Cognitieve gedragstherapie

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:
Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.
Naar mijn idee kom je niet veel verder met een goedbedoelde en nuttige tip. Veel christenen worstelen met allerlei tegengestelde meningen die in de kerk worden geventileerd en daaronder zijn er genoeg die dan hun toestand als totaal in de knoop ervaren. Een goed gesprek met een pastoraal werker helpt wel, maar lost niet alle onderliggende denkfouten op.
Wat dat betreft ben ik benieuwd hoe jij dat lijden aan psychische noden definieert in je bericht van rond het middaguur. Wat kan daar volgens jou allemaal onder vallen?
Cognitieve gedragstherapie wordt vooral ingezet bij angst- en stemmingsklachten. Maar nu ik je opmerking hierboven lees, bekruipt me het gevoel dat je het hebt over de lastige gevolgen van cognitieve dissonantie. Want wat je beschrijft gaat totaal niet over psychisch lijden. Hoewel het wel een heel lastige situatie kan zijn.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door DDD »

Gaat het hier om het zelf toepassen van methodieken uit de cognitieve gedragstherapie in een soort gelovige- mentorrelatie, zoals bijvoorbeeld in een klooster, of rechtstreeks zelf, zonder tussenkomst van een ander?

Cognitieve gedragstherapie kun je wellicht ook deels zelf vormgeven. Ik heb het nooit gehad. Maar ik weet wel dat een vriendin mij meldde dat zoiets alleen zin heeft als je zelf de technieken van de therapeut niet onmiddellijk doorziet.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Gaat het hier om het zelf toepassen van methodieken uit de cognitieve gedragstherapie in een soort gelovige- mentorrelatie, zoals bijvoorbeeld in een klooster, of rechtstreeks zelf, zonder tussenkomst van een ander?

Cognitieve gedragstherapie kun je wellicht ook deels zelf vormgeven. Ik heb het nooit gehad. Maar ik weet wel dat een vriendin mij meldde dat zoiets alleen zin heeft als je zelf de technieken van de therapeut niet onmiddellijk doorziet.
Cognitieve gedragstherapie (CGT) laat heel goede resultaten zien bij een aantal aandoeningen. Het is niet zo dat die resultaten alleen maar geboekt worden met mensen die het trucje niet snappen. Ik zou het eerder omdraaien: als je niet snapt wat de essentie van CGT is, zul je nooit een optimaal effect bereiken. CGT maakt gebruik van de manier waarop ons brein werkt (schema’s). Dat moet je wel in een bepaalde mate begrijpen om het te kunnen inzetten.
Natuurlijk kun je gebruik maken van technieken die in de CGT ontstaan zijn. Maar dat is geen doe-het-zelf-CGT.
Je verwijzing naar een klooster kan ik niet plaatsen?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Het lijkt mij een in zijn algemeenheid aanvaardbare therapie.
Dit in tegenstelling tot de traumatherapie EMDR waar ik ernstige vragen bij stel (m.n. als het gaat om herinprenting van valse herinneringen).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:Het lijkt mij een in zijn algemeenheid aanvaardbare therapie.
Dit in tegenstelling tot de traumatherapie EMDR waar ik ernstige vragen bij stel (m.n. als het gaat om herinprenting van valse herinneringen).
Dit begrijp ik niet. Misschien dat er wat termen uitgelegd kunnen worden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Het lijkt mij een in zijn algemeenheid aanvaardbare therapie.
Dit in tegenstelling tot de traumatherapie EMDR waar ik ernstige vragen bij stel (m.n. als het gaat om herinprenting van valse herinneringen).
EMDR is naast cognitieve therapieën een even werkzame therapie. Ik werk inmiddels een aantal jaren als EMDR-therapeut en heb werkelijk geen idee wat ‘herinprenting van valse herinneringen’ met EMDR te maken heeft. Maar misschien wil je dat toelichten?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door -DIA- »

Even opgezocht:

EMDR:
Een bijzondere vorm van therapie is EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), een vorm van therapie die wordt ingezet bij mensen die last houden van schokkende ervaringen (ongeval, seksueel geweld, jeugd trauma). De traumatische ervaring wordt hierbij eerst bewust opgezocht en met behulp van (links-rechts) geluiden via een hoofdtelefoon als afleidende prikkel, langzaam maar doelbewust te verwerken.

Desensibilisatie:
Desensibilisatie en opwerking van oogbewegingen
Desensibiliseren is het ongevoelig maken voor stoffen. In het geval van een allergie is dat het ongevoelig maken voor de stof waar de patiënt gevoelig is voor is, bij hooikoorts zijn dat bijvoorbeeld boom- en/of graspollen.
Desensibilisatie (ook wel hyposensibilisatie, immunotherapie, (allergie)vaccinatiekuur, druppelkuur of injectiekuur) is een effectieve behandeling voor aanvallen (boom- en graspollen (hooikoorts), huisstofmijt, insectensteek (wesp, bij, hommel) en soms voor kat en hond) zoals het geval is bij gebruik van medicijnen zoals een antihistaminicum. (bron Wikipedia)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Het lijkt mij een in zijn algemeenheid aanvaardbare therapie.
Dit in tegenstelling tot de traumatherapie EMDR waar ik ernstige vragen bij stel (m.n. als het gaat om herinprenting van valse herinneringen).
EMDR is naast cognitieve therapieën een even werkzame therapie. Ik werk inmiddels een aantal jaren als EMDR-therapeut en heb werkelijk geen idee wat ‘herinprenting van valse herinneringen’ met EMDR te maken heeft. Maar misschien wil je dat toelichten?
Wanneer je mensen een trauma laat herbeleven dmv EMDR, waarvan cliënten menen dat dit zich heeft voorgedaan (soms tientallen jaren geleden, soms zelfs uit hun jonge kinderjaren) - en dat gebeurt door therapeuten - dan worden er bewust herinneringen opgeroepen en door EMDR heringeprent in het geheugen. Daardoor kunnen valse herinneringen worden bevestigd waarbij (her)inprenting plaatsvindt.

Er is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan ivm bruikbaarheid van herinneringen waarbij EMDR is toegepast in juridische zaken. Het ging hier om in scene gezette gebeurtenissen. Valse herinneringen bleken bij mensen die de herinneringen via EMDR opgehaald hebben, veel vaker voor te komen dan bij mensen die geen EMDR hadden gehad.

Wanneer je dit als EMDR-therapeut niet weet, lijkt het mij heel gevaarlijk om hiermee te werken. Zeker als het gaat om jeugdtrauma's of zaken die lang geleden gebeurd zijn - je kunt er onherstelbare schade mee aanrichten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

EMDR kan valse herinneringen uitlokken

21-01-2021
​EMDR geldt in de GGZ als een van de beste traumabehandelingen van dit moment, maar kent wel een vervelend neveneffect: ze kan valse herinneringen wekken. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van de Maastrichtse rechtspsycholoog Sanne Houben.

Volgens de landelijke GGZ-richtlijnen is EMDR een efficiënte traumabehandeling die de scherpe randen van nare herinneringen of herbelevingen kan wegnemen. Die kunnen opdoemen na een auto-ongeluk, oorlog, seksueel misbruik. Patiënten worden tijdens het ophalen van de pijnlijke herinnering ‘afgeleid’ met oogbewegingen of klikjes. Daardoor wordt de herinnering in afgezwakte vorm opnieuw opgeslagen: minder levendig en emotioneel.

Tijdens de eerste sessie legt de therapeut uit wat de bedoeling is. Volgens het landelijke protocol voor EMDR – Eye Movement Desensitization and Reprocessing - kan dat op twee manieren. Ofwel aan de hand van de video-metafoor, met als instructie: speel de film af in je hoofd en pauzeer ‘m op het naarste moment. Of via de vergelijking met het fotoboek: blader door het album en kies de pijnlijkste foto.

