Wat is legalisme

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Wat is legalisme

Bericht door Susanna »

Iemand zei dat vooral onder zwaardere gelovige veel legalisme voorkomt. Ik zocht het op bij Wikipedia
Legalisme is de stelling in de christelijke theologie dat verlossing eerder een beloning is voor het (strikt) naleven van religieuze voorschriften en wetten (leges in het Latijn) dan het gevolg van genade van God. Het begrip heeft een sterk negatieve bijklank, omdat slechts uiterlijkheden worden benadrukt.
1. Wat is legalisme precies?
2. Ik moest ook aan het het dorpje Zedigheid denken, uit de christenreis van Bunyan. En meneer Wettisch. Is dat legalisme?
3. Is de oproep tot netjes leven en de zonden uit je leven wegdoen (zonder dat er gewezen wordt op onze geestelijke dood) legalisme?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat is legalisme

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:Iemand zei dat vooral onder zwaardere gelovige veel legalisme voorkomt. Ik zocht het op bij Wikipedia
Legalisme is de stelling in de christelijke theologie dat verlossing eerder een beloning is voor het (strikt) naleven van religieuze voorschriften en wetten (leges in het Latijn) dan het gevolg van genade van God. Het begrip heeft een sterk negatieve bijklank, omdat slechts uiterlijkheden worden benadrukt.
1. Wat is legalisme precies?
2. Ik moest ook aan het het dorpje Zedigheid denken, uit de christenreis van Bunyan. En meneer Wettisch. Is dat legalisme?
3. Is de oproep tot netjes leven en de zonden uit je leven wegdoen (zonder dat er gewezen wordt op onze geestelijke dood) legalisme?
1. Legalisme is de leer of praktijk waardoor een mens meent zalig te worden door de werken en niet uit vrije genade door het geloof alleen. Ook iedere vermenging van wet en Evangelie is een vorm van legalisme. Het woord is een verzamelbegrip voor iedere afwijking in de leer of in de praktijk waarin vertrouwen gesteld wordt op eigen doen en laten. Ook het hele en halve pelagianisme zijn vormen van legalisme.
2. Ja.
3. Ja. Idem zonder dat er gewezen wordt op de enige weg van behoud door de gerechtigheid van Christus, zoals die aangeboden wordt in het Evangelie.

Legalisme komt overal voor, het zit van nature in ieder mens.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is legalisme

Bericht door Susanna »

Bedankt @Valcke. Ik vraag me af of je mag blijven zitten onder een legalistisch geworden prediking?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wat is legalisme

Bericht door Delftenaar »

In de praktijk schuift een gemeente langzaam richting het legalisme op.
Soms preekt een voorganger die dat aanhangt en een week later hangt een andere voorganger dat principe weer niet aan.

Daardoor is het allemaal wat diffuus.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat is legalisme

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:Bedankt @Valcke. Ik vraag me af of je mag blijven zitten onder een legalistisch geworden prediking?
Wanneer genade niet meer vrij is, en wet en Evangelie vermengd worden, denk ik van niet.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is legalisme

Bericht door Herman »

Legalisme kan je ook als een bredere term zien waar het naleven van allemaal regels gelden als identity marker voor wat de ware groep christenen of kerkmensen is, waardoor binnen de opvoeding het leven vanuit het geloof wordt ingewisseld voor een patroon van vastgestelde normen en waarden. Legalisme is daarmee een veel subtieler begrip. Je kunt ook legalist zijn zonder daar een beloningscomponent aan toe te voegen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is legalisme

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk inderdaad dat legalisme hele subtiele vormen aan kan nemen, vormen die heel rechtzinnig (Reformatorisch) klinken. Jerry Bridges scheef eens een boekje met de naam "respectable sins". Dit is zo'n zonde, die heel respectabel over kan komen. Ik moet zeggen dat ik het ook weleens in mijn eigen hart aantref.

Aan de andere kant word het woord legalisme ook weleens gebruikt om mensen die vast willen houden aan de normen van Gods woord aan te duiden. Je bent dan snel wettisch. Dat is ook niet de bedoeling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is legalisme

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:Ik denk inderdaad dat legalisme hele subtiele vormen aan kan nemen, vormen die heel rechtzinnig (Reformatorisch) klinken. Jerry Bridges scheef eens een boekje met de naam "respectable sins". Dit is zo'n zonde, die heel respectabel over kan komen. Ik moet zeggen dat ik het ook weleens in mijn eigen hart aantref.

Aan de andere kant word het woord legalisme ook weleens gebruikt om mensen die vast willen houden aan de normen van Gods woord aan te duiden. Je bent dan snel wettisch. Dat is ook niet de bedoeling.
Ik heb dat boekje in mijn kast staan. Ik ga het lezen. Bedankt sowieso voor de reactie.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat is legalisme

Bericht door Van Ewijk »

Susanna schreef:Iemand zei dat vooral onder zwaardere gelovige veel legalisme voorkomt. Ik zocht het op bij Wikipedia
Legalisme is de stelling in de christelijke theologie dat verlossing eerder een beloning is voor het (strikt) naleven van religieuze voorschriften en wetten (leges in het Latijn) dan het gevolg van genade van God. Het begrip heeft een sterk negatieve bijklank, omdat slechts uiterlijkheden worden benadrukt.
1. Wat is legalisme precies?
2. Ik moest ook aan het het dorpje Zedigheid denken, uit de christenreis van Bunyan. En meneer Wettisch. Is dat legalisme?
3. Is de oproep tot netjes leven en de zonden uit je leven wegdoen (zonder dat er gewezen wordt op onze geestelijke dood) legalisme?
Ik weet het niet, maar het komt op mij een beetje Rooms over.
Belonen annex redding door goede werken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is legalisme

Bericht door KDD »

Susanna schreef:Iemand zei dat vooral onder zwaardere gelovige veel legalisme voorkomt. Ik zocht het op bij Wikipedia
Legalisme is de stelling in de christelijke theologie dat verlossing eerder een beloning is voor het (strikt) naleven van religieuze voorschriften en wetten (leges in het Latijn) dan het gevolg van genade van God. Het begrip heeft een sterk negatieve bijklank, omdat slechts uiterlijkheden worden benadrukt.
1. Wat is legalisme precies?
2. Ik moest ook aan het het dorpje Zedigheid denken, uit de christenreis van Bunyan. En meneer Wettisch. Is dat legalisme?
3. Is de oproep tot netjes leven en de zonden uit je leven wegdoen (zonder dat er gewezen wordt op onze geestelijke dood) legalisme?
Als de geboden onderhouden worden door slaafse vrees in plaats van dankbaarheid dan worden we legalistisch. Twee mensen die dezelfde geboden onderhouden, voor de een is het legalisme want hij doet het uit vrees en voor de andere niet want hij doet het uit dankbaarheid.
Plaats reactie