Kerken je dit zo`n beetje?

Plaats reactie
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Kerken je dit zo`n beetje?

Bericht door montarsolo »

Herken je jezelf in onderstaande brief?

Geachte ds. Hegger,

Enige tijd geleden ontving ik van iemand uw boekje “wat is geloven?â€
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Herken je jezelf in onderstaande brief?

Geachte ds. Hegger,

Enige tijd geleden ontving ik van iemand uw boekje “wat is geloven?â€
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
de Paus

Bericht door de Paus »

Herken je jezelf in onderstaande brief?

Ikzelf herken dit heel sterk!
Ik herken me er niet zo in. Maar dat komt (waarschijnlijk) omdat ik niet uit zo'n 'zware' kerk kom, waar (naar ik meen) niet altijd het Evangelie op de juiste manier verkondigd wordt. Ik ben dankbaar dat er in de Gemeente waar ik naar de Kerk mag gaan, predikanten zijn die zuiver preken. Echt dankbaar ben ik daar voor!

de paus
sochrio

Bericht door sochrio »

Ik herken mezelf er wel in. Mijn kerk is niet ultra-zwaar, maar behoort wel tot de zwaardere kerken. Wat zijn dat eigenlijk een rottermen, maar ja iedereen weet dan wat je bedoeld.
Ook ik worstelde en wordtel nog steeds met de vraag is het wel voor mij? MAg ik dat wel zomaar geloven?
spankie

Bericht door spankie »

Inderdaad, het is diep triest zoals er in de 'zware' kerken wordt gepreekt. Ikzelf zou me niet kunnen herrinneren wanneer bij ons in de kerk voor het laatst Christus onvoorwaardelijk aan zondaren is aangeboden.

(quote)Iedere week kregen we alleen het oordeel aangezegd. We moesten zonder troostboodschap naar huis.
We werden keihard onder die prediking.(quote)

Ja, helaas mensen; ik herken het helemaal. En dat echt iedere week. Het is inderdaad ook goed te zien dat de gemeente er keihard onder wordt. Er is werkelijk niemand die nog opgeschrikt wordt als er bijvoorbeeld gezegd wordt dat we allen van nature allen in Adam verloren liggen. Want ja, wat doe je eraan he? Lijdelijk afwachten, inderdaad.

(quote)Want, als je bijvoorbeeld zegt dat er in de Bijbel toch ook een bevel om te geloven staat, kijken ze je raar aan en dan krijg je al gauw het etiket ‘evangelisch’ of ‘remonstrant’ opgeplakt.(quote)

Inderdaad, er valt niet tegenin te praten. Zelfs als je met bijvoorbeeld Boston (die hoog wordt geacht, maar die toch zeker anders preekte dan dat nu in de 'zwaarste' kerken gebeurt) aankomt, wordt dit nog van tafel geveegd met iets van: 'Maar dat moet je toch op die en die manier opvatten.' Ook al keihard.

k Ben bang dat er niks aan te doen is. Ik heb het geprobeerd, maar enig resultaat is er helaas niet waar te nemen. Het enige wat helpt is geregeld ergens anders naar de kerk gaan. Maar dat zijn er ook al niet veel die dat doen. Ingedommeld, vastgeroest.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ook ik worstelde en wordtel nog steeds met de vraag is het wel voor mij? MAg ik dat wel zomaar geloven?
Bij mij in de kerk (NHK - GB) wordt aan je geleerd dat je mag zeggen: het is genade, dus kan het ook voor mij!
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Mag ik dat wel zomaar geloven?
Volgens mij mag je niet zomaar geloven maar moet je zomaar geloven. 'Bekeert u' is geen lief informatief vraagje maar een bevel.
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Volgens mij mag je niet zomaar geloven maar moet je zomaar geloven. 'Bekeert u' is geen lief informatief vraagje maar een bevel."

Klopt, zeker, waar, inderdaad, niets vanaf doen want het is Gods eis; en; mag ik eens vragen, lukt het ook ? Kunnen jullie geloven ?

De vraag of ik wel MAG geloven kan met ja beantwoord worden aan elke kerkganger; de vraag of je -met deze volmacht om te geloven- ook direct gelooft, is mijns inziens een heel andere; als het gaat om de toeeigening van het geloof is enige Bijbelse voorzichtigheid wel op zijn plaats lijkt me.

"velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren" die tekst staat er niet om iets af te doen van de ernst en welmenendheid van de roeping; maar die tekst geeft wel op een aangrijpende wijze aan dat vele geroepenen niet de zaligheid zullen verkrijgen. Dat je MAG geloven betekent dus niet dat iedereen direct de zaligheid ook MAG toeeigenen. Daarmee blijft niet geloven in de eerste plaats wel SCHULD van de mens vanwege Gods rechtvaardige eis; daarmee blijft het ware geloof een geschonken GENADE.