Daar gaat het al mis, zegt promovenda Sanne Houben. “Het geheugen slaat ervaringen niet op als een videorecorder, het is reconstructief. Als je een herinnering ophaalt, is die niet steeds hetzelfde maar verandert die door de tijd. Dus de instructies kunnen patiënten al meteen op het verkeerde been zetten.”

Juridische stappen

Houben onderzocht of oogbewegingen, zoals gebruikt bij EMDR, valse ofwel pseudoherinneringen oproepen. Ze liet 82 gezonde proefpersonen een film zien van een zwaar verkeersongeluk met meerdere doden en gewonden. Ze dienden alles goed in zich op te nemen, alsof ze getuigen waren. Daarna liet Houben sommige proefpersonen de herinnering ophalen terwijl ze een bewegende stip op het computerscherm volgden, terwijl anderen naar een vast punt keken. Vervolgens las iedereen een verklaring van een getuige waarin niet alles klopt, zoals de kleur van de kleding, de bestuurder en de volgorde van de gebeurtenissen.

De groep die de oogbewegingen maakte, bleek vatbaarder voor valse herinneringen dan de controlegroep. Wat maakt het uit, werpen therapeuten tegen, het draait in de spreekkamer niet om waarheidsvinding maar om het welzijn van de patiënt. Dat mag zo zijn, zegt Houben, maar wat als de patiënt vervolgens juridische stappen onderneemt en anderen aanklaagt? “Die trend is al zichtbaar in strafzaken, steeds meer getuigen of slachtoffers hebben EMDR achter de rug.”

In dat licht vindt Houben dat therapeuten een verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen dat de herinneringen zoveel mogelijk kloppen. “Dat betekent op de eerste plaats dat ze zich onthouden van suggestieve opmerkingen, en dat ze zich in de behandeling beperken tot de herinneringen die de patiënt in de eerste sessie te berde bracht. Alles wat daarna opduikt, zouden de therapeuten moeten parkeren, omdat dit misschien niet overeenkomt met de realiteit.”

Angst

Voor veel behandelaars is dit een blinde vlek, ontdekte Houben. In een enquête schotelde ze therapeuten een fictieve casus voor waarin een patiënt zich na EMDR ineens nieuwe voorvallen herinnert. De meeste behandelaars beschouwden die herinneringen als authentiek en geloofden dat EMDR verdrongen zaken boven tafel kan krijgen. “Uit onderzoek is echter bekend dat je heftige herinneringen, aan seksueel misbruik bijvoorbeeld, niet vergeet.” Houben relativeert de uitkomsten van haar enquête, want slechts twaalf therapeuten stuurden ‘m terug.

Hoe goed werkt EMDR eigenlijk? “Uit de vakliteratuur blijkt dat de techniek vooral goed werkt bij patiënten met posttraumatische stress stoornis (PTSS). Op de korte termijn wel te verstaan, over de lange termijn valt weinig te zeggen omdat die nauwelijks is onderzocht. EMDR wordt inmiddels ook toegepast bij andere stoornissen als angst, depressies, psychoses en eetstoornissen, maar het effect is daarbij klein. En als je de kwalitatief lage studies eruit filtert, is het effect zelfs nihil.”
https://www.observantonline.nl/Home/Art ... -uitlokken

