Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Van Ewijk »

Zeer zeker was het geen kerkleraar, theoloog of kerkelijk ambtenaar.
Maar toch is hij als vader des vaderlands en leider van de opstand tegen de Spaans katholieke overheersing en de inquisitie verantwoordelijk voor de omslag naar een staat waar het calvinisme lange tijd de enige toegestane staatsgodsdienst was.

Waar de andere/ echte reformatoren zich bedienden van het brengen van nieuwe leerstellingen gebruikte Willem van Oranje hele andere middelen, namelijk militaire, maar is zo doende toch de drijvende kracht geweest in een godsdienstige omwenteling.

De staatsvorm die Nederland uiteindelijk kreeg was ook grotendeels gebaseerd op zijn idealisme, namelijk een staat met godsdienstvrijheid.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door J.C. Philpot »

Een Reformaror is in de eerste plaats een kerkhervormer.

Van Oranje was met name politiek actief, waar hij een grote rol heeft vervuld door zijn strijd voor de gewetensvrijheid. In die zin is hij door de Heere gebruikt om de kerk van de Hervorming een plaats te geven in Nederland, maar dat maakt hem in mijn ogen geen kerkhervormer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door -DIA- »

Je mag hem wel een bidder noemen. Een strijder voor de waarheid. Ook al worden zijn laatste woorden in deze tijd betwist, maar wat wordt er nu niet betwist, als het over de waarheid gaat?
De leugen wil er wel in, zo las ik gisteren nog iets over het 'ontstaan van de bloeiende planten'. Voor Darwin was dit een verschrikkelijk dilemma, want men kon niet anders concluderen dan dat alle bloeiende planten vrijwel tegelijk op de aarde verschenen. Vanzelf, miljoenen jaren geleden. Als je dan zo leest over grote dilemma, dan vraag je je af waarom een Schepper uitgesloten wordt Dat ondergraaft immers de gehele evolutietheorie. Maar wilde maar zeggen, de waarheid kan het niet altijd bij door, ook niet omtrent Willems laatste woorden, zo het lijkt.
In ons volkslied (wie dat ook gedicht heeft) kunnen we wel iets opmerken van een strijd voor de waarheid. Soms vraag ik me wel eens af hoe lang we nog zo'n christelijk volkslied dulden... Hier wordt als het ware Willem van Oranje sprekende ingevoerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door merel »

Ik vraag het mij af. Ik heb ook wel eens gelezen dat het Willem van Oranje vooral om politiek gewin te doen was en hij op deze wijze probeerde meer mensen achter zich te krijgen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Henk J »

Nee, dat lijkt mij niet. Een reformator of een kerkhervormer heeft een grote invloed gehad op de leer van de kerk, dat had Willem van Oranje niet. Wel heeft hij een goede rol gespeeld met betrekking tot het ontstaan van een gereformeerde kerk in Nederland. Of daar alleen godsdienstige of ook politieke redenen achter zitten daar kun je over speculeren, waarschijnlijk beide. Maar ik zou hem niet dezelfde plaats toedichten als een Calvijn of een Luther.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef:Je mag hem wel een bidder noemen. Een strijder voor de waarheid. Ook al worden zijn laatste woorden in deze tijd betwist, maar wat wordt er nu niet betwist, als het over de waarheid gaat?
De leugen wil er wel in, zo las ik gisteren nog iets over het 'ontstaan van de bloeiende planten'. Voor Darwin was dit een verschrikkelijk dilemma, want men kon niet anders concluderen dan dat alle bloeiende planten vrijwel tegelijk op de aarde verschenen. Vanzelf, miljoenen jaren geleden. Als je dan zo leest over grote dilemma, dan vraag je je af waarom een Schepper uitgesloten wordt Dat ondergraaft immers de gehele evolutietheorie. Maar wilde maar zeggen, de waarheid kan het niet altijd bij door, ook niet omtrent Willems laatste woorden, zo het lijkt.
In ons volkslied (wie dat ook gedicht heeft) kunnen we wel iets opmerken van een strijd voor de waarheid. Soms vraag ik me wel eens af hoe lang we nog zo'n christelijk volkslied dulden... Hier wordt als het ware Willem van Oranje sprekende ingevoerd.
Schrijver van het volkslied is onbekend, maar men vermoedt Marnix van Sint-aldegonde. Het is inderdaad de vraag hoelang het nog mag blijven bestaan, wanneer we moeten overschakelen op een lied wat vooral inclusief moet zijn.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:Ik vraag het mij af. Ik heb ook wel eens gelezen dat het Willem van Oranje vooral om politiek gewin te doen was en hij op deze wijze probeerde meer mensen achter zich te krijgen.
Als het hem om politiek gewin te doen was had hij veel beter trouw kunnen blijven aan de Spaanse kroon.
Dan had hij zijn bezittingen en zijn oudste zoon kunnen behouden.

