Cognitieve gedragstherapie

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Herman »

Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
M.i. is geloven wat anders als je denken sturen, methode toepassen. Geloven is overtuigd worden door de Geest. Via het Woord. Om het dan bevindelijk te kennen. En niet via ons eigen methodisch denken. Of bedoel je iets anders?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 10 feb 2022, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Dan zou er iets mis moeten zijn, bv. in de psyche. Normaal gesproken zal dat niet kunnen, of zelfs niet mogen, denk ik.
Hoewel een mens, die door God wordt gearresteerd niet zelden als ziek of niet goed bij zijn verstand wordt geacht, omdat men het niet kent. Denk hier aan Bunyan. Hem werd een ziekte toegedacht en moest maar naar bed, de volgende dag zou hij dan wellicht weer bij zinnen zijn. Hier zou therapie nooit kunnen werken, want de werkingen van de Geest kunnen door een therapie nooit verijdeld worden, wel tegengestaan, maar ik hoef niet te zeggen dat we dan verkeerd bezig zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Cognitieve gedragstherapie is een volstrekt seculiere term. Toch denk ik dat je er ook met geloofsvraagstukken wel wat mee kunt, mits je binnen schriftuurlijke kaders blijft.

De kern is dan dat je je gedachten toetst aan wat Gods Woord zegt, en als de gedachte niet overeenkomen met Gods Woord, deze vervangt met de Waarheid van Gods Woord. En dit telkens doet met gebed om de leiding van Gods Geest.

Het gevaar is dat het een psychologisch "trucje" wordt - en daar is de bijbel niet voor bedoeld. Daarom is de afhankelijkheid van de leiding van de Heilige Geest zo belangrijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Hoe zie je dat precies voor je?

Als het gaat om het omvormen van je gedachten, dan denk ik dat Psalm 42 de weg wijst. "Wat buigt gij u neder, o mijn ziel! en zijt onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen Zijns aangezichts."

Maar om dat nu cognitieve gedragstherapie te noemen...
-
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Wat is dat precies? Ik heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het is.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Hoe zie je dat precies voor je?

Als het gaat om het omvormen van je gedachten, dan denk ik dat Psalm 42 de weg wijst. "Wat buigt gij u neder, o mijn ziel! en zijt onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen Zijns aangezichts."

Maar om dat nu cognitieve gedragstherapie te noemen...
Het gaat mij inderdaad om het toepassen van deze methode op bijvoorbeeld de toestand van Psalm 42. In de serie puriteinse klassieken is een boek uitgegeven van Christopher Love over deze tekst en hij behandelt deze tekst zeer uitvoerig met aandacht voor veel details en ook met aandacht voor mensen psychische moeiten. Maar het lezen van een boek is wat anders dan structureel je gedachten analyseren. Lezen is een passieve bezigheid en is het een hopen (in de slechte zin van het woord) dat er een keer een omkering komt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Wat is dat precies? Ik heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het is.
Daar is wikipedia voor.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Wat is dat precies? Ik heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het is.
Daar is wikipedia voor.
Bedankt voor de uitleg.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Als die geloofsvraagstukken tot gevolg hebben dat er psychopathologie (psychisch lijden) is ontstaan, dan kan cognitieve gedragstherapie (CGT) een goede behandelmethode zijn. Voordeel is dat het een behandelmethode is die voor een aantal aandoeningen een heel goede herstelscore heeft. Om over nadelen echt zinnige dingen te kunnen zeggen, moet je meer weten over dat psychisch lijden. Het kan zijn dat CGT niet geschikt is omdat de oorzaak van het lijden te complex is. CGT vraagt veel (energie) van de client en het kan behoorlijk pittig zijn om als client de strijd te moeten aangaan met je diepste gedachten en gevoelens.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Cognitieve gedragstherapie is een volstrekt seculiere term. Toch denk ik dat je er ook met geloofsvraagstukken wel wat mee kunt, mits je binnen schriftuurlijke kaders blijft.

De kern is dan dat je je gedachten toetst aan wat Gods Woord zegt, en als de gedachte niet overeenkomen met Gods Woord, deze vervangt met de Waarheid van Gods Woord. En dit telkens doet met gebed om de leiding van Gods Geest.

Het gevaar is dat het een psychologisch "trucje" wordt - en daar is de bijbel niet voor bedoeld. Daarom is de afhankelijkheid van de leiding van de Heilige Geest zo belangrijk.
Ik zie dit uitsluitend als een methode om zaken te doordenken. Ik zou daarmee een brug kunnen slaan naar de zelfbeproeving. Dat is ook een onderzoek naar de innerlijke beleving van het geloof en een evaluatie ervan. Doorgaans wordt een serieus zelfonderzoek hartelijk aanbevolen en dat gaat (zeker in de puriteinse traditie) vaak vergezeld met een aanmoediging, zegen en een belofte.

En dat is eigenlijk het tweede. In onze bevindelijke traditie denken we in een tweeslag tussen middel en leiding. Het gebruik van de genademiddel wordt van God van een belofte voorzien (die bidt, die ontvangt) maar een discognitief iemand countert dat dan direct met de vraag of het wel een oprecht gebed is. Wat mij betreft ligt dat dus in elkaars verlengde. Omdat God zich in de verkondiging van Zijn Woord (het middel) tot ons richt, is bevinden we dat Hijzelf de Waarheid is (de leiding).

Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.
Soort psychische APK?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.
Soort psychische APK?
Zoiets; we laten van alles en nog wat periodiek checken (zoals auto, cv-ketel, dakgoot). En dat doen we om schade en/of kosten te voorkomen. Met onze (geestelijke) gezondheid wachten we vaak tot we echt hulp nodig hebben. Als ik aan cliënten met burn-out-klachten vraag om de film eens terug te draaien om te onderzoeken welke signalen ze gemist hebben, is het antwoord in 99% van de gevallen dat er al enige tijd wat 'lampjes aan het branden waren'. Helaas is in ons zorgstelsel het woord 'preventie' nogal besmet, zeker aan de kant van de vergoedingen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:
Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.
Naar mijn idee kom je niet veel verder met een goedbedoelde en nuttige tip. Veel christenen worstelen met allerlei tegengestelde meningen die in de kerk worden geventileerd en daaronder zijn er genoeg die dan hun toestand als totaal in de knoop ervaren. Een goed gesprek met een pastoraal werker helpt wel, maar lost niet alle onderliggende denkfouten op.
Wat dat betreft ben ik benieuwd hoe jij dat lijden aan psychische noden definieert in je bericht van rond het middaguur. Wat kan daar volgens jou allemaal onder vallen?
Plaats reactie