emoties van God ?!

sochrio

Bericht door sochrio »

Nee, God heeft het kwade niet geschapen. Dat kan namelijk niet. Dan zou hij innerlijk tegenstrijdig zijn. Hij laat het kwaad toe, daar heeft Hij een reden voor, maar Hij heeft het kwaad niet in de wereld gebracht. Als God namelijk het kwaad geschapen had, dan was er toch geen zondeval geweest, dan was de schepping niet goed geweest.

Wat ik dus bedoel te zeggen Depa is dat God de Schepper is van de grondemotie liefde en dat al de andere emoties ontstaan zijn omdat de mens na de zondeval niet meer in staat is volkomen lief te hebben.
God heeft angst niet geschapen, angst is het gevolg van de zondeval. Direct na de zondeval lezen we dat Adam en eva zich uit angst verbergen voor God. Ook schamen ze zich, ik denk daarom dat schaamte ook een gevolg is van de zondeval. Als je je schaamt dan voel je je namelijk schuldig over iets wat je verkeerd gedaan hebt, de mens was volkomen goed, dus kon hij zich niet schamen.
Misschien dat er bij de schepping maar 1 emotie was, namelijk liefde en dat die andere emoties zijn gekomen omdat die liefde zijn kracht heeft verloren. Er kon geen haat zijn, als de liefde was gebleven zoals hij was. Daarom denk ik dat er in de hemel ook maar 1 emotie zal zijn, namelijk liefde. Natuurlijk is dit allemaal raden, we weten het niet. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we er niet over kunnen nadenken.
Adje

Bericht door Adje »

Nee, God heeft het kwade niet geschapen. Dat kan namelijk niet. Dan zou hij innerlijk tegenstrijdig zijn. Hij laat het kwaad toe, daar heeft Hij een reden voor, maar Hij heeft het kwaad niet in de wereld gebracht. Als God namelijk het kwaad geschapen had, dan was er toch geen zondeval geweest, dan was de schepping niet goed geweest.
Even een klein vraagje Sochrio. Stel je voor: een baby die in een volkomen witte omgeving opgroeit. Alles wat hij ziet is wit, hij hoort alleen maar over wit. Nu is mijn vraag aan jou: weet die baby alstie wat ouder is, wat zwart is?

Als we de lijn doortrekken naar God: God is volkomen goed, liefde enz. enz.: als Hij de bron van alle dingen is, hoe kan dan het kwade ontstaan.

Je hoeft het niet te beantwoorden hoor Sochrio. Ik wilde alleen aangeven dat je niet te makkelijk moet zeggen dat 'het niet kan dat God het kwade in zich heeft'. Als je verstandelijk gaat redeneren kom je nl. een heel eind in de andere richting. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik bovenstaand voorbeeld ondersteun...
sochrio

Bericht door sochrio »

Iets kab niet tegelijkertijd helemaal wit en pikzwart zijn. Zo kan God ook niet helemaal goed en het kwaad zelf zijn. Iets is wit of zwart.
God heeft het kwade niet geschapen omdat Hij van de mens eist dat de mens goed is, dat wil zeggen leeft volgens Zijn geboden. Omdat God rechtvaardig is, moet de mens wel in staat zijn om die geboden te houden, daarom is de mens zo geschapen dat hij die geboden kon houden. God zou niet rechtvaardig zijn als Hij het kwaad zelf geschapen had en toch eiste van de mens dat 'ie goed zou zijn. Dat kan je misschien wel vergelijken met een vader die van z'n kind eist dat ie niet vies wordt, maar hem toch met spierwitte kleren aan een modderpoel instuurt.

Je vraag: Hoe kan het kwade dan ontstaan is terecht. Ik denk dat dat iets is waar we nooit achter zullen komen. Natuurlijk weten we dat het kwaad er is door de duivel, maar waarom God dat toegelaten heeft is een raadsel.
Als God ook maar een grammetje kwaad in Zich had, zou Hij dan ooit Zijn Zoon naar deze aarde gezonden hebben? Zou Hij ons dan ooit de mogelijkheid van verlossing gegeven hebben? Ik denk het niet.
sochrio

Bericht door sochrio »

God is de Schepper van alles, dus dan moet Hij inderdaad ook de Schepper van de duivel zijn. Ik zie dat juist als een positief punt. God heeft de duivel geschapen en is dus sterker dan de duivel. Hij is de baas omdat Hij de Schepper ervan is. Wanneer God de duivel niet zou hebben geschapen, dan zou die dus ergens anders vandaan gekomen moeten zijn. In dat geval was het lang niet zo zeker of God sterker was als Hem.
God heeft met alles een doel, dus ook met het scheppen van Zijn aartsvijand. waar ik nog wel mee zit is het volgende: Heeft God de duivel geschapen en heeft die duivel vervolgens een aantal engelen verleidt, of vormen die gevallen engelen de duivel. Zelf denk ik aan het eerste, maar ik weet niet of er ook iets over staat in de Bijbel.
Wel wordt de duivel 'mensenmoordenaar van den beginne genoemd' De term van den beginne doet mij denken aan de schepping.

Onbegrijpelijk dat God er al was voordat er iets was. ik kan me er tenminste geen voorstelling bij maken. Ik ervaar het wel als een soort troost. Hij is dus het begin, Hij heeft alles in Zijn Hand.
Adje

Bericht door Adje »

Is het eigenlijk niet grof en schandalig wat we hier aan het doen zijn? God te betichten van het kwade, hoe durven we. Misschien moeten we wel gewoon accepteren dat we er niet uitkomen, en het dan laten rusten. Is voor ons, rationele mensen, wel moeilijk, maar het is nu eenmaal niet anders!
sochrio

Bericht door sochrio »

Wie beticht hier God van het kwade?

Wat we niet begrijpen hoeven we niet te laten rusten, maar moeten we geloven!
de Paus

Bericht door de Paus »

God is de Schepper van alles, dus dan moet Hij inderdaad ook de Schepper van de duivel zijn. Ik zie dat juist als een positief punt. God heeft de duivel geschapen en is dus sterker dan de duivel. Hij is de baas omdat Hij de Schepper ervan is.
C.S. Lewis zegt in zijn boek Brieven uit de hel dat de duivel niet de tegenpool van God is, maar de tegenpool van de aartsengel Gabriel. Immers, de duivel is geen god maar een engel. De duivel is dan de tegenpool als hoogste gevallen engel, van de hoogste engel van God, Gabriel.
Het zou niet eerlijk zijn om hierop een bijbelse onderbouwing te vragen, omdat die naar mijn mening niet te geven is
Ik heb die zojuist gegeven.... :)

Augustinus zegt heel treffend: de wortel van alle kwaad is hoogmoed.
Een wijs woord, een nadenkertje!
sochrio

Bericht door sochrio »

Toch zien we in de Bijbel wel vaak de tegenstelling tussen God en de duivel. Het gaat om de strijd tussen de macht van het kwade en de macht van het goede. Dan zou inderdaad sprake kunnen zijn van een strijd tussen Gabriel en satan. Toch lees ik in Openb. over de strijd tussen Michael en satan. Gabriel is toch vooral een boodschapper?
Wat mij in ieder geval duidelijk lijkt, is dat God wel bij die strijd betrokken is. Bovendien staat de overwinning al vast.
de Paus

Bericht door de Paus »

Als je zegt dat de duivel de opponent of het tegengestelde van God is, dan verval je in een dualisme. En dat zie ik liever niet.

de paus
sochrio

Bericht door sochrio »

Je hebt gelijk, iedereen doet mee met die strijd. wie niet voor God is, die is tegen Hem. neutraliteit bestaat dus niet. Dat is inderdaad dualistisch, mar wat zou dat? Zo staat het toch in de Bijbel?
Er zijn 2 machten, De Almachtige en de satan. Ieder mens strijd mee, in meerdere of mindere mate bewust.
Plaats reactie