Alhoewel, Als je ziet dat Egmond en Horne dat ook gedaan hebben en het hen letterlijk hun kop heeft gekost zou je ook kunnen concluderen dat ie heel goed door had dat dat geen optie was.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:Schrijver van het volkslied is onbekend, maar men vermoedt Marnix van Sint-aldegonde. Het is inderdaad de vraag hoelang het nog mag blijven bestaan, wanneer we moeten overschakelen op een lied wat vooral inclusief moet zijn.
Het auteurschap van Marnix van St. Aldegonde is m.i. achterhaald. Er zijn veel historische aanwijzingen én overeenkomst in stijl dat maakt dat het auteurschap van Petrus Datheen veel waarschijnlijker is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Valcke »

Willem van Oranje is van grote betekenis geweest voor ons land en is ook oprecht opgekomen voor de vervolgde protestanten hier in het land. Maar we kunnen hem geen reformator noemen; een reformator werkt in de kerk (in brede zin), Willem van Oranje werkte in de staat.

Overigens kunnen we Jan van Nassau wel toevoegen als belangrijke tweede man die in vele gevallen Willem van Oranje in principiële zin bijgestuurd heeft. Ook heeft hij een grote rol gespeeld bij de totstandkoming van de Unie van Utrecht, welke unie niet alleen in staatkundig opzicht van grote betekenis is geweest, maar ook in religieus opzicht.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Susanna »

Valcke schreef:
Henk J schreef:Schrijver van het volkslied is onbekend, maar men vermoedt Marnix van Sint-aldegonde. Het is inderdaad de vraag hoelang het nog mag blijven bestaan, wanneer we moeten overschakelen op een lied wat vooral inclusief moet zijn.
Het auteurschap van Marnix van St. Aldegonde is m.i. achterhaald. Er zijn veel historische aanwijzingen én overeenkomst in stijl dat maakt dat het auteurschap van Petrus Datheen veel waarschijnlijker is.
Ja volgens de computer.
https://www.uu.nl/en/news/whose-song-is-the-wilhelmus
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:
Valcke schreef:
Henk J schreef:Schrijver van het volkslied is onbekend, maar men vermoedt Marnix van Sint-aldegonde. Het is inderdaad de vraag hoelang het nog mag blijven bestaan, wanneer we moeten overschakelen op een lied wat vooral inclusief moet zijn.
Het auteurschap van Marnix van St. Aldegonde is m.i. achterhaald. Er zijn veel historische aanwijzingen én overeenkomst in stijl dat maakt dat het auteurschap van Petrus Datheen veel waarschijnlijker is.
Ja volgens de computer.
https://www.uu.nl/en/news/whose-song-is-the-wilhelmus
Onder meer. Er zijn ook concrete historische aanwijzingen gevonden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kunnen we Willem van Oranje ook zien als reformator?

Bericht door Simon0612 »

Valcke schreef:Willem van Oranje is van grote betekenis geweest voor ons land en is ook oprecht opgekomen voor de vervolgde protestanten hier in het land. Maar we kunnen hem geen reformator noemen; een reformator werkt in de kerk (in brede zin), Willem van Oranje werkte in de staat.

Overigens kunnen we Jan van Nassau wel toevoegen als belangrijke tweede man die in vele gevallen Willem van Oranje in principiële zin bijgestuurd heeft. Ook heeft hij een grote rol gespeeld bij de totstandkoming van de Unie van Utrecht, welke unie niet alleen in staatkundig opzicht van grote betekenis is geweest, maar ook in religieus opzicht.
Van Jan van Nassau is een mooi boekje van Verdouw (gebaseerd op feiten, met bronvermeldingen). Lees makkelijk weg, en echt het lezen waard. Jan was nog veel meer bezig met het uitbreiden van Gods koninkrijk dan Willem. Jan moeten we zeker niet vergeten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie