Voorspraak van Christus

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Voorspraak van Christus

Bericht door Susanna »

Hoe verhoudt de voorspraak van Christus zich tot Zijn verzoenende werk aan het kruis? Ik bedoel…. dat hoeft niet herhaald te worden. Waarom de voorbede dan wel voor elk kind van God, als hij of zij zal zondigen.

Moet de Vader opnieuw verzoend worden met Zijn aangenomen kinderen als ze in zonde vallen? Maar ze zijn toch al rein in Zijn ogen op het moment dat ze in de Heere Jezus geloven?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:Hoe verhoudt de voorspraak van Christus zich tot Zijn verzoenende werk aan het kruis? Ik bedoel…. dat hoeft niet herhaald te worden. Waarom de voorbede dan wel voor elk kind van God, als hij of zij zal zondigen.

Moet de Vader opnieuw verzoend worden met Zijn aangenomen kinderen als ze in zonde vallen? Maar ze zijn toch al rein in Zijn ogen op het moment dat ze in de Heere Jezus geloven?
De Heere Jezus heeft de volle toorn Gods, alle lichamelijke en zielenlijden geleden. Daarin was de straf voor alle zonden van Zijn volk begrepen De Catechismus is hierin ook heel duidelijk.
Hij heeft in één offerande volbracht de dingen die bij God te doen waren. Hij was zonder zonde, maar een mens kan niet anders dan zondigen. Daarom zou ook nooit één mens gevonden kunnen worden die de toorn Gods zou kunnen dragen, en Hij heeft de ongedeelde toorn Gods kunnen dragen aan lichaam en ziel, omdat Zijn Goddelijk natuur Hem daarin ondersteunde. Maar dat nam niets van het lijden weg, want Hij heeft de volle verzoening aangebracht voor een volk dat nooit naar Hem zou zoeken of vragen.
Laten we dit meer overdenken, zou ik zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Floppy »

Susanna schreef:…Waarom de voorbede dan wel voor elk kind van God, als hij of zij zal zondigen.
Je zou dit thema kunnen uitbreiden met de vraag naar de betekenis van de voorbede door medechristenen.

Zelf zou ik het als volgt samenvatten, zonder dat het daarmee direct begrijpelijk wordt: de voorbede van Christus (en van de medechristenen) is het middel of de wijze waarop de eenmalige verdienste van Christus in de tijd werkelijkheid wordt (of, wordt toegepast).
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Panny »

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Hoe verhoudt de voorspraak van Christus zich tot Zijn verzoenende werk aan het kruis? Ik bedoel…. dat hoeft niet herhaald te worden. Waarom de voorbede dan wel voor elk kind van God, als hij of zij zal zondigen.

Moet de Vader opnieuw verzoend worden met Zijn aangenomen kinderen als ze in zonde vallen? Maar ze zijn toch al rein in Zijn ogen op het moment dat ze in de Heere Jezus geloven?
De statenvertaling gebruikt het woord voorspraak met een hoofdletter. (1 Johannes 2: 1) Het gaat dus niet om een zaak, maar om een persoon. We moeten dus de tekst lezen dat Jezus door Zijn werk aan het kruis de zonde heeft verzoend (:2).
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Floppy »

Herman schreef: De statenvertaling gebruikt het woord voorspraak met een hoofdletter. (1 Johannes 2: 1) Het gaat dus niet om een zaak, maar om een persoon. We moeten dus de tekst lezen dat Jezus door Zijn werk aan het kruis de zonde heeft verzoend (:2).
Los hiervan blijft Romeinen 8:34 (en daarmee Susanna’s vraag) staan: Wat betekent het dat Jezus voor ons bidt?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Susanna »

Floppy schreef:
Susanna schreef:…Waarom de voorbede dan wel voor elk kind van God, als hij of zij zal zondigen.
Je zou dit thema kunnen uitbreiden met de vraag naar de betekenis van de voorbede door medechristenen.

Zelf zou ik het als volgt samenvatten, zonder dat het daarmee direct begrijpelijk wordt: de voorbede van Christus (en van de medechristenen) is het middel of de wijze waarop de eenmalige verdienste van Christus in de tijd werkelijkheid wordt (of, wordt toegepast).
Je maakt het duidelijk voor me. Soms zit ik vast op één punt.
Bedankt.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Susanna »

Floppy schreef:
Herman schreef: De statenvertaling gebruikt het woord voorspraak met een hoofdletter. (1 Johannes 2: 1) Het gaat dus niet om een zaak, maar om een persoon. We moeten dus de tekst lezen dat Jezus door Zijn werk aan het kruis de zonde heeft verzoend (:2).
Los hiervan blijft Romeinen 8:34 (en daarmee Susanna’s vraag) staan: Wat betekent het dat Jezus voor ons bidt?
Ja, ik hoop dat iemand dat eenvoudig uit kan leggen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Mannetje »

Twee denklijnen, ik heb niet de tijd ze helemaal uit te werken. Geven ze helemaal antwoord? Ik weet het niet, maar wellicht iets om verder te denken.