Bij wat zoeken kun je hier wel meer over vinden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Ik weet meerdere gevallen waarin EMDR-therapeuten inderdaad claimen dat EMDR ook "verdrongen" herinneringen boven kan halen (bv. herinneringen uit kinderjaren, soms twintig of dertig jaar geleden). Daarbij wordt totaal geen rekening gehouden met de waarheidsvraag. Door de therapie worden deze "verdrongen" herinneringen ingeprent dmv de oogbewegingen en vinden mensen "bevestiging". Vervolgens kan dit de grootste mogelijke schade geven als het gaat om de relatie ten opzichte van vermeende dader(s).
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Het lijkt mij een in zijn algemeenheid aanvaardbare therapie.
Dit in tegenstelling tot de traumatherapie EMDR waar ik ernstige vragen bij stel (m.n. als het gaat om herinprenting van valse herinneringen).
EMDR is naast cognitieve therapieën een even werkzame therapie. Ik werk inmiddels een aantal jaren als EMDR-therapeut en heb werkelijk geen idee wat ‘herinprenting van valse herinneringen’ met EMDR te maken heeft. Maar misschien wil je dat toelichten?
Wanneer je mensen een trauma laat herbeleven dmv EMDR, waarvan cliënten menen dat dit zich heeft voorgedaan (soms tientallen jaren geleden, soms zelfs uit hun jonge kinderjaren) - en dat gebeurt door therapeuten - dan worden er bewust herinneringen opgeroepen en door EMDR heringeprent in het geheugen. Daardoor kunnen valse herinneringen worden bevestigd waarbij (her)inprenting plaatsvindt.

Er is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan ivm bruikbaarheid van herinneringen waarbij EMDR is toegepast in juridische zaken. Het ging hier om in scene gezette gebeurtenissen. Valse herinneringen bleken bij mensen die de herinneringen via EMDR opgehaald hebben, veel vaker voor te komen dan bij mensen die geen EMDR hadden gehad.

Wanneer je dit als EMDR-therapeut niet weet, lijkt het mij heel gevaarlijk om hiermee te werken. Zeker als het gaat om jeugdtrauma's of zaken die lang geleden gebeurd zijn - je kunt er onherstelbare schade mee aanrichten.
Er zitten zoveel misverstanden in dit verhaal dat ik bijna niet weet waar te beginnen.
EMDR is geen herbelevings-techniek, maar een techniek die gebruikt wordt om de informatie-uitwisseling in de hersenen te activeren wanneer die uitwisseling door een heftige herinnering/ervaring verstoord raakte.
Ja, er zijn cliënten die door therapeuten of andere hulpverleners op het verkeerde spoor worden gezet. Dat heeft alles te maken met die therapeuten of hulpverleners en niets met EMDR. Ook in pastorale gesprekken komt het voor dat mensen achteraf een verhaal vertelden dat niet klopte. Is dat een argument om pastorale gesprekken af te schaffen?
EMDR is gericht op de verstoorde informatie-uitwisseling als gevolg van traumatische ervaringen. Alleen al daarom is het totaal onzinnig om te veronderstellen dat je dat door in scène gezette gebeurtenissen (mensen keken naar een film van een auto-ongeluk) kunt onderzoeken.
Ook het verhaal van het onderzoek van mevrouw Houben is boterzacht. Ze onderkent dat zelf ook: haar verhaal is gebaseerd op een vragenlijst die door niet meer dan 12 therapeuten is ingevuld. Elke beginnende Hbo-er weet dat je daar maar 1 conclusie aan kunt verbinden: ik mag hier geen conclusies aan verbinden.

Voor alle duidelijkheid: EMDR is geen wondermiddel dat alle narigheid wegpoetst. Het positieve effect van EMDR is in meerdere onderzoeken aangetoond. Daaraan dankt EMDR ook de status van voorkeursbehandeling voor mensen met PTSS. Wat de geleerden nog niet ontdekt hebben, is de reden waarom EMDR werkt. Het is een instrument als vele anderen. En zoals met alle instrumenten het geval is: de vakbekwaamheid van de gebruiker is enorm belangrijk. Een hamer is ook een prachtig instrument, maar je moet mij geen hamer laten gebruiken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door -DIA- »

