Religieuze gevoelens

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:Waarbij we niet moeten vergeten dat ook Jonathan Edwards niet het einde is van alle tegenspraak...
Maar was is er dan volgens jou mis met dit boek? Ik heb het ooit gelezen, maar ik kan mij er niets verkeerds uit herinneren.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
CvdW schreef:In de afgelopen weken verschillende preken gehoord waarin veel gesproken werd wat het niet is.
Wat het wel is krijgt weinig aandacht.
Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN). Laat een dominee nou eens wat uit zijn eigen leven vertellen, dat geeft niks.
Overigens vind ik het überhaupt gek dat weinig dominees op de kansel wat over hun eigen leven vertellen.
Wordt er in de HHK wel meer aandacht gegeven aan wat het wel is en zo ja hoe komt dit openbaar?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef:
HersteldHervormd schreef:
CvdW schreef:In de afgelopen weken verschillende preken gehoord waarin veel gesproken werd wat het niet is.
Wat het wel is krijgt weinig aandacht.
Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN). Laat een dominee nou eens wat uit zijn eigen leven vertellen, dat geeft niks.
Overigens vind ik het überhaupt gek dat weinig dominees op de kansel wat over hun eigen leven vertellen.
Wordt er in de HHK wel meer aandacht gegeven aan wat het wel is en zo ja hoe komt dit openbaar?
Nee, niet perse, maar ik vind het lastig beoordelen omdat op de 10 preken die ik luister misschien maar 1tje is van buiten de HHK.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
GGotK schreef:
HersteldHervormd schreef:
CvdW schreef:In de afgelopen weken verschillende preken gehoord waarin veel gesproken werd wat het niet is.
Wat het wel is krijgt weinig aandacht.
Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN). Laat een dominee nou eens wat uit zijn eigen leven vertellen, dat geeft niks.
Overigens vind ik het überhaupt gek dat weinig dominees op de kansel wat over hun eigen leven vertellen.
Wordt er in de HHK wel meer aandacht gegeven aan wat het wel is en zo ja hoe komt dit openbaar?
Nee, niet perse, maar ik vind het lastig beoordelen omdat op de 10 preken die ik luister misschien maar 1tje is van buiten de HHK.
Waarop is jouw kritische noot jegens de meeste (O)GG(iN) dan op gebaseerd?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door -DIA- »

Citaat:
"Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN)."

Dan weten weer wat: Een principe staat gelijk aan kritisch. Wat denken we daarmee te winnen? Begrip of verwijdering of zelfs monddood maken? Waar gaat dit naartoe als we de meest trouwe belijders van de oude waarheid zo denken te kunnen afschepen. Is dat ergens te vergelijken met de vaccinatiedrang, die zoals t lijkt koste wat t kost moet doorgaan? In feite wordt hier een hele groep aam de kant gezet. Zie ik dat goed?

Ik kan nu niet meer. Voel me uiterst zwak, hoop dat ik in de nacht nog wat mag kunnen slapen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Slaap lekker dan in ieder geval. Een uitgeslapen hoofd is een van de vereisten voor onderscheiden tussen schijn en zijn.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:Citaat:
"Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN)."

Dan weten weer wat: Een principe staat gelijk aan kritisch. Wat denken we daarmee te winnen? Begrip of verwijdering of zelfs monddood maken? Waar gaat dit naartoe als we de meest trouwe belijders van de oude waarheid zo denken te kunnen afschepen. Is dat ergens te vergelijken met de vaccinatiedrang, die zoals t lijkt koste wat t kost moet doorgaan? In feite wordt hier een hele groep aam de kant gezet. Zie ik dat goed?

Ik kan nu niet meer. Voel me uiterst zwak, hoop dat ik in de nacht nog wat mag kunnen slapen.
Ik denk dat het beste is wat rust te nemen. En niet te veel over kritische mensen denken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:Waarbij we niet moeten vergeten dat ook Jonathan Edwards niet het einde is van alle tegenspraak...
Maar was is er dan volgens jou mis met dit boek? Ik heb het ooit gelezen, maar ik kan mij er niets verkeerds uit herinneren.
Heb ik inmiddels al aangegeven. Kijk even terug in deze topic.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Ik heb je bijdragen gelezen, maar ik weet nog niet wat er nu mis is met het boek.

Het krijgen van teksten is in ieder geval een tamelijk subjectief gebeuren, dat lijkt mij een heel terechte waarschuwing.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef: Waarop is jouw kritische noot jegens de meeste (O)GG(iN) dan op gebaseerd?
Ik dacht het duidelijk was dat het niet alleen over bovenstaande gemeente gaat, maar überhaupt word er niet veel vanuit dominees wat verteld over hun eigen leven, ook niet in de HHK, CGK en PKN.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

KDD schreef:
-DIA- schreef:Citaat:
"Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN)."

Dan weten weer wat: Een principe staat gelijk aan kritisch. Wat denken we daarmee te winnen? Begrip of verwijdering of zelfs monddood maken? Waar gaat dit naartoe als we de meest trouwe belijders van de oude waarheid zo denken te kunnen afschepen. Is dat ergens te vergelijken met de vaccinatiedrang, die zoals t lijkt koste wat t kost moet doorgaan? In feite wordt hier een hele groep aam de kant gezet. Zie ik dat goed?

