop. Immers dat is de deur tot dat Geestelijk inzicht van zonden, ook m.b.t. het huwelijk.
De Doop dient dan ook de eerste handeling en onderwijzing (sacrament) te zijn, dat in een kerkboek of handboek der kerk, opgenomen dient te worden.

Het huwelijk is het fundament van de maatschappij en de oprechte liefde tussen man en vrouw is een goddelijke instelling.
Derhalve dienen dus wereldse aspecten van (nog) zondige neigingen geen speelbal te zijn van lustgevoelens of krakatereigenschappen die de geest verduisteren. Satan is met zijn engelen altrijd op zoek naar gelegenheden waar Jezus centraal wordt gesteld. Het voorbeeld van Job mag duidelijk zijn!

Welnu als deze mensen dus in het aanzien van God willen huwen, dienen zij dus Hem eerst te kennen en onderwezen zijn in Zijn waarheid (Jezus). Doordat ze al gedoopt zijn, hebben ze al voldoende inzicht en zicht op Gods Koninkrijk, waardoor hen een openbaar berhoor bespaard kan blijven.

Voor God echter zijn mensen al met elkaar gehuwd, indien zij gemeenschap met elkaar hebben. Dus!
In mijn optie is een Openbare belijdenis voor een huwelijk niet nodig. Mensen die God willen toebehoren doen wat hun Meester hen voordoet en deed m.b.t. de Doop. Dat is de enige weg en de Waarheid, die ons voorgehouden wordt. Mensen die niet gedoopt zijn, maar toch willen huwen voor een kerk, dienen eerst voldoende inzicht te hebben in hun wensen. Net zoals bij Pukah!
Pukah! hoeft voor een kerkgemeente ook geen Openbare belijdenis te doen! Ze is (wellicht) nog niet gedoopt en haar vriend, zeker niet. Toch opent een predikant met haar een (smalle) weg om een mogelijkheid te creëren om God te leren kennen. In rust en vertrouwen leert deze predikant hen de weg en de Waarheid waarin en waarheen ze kunnen wandelen, zonder het risico te lopen om veroordeeld te worden tot een 'roddelpaar' in plaats van een goddelijk paar!

Zie je nu waarom de Doop, door onderdompeling door Jezus van belang wordt geacht? De weg van Jezus is de enige en juiste weg in de juiste volgorde van Zijn warachtige leven. Wereldse ideeën van Schriftgeleerden of Theologen napraten of citeren in het licht van Jezus is een risicovolle bezichheid en is een onbetrouwbare weg.

-Jozef, de standvastige- door de Heilige Geest (maar niet volmaakt)
-Mozes, de sterke in het geloof -door de Heilige Geest(maar niet volmaakt)
-Simson en zijn zwakheden (overwon maar was niet volmaakt)
-David, de onbeheerste (overwon maar was niet volmaakt)
-Elia,. de strijder (maar was niet volmaakt)

Zij allen kwamen alleen tot overwinnaars, doordat de Heilige Geest hen leidde en zij zich wilden laten leiden.

De ware grootheid van de mens wordt afgemeten naar de kracht van de gevoelens die hij/zij beheerst, niet naar de gevoelens waardoor hij beheerst wordt...Satan valt ons aan op onze zwakheden en probeert door de gebreken in het karakter zeggenschap over de mens te krijgen. Hij zal alles in het werk stellen om de mens (als Christen ) of Christus zelf belachelijk te maken. Dat is ook de oorzaak van die 'roddel'. Dat is niet Goddelijk of komt van Jezus, maar is het werk van Satan.
Hoe zullen deze jonge mensen zich voelen? En hoe kijken zij nu tegen hun 'broeders en zusters' aan? Is de gemenete nu gezegend, is het kerkgebstuur betrouwbaar? Heeft de Heilige Geest van Jezus nu post gevat, of ?

Toen Jezus opkwam voor de 'overspelioge vrouw' zei Jezus niet van: Beste mensen, ik ga haar oordelen want jullie willen haar stenigen. Welke zonden heeft ze begaan. En waar ligt jullie en Mijn grens?
Neen Ariadne, Hij zei, wie ZONDER ZONDEN is, werpe de eerste steen. Hij oordeelde de vrouw (nog) niet eens en stuurde haar weg. Niemand heeft het verder nog gewaagd om iets tegen haar te ondernemen. Zie dat dan eens in het licht van die 'huwelijksbelijdenis'.

Je zou je zelfs af kunnen vragen met deze wetenschap, of een Openbare belijdenis m.b.t. een intieme basis als de liefde tussen twee mensen als het (aanstaande) huwelijk wel zo op zijn plaats is, als Jezus ons een ander kader leert waarin we allemaal vrij en op grond van Zijn offer, de zonden kunnen belijden zonder de schaamte van een publiekelijke veroordeling!

Zelfs openlijke zonden die in de kerk worden bedreven dienen nog binnen de beslotenheid van de kerkeraad te worden behandeld, zonder de persoon in kwestie te kwetsen of te beschadigen!

Mvrgr


Bobby
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dag Bobby,

Als ik zo vrij mag zijn om enkele kanttekeningen te maken bij je reactie:
"Daarom juist is de Doop de allereerste handeling die een mens dient te ondergaan, alvorens het Koninkrijk van God te kunnen zien."

Het is toch: Tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien? De doop is een teken dat wij onrein zijn, en gewassen moeten worden door het bloed van Jezus. Dat gebeurt niet door de doop, maar door een waar geloof, door de wedergeboorte.

"Als een paartje wil huwen, dan is de voorwaarde dat zij zich laten Dopen"
Ik lees dat nergens in de Bijbel terug.

"want de kerk is Gods huis en voor Gods kinderen bestemd. Niet voor de wereld, want die heeft zijn eigen instellingen"
Ik lees anders in Gods Woord. Dat zegt in Mattheus 13:47,48,49: "Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net (kerk), geworpen in de zee (wereld), en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt; Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan de oever optrekken, en nederzittende, lezen het goede uit in hun vaten, maar het kwade werpen zij weg. Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden." Lees ook hierbij de gelijkenis van het onkruid, in hetzelfde hoofdstuk, en dan vooral vers 28.

Hetgeen Ariadne aanhaalt: sex voor het huwelijk, komt ook voor bij mensen die in de kerk zitten en belijdenis hebben gedaan en gezegd hebben: Jezus Christus is mijn Heere. In dat geval dienen we te handelen zoals er staat in Mattheus 18: 15-22 en dan vooral vers 17: En indien hij denzelven geen gehoor geeft, zo zeg het aan de gemeente. Zo zijn er meer teksten aan te geven.

Bobby, je benadrukt zodanig het gedoopt zijn. Alsof je zegt: Ben je gedoopt, dan is schuldbelijdenis niet nodig, waar blijft dan Mattheus 18, en vooral (m.b.t. sex voor het huwelijk) 1 Korinthe 5??? Dat gaat over gedoopte mensen. Dat je gedoopt bent, wil niet in alle gevallen zeggen dat je ook bekeerd bent, net als Simon de tovenaar.

Sex voor het huwelijk is verboden vanuit de Schrift gezien. De Heere heeft het huwelijk gegeven voor een man en een vrouw. De zegen des Heeren kan alleen rusten op een rein huwelijk. Zoniet, dan dient dat wel beleden te worden voor Gods aangezicht, in het uiterste geval voor de gemeente.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Beste Bobby ik ben het niet geheel met je eens,
Daarom juist is de Doop de allereerste handeling die een mens dient te ondergaan, alvorens het Koninkrijk van God te kunnen zien
Ook al door Refojongere aangehaald, maar ik wil het ook nog even doen.
De doop is toch geen voorwaarde om het Koninkrijk van God te kunnen zien? Er zijn geen voorwaardes (dan het geloof alleen)!De doop is een teken(!). Was de moordenaar aan het kruis gedoopt?
Zelf kreeg Hij pas de Heilige Geest (ook) toen Hij gedoopt werd. Petrus verwoordt dat prachtig en juist. Profetische vastgesteld en de duif daalde als teken van de Heilige Geest op Zijn hoofd.
Dus men krijgt de Heilige Geest pas als je gedoopt wordt? Nee, zie hierboven het voorbeeld van de moordenaar aan het kruis. Johannes de Doper, had de Heilige Geest ook al vóórdat hij geboren werd: '... zo sprong het kindeken op in haar buik;...' (Lukas 1:41).

De doop is insteld OPDAT we geloven zouden (vandaar kinderdoop) en niet OMDAT we geloven!!