Zo denk ik aan de enorme klap die ik kreeg toen ik met mijn elektrische fiets ten val kwam en met hoge snelheid op een stijl pad terechtkwam. Ik herinner me dat toen ik het vlak ervoor zag aankomen. Maar wat er daarna en tijdens die val gebeurde is niet te beschrijven. Ik hoor als ware de dreun. Meer weet ik niet van dat moment. Wel ondervinden we er tot op vandaag de dag de pijn en moeite van. De vraag komt dan bij me boven: Zou ik wel willen weten wat er precies gebeurde? Ik besef heel goed dat ik daar als het ware door het oog van een naald ging: een verkeerde beweging in die val zou zeker mijn dood geweest zijn. Maar ik besef ook dat het mijn tijd toen nog niet was, en dat we ons verwonderen dat we er nog mogen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:Zo denk ik aan de enorme klap die ik kreeg toen ik met mijn elektrische fiets ten val kwam en met hoge snelheid op een stijl pad terechtkwam. Ik herinner me dat toen ik het vlak ervoor zag aankomen. Maar wat er daarna en tijdens die val gebeurde is niet te beschrijven. Ik hoor als ware de dreun. Meer weet ik niet van dat moment. Wel ondervinden we er tot op vandaag de dag de pijn en moeite van. De vraag komt dan bij me boven: Zou ik wel willen weten wat er precies gebeurde? Ik besef heel goed dat ik daar als het ware door het oog van een naald ging: een verkeerde beweging in die val zou zeker mijn dood geweest zijn. Maar ik besef ook dat het mijn tijd toen nog niet was, en dat we ons verwonderen dat we er nog mogen zijn.
Een herinnering als deze is niet met EMDR te behandelen. Het wordt anders wanneer je in je dagelijkse functioneren belemmerd zou worden door deze herinnering. Dat wil zeggen: wanneer je bij het terugdenken aan deze val zulke heftige emoties ervaart dat je niet de dingen kunt doen die je moet doen. Of dat je bij elke ‘dreun’ die je in je omgeving hoort zo uit je evenwicht raakt dat je dagelijks functioneren daar onder lijdt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Marck »

Zelf ook wel eens vragen over de relatie of verhouding tussen therapie en pastoraat, tussen geestelijke en/of psychische problemen, enz...
Er is enerzijds wel onderscheid maar ook verbondenheid tussen die thema's.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door DDD »

Erik1960 schreef:
DDD schreef:Gaat het hier om het zelf toepassen van methodieken uit de cognitieve gedragstherapie in een soort gelovige- mentorrelatie, zoals bijvoorbeeld in een klooster, of rechtstreeks zelf, zonder tussenkomst van een ander?

Cognitieve gedragstherapie kun je wellicht ook deels zelf vormgeven. Ik heb het nooit gehad. Maar ik weet wel dat een vriendin mij meldde dat zoiets alleen zin heeft als je zelf de technieken van de therapeut niet onmiddellijk doorziet.
Cognitieve gedragstherapie (CGT) laat heel goede resultaten zien bij een aantal aandoeningen. Het is niet zo dat die resultaten alleen maar geboekt worden met mensen die het trucje niet snappen. Ik zou het eerder omdraaien: als je niet snapt wat de essentie van CGT is, zul je nooit een optimaal effect bereiken. CGT maakt gebruik van de manier waarop ons brein werkt (schema’s). Dat moet je wel in een bepaalde mate begrijpen om het te kunnen inzetten.
Natuurlijk kun je gebruik maken van technieken die in de CGT ontstaan zijn. Maar dat is geen doe-het-zelf-CGT.
Je verwijzing naar een klooster kan ik niet plaatsen?
De aanwijzingen begrijpen en toepassen is iets anders dan in het analysestadium de therapeut steeds drie stappen vóór zijn.

In kloosters en ook wel in andere gelovige omgevingen zijn mentorrelaties tussen ervaren en wijze gelovigen en beginnenden. Het is mij niet duidelijk of Herman doelt op zelfhulp of het toepassen van cgt in een onderlinge relatie, bijvoorbeeld met een gevorderd gelovige.
Plaats reactie