Ik kan nu niet meer. Voel me uiterst zwak, hoop dat ik in de nacht nog wat mag kunnen slapen.
Ik denk dat het beste is wat rust te nemen. En niet te veel over kritische mensen denken.
Maar het gaat er toch niet om wat er voor de rest gezegd word? Het gaat erom dat zeer weinig dominees wat vertellen over hun eigen leven. Voor de rest zeg ik niks… maak het niet erger dan dat het is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door CvdW »

Forummer schreef:Enkel op gevoel afgaan is inderdaad gevaarlijk. Maar Gods werk in ons gaat zeker niet buiten het gevoel om. We zijn geen robots. En laten we eerlijk zijn, als we zóveel genade krijgen toebedeeld zonder daarbij enig gevoel te hebben, klopt er ook iets niet. Maar zelfs dat kunnen we niet als 'norm' nemen, ik heb eens een autistisch iemand gesproken die eigenlijk weinig met gevoel kon, bij diegene was het meer een rationeel weten. En toch mocht diegene ook een kind van God zijn!

De aversie die er in refo-land is tegen het gevoel, vind ik best wel lastig. Ik ben zelf vrij gevoelig, maar ik besef ook dat dit voor iedereen verschillend kan zijn.

Zelf denk ik dat de genoemde aversie een reactie is, waarbij we eigenlijk gaan tegenhangen. Misschien moeten we meer bereid zijn om van elkaar te leren, te zien wat ons verbindt in plaats van de focus te leggen op wat ons scheidt.

Misschien heeft Ad Anker wel gelijk, en waren deze reacties te verwachten. Het is echter wel veelzeggend. We zijn blijkbaar niet meer in staat om buiten onze eigen paadjes te denken.
Of het buiten mijn paadje is of niet maakt niet uit. Is het naar het Woord? Ik lees namelijk niet dat ik moeten gevoelen in de Heere Jezus, maar er staat geloof in de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Misschien heeft Ad Anker wel gelijk, en waren deze reacties te verwachten. Het is echter wel veelzeggend. We zijn blijkbaar niet meer in staat om buiten onze eigen paadjes te denken.
Ho even, even iets rechtzetten. Deze reacties zijn te verwachten als je een bepaalde kerk promoot die niet overeenkomt met de grondslag van het forum. Dat is wat ik bedoelde. Dat je dit niet lijkt te begrijpen is inderdaad veelzeggend.

Over geloof en gevoel kun je hier een prima gesprek voeren, bijvoorbeeld aan de hand van wat onze vaderen daarover zeiden, zoals hier ook gebeurt, zonder in de oordeelkramp te schieten.

Al wordt dat natuurlijk wel lastig omdat jouw uitgangspunt het voorbeeld van een moderne, evangelische beweging lijkt te zijn. Je zou moeten kunnen aanvoelen dat dát hier gevoelig ligt, om maar bij het onderwerp te blijven.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:Dit blijft altijd een lastig punt tussen rationele en gevoelige mensen.
Ik ben groot gebracht onder een predikant die zeer emotioneel was. Wij kregen juist mee dat een bekering niet zonder tranen en diep gevoel kan zijn. Het was bij deze predikant vrij snel te verstandelijk en 'een voet te hoog' . En daarom vond ik in eerste instantie ( toen ik m'n kerkelijke neus buiten de deur stak) dat er veel verstandelijke godsdienst was.
Ik heb daar in moeten leren en heb daardoor ook juist mooie geestelijke lessen mee gemaakt.
Maar als ik ervaar dat God mij aanspreekt, hetzij door de preek, of een tekst of een lied, dan raak ik ook 'vol' en soms geëmotioneerd.
Wel heb ik ingezien dat er soms ook een 'spelen is op de emoties van de toehoorders' , zowel in charismatische kringen als in gereformeerd bevindelijke kringen.
Het is allemaal niet zo makkelijk met een schaartje te knippen.
Persoonlijk vind ik het citaat van Edwards te kort door de bocht.
En laten we vooral over deze tere zaken elkaar niet te hard vallen.
Mooie post Terri. Ik denk dat deze goed naast die van Huisman kan bestaan en dat met beide posten de discussie goed recht wordt gedaan.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
KDD schreef:
-DIA- schreef:Citaat:
"Eens, is ook mijn kritische noot bij de meeste (O)GG(iN)."

Dan weten weer wat: Een principe staat gelijk aan kritisch. Wat denken we daarmee te winnen? Begrip of verwijdering of zelfs monddood maken? Waar gaat dit naartoe als we de meest trouwe belijders van de oude waarheid zo denken te kunnen afschepen. Is dat ergens te vergelijken met de vaccinatiedrang, die zoals t lijkt koste wat t kost moet doorgaan? In feite wordt hier een hele groep aam de kant gezet. Zie ik dat goed?

Ik kan nu niet meer. Voel me uiterst zwak, hoop dat ik in de nacht nog wat mag kunnen slapen.
Ik denk dat het beste is wat rust te nemen. En niet te veel over kritische mensen denken.
Maar het gaat er toch niet om wat er voor de rest gezegd word? Het gaat erom dat zeer weinig dominees wat vertellen over hun eigen leven. Voor de rest zeg ik niks… maak het niet erger dan dat het is.
Misschien moet je de dominees dan eens 1-op-1 spreken?
Plaats reactie