verwarrende verstrooidheid

Adje

Bericht door Adje »

Met het volgende idee loop ik al een tijdje rond. Wat zou Jezus doen als hij in hedendaags Nederland
rondwandelde en de grote verstrooiing en verdeling onder christenen en kerken zag? Wat doet Hij?
Want Hij ziet het nu, vanuit de hemel. Ik denk dat Hij het hoofdschuddend aanziet.
Lees 'Het Bezoek' van Adrian Plass maar eens. Verfrissend!
Christina

Bericht door Christina »

"Ik denk dat Hij (Jezus) het hoofdschuddend aanziet"
(citaat padvinder)

Ik denk van niet, want ik geloof dat een menseliijke organisatorische eenheid helemaal niets voor Hem betekent, en dat die organische eenheid er al is, omdat hij het Hoofd is en elk lid in Hem automatisch een is met alle andere leden. Hij heeft er immers om gebeden in Joh 17.

...Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn;

Zou dat gebed niet beantwoord zijn? Als je naar menselijke kerkmuurtjes kijkt zou je denken van niet, maar toch is er een onvoorstelbare eenheid onder allen binnen die muurtjes die Jezus Christus als hun Hoofd kennen, die leven vanuit de vergeving door Zijn bloed, en vervuld zijn met Zijn Heilige Geest. Hoe kan het ook anders? 1 Corinthe 12:13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
...hetzij Oud Gereformeerden, hetzij Evangelischen, hetzij Orthodoxen -als Jezus Christus in ons hart woont zijn wij een. Hier op het forum is het toch ook te merken?

Wat de verdeeldheid betreft, ik zie meer de positieve kanten ervan dan de negatieven. In een lichaam zijn alle delen toch ook (gelukkig) niet hetzelfde? Voeten willen sokken em schoenen aan om goed te kunnen functioneren, handen juist niet. Je kunt met je armen en benen bewegingen maken waartegen je maag in opstand komt...zo werkt een lichaam, en zo ook het lichaam van Christus. Als wij allemaal precies hetzelfde waren, zouden wij meer op een kwal lijken......
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat de verdeeldheid betreft, ik zie meer de positieve kanten ervan dan de negatieven. In een lichaam zijn alle delen toch ook (gelukkig) niet hetzelfde? Voeten willen sokken em schoenen aan om goed te kunnen functioneren, handen juist niet. Je kunt met je armen en benen bewegingen maken waartegen je maag in opstand komt...zo werkt een lichaam, en zo ook het lichaam van Christus. Als wij allemaal precies hetzelfde waren, zouden wij meer op een kwal lijken......
Een beetje gelijk heb je wel Christina, maar als al die lichaamsdelen nu eens niet met elkaar overweg kunnen en elkaar iedere keer weer beschuldigen van van alles en nog wat, dan zit dat lichaam niet lekker in elkaar. Als het goed is stroomt door alle lichaams delen hetzelfde bloed en heeft het hetzelfde DNA en stoten ze elkaar niet af (als ze gezond zijn.
Christina

Bericht door Christina »

Ja, Lecram, wij hebben weleens een beetje de griep of erger. Maar als er gevaar van buiten af dreigt (vervolging b.v.), en de adrenaline begint te lopen dan moet je eens zien hoe dat lichaam gaat functioneren! Het lichaam van Christus heeft immers het eeuwige leven!
Christina

Bericht door Christina »

P.S. Lecram, om in het beeld te blijven, infecties worden meestal veroorzaakt door vreemde voorwerpen of dood weefsel.. iets om over na te denken? Inderdaad, als je dezelfde DNA (Heilige Geest?) hebt, stoot je elkaar niet af. Dat heb ik nog altijd zo ondervonden in de verschillende kerken en landen waar ik geweest ben. Maar het lichaam is natuurlijk nog niet volmaakt.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Ik zelf heb een stap gemaakt, maar wel op latere leeftijd.
Toch wil ik jullie vragen: ben je lid van de kerk van jullie ouders? En hoeveel mensen (vrienden) ken je, die lid zijn van een andere kerk dan die van hun ouders?
Misschien hebben jullie gelijk hoor, maar ik herken het niet uit mijn 'oude' omgeving.
Beste Strik,
Ik heb belijdenis gedaan toen ik 31 jaar was (dat is volgens mij nog jong). Wat bedoel je met oudere leeftijd? Tegenwoordig noemen ze 60 jaar ook nog jong :%
En van dezelfde kerk als m'n moeder lid was. Maar het gaf toch nog een hoop problemen. Maar ik ga het hier niet allemaal uitleggen. Mijn stelling is: een ieder moet daar lid worden waar de Heere hem/haar roept.
strik

Bericht door strik »

(...) Mijn stelling is: een ieder moet daar lid worden waar de Heere hem/haar roept.
Eens, maar ik probeerde mijn stellinkje te onderbouwen dat de eerste keuze meestal die van de ouders is. En dat klopt(e) dus, net als bij mij.
Plaats reactie