Waarom schuldbelijdenis?
De schuldbelijdenis is ingesteld in de vroegere kerk, om mensen 'die zich ernstig te buiten zijn gegaan', weer voor Christus te winnen.
Het was de bedoeling dat ze oprecht berouw tonen van hun zonden, waarna ze weer liefdevol(!!) in de gemeente opgenomen worden!
Ik zeg expres: 'Het was de bedoeling....', omdat de mensen tegenwoordig, alsnog (zoals Ariadne zei) diegenen die zich misgaan hebben na hun schuldbelijenis met de nek aankijken! Zo verrot is de kerk tegenwoordig (vergeef me dit woord). Men doopt maar raak en niemand vraagt zich of men wel gelooft, wat toch veel belangrijker is dan de doop.
bobby

Bericht door bobby »

Beste Zeckie,

Sorry, maar ja het wordt een lang stukkie proza. Maar ja, dat is soms best wel interessant. Ik vind het tof van je, dat je de zaak positief, op pakt!

Eerst zal ik je eigen reactie plaatsen!

Het gaat hier niet om de moordenaar aan het kruis, het gaat hier om mensen van vandaag! We spreken hier over mensen die in het NT tijdperk in de gelegenheid zijn (nog) te kunnen kiezen, zolang de genadetijd heerst:

Je schreef:

@@Ook al door Refojongere aangehaald, maar ik wil het ook nog even doen.
De doop is toch geen voorwaarde om het Koninkrijk van God te kunnen zien? Er zijn geen voorwaardes (dan het geloof alleen)!De doop is een teken(!). Was de moordenaar aan het kruis gedoopt? @@

Neen, maar de Vader bepaalt wie in het Koninkrijk zal zijn. Dus niet allen die roepen Here, Here zullen in het Koninkrijk zijn, zoals de Heilige Schrift ons leert. WIJ bepalen niet, maar God de Vader.
Dat wat Jezus daar zei, was iets tussen Hem en de moordenaar, niet iets tussen ons en Hem.


Laten we nu eens de Heilige Schrift onderzoeken;

Inleiding is: De Doop is de deur tot de geloofsgemeenschap met Jezus en is wezenlijk voor ALLEN die zich willen verenigen met het lichaam van Christus. Lees maar eens het verhaal van NIcodemus, een beter voorbeeld is er niet., Johannes 3 mag ook tot Jezus verbeelding spreken.

Waar kunnen we deze (enige) waarheid vinden?

-Wij hebben de Doop (door onderdompeling) nodig.
Handelingen 2:38

En Petrus antwoordde: " BEKEERT U en een IEDER van u late ZICH DOPEN op de Naam van Jezus Christus, tot VERGEVING van UW ZONDEN, Gij ZULT DE GAVE DES HEILIGE GEESTES ONTVANGEN.......( .en dan het Koninkrijk kunnen zien.)


Hier staat dus reeds dat men op geen andere wijze de gave van de Heilige Geest verkrijgt!

Geloof in Jezus behoort gevolgd te worden door de Doop. Handelingen 8:12 en 16:30-33

Hier staat dus dat het besef van geloof er toe -kan- leiden dat men gedoopt wordt. (de persoonlijke wil)

"Toen zij echter geloof schonken aan aan Filippus, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen"

Staat er nu iets anders, dan dat volwassen en/of mensen die kunnen nadenken, zich laten dopen omdat ze tot geloof zijn gekomen, of staat er ook: De babies in hun doeken verkozen gedoopt te mogen worden, want zij begrepen het Woord.

Het kan toch niet zo zijn Zeckie, dat door de OPDAT gedachte, Jezus de grondlegger of verkondiger zou zijn van twijfel en teleurstelling, indien kinderen (later) de OPDAT hoop niet vervullen? Gaan we dan zeggen: Zie je wel, je bent zondig of zie je wel God houdt niet van je, of zie je wel God bestaat niet of ik ben teleursesteld in mijn kind (-eren) omdat ze niet tot geloof gekomen zijn. Hier creëren we een onjuist beeld van de Verlosser; althans de kans is groot dat dat gebeurd.

Dopen is niet een OPDAT maar een OMDAT-symbool. Omdat ik voor God de wereld bekend wil maken met Zijn Heilswerk, laat ik mij Dopen.

Inmiddels is mij bekend dat er sommige geloofsbewegingen zelfs 3 mogelijkheden tot (de) Doop zichzelf hebben gecreëerd. Welke dat zijn weet ik niet. Dat het onbijbels is, weet ik wel!

De Heilige Geest is altijd zoekende naar een onderzoekend mens. (maar de onheilige Geest van Satan ook) Lees maar eens Openbaringen daar staan beide Geesten in die de wereld rond gaan! De één tot redding (Heilige Geest) en de ander om bij de Christenen te kijken of ze de 'toets van het geloof' te kunnen doorstaan. (Onheilige Geest). Dus door een door God gedoogde Satan, voor ons en voor Job!

Inderdaad is het zo dat de Heilige Geest altijd momenten zoekt om aan het menselijk hart te werken. Ook als men (nog) niet gelooft. Immers hoe zou men Jezus anders moeten leren kennen
De Doop echter maakt het de Heilige Geest mogelijk, om deel van ons leven te worden, omdat wij Hem hebben aangenomen.

Alle mensen zijn uitverkoren en (in principe) voorbestemd om in het Hemelse Koninkrijk te kunnen zijn. Het zijn immers Gods schepselen niet van ons. Zelfs zijn wij, onderling, geleend van God. (Kinderen)

Iemand die nog geen (voldoende)kennis heeft van Jezus, zal de Heilige Geest als lastig ervaren. Daarom is de Doop een symbool van een persoonlijke keuze en overtuiging om het dienstwerk voor Jezus te willen doen. Vandaar dat de kinderdoop door Jezus NOOIT is voorgedaan en geleerd, dat mag blijken uit al deze Bijbelverzen. Daarom zegende Jezus de kinderen, dat is heel wat anders. Als wij zegen en doop door elkaar halen, misleiden wij ons zelf en minachten wij Jezus (helaas vaak onbedoeld)

De Rooms-katholieke kerk is de grondlegger geweest van de kinderdoop in essentie!

Verder:

Gelovigen ontvangen de belofte van de Heilige Geest in hun leven, als zij zich hebben laten dopen. Jezus (notabene0 ontving de Heilige Geest pas, NADAT,Hij zich had laten dopen!

Weke ander voorbeeld moet de mensen nu overtuigen!
Tegenspreken leidt tot zondigen tegen de Heilige Geest, want het zou een ontkening van Jezus zijn, als de IK BEN! Immers Hij is -ook- de Heilige Geest.

Lees nu zelf: Handelingen 2:38

De Doop symboliseert voor God én voor de gedoopte vergeving en reiniging. Bewust, voorbereid en in relatie tot een vriendschapsrelatie tussen God en Zijn kind(-eren).

De Doop VERENIGT ons met Christus in Zijn dood en opstanding.
Lees: Romeinen 6:1-6 en Kolossenzen 2:12,13

De Doop geschiedt alleen door een volledig onderdompeling, als een watergraf en opstanding uit de (een) Geestelijke dood.
Handelingen 8:36-38 en Johannes 3:23

De voorwaarden om tot de Doop in te kunnen gaan.

Onderricht, zodat de Christen zijn Meester kent en weet waaraan hij/zij zich heeft te houden om één te kunnen zijn met Jezus en ervaringen met Hem op te kunnen doen, als groei in de gerechtigheid van de Waarheid (die Jezus zelf is)
Mattheüs 28:18-20

Hier kunnen we dus in de Bijbel lezen dat Jezus wil dat we niet zomaar gedoopt moeten worden of ongekend, want Hij wil dat we kennis van Hem hebben en bewust kunnen weten wie onze Verlosser is, die we willen tonen aan de wereld. Een baby kan dus ooit gedoopt zijn. Immers, Jezus geeft de daadwerkelijke weergave in praktijk en theorie (Bijbelkennsi) zelf weer.

In dat kader moet ik wel vermelden dat Jezus de mensen oordeelt op hun (kunnen) weten van die juistheden. Als de gelovige niet op de hoogte is van de werkelijke gang van zaken, dan wordt hij/zij niet geoordeelt op dat punt.
Maar niet tegenstaande houdt het wel in dat we, als volgelingen van Jezus, de mensen het juiste voorhouden en niet leringen van mensen aan hen als geboden van God.

Jezus leert ons dat Hij de kinderen voor de gemeenten zegende!
Jezus brengt ons niet in verwarring.



De Doop VOLGT op de OPENBARE GELOOFSBELIJDENIS in Jezus Christus als Heiland.

Lees: Handelingen 18:8

Ons leven moet (dan ook) vruchten van bekering voortbrengen die (alleen) aan Jezus af te lezen zijn en een voorbeeld van Hem in de wereld dienen te zijn.