Groeten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dus als ik het goed begrijp is 'geloven' weer iets anders dan 'de zaligheid toeëigenen', of is het nog ingewikkelder?
Lecram

Bericht door Lecram »

Over de vraag of je mag of moet geloven kan best wel gediscussieerd worden, maar gaat het daar nu werkelijk om? Moeten wij de verzekering dat we geloven halen uit boekjes of van dit forum? Aangrijpend is de geschiedenis uit Johannes 2, waarin staat:

23 En terwijl Hij te Jeruzalem was, op het Paasfeest, geloofden velen in zijn naam, doordat zij zijn tekenen zagen, die Hij deed;
24 maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende
25 en omdat het voor Hem niet nodig was, dat iemand van de mens getuigde; want Hij wist zelf, wat in de mens was.

Daar gaat het nu om: gelooft Jezus zelf wel dat wij geloven? Het woord 'toevertrouwen' in de grond is dezelfde als van 'geloven'. Laat dat je toetssteen zijn.

Direct daarna staat er dit:
Johannes 3:1 En er was iemand uit de Farizeeen, wiens naam was Nikodemus, een overste der Joden;
2 deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Laat je geloof toetsen aan Gods Woord. Alleen als Jezus Zelf in je geloof gelooft, ben je behouden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dus als ik het goed begrijp is 'geloven' weer iets anders dan 'de zaligheid toeëigenen', of is het nog ingewikkelder?

Het is nog simpeler, het is je leven overgeven aan de Heere Jezus. Je toevertrouwen aan Hem. En daaruit spruit de zekerheid voort dat je door Hem, om het eeuwig welbehagen, behouden mag zijn.
Maar voordat een mens tot die daad komt, dat is uiterst onmogelijk bij de mens zelf, daar moet de Heilige Geest het hart verbreken en ons uitdrijven naar de Zaligmaker.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Montarsolo,
Zeer zeker herkenbaar. Ik kom zelf vanouds uit zo'n beetje de zwaarste kerk van Nederland, en dan is dus inderdaad het geloof nagenoeg onbereikbaar, behalve dan voor een enkel oud vrouwtje dat al sinds haar twintigste in het zwart loopt (zeg maar, 5 op de 1000).
Ik verkeer echter in de gezegende omstandigheid dat mijn ouders al eerder tot de ontdekking kwamen dat het niet alles zo Bijbels was als het leek, en ik ben hen (Gode zij dank) gevolgd. Daarom heb ik in de tijd dat voor mij de worsteling meer een persoonlijke zaak werd wel veel steun gehad aan de prediking, hoewel je achtergrond natuurlijk altijd mee blijft spelen.
Juist ook vanwege mijn achtergrond bid ik er veel om dat niet alleen gemeenteleden maar ook predikanten tot de ontdekking en uitdraging mogen komen van de enorme rijkdom die er is in Christus, en van Zijn gewilligheid en de mogelijkheid van zalig worden. Laten we erop vertrouwen dan de Heere wonderen kan doen, zowel links als rechts!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Op een andere site zag ik iemand heel erg worstelen met de uitverkiezing enzo. Hij is heel erg zoekende. Hij vroeg dit aan mij:

Alleen dat toevlucht nemen, ik kamp met het probleem dat ik niet echt toevlucht neem tot God, maar allerlei uitvluchten verzin, wat hiermee te doen?

Wie kan er antwoord geven?
sochrio

Bericht door sochrio »

Wat is toevlucht nemen tot God? Het lijkt me belangrijk dat die persoon duidelijk voor ogen heeft wat daarmee wordt bedoeld. met toevlucht nemen wordt niet zozeer bedoeld als 'volmaakt zondaar' bij Hem komen. Met volmaakt zondaar bedoel ik iemand die zich heel erg bewust is van zijn zonde en het ideale gebed kan bidden.
Toevlucht nemen is naar Hem gaan, onafhankelijk van wie je zelf bent en wat je zelf doet of gedaan hebt. Het is gewoon je hart voor Hem uitstorten. Dus in dit geval belijden dat je het niet alleen bij Hem zoekt en dat je daar spijt van hebt (neem ik aan). We hoeven met niets van onszelf te komen, als we maar komen.
Het gaat er dus om dat je je gebed niet langer uitstelt, maar tot Hem gaat. Misschien moet die persoon daar een bewuste keus in maken. Hij moet in ieder geval niet denken dat hij niet welkom is zolang hij uitvluchten blijft bedenken. Het klinkt misschien raar, maar zelfs als we niet willen zijn we welkom. Denk maar aan de oudste zoon in de gelijkenis van de verloren zoon. De vader smeekte hem om te komen ondanks het duidelijke verzet van die jongen. de vader had ook kunnen zeggen: Als je niet wilt, dan bekijk je het maar. Nee, hij smeekte die zoon om ook binnen te komen. Zo zijn wij ook welkom, zelfs als we niet willen.
Plaats reactie