In de schaduwdienst in het OT was het maar eens per jaar grote verzoendag, een directe heenwijzing naar het offer van Christus. Het gebed was echter dagelijks. Als Hogepriester heeft Christus eenmaal het offer gebracht, maar de biddende taak is een voortgaande taak.

Bij de voetwassing sprak Jezus, even in mijn woorden: van wie eenmaal gewassen is, hoeven alleen de voeten gewassen te worden. Blijkbaar is er een eenmalige grote reiniging (de wedergeboorte?) en een dagelijkse reiniging.
-
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Adagio »

"Want wij komen niet tot het Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen."
"Opdat wij dan met het waarachtige hemelse Brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand Zijns hemelsen Vaders, waarheen ons ook de artikelen van ons Christelijk geloof wijzen; niet twijfelende, of wij zullen zo waarachtiglijk door de werking des Heiligen Geestes met Zijn lichaam en bloed aan onze zielen gespijzigd en gelaafd worden, als wij het heilige brood en den heiligen drank tot Zijn gedachtenis ontvangen."
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door HersteldHervormd »

Susanna schreef:
Floppy schreef:
Herman schreef: De statenvertaling gebruikt het woord voorspraak met een hoofdletter. (1 Johannes 2: 1) Het gaat dus niet om een zaak, maar om een persoon. We moeten dus de tekst lezen dat Jezus door Zijn werk aan het kruis de zonde heeft verzoend (:2).
Los hiervan blijft Romeinen 8:34 (en daarmee Susanna’s vraag) staan: Wat betekent het dat Jezus voor ons bidt?
Ja, ik hoop dat iemand dat eenvoudig uit kan leggen.
Jezus staat tussen de mens en God de Vader in. Hij bidt voor de uitverkorenen. Zodat ze niet vallen in de strikken van de duivel onder andere.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Susanna »

Wat ik eigenlijk bedoel is: moet God de Vader steeds teruggehouden worden om Zijn kinderen te straffen, moet Hij steeds tot bedaren worden gebracht door de voorbede van Christus?

PS ik heb een rechtszaalscenario in mijn hoofd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Panny »

Susanna schreef:Wat ik eigenlijk bedoel is: moet God de Vader steeds teruggehouden worden om Zijn kinderen te straffen, moet Hij steeds tot bedaren worden gebracht door de voorbede van Christus?
Dat denk ik niet. Dan zou het offer van Christus niet genoeg geweest zijn. De zondaar is door het offer van Christus gerechtvaardigd. Rechtvaardige genade noemt Bonar dit. De Vader hoeft niet meer tot bedaren gebracht te worden.

Ik denk dat je de voorspraak van Christus meer moet zien in het licht van de heiligmaking en in de strijd dan in de rechtvaardigmaking.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Susanna »

Panny schreef:
Susanna schreef:Wat ik eigenlijk bedoel is: moet God de Vader steeds teruggehouden worden om Zijn kinderen te straffen, moet Hij steeds tot bedaren worden gebracht door de voorbede van Christus?
Dat denk ik niet. Dan zou het offer van Christus niet genoeg geweest zijn. De zondaar is door het offer van Christus gerechtvaardigd. Rechtvaardige genade noemt Bonar dit. De Vader hoeft niet meer tot bedaren gebracht te worden.

Ik denk dat je de voorspraak van Christus meer moet zien in het licht van de heiligmaking en in de strijd dan in de rechtvaardigmaking.
Benieuwd naar Bonar's boek of artikel daarover!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Voorspraak van Christus

Bericht door Panny »

Susanna schreef:
Panny schreef:
Susanna schreef:Wat ik eigenlijk bedoel is: moet God de Vader steeds teruggehouden worden om Zijn kinderen te straffen, moet Hij steeds tot bedaren worden gebracht door de voorbede van Christus?
Dat denk ik niet. Dan zou het offer van Christus niet genoeg geweest zijn. De zondaar is door het offer van Christus gerechtvaardigd. Rechtvaardige genade noemt Bonar dit. De Vader hoeft niet meer tot bedaren gebracht te worden.

Ik denk dat je de voorspraak van Christus meer moet zien in het licht van de heiligmaking en in de strijd dan in de rechtvaardigmaking.
Benieuwd naar Bonar's boek of artikel daarover!
Het hoofdstuk "Rechtvaardige genade" uit het boek "Hoe krijg ik vrede met God?".
Plaats reactie