Matt. 3:7,8

Lees in dit verband nu ook eens het verhaal van Cornelius in Handelingen 10. En daarna hoodstuk 11. Petrus is ook een figuur die steeds maar weer er een eigen godsdient op na houdt. Hij meent gered te zijn, omdat hij meent de wetten te houden.
Maar lees eens dan deze hoofdstukken., Dan zien we dat God hardhandig met Petrus omgaat en hem duidelijk maakt dat de Doop een noodzakelijkheid is om het Koninkrijk (geestelijk) te kunnen zien. Uiteindelijk is hij zelf de animator en anthousiaste verkondiger van de Doop, zoals Jezus die leert.

Lees in dit verband nu ook eens Johannes 3 geheel. Waar staat nu dat Jezus zegt dat er buiten de Deur (Hijzelf) een andere ingang dan de Doop is? Wie mij het aan de hand van de Bijbel en de leer van de Heilige Geest (die Jezus vervangt) kan aantonen, krijgt een 10 met een griffel.

Verder, Zeckie, schreef je nog;


Dus men krijgt de Heilige Geest pas als je gedoopt wordt? Nee, zie hierboven het voorbeeld van de moordenaar aan het kruis. Johannes de Doper, had de Heilige Geest ook al vóórdat hij geboren werd: '... zo sprong het kindeken op in haar buik;...' (Lukas 1:41).

Dat is een onjuiste weergave van de feiten, je leest de Bijbel onjusit!

Er staat iets anders:

"En toen Elisabeth de groet van Maria hoorde geschiedde het, dat het kind opsprong in haar schoot."

Niet De Heilige Geest neemt bezit van Johannes (de Doper) maar de stem van Maria bewerkstelligt dat Jezus zich (blijkbaar) in de buik van Maria bewoog. Elisabeth bevestigt dit door het eerstvolgende vers, dat vooral bij onze katholieke geloofsgenoten bekend in de oren zal klinken!

Verder:

en Elisabeth werd vervuld met de Heilige Geest. Waar wordt hier gesproken over Johannes (de Doper?)
Notabene: In de verzen 26 t/m 38 wordt reeds gesproken over de aankondiging van Jezus' geboorte en niet die van Johannes de Doper.
Maria werd door de Heilige Geest geinformeerd over de positie die Maria in nam t.o.v. God de Vader.

Natuurlijk Zeckie werkt de heilige Geest aan alle mensen.
Maar het kan tot verwarring leiden als we de Heiolige t (alleen) op Zijn plaats wijzen in het leven van de(een) gedoopte mens. Het feit dat mensne het Eeuwige Evangelie verkondigen is slechts het werk van de Heilige Geest. Hij zal dan okok de 'obgelovige' wijzen op Zijn macht en status. Maar dat doet Satan ook. De Heilige Geest vermaant, Leert en Troost. Vraag alleen is, aan welke eind willen de mensne trekken, vooral de Christenen. Aan het kortste of het langste.


In dat opzicht kun je dus wteen dat de Heilige Geest in stadia's werkt aan het hart van de mens.

Fase 1: Het ontwaken van het zonde- en schuldbewustzijn

Johannes 16:8
Jes. 1:18 en Lucas 5:31,32

fase 2 Het vragen naar God:

"Gode zij dank door Jezus Christus onze Here"

Rom. 7:25
Matt 11:28 (uitnodiging van Jezus nadat men tot het bewustzijn van zonden is gekomen -fase 1-

Schuldbelijdenis (aan Jezus) en het ontvangen van vergiffenis. Niet door mensen, maar door Jezus zelf:

De bijbel geeft daartoe al een aanwijzing:

Wanneer (dus) het zonde- en schuldbewustzijn de zondaar drukt en de weg tot God teruggevonden heeft, moet de naar verlossi9ng smachtende mens belijdenis doen van zijn zonden. Hij kan dan, evenals de Psalmist van zichzelf getuigede: Want ik belijd mijn ongerecjtigheid ik ben bekommerd vanweg mijn zonden (Psalm 38:19)

lees bijv. ook: Jes. 1:16,17 of Jona 3:10 danwel Psalm 51:3-6 en 12-14


Je ziet dus Zeckie dat, inderdaad de heilige Geest aan de mens werkt, of hij/zij nu wel of niet geloofd. De werking zal dus dan ook wel of niet tot (een) resultaat leiden. Elk mens kan dus weten dat God bestaat!

fase 3 Wanneer kan er dan een dringende behoefte ontstaan om de wedergeboorte te bevestigen tegenover de God waar naar men verlangde, vraagt God dit te bevestigen door de Doop.

Een 'vreemde' essentie staat hieraan ten grondslag:

"En toch geloofden uit de de Oversten velen in He, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet naar de synagoge te worden verbannen, want zij waren gesteld op de eer van mensen, meer dan op de eer van God. Zo durfde Nicodemus niet voor zijn overtuiging uit te komen!

Veel kerken van vandaag, zijn een weergave van dit beeld!


Maar goed laten we terugkomen op de Doop.

De Doop is een kwestie die tzich ussen de aanstaande dienstbare Christen en zijn Meester Jezus zich afspeelt.

Onderwijzing en Bijbelstudie moeten dus door betrouwbare mensen aan de Doopkandidaat worden voorgehouden.

Alls we nu Jezus geloven en ook als Bemiddelaar moeten zien tussen de gelovige en zijn wenst gedoopt te willen worden, dan is het niet anders dan dat de kinderdoop in de knel komt. Immers, als men als kind gedoopt is wordt veelal aangenomen dat men dan ook voor Christus gekozen heeft.

Jezus leert dus dat dat niet juist is. Uitzonderingen daargelaten!
Jezus leert Zijn waarheden aan alle mensen!
Het dus belangrijk dat we als Christenen weten wat we doen met inzettingen die niet van Jezus zijn of door Hem voorgedaan zijn!

Tot slot!

Waarom is het van belang dat we ons bewust laten Dopen en Jezus in alles volgen?

Deze: "Gaat dan henen, maakt alle volken tot Mijn discipelen en Doopt hen in de Naam van des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes en LEERT HEN ONDERHOUDEN AL wat IK U BEVOLEN heb. En zie; IK BEN MET U al de dagen, tot aan de voleiding der wereld (Matt. 28:19,20)

Als dat nu de opdracht is aan ons, wie kan mij dan een andere leer verklaren. Lees in dat verband eens Mattheüs 15:8,9

De Doop die Jezus voorhoudt is geen Doop die het zou kunnen bewerkstelligen of we wel zouden gaan geloven. Als baby en zuigeling weten we helemaal niet of we God wel wilen dienen. Het zijn veronderstellingen van mensen. OPDAT is geen voorwaarde die Jezus stelt. De Doop is wél een symbool dat aangeeft dat we hiervoor kiezen OMDAT we zelfbewust God wille volgen en met Hem de wereld willen ingaan om alle natie, taal volk en stam tot Zijn discipelen te maken. God wil dat we actief deel hebben aan Zijn verlossing, niet passief, want dan dringen we ons in de positie van de Christen die de wapenrusting Gods niet kan toepassen. Immers i.p.v. actief de wapenrusting toe te passen, laat hij de wapenrusting voor wat deze is.
Actief of passief zijn bij God evengrote begrippen, als dat zij in de wereld ook tot iets of niets kunnen leiden. Ervaring op doen met Gods wapens maakt ons geschikt om de laatste aanvallen van Satan te (kunnen) weerstaan. Het leidt onvoorwaardelijk tot een standvastig geloofsleven!

De Doop toepassen in de fuctie van hopen is een menselijke idee van redding. God zal uiteindelijk bepalen wie wel en wie niet geschikt is voor het Koninkrijk zijn.
Hij vervolmaakt het werk. Niet wij! De Doop is een Goddelijke middel om de mens in vrijheid en in een nauwe vriendschapsrelatie bij alle zaken van Hem te betrekken.

De essentie van Fil. 1:21 leert ons dat de Doop de wedergeboren mens een hart van vruchtbaar heeft gemaakt. Niet door de hoop van (andere) mensen, maar door de werking van de Heilige Geest alleen.

"Gaat dan henen, maakt alle volken tot Mijn discipelen en Doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes en leert het ONDERHOUDEN a; wat IK U BEVOLEN heb. En zie, Ik ben met u al de dagen, tot aan de voleiding der wereld" (Matt. 28:19,20)


De gehele Bijbel leert niets anders en wie meent dat mij nu (of Jezus straks bij Zijn wederkomst) te kunnen aantonen, is reeds volmaakt en staat dan waarschijnlijk reeds boven de Allerhoogste!

Tot slot:

Je schreef:

@@De schuldbelijdenis is ingesteld in de vroegere kerk, om mensen 'die zich ernstig te buiten zijn gegaan', weer voor Christus te winnen.
Het was de bedoeling dat ze oprecht berouw tonen van hun zonden, waarna ze weer liefdevol(!!) in de gemeente opgenomen worden! @@

Maar wie is nu als offer voor ons gestorven en wie is nu degene aan wie we onze zonden en schuld moeten belijden???
Jezus!

