Leef en doe dit

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Leef en doe dit

Bericht door Susanna »

Het werkverbond zegt: doe dit; het genadeverbond zegt dat ook. Waar zit het verschil dan? Welnu, het werkverbond zegt: Doe dit en u zult leven, nl. in Gods gunst, waarin het leven ligt. Maar het genadeverbond zegt: Leef en doe dit. Thomas Boston.
https://reformedcovenanter.wordpress.co ... -of-works/

Kan iemand deze quote eenvoudig uitleggen?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leef en doe dit

Bericht door DDD »

In het geval van het werkverbond is het (eeuwige) leven de uitkomst of het gevolg van de goede werken. In het geval van het genadeverbond zijn de goede werken de uitkomst of het gevolg van het (geschonken, eeuwige) leven.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Leef en doe dit

Bericht door Susanna »

DDD schreef:In het geval van het werkverbond is het (eeuwige) leven de uitkomst of het gevolg van de goede werken. In het geval van het genadeverbond zijn de goede werken de uitkomst of het gevolg van het (geschonken, eeuwige) leven.
Bedankt. Dus die wet in de catechismus staat in het kader van genadeverbond? Al gebruiken de apostelen de wet niet op die manier.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leef en doe dit

Bericht door DDD »

In de Heidelbergse Catechismus komt de wet meerdere keren aan de orde. Maar de uitvoerige uitleg daarvan komt aan de orde binnen het kader van het genadeverbond, inderdaad. Omdat de vragen gesteld zijn vanuit het perspectief van gelovigen.

Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de apostelen de wet niet op die manier gebruiken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leef en doe dit

Bericht door -DIA- »

Maar is het leven alleen uit de goede werken?
Of zijn goede werken vrucht van genade?
Onze goede werken verdienen immers niet?
Van onze kant is het werkverbond verbroken, en kunnen daar niet aan voldoen.

Ook hierboven is verwezen naar de Heidelberger Catechismus, Zondag 24.
Vr.: Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn?
Antw.: Daarom, dat de gerechtigheid, die voor Gods gericht bestaan kan, gans volkomen
en der wet Gods in alle stukken gelijkvormig zijn moet,
en dat ook onze beste werken in dit leven alle onvolkomen en met zonden bevlekt zijn.
Dat leidt tot de vraag:
Vr.: Hoe? Verdienen onze goede werken niet,
die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Dan luidt het antwoord:
Antw.: Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
Vr.: Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Antw.: Neen zij; want het is onmogelijk,
dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is,
niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.

Zie voor verband de gehele Heidelberger Catechismus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leef en doe dit

Bericht door Posthoorn »

Moest de mens in het paradijs de zaligheid 'verdienen' door werken? Of gaat het erom dat hij deze zaligheid kon 'verliezen' door de zonde? Wat m.i. net iets anders is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leef en doe dit

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Moest de mens in het paradijs de zaligheid 'verdienen' door werken? Of gaat het erom dat hij deze zaligheid kon 'verliezen' door de zonde? Wat m.i. net iets anders is.
Nee gehoorzamen, een vrijwillig dienen van God. Het werkverbond houdt toch wel in: Doe dat en gij zult leven. Hij hoefde niets te verdienen, maar door de gehoorzaamheid had de mens de vermogens om tot op te klimmen tot 'niet te kunnen zondigen' of afvallen.
Ik denk dat we de theorie hier wel een beetje kennen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Leef en doe dit

Bericht door Onbekende »

Susanna schreef:
Het werkverbond zegt: doe dit; het genadeverbond zegt dat ook. Waar zit het verschil dan? Welnu, het werkverbond zegt: Doe dit en u zult leven, nl. in Gods gunst, waarin het leven ligt. Maar het genadeverbond zegt: Leef en doe dit. Thomas Boston.
https://reformedcovenanter.wordpress.co ... -of-works/

Kan iemand deze quote eenvoudig uitleggen?
Het werkverbond is van de kant van God nooit verbroken. Als er iemand zou zijn die alle geboden zou onderhouden, zou hij daardoor inderdaad de zaligheid verkrijgen.

De (verschrikkelijke) realiteit is echter dat door de zondeval niemand meer in staat is om aan het werkverbond te voldoen.

Dus heeft God het genadeverbond opgericht om ervoor te zorgen dat het tóch weer goed kan komen tussen Hem en ons.

Wat een genade!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Leef en doe dit

Bericht door Susanna »

Onbekende schreef:
Susanna schreef:
Het werkverbond zegt: doe dit; het genadeverbond zegt dat ook. Waar zit het verschil dan? Welnu, het werkverbond zegt: Doe dit en u zult leven, nl. in Gods gunst, waarin het leven ligt. Maar het genadeverbond zegt: Leef en doe dit. Thomas Boston.
https://reformedcovenanter.wordpress.co ... -of-works/

Kan iemand deze quote eenvoudig uitleggen?
Het werkverbond is van de kant van God nooit verbroken. Als er iemand zou zijn die alle geboden zou onderhouden, zou hij daardoor inderdaad de zaligheid verkrijgen.

De (verschrikkelijke) realiteit is echter dat door de zondeval niemand meer in staat is om aan het werkverbond te voldoen.

