is kennis nodig om te leven en eenmaal zalig te sterven?

cathechisant

is kennis nodig om te leven en eenmaal zalig te sterven?

Bericht door cathechisant »

Beste medeforummers,

Wat is het fijn om zo met elkaar van gedachten te wisselen.
We hebben het over bekering, geloof, of er nu wel of geen toeleidende weg is, over een oude en een nieuwe mens, over vleselijk en geestelijk, over een eventuele.vierschaar (der consciëntie) beleving enz. enz.
Maar wat is nu het nut van al deze discussies in het licht van de eeuwigheid.
Is dit werkelijk allemaal nodig om wel getroost te leven en te kunnen sterven.
Ik moet denken aan de mensen waarvoor ik mag werken.
Deze mensen wonen in een gezinsvervangend tehuis, omdat zij verstandelijk gehandicapt zijn of een verstandelijke beperking hebben.
Ik wordt altijd ontzettend stil als ik met deze mensen de dag afsluit, en zij een gebed(je) doen. Hoe zij de almachtige God mogen danken voor de dingen die ze uit Gods hand mogen ontvangen. Hoe zij de Jezus mogen kennen als de goede Herder.
Deze mensen hebben nog nooit van die bovenste zaken gehoord, maar hebben de Heere God lief, omdat Hij hen eerst heeft lief gehad!!
En als ik denk aan Henny, (krijgt dan wel het etiketje op met verstandelijk gehandicapt), hoe zij s’morgensvroeg om 6.00uur stille tijd houdt, als ik hoor hoe zij net als een kind van 4 een stuk uit de bijbel leest en haar psalmen en liederen in haar eentje hoor zingen, en dit alles op geheel eigen initiatief, dan wordt ik stil. Om jaloers op te worden
Dan denk ik aan de volgende uitspraak:
“De Schrift is de kribbe of de wieg waarin het kind Jezus ligt. Laten wij niet de wieg onderzoeken en vergeten het kind te aanbidden.â€
cathechisant

Bericht door cathechisant »

Beste medeforummers,

Wat is het fijn om zo met elkaar van gedachten te wisselen.
We hebben het over bekering, geloof, of er nu wel of geen toeleidende weg is, over een oude en een nieuwe mens, over vleselijk en geestelijk, over een eventuele.vierschaar (der consciëntie) beleving enz. enz.
Maar wat is nu het nut van al deze discussies in het licht van de eeuwigheid.
Is dit werkelijk allemaal nodig om wel getroost te leven en te kunnen sterven.
Ik moet denken aan de mensen waarvoor ik mag werken.
Deze mensen wonen in een gezinsvervangend tehuis, omdat zij verstandelijk gehandicapt zijn of een verstandelijke beperking hebben.
Ik wordt altijd ontzettend stil als ik met deze mensen de dag afsluit, en zij een gebed(je) doen. Hoe zij de almachtige God mogen danken voor de dingen die ze uit Gods hand mogen ontvangen. Hoe zij de Jezus mogen kennen als de goede Herder.
Deze mensen hebben nog nooit van die bovenste zaken gehoord, maar hebben de Heere God lief, omdat Hij hen eerst heeft lief gehad!!
En als ik denk aan Henny, (krijgt dan wel het etiketje op met verstandelijk gehandicapt), hoe zij s’morgensvroeg om 6.00uur stille tijd houdt, als ik hoor hoe zij net als een kind van 4 een stuk uit de bijbel leest en haar psalmen en liederen in haar eentje hoor zingen, en dit alles op geheel eigen initiatief, dan wordt ik stil. Om jaloers op te worden
Dan denk ik aan de volgende uitspraak:
“De Schrift is de kribbe of de wieg waarin het kind Jezus ligt. Laten wij niet de wieg onderzoeken en vergeten het kind te aanbidden.â€
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste catechisant,

Allemaal waar. Het gaat immers over de 'enige troost'. Toch mag er best binnen grenzen een discussie zijn. Het zorgt er voor dat we Gods Woord onderzoeken en dat is toch een van de opdrachten die de Heere Jezus ons gaf. Soms kan de discussie leiden tot een beter of dieper verstaan van een gedeelte uit Gods Woord. Natuurlijk gaat het maar om één ding, want één ding is nodig, maar we mogen het onderzoek nooit wegslaan.

N. Donselaar
cathechisant

Bericht door cathechisant »

Oke, maar sommige van deze mensen op mijn werk kunnen niet eens lezen!!

Echt als ik sommige topics op dit forum lees denk ik: "waar gaat dit in vredes naam over?" Het klinkt zo technisch allemaal!!

[Edited on 1/7/02 by cathechisant]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

'Onderzoekt de Schriften want die zijn het die van Mij getuigen'
Waarover spreekt de Schrift dan? Over bekering, geloof, toeleidende weg, oude en nieuwe mens, vleselijke en geestelijk. We mogen anderen onderwijzen over die dingen. 1 Timotheus 4 spreekt over: Houd aan in het lezen, in het vermanen (d.m.v. discussie bijvoorbeeld), in het leren. Heb acht op uzelf en op de leer; volhardt daarin;
en dan komt er het kleine gedeelte uit het laatste vers van dit hoofdstuk. Wat is het nut van dit alles? want dat doende, zult gij en uzelf behouden, en die u horen.

