Wat is hypercalvinisme?

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Tussen reformatorische baptisten en prespyberianen zijn vele overeenkomsten. Behalve de doop dan.
Velen van ons gaan tijdens de vakantie (voor corona) ter kerke bij de reformatorische baptisten in bv. Schotland. Dat geeft al iets aan
Als je het Engels machtig bent is dat wel mooi inderdaad.
Wanneer de dominee rustig spreekt in het Engels kan er nog heel wat opgepikt worden. Net als in Nederland, wanneer een dominee een stortvloed aan woorden heeft dan ben ik binnen vijf minuten afgehaakt. Er zijn dominees die denken dat ze dan veel moeten herhalen, dat werkt bij mij in ieder geval niet.
Als je het treft kun je in de week na de kerkdienst in Schotland nog een goede samenvatting krijgen en de mensen zijn gezellig. Voor je spreekvaardigheden ook nog nuttig. Zo'n avond kost mij altijd veel energie.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Erskinees »

Delftenaar schreef:Tussen reformatorische baptisten en prespyberianen zijn vele overeenkomsten. Behalve de doop dan.
Velen van ons gaan tijdens de vakantie (voor corona) ter kerke bij de reformatorische baptisten in bv. Schotland. Dat geeft al iets aan
Dan hoop ik dat degenen die daar heengaan al kinderen van God zijn. Wij gingen daar vroeger ook vaak heen. Van een aanbod van genade dat gepreekt wordt aan alle hoorders is daar geen sprake. Wel zijn de Strict Baptists stemmig gekleed, dragen de vrouwen (grote) hoeden, is er vibratie in de stem van de prediker en is alles heel eenvoudig. Als je uiterlijkheden belangrijk vindt kun je op vakantie naar de Strict Baptists gaan. En ik ben bang dat het bij ons vaak om uiterlijkheden draait.

Maar indien je Schriftuurlijke en duidelijke prediking wilt horen kun je beter even verder zoeken naar een Schotse of presbyteriaanse kerk.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door CvdW »

Erskinees schreef:
Delftenaar schreef:Tussen reformatorische baptisten en prespyberianen zijn vele overeenkomsten. Behalve de doop dan.
Velen van ons gaan tijdens de vakantie (voor corona) ter kerke bij de reformatorische baptisten in bv. Schotland. Dat geeft al iets aan
Dan hoop ik dat degenen die daar heengaan al kinderen van God zijn. Wij gingen daar vroeger ook vaak heen. Van een aanbod van genade dat gepreekt wordt aan alle hoorders is daar geen sprake. Wel zijn de Strict Baptists stemmig gekleed, dragen de vrouwen (grote) hoeden, is er vibratie in de stem van de prediker en is alles heel eenvoudig. Als je uiterlijkheden belangrijk vindt kun je op vakantie naar de Strict Baptists gaan. En ik ben bang dat het bij ons vaak om uiterlijkheden draait.

Maar indien je Schriftuurlijke en duidelijke prediking wilt horen kun je beter even verder zoeken naar een Schotse of presbyteriaanse kerk.
Nu doet u mijn vrienden uit Eastborne tekort. Ik zal dichtbij huis blijven. Er zijn dominees binnen de GG die alleen tot Gods volk spreken.
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Canada »

Mijn ervaring is dat de Free Presbyterian Church of Scotland (FPC) een sterk aanbod van genade preken. Uiterlijk lijken ze veel op de behouden Nederlande kerken. Ze kennen geen standen leer en geen leven voor de Christus kennis. Ik denk dat ze meer met Spurgeon op hebben dan met Philpot. Het is zo jammer dat de FPC steeds kleiner wordt. De Free Church of Scotland Continuing (FCSC) heeft veel gemeen met de FPC. Je zult daar een betere tekstuitleg horen vanwege een betere opleiding. Sommige predikanten in de FCSC zijn of waren wat hypercalvinistisch. De FPC heeft een kleine gemeente in Noord Amerika in Clesley, Ontario. De FCSC heeft zo'n 5 kleine gemeenten in de USA. De Free Reformed Churches (FRC) en de Heritage Reformed Congregations (HRC) hebben correspondentie met de FCSC. Misschien worden die drie kerken nog eens een.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KB_ »

De Fpcs heeft ook wat gemeenten in australie en nieuw-zeeland. Lang niet iedereen is daar van schotse afkomst. Zitten veel ook nederlandse roots tussen. De Fpcs en Fcsc zijn inderdaad echt niet hypercalvinistisch. Verre van zelfs ik zou wensen dat deze prediking ook onder ons gevonden werd.

De Strict Baptist gemeenten in Noord amerika zijn vrijwel allemaal gesticht door reformatorischen met hollandse roots. Dat geeft wel te denken. De prediking is daar nog wel meer in de lijn van Philphot en daarom ook soms hypercalvinistic te noemen.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Valcke »

Canada schreef:Mijn ervaring is dat de Free Presbyterian Church of Scotland (FPC) een sterk aanbod van genade preken. Uiterlijk lijken ze veel op de behouden Nederlande kerken. Ze kennen geen standen leer en geen leven voor de Christus kennis.
KB_ schreef:De Fpcs en Fcsc zijn inderdaad echt niet hypercalvinistisch. Verre van zelfs ik zou wensen dat deze prediking ook onder ons gevonden werd.
Bedankt hiervoor!!
Plaats reactie