Uit de weergave van Ariadne lees ik nergens dat de kerkeraad die in haar stukje wordt genoemd, voldoet aan hetgeen Jezus ons leert!


Je schreef:

@@Bobby, je benadrukt zodanig het gedoopt zijn. Alsof je zegt: Ben je gedoopt, dan is schuldbelijdenis niet nodig, waar blijft dan Mattheus 18, en vooral (m.b.t. sex voor het huwelijk) 1 Korinthe 5??? Dat gaat over gedoopte mensen. Dat je gedoopt bent, wil niet in alle gevallen zeggen dat je ook bekeerd bent, net als Simon de tovenaar.@@

@@@Helemaal mee eens@@@, dat mag blijken uit het verhaal van Ariadne, mag ik wel even opmerken. Het heeft er schijn van dat daar weinig bekeerde mensen tussen zouden zitten, anders 'rodelden' zij niet maar hadden medelijden met de 'zondige' huwelijkskandidfaten en baden in alle ernst tot de Here God om hen te helpen hun zonde te overwinnen.

Ik zeg niet dat schuldbelijdenis niet nodig is. Maar die schuldbelijdenis wordt tijdens de Doopplechtigheid aan je gevraagd. De hervormde of Gereformeerde geloofsgemeenschap is toch geen Rooms-katholieke? Want hiermee wordt het wel gesuggereerd. Biechten; maar dan voor de gehele gemeente!


Matt. 18 spreekt wel over een verhoor/ondervraging 'onder 4 ogen' in eerste instantie, niet voor de gehele gemeente, in het Openbaar.
Inderdaad gaat 1 Kor. 1 over de morele kwesties die de gemeente aangaan. Maar waarom zouden we dit voorbeeld moeten nemen als ondervraging van onze (zondige-) toestand, terwijl Jezus als (notabene)
allereerste aanzet; de Doop aanwijst als de deur tot het Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en daar dan ook de gerechtigheid, dat wil zeggen; de wijze waarop we moeten omgaan met 'gestruikelde' lidmaten.
Dan moet het onderkennen en behandelen van delicate kwesties ook in Jezus' Geest worden aangepakt en niet zoals we (menen) te ) ontdekken in 1 Kor. 5. Want zelfs daar kan ik het bewijs van zo'n Openbare verhoring/ondervraging moeilijk in terugvinden.

Alle zonden en zaken welke niet de goedkeuring van onze Verlosser weg kunnen dragen zijn dan (Zoals Jezus ons leert) een zaak tussen Hem en zijn trouwe volgelingen. Dat daarbij dan in vertrouwen de predikant of een diaken danwel een Ouderling bij geroepn worden, is logisch en is dan (ook) in volledige overeenstemming met Jezus voorbeeld en bedoeling, zoals Mattheüs 18: 1-5 aangeeft. Inzake 1 Kor. 5:1-7 is de zaak evenees duidelijk. Indien we ontdekken dat er zonden plaats vinden dan moeten we die uit ons midden wegdoen. Maar wie is zonder zonden. Als Mattheüs 18:1-5 duidelijk is, waarom zouden we dan op een manier omgaan met onze medemensen. notabene broeders en zusters, zoals Ariadne aangeeft. Er staat zelfs in 1 Kor. 5:1-7 dat Jezus het voorbeeld is, daarin. Er staat niet: "Goegemeente veroordeel deze zondige man en/off vrouw in het Openbaar. Er staat: "Doe de zonden uit uw midden en, omdat mensen die zonden bedrijven, de mensen! Ik lees nergens dat er een Openbare veroodeling moet komen,zoals die in de Middeleeuwen wel werd toegepast. Het zal me niet verwonderen als (ook) hier weer aspecten van de Rooms-katholieke kerk in verweven zitten welke door hen, met name, in de Middeleeuwen werden toegepast!


Jezus is de persoon aan wie onze zonden belijden. We beloven de geloofsgemeenschap waarin we verkeren trouw aan Jezus en Zijn beginselen. Als er iemand in de gemeente komt tijdens een Heilige Avondmaal (bij ons altijd een open) en daaraan deel wil nemen, dan vraagt de Ouderling of de persoon in kwestie een volgeling van Jezus is. Als de persoon dat bevestigt, dan moeten we dat aannemen. We gaan de arme drommel toch geen openbaar verhoor afnemen? Want indien hij/ zij deelneemt aan het Avondmaal dan openbaart hij zichzelf voor Jezus en (ver-)oordeelt zich zelf daarmee een oordeel! Het is zijn/haar verantwoording. God wil een open relatie geen gesloten en 'voorbestemde' groep mensen dienen. Hij ziet de hartehn aan (geestelijke toestand) niet de uiterlijkheden.



Schuldbelijdenis!


Het kan zijn dat men in de 'vroege kerk' een openbare schuldbelijdinis hanteerde. Jezus, als ons voorbeeld leert iets anders dan wat ik moet opmaken uit hetgeen Ariadne weergeeft en waar zij zich, zeer terecht, zorgen om maakt.
De weergave die zij geeft, is geen beeld van Jezus!
De vraag is dan ook; waar was Zijn Heilige Geest van Jezus bij die kerkeraad én de gemeenteleden op dat moment?

Want Jezus leert het volgende:

"De gemeenteleden die Hij uit de duisternis getrokken heeft tot Zijn wonderbaar licht, moeten Zijn heerlijkheid uitsralen. De gemeente is de schatkamer van de rijkdom der genade in Christus, en door de gemeente zal uiteindelijk, zelfs aan de machtigen in de hemelse plaatsen, de volle liefde van God worden bekendgemaakt (Handelingen der apostenlen )"

De Doop dient een eerste vereiste te zijn voor lidmaatschap van Christus gemeente.
Christus heeft de Doop tot een teken voor het ingaan in Zijn Geestelijk Koninkrijk gesteld. Hij heeft dit tot een besliste voorwaaarde gesteld, waaraan alle gelovigen moeten voldoen. die erkend willen worden als te staan onder het gezag (kijk daar gaat het om Zeckie) van de Vader, van de Zoon en van de Heilige Geest. Hij moet het stempel ontvangen van de Goddelijke naam (jer. 23:6). Het is niet de wil van een mens Zeckie maar Christus zelf die deze voorwaarde stelt. Lees eens: 2 Kor. 6:17,18.

Dit was de essentie van (dus) het volgende:

Openbare ondervraging:

De ondervraging van de doopkandidaten welke toegezegd hebben Christus te willen volgen, naar Zijn voorbeeld moeten met liefde en tederheid worden gehoord omtrent hun inzichten die zij van Jezus hebben om getoetst te worden of zij werkelijk Jezus volgeling kunnen zijn. Satan is in de wereld nog steeds actief en dus ook altijd aanwezig bij evenementen van de Hemelse Vader. Hetzij Avondmaal hetzij Doop hetzij Eredienst.
Alle harten die niet in overeenstemming leven met Gods voorbeeld of wetten zal Hij trachten te verleiden tot onjuiste handelingen om die in de gemeente te brengen. Zuivere harten, die niet de heiligheid van God zelf kunnen inhouden, maar welke door de Vader op ons niveau worden aanschouwd, kunnen (dus) nog steeds tot de verleiding gebracht worden.

Daarom dient het Openbare onderzoek met liefde en in tederheid te worden gevoerd. Op vriendelijke wijze dienen wij de kandidaten te benaderen. De gemeente dient in voorbede en gebed hun taak op te vatten, als dat zij weten ook zondig te zijn geweest en nog steeds vallen kunnen!
Het Lam Gods neemt zonden van de mens weg. Wij dienen Hem bij onze ondervraging te vragen alles te leiden! Niet wijzelf moeten als een wereldse rechtbank of wereldse juristen te werk gaan!

Dank Zeckie voor je vragen! Ik hoop dat het duidelijk is, alhoewel het weer een lang stukje is geworden. Ik hoop dat Ariadne zich persoonlijk tot haar Verlosser zal richten evenals ik dat ook hoop dat allen, hier op Refoforum, dat ook zullen doen. De Schriftgeleerden van onze tijd, de dominees of de theologen zullen straks geen antwoorden meer hebben op de levensvragen van de mensen. God heeft hier niets meer te zoeken.
HIj waarschuwt er voor te LUISTERN naar de siganelen en Deze te onderzoeken. Want Hij wil dat allen die Hem zeggen te volgen; Uit zullen gaan van deze wereld in geestelijk opzicht, OPDAT(zie je; hier is dat van toepassing in : de voorbereiding op) ze geen deel zullen hebben aan haar plagen.


