als-dan of omdat-daarom?

Christina

Bericht door Christina »

"Het is jammer dat het zoeken van mensen naar zekerheid verkeerd wordt geinterpetreerd."


Het is jammer dat mensen zoeken naar zekerheid in zichzelf. Daar is de zekerheid nooit te vinden en daarom de drang om daar elke dag mee bezig te zijn. Waar staat in de Bijbel dat wij ons geloof elke dag onder de loep moeten leggen?
In Heb. 6 worden wij juist gewaarschuwd om dat niet te doen
1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; NIET wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
Ik geloof dat het een list van de duivel is om ons steeds maar weer met het fondament bezig te houden zodat wij niet verder kunnen komen. Niet dat het fondament onbelangrijk is, helemaal niet, maar als het fondament vandaag goed is, dan kan het morgen toch niet verkeerd zijn? Om in de beeldspraak te blijven: een fondament is toch geen doel op zichzelf; er moeten toch muren in het gebouw komen en ramen en deuren en een dak erop? Dat kan niet als je steeds maar weer het fondament moet onderzoeken.

De zekerheid ligt niet in de kwaliteit van ons geloof maar in de betrouwbaarheid van onze God en Zaligmaker.

Heb 6:18 Opdat wij, door twee onveranderlijke dingen, in welke het onmogelijk is dat God liege, een sterke vertroosting zouden hebben, wij namelijk, die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden;
19 Welke wij hebben als een anker der ziel, hetwelk zeker en vast is, en ingaat in het binnenste van het voorhangsel;
20 Daar de Voorloper voor ons is ingegaan, namelijk Jezus, naar de ordening van Melchizedek, een Hogepriester geworden zijnde in der eeuwigheid.

Er zijn wel dingen die wij volgens de Bijbel elke dag moeten doen:

16 Verblijdt u te allen tijd.
17 Bidt zonder ophouden.
18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
19 Blust den Geest niet uit.
20 Veracht de profetieen niet.
21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.
23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.
24 Hij, Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal.
En daar ligt de zekerheid -bij de trouw van God.


Nog een belangrijke tekst over zekerheid is 2 Petrus 1. Dit laat ook zien dat het geloof een beginpunt is en dat wij verder moeten gaan. Niet bij het beginpunt hangen dus.


5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
11 Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Samaritaan,

Als ik zelfonderzoek als zaak heb verworpen, neem ik dat nu terug. Het is wel iets Bijbels, maar dan moet het zelfonderzoek niet in jezelf blijven hangen. Het zelfonderzoek moet zoals Lecram zegt, en Christina eerder opgemerkt heeft, moet dit zelfonderzoek je actief maken en houden. Niet tot wanhoop leiden of je gerust achterover laten leunen. Het gaat om meer.

Wat ik wel gevaarlijk vind is jezelf tegen het licht houden, omdat je dan zelfs wel eens het licht niet meer kunt zien. Je kijkt dan teveel naar jezelf. Dit hoeft niet, maar tegen die uitwas wil ik voornamelijk waarschuwen. Juist dan is het belangrijk om te weten dat we niet op iets subjectiefs in ons bouwen maar op iets objectiefs in God en Jezus Christus.

Je vergelijking met Johannes de Doper begrijp ik niet helemaal. Romeinen 7 en Psalm 42 geven wel beide aan dat er nood kan zijn, maar dat dit niet de meest ideale toestand is. In Romeinen 7 staat ook: Maar dank God door Jezus Christus.
Dit laatste moeten we nooit uit het oog verliezen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
samaritaan

Bericht door samaritaan »

Beste rarsifal Christina en andere

We zijn het dan toch meer eens dan we denken. Ik ben het volkomen eens dat we nooit geen zekerheid in ons zelf moeten zoeken want die kan er niet zijn. De volle zekerheid van onze behoudenis licht alleen in Christus en zijn zoenverdiensten. Het is niet het geloof dat twijfelt maar de gelovige! Tocht houd ik het voor een kenmerk dat elke gelovige weleens aan de stormen van het ongeloof (twijfel) onderworpen is, alleen een niet ware gelovige heeft geen strijd. Wij zijn pas gearriveerd als we gestorven zijn. Tot dan blijft het een strijd met vooral de oude mens die in ons blijft tegen onze wil. De boom wordt aan zijn vruchten gekend, die vruchten zijn dan ook niet onzekerheid etc maar wel zoals genoemd in de door Christina aangehaalde teksten, maar ook in de (geestelijke) winters kan er best eens getwijfeld worden aan onze vruchten. Alleen een kunstboom staat altijd in bloei. Ziekelijke onderzoek zijn dingen zoals bijzondere ervaringen te zoeken zoals "door de hel te zijn gesleept", een zien op Jezus is nog geen omhelzen van Jezus etc. Wel zijn er dan toch ook bijzondere bijbelse bevindingen (beproefdheid) zoals Paulus moch getuigen over te zijn opgetrokken geweest tot in de 3e hemel. Dit hoeft dan ook niet een ieder te ondervinden. De gene die het mag gebeuren zullen er met net zo een schroom over spreken als Paulus en niet zo gauw naar de uitgever lopen (mijn overtuiging)

Zijn we het nu samen eens?
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

--
Laatst gewijzigd door montarsolo op 16 dec 2009, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Samaritaan,

We zijn het inderdaad grotendeels eens. Al ben ik wat huiverig voor je uitspraken over twijfel. Je zou haast gaan twijfelen omdat je nooit getwijfeld hebt. Zeker bij mensen die echt vanuit het niets tot Christus komen, speelt de twijfel op een andere manier. Ik geloof niet dat Paulus na zijn behoud nog getwijfeld heeft over zijn zaligheid. Dit geldt ook voor sommige mensen die nu vanuit het niets tot geloof komen. Kijk maar naar de Bijbelse criteria. Dat is echt genoeg. Wel mag gezegd worden dat twijfel niet perse zegt dat je nooit echt geloofd hebt. Misschien heb ik die fout ook wel gemaakt in sommige posts.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie