als-dan of omdat-daarom?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Pied,

Even een vraag over de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer. Wat wil je hier mee zeggen?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Beste Montarsolo, dat is niet wederzijds. Ik heb mijn reacties niet geschreven tegen jou, maar tegen de idee in het algemeen. Dat is: als ìk mijn hart open voor Jezus, dàn ben ik uit genade zalig (ja, als-dan = niet goed dus; maar omdat-daarom biedt mijns inziens geen verbetering). Jij pikt dat vervolgens heel persoonlijk op en begint zodanig te reageren dat anderen er wat van menen te moeten zeggen. Ik heb dat zelf niet gedaan, omdat ik inzie dat ik je (in allerlei discussies) behoorlijk op het hart getrapt heb. Niet omdat ik dat leuk vind, overigens. Maar omdat ik hier te maken heb met een mening die de kern van het gereformeerde denken aantast en het gereformeerde gedachtengoed over de verkrijging van de zaligheid radicaal wil veranderen. Nu is het inderdaad zo dat ik op sommige punten spijkerhard ben. En dit is er eentje van. Hier kàn ik niet toegeven. Op grond van mijn reacties heb jij nu het idee dat ik iemand ben, die zegt dat je moet afwachten tot God in je leven komt. Je houdt mij voor de persoon die ik (om die reden, want er schijnen er meer te zijn die dat denken) nadrukkelijk heb geschetst: â€
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Wat de Bijbelteksten betreft: als je alleen al in deze discussie kijkt, zie je dat er veel teksten door mij genoemd zijn. Verder kan je bijvoorbeeld bij de discussie over “Ja maar…â€
Christina

Bericht door Christina »

“. O, zou U bij mij toch nog binnen kunnen komen? Zou U die deur op een wonderlijke wijze van buitenaf kunnen openen? Uw Naam is immers Wonderlijk. O God, wees mij, zondaar, genadig.â€
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Sorry dat ik niet eerder kan reageren, Gideon. Lang wachten op antwoord is nooit leuk, maar ik had het idee dat ik eerst wat aandacht aan anderen moest besteden. Ook buiten internet om.
Jawel, het woord kent meer dan één betekenis en is afkomstig van meerdere grondwoorden. O ja, deze woorden hebben wellicht ook weer wat met elkaar gemeen; net zoals wij verschillende soorten regen kennen, maar het maakt nogal wat uit of je in de motregen loopt of in de slagregen. Met je omschrijving ben ik het eens: â€
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik heb inmiddels ontdekt uit welke bron je je citaten gehaald hebt, Montarsolo. Met een hyperlinkje kan je iedereen de gehele uitleg van Spurgeon laten lezen, dat is voor veel mensen fijner. Voor mij in elk geval wel. Over dezelfde tekst heeft Spurgeon nog een andere overdenking geschreven, die staat er ook meteen bij.
http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... 730-2.html
http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... 92730.html
(Nog meer zoeken? http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/ )
Lecram

Bericht door Lecram »

Denk aan Ninevé; het zou te wensen zijn als Nederland zich net zo zou bekeren als Ninevé; maar zou het meer geweest zijn dan een uiterlijke bekering? Daar geloof ik niets van; hoewel er misschien enkelen tot waarachtige bekering zijn gekomen (ik wil het niet uitsluiten) is het merendeel na verloop van tijd gewoon verder gegaan op hun zondige levenspad.
Pied, nu doe jij hier aan inlegkunde. Je neemt iets aan wat niet in de bijbel staat. Wel staat er dit van Nineve:

Mattheus 12:41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier!

Jezus zelf zegt dit. En is Hij niet de hartenkenner?

[Edited on 2/17/02 by Lecram]
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

[quote]Ds. Van Haaren verwoordt het zo: â€
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Okee Montarsolo, Christina e.a., ik kan daar wel weer op reageren (had m'n reactie op Christina zelfs alweer klaarliggen), maar ik denk dat dit een goed moment is om te stoppen. De verschillen blijven, dat zal je duidelijk zijn. Maar dat verhindert ons hopelijk niet om elkaar op dit forum te blijven waarderen.
Groetjes,
Pied.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

O ja, dit antwoord wil ik toch nog geven, als p.s.'je:
Parsifal, over de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwers: zie http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... 64649.html
Christina

Bericht door Christina »

Pied, al zijn we het niet met elkaar eens kunnen wij elkaar zeker wel waarderen. Daarom zou ik zeggen, plaats wat je klaar had liggen toch maar want ik ben ook wel een beetje niuwsgierig. Of je kunt het mailen.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik kan me dat voorstellen, besluit echter toch dit niet te doen. Ik denk dat de uitleg van Spurgeon over de twee bouwers een duidelijke afsluiting is van hetgeen in deze discussie gezegd is en wil het daar bij houden.
Groetjes,
Pied.
samaritaan

Bericht door samaritaan »

Christina

Het is jammer dat het zoeken van mensen naar zekerheid verkeerd wordt geinterpetreerd. De waarschuwing in de Bijbel dat er velen zijn die zichzelf zullen bedriegen staat er niet voor niets. Daarom kan het ook niet anders dan dat elke gelovige geroepen is dat een dagelijks onderzoek om die zekerheid te hebben dat hij zich niet bedriegt. Om de beeldspraak van Bunyan te gebruiken, zijn we over de muur geklommen of zijn we door de poort (Christus) gekomen. Elke Christen zal dus zelfonderzoek, ook het begin van zijn komen, niet schuwen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Christina

Het is jammer dat het zoeken van mensen naar zekerheid verkeerd wordt geinterpetreerd. De waarschuwing in de Bijbel dat er velen zijn die zichzelf zullen bedriegen staat er niet voor niets. Daarom kan het ook niet anders dan dat elke gelovige geroepen is dat een dagelijks onderzoek om die zekerheid te hebben dat hij zich niet bedriegt. Om de beeldspraak van Bunyan te gebruiken, zijn we over de muur geklommen of zijn we door de poort (Christus) gekomen. Elke Christen zal dus zelfonderzoek, ook het begin van zijn komen, niet schuwen.
Inderdaad, zelfonderzoek is absoluut noodzakelijk. Een term als 'zelfonderzoek' wordt vaak aangehaald, maar zelden geconcretiseerd. Wil dat zeggen dat je iedere dag al je kenmerken naast Gods Woord moet gaan leggen? Zo van: ik heb mijn kenmerken afgevinkt en ben gelovig bevonden?
Wanneer ik Gods Woord lees, dan lees ik daaruit dat het zelfonderzoek meer inhoudt, dat we moeten leven naar Gods Woord en vruchten moeten dragen van geloof en bekering. Dat zegt dus dat we actief met deze kenmerken ons bezig houden. En uit de vruchten van geloof kunnen we herkennen dat we in Christus zijn (Galaten 5).
samaritaan

Bericht door samaritaan »

Waarom moet Parsifal (en andere met hem) het zelfonderzoek direct plaatsen onder de noemer van onzekerheid, met een omhaal van als dan... Ik ben het eens met Lecram dat zelfonderzoek een gegeven uit de Bijbel is
"een ieder die wandelt in het Licht, zoekt het Licht". Als we onszelf kennen als een Paulus die riep "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen e.v." dan kan het niet anders dan dat we ons zelf "tegen het licht houden", daar zijn we dan ook niet bang voor. Of staan jullie boven een Johannes de Doper die zijn discipelen stuurde naar Jezus met de vraag "Zijt gij Degene Die komen zou?"
Roept David ook zelf iet tegen zich zelkf in Psalm 42 "O Mijn ziel waarom onrustig enz?"
Plaats reactie