emoties van God ?!

Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik denk dat je de emoties tekort doet als je het 'slechts een aandoening, een verandering een opwelling' noemt. Zeker, emoties wellen vaak plotseling op, ze kunnen heel veranderlijk zijn, maar het is dieper. Emoties beheersen ons gevoelsleven. Daar heb je gelijk in.
Sochrio, ik begrijp waar je heen wilt. Toch denk ik dat je beter moet omschrijven of je het hebt over “het gevoelenâ€
sochrio

Bericht door sochrio »

Pied,
Misschien is emotie inderdaad niet het goede woord. emotie is namelijk gekoppeld aan de mens zoals ook wel blijkt uit de omschrijving die jij gaf. Bij God is geen sprake van een normale loop van het dagelijkse leven. God is eeuwig. Er is niets wat God kan ontwrichten. Bij God is geen grens. Het contact wat God heeft met de werkelijkheid is heel anders dan bij ons. Hoe ik het contact van God met de werkelijkheid omschrijven moet weet ik niet. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat Hij de werkelijkheid zelf is.
Al met al concludeer ik dus dat het woord emotie een beetje ongelukkig gekozen is. Ik heb het gebruikt omdat ik zo gauw geen ander woord wist wat duidelijk maakt dat God gevoelens heeft en dat Hij op een actieve manier betrokken is bij de mens. Er is sprake van een relatie tussen God en mens. Het woord gevoel vond ik te 'klein'. Gevoelens zijn vaak iets vaags en onbestemds. Bovendien ligt bij emotie veel sterker de nadruk op de relatie tussen dat wat de emotie oproept en de persoon die de emotie ervaart.
Welk woord geschikt is weet ik niet. Misschien 'goddelijk gevoel'ofzo? In ieder geval wil ik duidelijk maken dat God in relatie staat met de mens, dat die relatie een sterke gevoelslading heeft, dat er sprake is van een veel sterker gevoel dan het menselijke. God is namelijk volmaakt, dus ook in Zijn gevoel. Ik denk dat we ons daar nauwelijks een voorstelling van kunnen maken.

We zijn het er in ieder geval over eens dat God zeker geen gevoelloos wezen is. Het gaat nu even om het woord dat we ervoor gebruiken. Misschien weet jij een goed woord?

Misschien is het interessant om eens na te denken over de menselijke emoties? Had de mens bij de schepping emoties en zo ja, zijn die veranderd na de zondeval?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik denk dat geen enkel woord gebruikt kan worden om aan te geven wat je bedoelt. Dat God een relatie heeft met de mens en op een actieve manier betrokken is bij de mens, wordt in de Bijbel denk ik duidelijk gemaakt door te spreken over “God de Vaderâ€
Frost

Bericht door Frost »

Als ik mee mag gedachtenspinselen: Indien een gebrek aan kennis van het kwaad impliceert dat er alleen goede emoties kunnen zijn, impliceert een gebrek aan kennis van het goede dan niet dat er alleen kwade emoties kunnen zijn? Dat leidt tot problemen wanneer zowel het goed als het kwaad onbekend zijn, dus die implicaties lijken niet correct.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik begrijp je reactie niet.
Wil je het eens uitleggen?
Frost

Bericht door Frost »

ik reageerde op dit gedeelte: "oorspronkelijk was er geen zonde en geen kennis van het kwaad, er waren dus ook alleen maar positieve emoties", nam het spiegelbeeld daarvan en combineerde dat met het nog niet gegeten hebben van de boom der kennis des goeds en des kwaads.

voor wat het waard is; het feit dat m'n reaktie je niet duidelijk was betekent waarschijnlijk dat de onderstreepte redenering niet je achterliggende gedachte was?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

1. Ik wijs op de combinatie: geen zonde èn geen kennis van het kwaad. Het spiegelbeeld daarvan is een toestand van enkel zonde en geen kennis van het goede.
2. Ik denk niet dat een dergelijke manier van redeneren je veel verder kan brengen. Ik ga er in elk geval niet in mee en vraag me af, gezien het woordje ‘gedachtenspinselen’, of je nu serieus reageert.
sochrio

Bericht door sochrio »

Even een vraagje tussendoor, Frost. Studeer jij soms filosofie? :D
Frost

Bericht door Frost »

Sochrio, nee ik heb elektrotechniek gedaan. Da's maar 1 lettergreep meer, dus bijna goed ;) (Staat wel een lijstje nog-te-lezen-filosofie-boeken in de to-do-list, maar die is lang, erg lang..)

Pied,
1. Ok. Maar dan is me niet duidelijk waarom 'geen kennis van het kwaad' wel relevant zou zijn en 'geen kennis van het goed' niet.
2. Weet ook niet of het zinvol is, vandaar 'gedachtenspinsel'. Ik zou denken dat je op deze manier zowel kunt stellen dat er alleen goede emoties waren vanwege de volmaaktheid en het niet aanwezig zijn van zonde, als dat er goede noch slechte emoties waren omdat er geen kennis was van goed en kwaad.

Maar om het over een andere boeg te gooien, het lijkt me dat het in staat zijn om emoties te ervaren iets is wat aangeboren is. Het zich daadwerkelijk voordoen van een emotie hangt af van bepaalde prikkels (waar misschien een leer-effect bij kan zitten). Die twee punten moeten uit elkaar gehouden worden bij de vraag of emoties geschapen of aangeleerd zijn, want 'een emotie' bestaat niet op zichzelf.
sochrio

Bericht door sochrio »

Die 7voudige know-kreet bracht me op de gedachte, en je nogal filosofisch aandoende reactie (je gedachtenspinsel zogezegd). Ik stel dat trouwens wel op prijs hoor, daar niet van. Ik houd wel van doordenkertjes.

Je brengt inderdaad een juist onderscheid aan door het in staat zijn om emoties te ervaren en het daadwerkelijk ervaren ervan te scheiden.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ok, Frost. Je maakt in ieder geval enkele rake opmerkingen.
Maar ook ik weet niet of het allemaal zoveel zin heeft om hier nu over door te bomen. Misschien komt dat nog, als dit onderwerp door iemand van de ondergang gered wordt; momenteel heb ik niet veel interesse meer.
Bedankt en de groetjes,
Pied.
sochrio

Bericht door sochrio »

Naar mijn idee heb ik duidelijk antwoord gekregen op mijn vragen. Het onderwerp is inderdaad een beetje doodgebloed.
Als iemand een laatste reddingsboei heeft, dan kan ie die nu uitgooien!
de Paus

Bericht door de Paus »

God kan niet verliefd zijn, want er is niemand waarop Hij verliefd kan worden.
God kan ook niet bang zijn, want er is niemand waar Hij bang voor hoeft te zijn.

Zo zijn er nog wel meer emoties op te noemen die God niet heeft.

de paus
de Paus

Bericht door de Paus »

God is toch de schepper van Goed en Kwaad..
dus ook van angst..
Is dat zo?
Plaats reactie