DOORDAT we de JUISTE kennis van JEZUS willen TOEPASSEN in ons leven, kan Jezus ons waarschuwen OMDAT we Zijn geboden en wetten willen leren en onderhouden. Door die kennis stelde Jezus die vraag OPDAT: we (dus) geen deel hebben aan de plagen.

In Openbaringen wordt dit advies en de werkelijkheden evan weergeven!

Tot slot nog dit:

"Mocht één van u toch zondigen, weet dan dat we bij de Vader iemand hebben die voor ons pleit en die rechtvaardig is: Jezus Christus (1 Joh. 2:1)

"Bergen zullen wijken, heuvels wankelen, maar onwrikbaar is Mijn liefde voor jou, onwankelbaar, mijn belofte van vrede en die met jou is begaan" ( Jes. 54:10)

"De redding, die het geloof u bracht, hebt u te danken aan Zijn genade, niet aan uzelf; het is een geschenk van God en niet het gevolg van uw prestaties" (Ef. 2:8,9)

"Ik ben de weg en de waarheid en het leven" (Johannes 14:6)


Openbare zondebelijdenis is een wijze die Jezus nergens leert. Maakt al de volkeren tot Mijn volgelingen de Deur die Hij aangeeft is de Doop, door onderdompeling. Hijzelf leerde dat en begon Zijn dienstwerk, pas daarna want ook hij ontving de Heilige Geest, na Zijn doop (de duif). Nergens leert Hij dat we openlijk mensen moet oordelen of veroordelen. Mattheüs 18: 1-5 geeft dat aan.
Het huwelijk mag rein zij voor God, en dat hoort ook zo te zijn, maar wie oordeelt daarover. Jezus dient het voorbeeld te zijn.

Naarmate wij dichter en dichter bij Gods wetten en geboden leven en die maken tot die welke ook Jezus aan ons leerde, dan worden wij behoedt voor struikelen en indie wij dat toch doen, hebben wij voorspraak bij de Vader, door Jezus, en belijden die dan ook.

Wie aan kan tonen dat Jezus ergens aan ons heft geleerd dat we medebroeders of zusters moeten oordelen op de wijze zoals die door Ariadne wordt weergeven; heeft voorzeker de geschiedenis van de ''overspelige vrouw' verkeerd gelezen.
Jezus dient onze verlosser te zijn, onze verlossing kunnen wij niet zelf bewerkstelligen., anders zijn we als de wereld die gen verlossing kent en de genade van onze Heer en Heiland, vreemd zijn.


"Want er is één God, en tussen Hem en de mens is er één middelaar, de mens Jezus Christus (1 Tim. 2:5)

"En als iemand gezondigd heeft, wij hebben voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar voor die der gehele wereld " 1 Joh. 2:12)

Jezus leeft en doet NU verzoening voor ons in de Hemel. Wij kunnen altiojd in gebed tot Hem komen en hulp vragen. Als we gezondigt hebben, krijgen we vergeving.

"God is geen God van Wanorde, maar van vrede" 1 Kor. 14:33

Tot slot: "Maar wat de geest doet groeien en rijpen, IS LIEFDE; vreugde, goedheid en vertrouwen, eenvoud en zelfbeheeersing" Galaten 5:22

Als we dan handelen volgens dit laatste; zal roddel en een onjuiste inzetting van Jezus voorbeeld helemaal geen deel meer zijn van onze inzettingen!

Mensen kunnen geen grens aangeven van 'zonden' of de zionden. Als dat zo was, dan hadden wij Jezus niet nodig in ons leven. Hij is de maatstaf. Als wij zijn 'maatstaven' die Hij voor ons heeft bepaalt, dan overschrijden wij voortdurend grenzen.
Hoe zouden wij dan maatstaven kunnen aanleggen van onze zonden.

Als wij willen dat er over ons niet geroddeld wordt, dan moeten we ook niet roddelen over anderen of Jezus.
Want Jezus leert ons dat we de mensen net zo moeten behandelen als Jezus ons deed. En omdat we daar ervaringen mee hebben opgedaan. leert Jezus ons Mattheüs 7:12.

En nu tot slot een hele sterke:

Elk moment leven we in de tegenwoordigheid van God zelf.(Psalm 139:8-11

-Hij kent onze gedachten
-Hij weet onze overwegingen
-Hij hoort onze woorden
-Hij ziet onze motieven
-Hij kent onze daden
Daarom steunt ZIJN oordeel niet op een VOOR MENSEN ONBEKENDE aanklacht of voorspraak, maar op rechtvaardige daden. (Matt. 12:36 en Judas 14)

Op de Grote Verzoendag moest iedereen zichzelf onderzoeken (?!), terwijl de hogepriester dienst deed. Het feit dat de zonde door het bloed werd verzoend, deed niets af aan de oproep om het hart te onderzoeken en de zonde weg te doen. Integendeel;
de Israëlieten moesten 'rein' zijn voor de Here van al hun zonden.

Voor ons is het onmogelijk de macht der zonde te breken, zonder dat wij Jezus centraal stellen van onze velijdenis om verlost te worden van (de) zonden.
Wij dienen derhalve voorzichtig en omzichtig om te gaan met de zonden, die wij in andermans leven zien en menen te moetn oordelen.

Het Oude Testament is niet het Nieuwe Testament. Jezus heeft, door de Heilige Geest, met elk van ons een relatie die persoonlijk en vriendschappelijk is. Als wij in zonden zijnn vervallen en wij willen die belijden, dan treden wij voor God. Als wij anderen te kort hebben gedaan ,dan terden wij voor God.

Heel de gemeente is verantwoordelijk voor elkaar. VOlwassenen in de Doop en kinderen in de liefdevolle rust van Jezus zegeningen. ALs wij in de gemeente met zonden worden geconfronteerd, dan treden wij gezamelijk voor onze VErlosser die momenteel verzoening doet bij de Vader. Wij veroordelen en beoordelen elkaar niet. Jezus deed dat niet tegenover Saten zelfs niet! Wij belijden elkaar de zonden en weten door de Doop dat wij verenigt zijn met Jezus. Alleen daardoor kunnen wij met Hem onze zonden tegenover de Vader belijden.


Satan is degene die ons ook kent. Immers wij leven in zijn rijk. Hij zal trachten onze karakterfouten onder de aandacht te brengen bij iedereen en in de wereld. Voortduren verkeert Satan in strijd met Jezus, omwille van de aanspraak die hij op ons meent te kunnen maken, vanweg onze zonden. Dat is ook de rede dat de Duivel meent dat wij zijn onderdanen zijn.
Hoe meer wij afwijken van Jezus' fundament, hoe meer onze Jezus over ons gedrag en leven aangesproken wordt.

Jezus zal de zonden niet goed praten, maar wijst op ons berouw en ons geloof. Hoe kunnen wij dan roddelen!
Terwijl Hij vergiffenis voor onns vraagt, laat Hij zijn doorboorde handen aan de Vader zien en de engelen. Ik ken hen bij naam. Ik heb ze in mijn handpalm gegrift!

Romeinen 8:1-4
2 Kor. 5:19-21

Ga maar bij Jezus te rade Ariadne. Bidt voor de kerkeraad en bidt voor de jonge mensne die willen huwen. Bidt maar voor genade voor hen allen. Bepaal je eigen grenzen van je zonden maar in het licht van Jezus voorbeeld in alles. Dan komt alles met jou helemaal goed. Misschien ontdek je nu ook hoe jezelf moet staan t.o.v. je Verlosser en je gemeente de wereld en je vrienden, je ouders en je dominee, je Verlosser en je God, je heilige Geest en je dieren en alles wat leeft!
Geen enkele gemeente is zuiver. Alleen die welke jezelf vormt met Jezus zelf!

En denk dan maar aan dit Bijbelvers als je eens meent te hebben gezondigd:

"Toen ik om hulp riep, hebt u geantwoord. U gaf mij weer moed, ik hervond mijn kracht (Psalm 138:3)


Mvrgr

B. (-obby)
bobby

Bericht door bobby »

Beste Refojongere,


Inleiding is: De Doop is de deur tot de geloofsgemeenschap met Jezus en is wezenlijk voor ALLEN die zich willen verenigen met het lichaam van Christus. Lees maar eens het verhaal van Nicodemus, een beter voorbeeld is er niet., Johannes 3 mag ook tot Jezus verbeelding spreken.

nu Jezus aan het woord:
bobby

Bericht door bobby »

Beste Refojongere,


Dank voor uw reactie;

@@De Doop VERENIGT ons met Christus in Zijn dood en opstanding. @@
Lees: Romeinen 6:1-6 en Kolossenzen 2:12,13

@@-Wij hebben de Doop (door onderdompeling) nodig.
Handelingen 2:38 @@

@@Wanneer (dus) het zonde- en schuldbewustzijn de zondaar drukt en de weg tot God teruggevonden heeft, moet de naar verlossing smachtende mens belijdenis doen van zijn zonden. Hij kan dan, evenals de Psalmist van zichzelf getuigede: Want ik belijd mijn ongerecjtigheid ik ben bekommerd vanwege mijn zonden (Psalm 38:19) @@

lees bijv. ook: Jes. 1:16,17 of Jona 3:10 danwel Psalm 51:3-6 en 12-14



Als wij dus zelf door studie, onderzoek en ervaringngen met Jezus, dus ook door het Watergraf. hebben opgedaan, zegt onze Meester:

@@"Gaat dan henen, maakt alle volken tot Mijn discipelen en Doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes en leert het ONDERHOUDEN a; wat IK U BEVOLEN heb. En zie, Ik ben met u al de dagen, tot aan de voleiding der wereld" (Matt. 28:19,20) @@




of, door Petrus:

@@En Petrus antwoordde: " BEKEERT U en een IEDER van u late ZICH DOPEN op de Naam van Jezus Christus, tot VERGEVING van UW ZONDEN, Gij ZULT DE GAVE DES HEILIGE GEESTES ONTVANGEN.......( .en dan het Koninkrijk kunnen zien.)@@




Zonder de persoonlijke ervaringen van en met onze vriend en Heiland Jezus, zijn wij niet in staat om de boodschap door te geven!

Wij hebben voortdurend de Heilige Geest, de vergeving van zonden door ze te belijden tegenover Jezus, en de genade nodig om voor struikelen te behoeden.
Zolang de genadetijd er is, kunnen mensen nog tot Hem komen, aan de voet van het kruis.
Als de genadetijd voorbij is, en de laatste plagen komen over de wereld, dan moeten wij, geestelijk, geen deel meer hebben aan deze wereld. Dat leert Hij ons, en daartoe dienen ook Zijn inzettingen. Anders vervallen wij ten prooi aan de inzettingen van de Tegenstanderr. Dat is niet iets wat ik leer, als zondig mens, maar Jezus, zoals uit bovenstaande voorbeelden mag blijken.

Mvrgr.

B
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Neen, maar de Vader bepaalt wie in het Koninkrijk zal zijn. Dus niet allen die roepen Here, Here zullen in het Koninkrijk zijn, zoals de Heilige Schrift ons leert. WIJ bepalen niet, maar God de Vader.
Daar ben ik het mee eens, jij kiest niet voor Jezus, maar Jezus kiest voor jou! En als Jezus voor jou gekozen heeft (de uitverkiezing), dan is het absoluut zeker dat jij (eventueel later) kiest voor Hem.
Dat wat Jezus daar zei, was iets tussen Hem en de moordenaar, niet iets tussen ons en Hem.
Zoals het bij de moordenaar ging, kan het bij ons ook gaan. Zijn wij anders?
En Petrus antwoordde: " BEKEERT U en een IEDER van u late ZICH DOPEN op de Naam van Jezus Christus, tot VERGEVING van UW ZONDEN, Gij ZULT DE GAVE DES HEILIGE GEESTES ONTVANGEN.......( .en dan het Koninkrijk kunnen zien.)
Dat laatste wat tussen haakjes staat, staat blijkbaar niet in de bijbel, anders schrijf je het niet tussen haakjes.
Je geeft geen direct(!) antwoord op wat ik zei: 'Is de doop een voorwaarde?'.

Het is wel zo dat de volwassen doop, pas mag bedient worden als diegene daadwerkelijk geloofd, maar het moet niet.
Ik zei ook in mijn vorige reactie: 'Men doopt maar raak en niemand vraagt zich of men wel gelooft (de dopeling zelf bij de volwassendoop en de ouders bij de kinderdoop), wat toch veel belangrijker is dan de doop.'.
Staat er nu iets anders, dan dat volwassen en/of mensen die kunnen nadenken, zich laten dopen omdat ze tot geloof zijn gekomen, of staat er ook: De babies in hun doeken verkozen gedoopt te mogen worden, want zij begrepen het Woord.
De kinderdoop mag ook pas bedient worden, als de ouders een waar geloof hebben. Als dat zo is, dan schenkt God dat kleine kind het inwonend geloof, wat tot ontwikkeling komt, gedurende de goede opvoeding van hun oprechtgelovige(!) ouders. Dat wordt ook door de ouders beloofd in het doopsformulier.
Een zware taak voor de ouders..., jazeker!
Het kan toch niet zo zijn Zeckie, dat door de OPDAT gedachte, Jezus de grondlegger of verkondiger zou zijn van twijfel en teleurstelling, indien kinderen (later) de OPDAT hoop niet vervullen? Gaan we dan zeggen: Zie je wel, je bent zondig of zie je wel God houdt niet van je, of zie je wel God bestaat niet of ik ben teleursesteld in mijn kind (-eren) omdat ze niet tot geloof gekomen zijn. Hier creëren we een onjuist beeld van de Verlosser; althans de kans is groot dat dat gebeurd.
Als Jezus hiervan de schuld krijgt, is dat een kwestie van een verkeerde opvoeding. En bovendien heeft men elkaar niet te veroordelen. 'En wat ziet gij den splinter, die in uws broeders oog is, en den balk, die in uw eigen oog is, merkt gij niet?'
Je moet het niet zo lezen, dat het kind gedwongen word te geloven, maar meer tot een aanmoediging.

Goed, ik heb het misschien niet helemaal goed gezegd, althans ik bedoel: Het is méér een OPDAT dan een OMDAT.
Alle mensen zijn uitverkoren en (in principe) voorbestemd om in het Hemelse Koninkrijk te kunnen zijn. Het zijn immers Gods schepselen niet van ons. Zelfs zijn wij, onderling, geleend van God. (Kinderen)
Dit is simpelweg gewoon niet waar! Dat leert de bijbel: want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. (mattheüs 20:16)
Je schreef:

@@Bobby, je benadrukt zodanig het gedoopt zijn. Alsof je zegt: Ben je gedoopt, dan is schuldbelijdenis niet nodig, waar blijft dan Mattheus 18, en vooral (m.b.t. sex voor het huwelijk) 1 Korinthe 5??? Dat gaat over gedoopte
Nou haal je twee berichten door elkaar, dit haal je van Refojongere aan (en ook de rest van je posting).

Verder ga ik niet, anders wordt het te lang. :tongue:
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik heb eigenlijk geen zin om te reageren op zo'n lang stuk, maar omdat ik echt geloof dat je totaal geen recht doet aan de Bijbel schrijf ik.

Je reactie op: "de moordenaar was niet gedoopt en toch zalig"
was:
>>>Neen, maar de Vader bepaalt wie in het Koninkrijk zal zijn. Dus niet allen die roepen Here, Here zullen in het Koninkrijk zijn, zoals de Heilige Schrift ons leert. WIJ bepalen niet, maar God de Vader.
Dat wat Jezus daar zei, was iets tussen Hem en de moordenaar, niet iets tussen ons en Hem.<<<


Dat vind ik totaal geen afdoend antwoord, de moordenaar het schuld beleden en zijn hoop op de Heere Jezus gevestigd (geloof) en daarom werd hij zalig. Niet door de doop dus. Er staat nergens in dat de doop zalig maakt, wel het geloof in de Heere Jezus, DAT verbindt met Hem, niet zozeer de doop, dat een TEKEN is.

Je beweert nog met een aantal bijbelteksten dat de doop nodig is tot vergeving der zonden. Nu, dat was bij de moordenaar aan het kruis niet het geval. Maargoed:

Handelingen 2:38

Hoe moeten we 'tot vergeving der zonden' nu zien? Ik denk zo:
Dat is, tot verzekering, dat uw zonden om Christus' wil vergeven zijn, Hand. 22:16; want niet het doopwater, maar het bloed van Christus reinigt ons eigenlijk van al onze zonden; 1 Joh. 1:7.

>>>Alle mensen zijn uitverkoren en (in principe) voorbestemd om in het Hemelse Koninkrijk te kunnen zijn. Het zijn immers Gods schepselen niet van ons. Zelfs zijn wij, onderling, geleend van God. (Kinderen)<<<

Oeioeioei, niet iedereen is uitverkoren tot de eeuwige zaligheid! Ten eerste: zou dat zo zijn, dan zou iedereen zalig worden. En dat leert de Bijbel ons niet. Wel: "Want wie heeft Zijn wil wederstaan?" (Rom. 9:19), God werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil (Efeze 1:11).
Het zou in strijd zijn met Romeinen 8:30 waar staat dat wie God verkoren heeft, ook gerechtvaardigd zal worden en Handelingen 13:48: Er geloofden zovelen als er verkoren waren tot het eeuwige leven.

>>De Doop VERENIGT ons met Christus in Zijn dood en opstanding.
Lees: Romeinen 6:1-6 en Kolossenzen 2:12,13 <<
Eerst Romeinen 6, daar wil ik een kanttekening geven bij 'in Christus gedoopt zijn'. Namelijk om te betuigen onze gemeenschap, die wij met Christus hebben door het geloof. Het geloof verbindt ons met Christus Jezus.


Ik zou alles kort kunnen beantwoorden met deze zondag (27): Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing der zonden zelf?
Nee; want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden. (1 Petr. 3:21/Efeze 5:26/1 Kor. 6:11)
Waarom noemt dan de Heilige Geest de Doop het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden?
God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak: namelijk niet alleen om ons te leren dat gelijk de onzuiverheid van het lichaam met water, alzo ook onze zonden door het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren, dat wij zo waarachtig van onze zonden geestelijk afgewassen worden, als wij uitwendig met het water gewassen worden.
(Openb. 1:5/Markus 16:16)

Je reageerde ook op:
"Nee, zie hierboven het voorbeeld van de moordenaar aan het kruis. Johannes de Doper, had de Heilige Geest ook al vóórdat hij geboren werd: '... zo sprong het kindeken op in haar buik;...' (Lukas 1:41)."

>>en Elisabeth werd vervuld met de Heilige Geest. Waar wordt hier gesproken over Johannes (de Doper?)
Notabene: In de verzen 26 t/m 38 wordt reeds gesproken over de aankondiging van Jezus' geboorte en niet die van Johannes de Doper.
Maria werd door de Heilige Geest geinformeerd over de positie die Maria in nam t.o.v. God de Vader.<<


Vervulling met de Heilige Geest is niet zomaar informeren dacht ik. Dat duidt toch zeker op het ontvangen van de Heilige Geest! En dat zonder de doop. Verder beschrijf je wel het werk van de Heilige Geest in je hart voordat Hij woning maakt. Dat is goed.
En weer reageer je niet op de moordenaar aan het kruis, en waarom zoveel mensen die eens gedoopt zijn (na een bewuste keuze) toch weer de kerk verlaten.

>>Matt. 18 spreekt wel over een verhoor/ondervraging 'onder 4 ogen' in eerste instantie, niet voor de gehele gemeente, in het Openbaar.<<
In laatste instantie dus wel, en dat verwerp je, terwijl het wel bijbels is.

>>Inderdaad gaat 1 Kor. 5 over de morele kwesties die de gemeente aangaan. Maar waarom zouden we dit voorbeeld moeten nemen als ondervraging van onze (zondige-) toestand, terwijl Jezus als (notabene)
allereerste aanzet; de Doop aanwijst als de deur tot het Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en daar dan ook de gerechtigheid, dat wil zeggen; de wijze waarop we moeten omgaan met 'gestruikelde' lidmaten.
Dan moet het onderkennen en behandelen van delicate kwesties ook in Jezus' Geest worden aangepakt en niet zoals we (menen) te ) ontdekken in 1 Kor. 5. Want zelfs daar kan ik het bewijs van zo'n Openbare verhoring/ondervraging moeilijk in terugvinden. <<

Nee? En vers 3-5 dan? En vers 12: Wij oordelen degenen die binnen zijn! Ik lees hier nergens over de doop, want het gaat over gedoopte gemeenteleden.
Een sterke tekst is 1 Timotheus 5:20: Bestraf in tegenwoordigheid van allen.

En natuurlijk: roddelen is te allen tijde fout.

Hoe kan ik trouwens aanhalen?
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Ik reageer even op de vraag van Refojongere (gelijk ook een tip voor bobby) hoe je moet aanhalen. Met ubb-tags kun je dus je tekst opmaken.
De ubb-tags voor aanhalen is: [ quote ]hier de aangehaalde tekst[ /quote ] (dan wel zonder de spaties).
Voor een overzicht van ubb-tags: http://www.refoforum.nl/website/forum/ubb.php .
Verder nog een tip voor het gebruik van de quote-tag: plaats geen 'enters' direct na het gebruik van [ /quote ]-tag, want die tag zorgt zelf voor enkele witte regels en anders komt er teveel witte ruimte.
bobby

Bericht door bobby »

Beste Refojongere,

Dank voor je reactie!

Waar het in essentie om gaat is wat Jezus Zijn discipelen opdroeg in het Zendingsbevel Matt. 28: 16-20.
Daar staat onvoorwaardelijk dat we alle volken tot Zijn discipelen moeten maken. En dat we ze ook dienen te Dopen!
JEZUS ging ons daarin voor. Welk (ander) voorbeeld wil je nu anders voorstellen, afwijkend van het zendingsbevel wat (ook) voor ons geldt.
Hoe kunne wij de mensen nu het voorbeeld van Jezus voorhouden als we zelf daarin (zouden) struikelen.

Of is het zo dat niet alle discipelen willen doe wat Jezus hen opdracht.

Verder ontken je dat de Doop tot vergeving en reinheid kan leiden. Hoe kun je dat nu beweren, terwijl de Bijbel dat zelf aangeeft als één der zegeningen van de Doop. Lees mee:

De DOOP SYMBOLISEERT vergeving en reiniging. Die we natuurlijk van Jezus hebben ontvangen! (Handelingen 22:16)

De Doop verenigt ons met het lichaam van Jezus, zijn kerk (1 Kor. 12:12, 13 en Handelingen 2:41.

Iedereen wordt uitgenodigd om deel te hebben aan het Koninkrijk. Als je dat ontkent, dan ga je voorbij aan het zendingsbericht, waarin ons wordt opgedragen ALLE volkeren tot volgelingen van Hem te maken. En Jezsu leert ons ook dat Hij voor de zondige mens is gekomen. Kjunt u mij nu een volmaakt mens aanwijzen in deze wereld?
Dat niet allen daarvoor kiezen, zal duidelijk zijn. Ook niet allen die zeggen Here, here zullen in het Koninkrijk zijn. . Ook daarin zal God het laatste woord hebben.

Je schreef:

@@Waarom noemt dan de Heilige Geest de Doop het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden? @@

Precies, hiermee bewijs je dat de Doop noodzakelijk is.
Maar veel essentiëler is dat Jezus zelf ons voordeed waarom de Doop, door onderdompelinmg, zo belangrijk is:

Matt. 3: 13:17

Tot slot:

In de Doop belijden wij ons geloof in de dood en opstanding van Jezus Christus en betuigen onze dood voor de zonden en ons voornemen in nieuwheid des levens te wandelen. Zo erkennen wij Christus als Heer en Heiland, worden zijn volk en worden wij door zijn kerk als leden aanvaard.
De daad van de Doop is de deur tot de kerk en is wezenlijk voor allen die zich willen verenigen met jet lichaam van Christus.
Jezus dient voor de volgeling centraal te staan. Indien wij echter beloven Hem te willen volgen en het zendingsbevel ook willen uitvoeren.

Als wij in de Heer geloven, dan doen wij wat Hij van ons vraagt.
Met betrekking tot de man aan het kruis, was het duidelijk dat deze niet zomaar even (nog) gedoopt kon worden. Jezus sprak de man aan in de situatie waarin hij op dat moment verkeerde.
Ook hier weer: De Vader bepaalt! En als Hij in zijn wijsheid heeft bepaald dat de NT mens gedoopt moet worden; omdat Hij dat ook de discipelen beveelt te doen als zij Zijn Koninkrijk verkondigen, dan moeten die discipelen evenzo doen, want anders kunnen ze geen voorbeeld van Jezus zijn!


In mijn posting heb ik duidelijk aangegeven dat de Heilige Geest aan alle harten werkt. Dus je ziet dat alle mensen de mogelijkheid krijgen om zalig te kunnen worden:

In dat opzicht kun je dus weten dat de Heilige Geest in stadia's werkt aan het hart van de mens.

@@Fase 1: Het ontwaken van het zonde- en schuldbewustzijn

Johannes 16:8
Jes. 1:18 en Lucas 5:31,32 @@

En als je meent dat broeders en zusters " in aanwezigheid van allen " geoordeeld moeten worden, dan kan het er bij mij niet in dat dat bij een huwelijksvoorbereiding hoort, want we weten dat dat pas aan de orde komt, als zonden een zeer extreme vorm hebben aangenomen en, met de daartoe beproefde middelen en bemiddeling, niet hebben gewekt.

Ik kan me niet voorstellen dat in het geval van de 'huwelijksondervraging' (reeds) zwaar gezondigd is, zeker niet als de leden der kerk "roddelen". De zonde is dan niet alleen in het komende echtpaar maar heeft blijkbaar reeds in de gemeente post gevat en kan derhalve ook geen voorbeeld van Jezus zijn. De gemeente zelf moet maar eens ondervraagd worden. Niet door de kerkeraad maar door de Synode of Conferencie van die kerk!