Dus heeft God het genadeverbond opgericht om ervoor te zorgen dat het tóch weer goed kan komen tussen Hem en ons.

Wat een genade!
Wat een genade. Maar hoe werkt de Heere dan dat: "doe dit" in een mens? Hoe werkt de Heere de voortschrijdende heiligmaking ( als ik onderscheid mag maken in positionele heiliging, voortschrijdende heiliging en de toekomende heiliging ).
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Leef en doe dit

Bericht door Susanna »

Of is het een vraag die niet echt speelt bij jullie?
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Leef en doe dit

Bericht door Onbekende »

Het genadeverbond zegt: leef en doe dit
De gehoorzaamheid en goede werken zijn het gevolg van de dankbaarheid. Niet de oorzaak. Anders zou het eigen verdienste zijn en geen genade.

Eerlijk gezegd is het waarschijnlijk wel een vraag die speelt in mijn leven, maar moet ik me er even in verdiepen om te zien of we hetzelfde bedoelen. Ik heb de termen positionele heiliging, voortschrijdende heiliging en de toekomende heiliging namelijk nog nooit gehoord, al heb ik er wel een 1e indruk bij. Maar wil eerst zeker zijn dat we hetzelfde bedoelen anders zouden we gemakkelijk langs elkaar heen praten.

Mijn 1e indruk is:

Positioneel: je bent een kind van God, of niet.
Voortschrijdend: het proces van heiligmaking tijdens dit leven.
Toekomend: het heilig leven na dit leven zonder zonde, pijn, verdriet.

Hebben we het dan over hetzelfde?
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leef en doe dit

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Maar hoe werkt de Heere dan dat: "doe dit" in een mens?
De Heere werkt een begeerte in het hart om volledig voor Hem te leven, Hem in alles te prijzen, en zij nemen zich ernstig voor naar al Zijn geboden te leven.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Leef en doe dit

Bericht door Susanna »

Onbekende schreef:
Het genadeverbond zegt: leef en doe dit
De gehoorzaamheid en goede werken zijn het gevolg van de dankbaarheid. Niet de oorzaak. Anders zou het eigen verdienste zijn en geen genade.

Eerlijk gezegd is het waarschijnlijk wel een vraag die speelt in mijn leven, maar moet ik me er even in verdiepen om te zien of we hetzelfde bedoelen. Ik heb de termen positionele heiliging, voortschrijdende heiliging en de toekomende heiliging namelijk nog nooit gehoord, al heb ik er wel een 1e indruk bij. Maar wil eerst zeker zijn dat we hetzelfde bedoelen anders zouden we gemakkelijk langs elkaar heen praten.

Mijn 1e indruk is:

Positioneel: je bent een kind van God, of niet.
Voortschrijdend: het proces van heiligmaking tijdens dit leven.
Toekomend: het heilig leven na dit leven zonder zonde, pijn, verdriet.

Hebben we het dan over hetzelfde?
Ja precies.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Leef en doe dit

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
Susanna schreef:Maar hoe werkt de Heere dan dat: "doe dit" in een mens?
De Heere werkt een begeerte in het hart om volledig voor Hem te leven, Hem in alles te prijzen, en zij nemen zich ernstig voor naar al Zijn geboden te leven.
Ja. Is dat dan hetzelfde als wanneer ik met eigen woorden zeg dat het vanuit de omgang ( gemeenschap ) met God komt? Een relatie waarin Gods kind liefde ontvangt en van daaruit in liefde reageert?

Hem in alles prijzen? Hoe doen jullie dat in de praktijk?
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Leef en doe dit

Bericht door Onbekende »

De voortschrijdende heiligmaking is vooral een proces. Het is daarbij van belang om open te staan voor het werk van de Heilige Geest, die in het hart van iedere gelovige wonen én werken wil. Dan bemerk je tot verwondering dat gebeden om kracht, geduld, enz. verhoord worden. Dan merk je bij jezelf soms wat van de vruchten van de Geest (Galaten 5) maar vooral anderen om je heen merken die verandering op. Als je daarover kunt spreken met elkaar groeit de verwondering en de dankbaarheid aan Hem die dit schenkt!

Overigens heeft dit alles ook veel te maken met een bewust gebruiken van de geestelijke wapenrusting (Efeze 6) om de aanvallen van satan te weerstaan. Niet in eigen kracht, maar wel door dicht bij God te leven.

Hem prijzen in alles, daar schiet ik vaak nog in tekort. Wel is voor mij persoonlijk muziek een bewuste keuze om me op God te richten en Hem daarmee te aanbidden en te prijzen. Juist ook als het geloof zwak is, dan kan bewust God opzoeken in de muziek ervoor zorgen dat de dankbaarheid van je hoofd weer in het hart kan zakken.

Overigens werkt de Heilige Geest ook heel praktisch: als je met vraagstukken zit, hoor je een preek of heb je een onverwacht gesprek waarin je praktische adviezen of (deel)antwoorden krijgt. De Geest werkt ook door gelovigen om je heen te plaatsen. Daarom is de gemeenschap der heiligen ook zo belangrijk. Het mooiste is dat kerkmuren daarbij wegvallen.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Plaats reactie