Want het geloof is immers uit het gehoor. Vele onderwerpen gaan immers over dingen die belangrijk zijn voor het geloofsleven. Of over hoe je de Heere het beste kunt dienen. Is het bediscussieren van die dingen nu allemaal noodzakelijk om getroost te kunnen leven? Nee, maar het mag je hopelijk wel meer verbinden en leren zien op Christus in Wie wij alleen getroost kunnen sterven.
lejo

Bericht door lejo »

Toch, cathechisant, zou het wat te ver voeren om de mensen die gezegend zijn met een helder verstand aan te raden die gave uit te schakelen. Stel kennis en rede dienstbaar om daarmee te getuigen van die Ene Naam! Die kennis die in het hart geworteld is.
Beste cathechisant, het verstand spreekt zo vaak het (eenvoudige, oprechte) geloof tegen, daarom moet het verstand geleid worden, door de instemming van geloof maar ook door de kennis van Gods wegen. Onderschat dat laatste element niet.

….en Gerrie, laat het nivo maar zoals dat nu is hoor. Dank God in Christus Jezus voor de verscheidenheid aan gaven! Bijdragen van, zoals jij dat noemt, “lager nivoâ€
Adje

Bericht door Adje »

Ha Cathechisant,

Toch moet je uitkijken niet jaloers te worden op zulke mensen. Het is ook niet alles heel de dag in je kleine wereldje te leven. Ok, dit forum is af en toe misschien te theoretisch maar over het algemeen (daar kom ik meer en meer achter) spreekt men toch met het hart! Laten we dat niet vergeten.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Lejo,
Een goed punt wat je aanroert: Het gebruiken van je talenten. We mogen niet ons verstand uitschakelen, ook niet in deze dingen.

Beste Catechesant,
Je hebt dus al kunnen lezen, dat ik niet geheel met je meega. Toch kan ik me wel voorstellen wat je bedoelt. Zegt de Heere Jezus zelf niet: "Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard;" En dan kunnen verstandelijk gehandicapten soms zoveel onbevangener getuigen dan intellectuelen. Wat dat betreft heb je geheel gelijk.
Toch is onderzoek dus wel goed. Zoals Refojongere al zei: Onderzoekt de Schriften. En zeker, de kern van de Bijbel is: Jezus Christus. Genade voor verloren zondaren. Toch, als dit alleen nodig was te weten, dan had de Bijbel een stuk dunner gekund. Voor de zaligheid is het niet zozeer nodig (dan is het slechts nodig te weten: Hij is de mijne en ik ben de Zijne, Soli Deo
Gloria), maar wel tot meerdere eer en glorie van Zijn heilige Naam. Dat is ook in deze discussies te merken. Zeker, we schieten ons doel voorbij als we louter discussieren tot eigen eer. Als onze houding hierin verkeerd is, en als de reacties ook niet tot Gods eer zijn, dan moeten we er mee ophouden. Maar ik meen toch te mogen zeggen, dat dat regelmatig anders is.
Het doel van ons leven is niet in de eerste plaats onze zaligheid, maar het grootmaken van Gods Naam.
cathechisant

Bericht door cathechisant »

AMEN, Rinie.


Bedankt voor jullie reactie's
lejo

Bericht door lejo »

Gerrie,

Ik bedoelde ermee dat we niet tegen personen op moeten zien, maar elkaar de hand moeten geven en bereid moeten zijn elkaar te leiden. Daarin kan een helder verstand juist heel goed functioneren.
Het eerste waaraan ik moest denken toen ik het las was, dat je gradaties in bijdragen aan het onderscheiden was, dus goed en slecht, beter en best. Dat bedoelde ik met die wedloop. Maar ik heb dat kennelijk mis gehad, of niet? Daarvoor moeten we oppassen als het om bijbelstudie gaat.
Overigens denk ik niet dat jou doelgroep met alleen letters (en een enkele smilie) veel gaat doen. Bij kindervertellingen speelt presentatie een heel grote rol. Met dit medium is wel heel veel mogelijk, daar ligt het niet aan, maar dan is het geen forum meer, dan wordt het een beetje "reality" met beeld en geluid. Bij kinderen (en gahandicapten) moet (je volgens mij) ahw een grijns op het gezicht kunnen toveren.
Iedereen hoort er juist helemaal bij!
de Paus

Bericht door de Paus »

Wanneer je van iemand houdt, wil je ook meer weten van degenen waar je van houdt. Dat is zo bij mensen en dat is ook zo bij de relatie met God. Je wil meer en meer weten van Hem. En hierin is grote diversiteit. Ieder kind van God kent God weer op een andere manier, of beter gezegd 'op zijn of haar eigen manier', maar het gaat steeds om dezelfde God.

de paus
Rinie

Bericht door Rinie »

Hosea 4:6: "Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Die kennis in Hosea is de ware zaligmakende kennis.
Trein

Bericht door Trein »

Die kennis in Hosea is de ware zaligmakende kennis.
Dus we kunnen er toch zelf voor zorgen dat we zalig worden, en ik altijd maar denken dat we daar God's genade voor nodig hadden :$
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Trein,
Lees Hebr. 11:1. Geloof is kennis. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door ONZE HEERE JEZUS CHRISTUS. Oftewel, het één sluit het ander niet uit.

Beste Gerrie,
Zie ook mijn eerdere reacties.
Verstandelijk gehandicapten hebben zeker kennis van Christus nodig. En er zijn er (God zij dank) ook velen voor wie dat werkelijkheid mag zijn.

Misschien is de door mij aangehaalde tekst wel niet geheel relevant. Ik heb deze tekst altijd gebruikt horen worden als een aanwijzing dat histrorische kennis noodzakelijk is. Ik begin hieromtrent nu te twijfelen.
Plaats reactie