Zoals ik over het algemeen de ernst van tucht en 'ondervraging' ervaar, die hier omschreven worden door sommigen, en ook door u, zie ik heel erg weinig relaties met een liefhebbende Jezus.

Ariadne omschreef nog het meest realistische scenario, zoals ik dat van anderen ook wel eens hoor. Het lijkt niet op hetgeen Jezus adviseerd. U verwijst wel naar allerlei Bijbelpassages die aangeven waar "men" in het openbaar meent te moeten toetsen.
Maar vanuit die essentie kunt u Jezus niet de plaats daarin geven, die Hij zelf heeft bepaald voor zulke zaken.

In de meeste gevallen lijkt het wel alsof de lidmaten die het aangaan, reeds de meest afschuwelijke wankelijke zonden in de gemeente hebben gebracht. Dat is ook het punt, waarop ik me steeds verkijk.
Uiteraard dienen geloofsgemeenschappen gezuiverd te zijn van de zonden. Maar men zou zich eens af moeten vragen waarin de gemeentes zelf (nog) eventueel aan zouden zondigen, als ze Jezus menen te volgen. En die zijn er!. Daarom, voor sommigen onder u een troost:

Kerkelijke tucht op leden:

Christus heeft duidelijk geleerd, dat degegen die volharden in openlijke zonden, uit de kerk verwijdert dienen te worden; Hij heeft ECHTER NIET OPGEDRAGEN te oordelen naar het karakter en het motief. Hij kent onze natuur te goed om ons dat werk op te dragen. Zouden wij trachten diegenen waarvan wij veronderstellen dat zij 'valse' christenen zijn, (!) uit de gemeente te zetten, dan zouden wij zeker fouten maken.

Zeer vaak beschouwen wij de mensen die Christus Zelf tot Zich trekt, als hopleoos. Als wij deze mensen zouden behandelen volgens ons onvolnmaakte oordeel, zouden wij misschien hun laatste hoop vernietigen.

Kijk eens wat Jezus ons leert! Geen roddel kan door de Geest van Jezus ontstaan; welk een geest is er dan wel in zo'n gemeente!

De mens oordeelt naar het uiterlijke, maar God oordeelt naar het hart. Het onkruid en het graan zullen samen opogroeien tot de oogst; de oogst is het einde van de tijd der genade.
In het woord van de Verlosser is nog een andere les, een les van bijzondere verdraagzaamheid en tedere liefde, Zoals het onkruid zijn wortels nauw verbonden heeft met het graan, zo kunnen valse broeders en zusters verbonden zijn met de ware discipelen. (Even openbaar toetsen)

Het ware karakter van deze schijngelovigen zal niet duidelijk naar voren komen. Werden zij van de gemeente afgesneden, dan zou het aanleding kunnen zijn, dat anderen die anders trouw zouden zijn gebleven, hierover struikelden.

Moet er dan geen tucht en eventueel opheffing van het lidmaatschap moeten kunnen worden overgegaan?

Natuurlijk!

- Wat te denken van Kerkelijke censuur
-Besluit tot ontheffin van het lidmaatschap der kerk.

Spreek ik tot hier over een 'Openbare ondervraging' of spreek ik hier, tot nu toe, zoals Jezus deed en de zaken op Zijn wijze te bezien. Ondanks het feit dat daaruit zou kunnen voortvloeien dat mensen uitgesloten kunnen worden.

Waar staat nu dat Jezus dat door onreine en zondig-geestelijke mensn laat doen? Neen, alleen Jezus kan hierin de maatstaf zijn!
Van enige werelds roddelen kan dan geen sprake zijn. Weinigen, ook u , Refojongere, hebben Jezus (als notabene uw verlosser) als centraal punt van uw oordeel over de Doop (de Deur tot zaligheid) én de door u aangehaalde Bijbelse visie over tuchtiging of openbare ondervraging vanuit Zijn zichtspunt, aangehaald. Dat zegt veel over de plaats van Jezus in onze tijd, in de wereld en het denken van de 'postmoderne' mens.
Maar laten we niet vergeten dat er we deze 'gestruikelde' lidmaten op juiste wijze dienen te behandelen en te bemoedigen zoals wij ook bemoegid en behandels zouden willen worden, als wij eens zouden zijn gestruikeld. Want ook een kerkbestuur en (vooral) roddelaars kunnen zelfs struikelen. Vandaar dat het belangrijk is om als maatstaf Jezus aan te merken en geen menselijke maatstaven van oordeel en veroordeling!

En uit de weergave van Ariadne, mag dat al meer dan blijken.
Dat dat nog door bijna niemand is opgemerkt!





Mvrgr.

B.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Bobby,

Ik stem volledig in dat een ieder kind van het verbond gedoopt moet zijn, dat is Bijbels.
Verder ontken ik idd. dat de Doop tot vergeving en reinheid kan leiden. Het doopwater op zichzelf genomen heeft namelijk niets magisch (we zijn toch niet Rooms of zo!). Wat reinigt ons? Het geloof in het bloed van Christus, dat reinigt.
De Doop verenigt ons met het lichaam van Jezus, zijn kerk (1 Kor. 12:12, 13 en Handelingen 2:41.
Nog altijd is het zo dat de Doop een symbool, teken en zegel is dat wij in Christus’ Gemeente zijn ingelijfd. Het geloof en niet de doop verbindt aan Christus.


Matt. 3: 13:17

Met betrekking tot de man aan het kruis, was het duidelijk dat deze niet zomaar even (nog) gedoopt kon worden. Jezus sprak de man aan in de situatie waarin hij op dat moment verkeerde.
Juist, het bewijst alleen maar weer dat de Doop niet noodzakelijk is om met Christus verenigd te worden, het is alleen ter versterking van het geloof.
En als je meent dat broeders en zusters " in aanwezigheid van allen " geoordeeld moeten worden, dan kan het er bij mij niet in dat dat bij een huwelijksvoorbereiding hoort, want we weten dat dat pas aan de orde komt, als zonden een zeer extreme vorm hebben aangenomen en, met de daartoe beproefde middelen en bemiddeling, niet hebben gewekt.
Klopt, men dient het eerst te belijden aan de kerkenraad, als dat niet lukt, dan moet het voor de gemeente. Ik wil alleen zeggen dat het wel bijbels kan zijn om in tegenwoordigheid van allen (de gemeente) schuldbelijdenis af te leggen.

Verder moet alles naar Bijbelse maatstaven gebeuren.
Jammer dat je verder niet terugkomt op:
-de uitverkiezing
-Mijn uitleg op Handelingen 2:38 en Elizabeth's vervulling met de Heilige Geest
-waarom zoveel gedoopten toch weer afvallen van het geloof

Groeten
Refojongere
jaop
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2002, 15:59

Bericht door jaop »

bobby,

hier je tekst uit korinthe 12
12 Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus.
13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.

en je tekst uit h41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen. andelingen

ik vind het zeer merkwaardig dat je hier uitkunt halen dat de doop verenigt met lichaam van Christus. het is de doping met de Geest, oftewel de zaligmaking die ons inlijft als lidmaten van Christus

Zoals jezelf zegt in tegenspraak met jezelf zeg je: de doop SYMBOLISEERT vergeving en reinheid. dat is volledig correct en BIjbels mijns inziens. dus het zorgt niet zelf voor de vergeving en reinheid.
overigens kun je je ook zeer afvragen, wat ook in menig protestante kring gedaan wordt, of het zendingsbevel idd in letterlijke zin voor iedere christen geldt. dus we mogen ook allemaal dopen? merkwaardig. Overigens is niet de manier waarop wij niet struikelen de bron van iemands zaligheid. Ieder mens struikelt iedere dag weer, en nog mogen we het voorbeeld van Jezus voorhouden(gelukkig is Jezus MEER dan een voorbeeld)

Johannes 15:16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

hieruit blijkt dat het niet afhankelijk is of wij voor God kiezen, maar dat er ook een andere kant van het verhaal is. Wij worden getrokken!'

1korinthe1:27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.

hieruit blijkt dat niet iedereen uitverkoren is. Wie zijn anders die 'wijzen'? of het sterke?

Jesaja 43
12 Ik heb verkondigd, en Ik heb verlost, en Ik heb het doen horen, en geen vreemd god was onder ulieden; en gij zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE, dat Ik God ben.
13 Ook eer de dag was, ben Ik, en er is niemand, die uit Mijn hand redden kan; Ik zal werken, en wie zal het keren?


hieruit blijkt dat als GOd een werk begint Hij het ook zal voortzetten. Hoe kunnen dan gedoopten(die volgens jou lidmaten van Christus zijn) afvallen van het geloof?

mattheus 20
14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Hoe kun je dan zeggen dat allen in principe zijn uitverkoren??dat is regelrecht in strijd met de Bijbel.
Plaats reactie