Kerk verlaten

Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk verlaten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:Het hangt er denk ik ook van af naar welk kerkverband of -genootschap je overgaat.
Als je naar een kerk gaat waarvan je huidige kerkverband is afgescheiden, is dat goed, want dan keer je in feite terug. Volgens mij staat zoiets ook in de akte van afscheiding en wederkeer.
Precies. Onesimus ging ook terug van Paulus naar Filemon.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het hangt er denk ik ook van af naar welk kerkverband of -genootschap je overgaat.
Als je naar een kerk gaat waarvan je huidige kerkverband is afgescheiden, is dat goed, want dan keer je in feite terug. Volgens mij staat zoiets ook in de akte van afscheiding en wederkeer.
Precies. Onesimus ging ook terug van Paulus naar Filemon.
Jawel, maar dat betekent concreet: als iemand van GG overgaat naar een rechtzinnige PKN, dan is dat goed.
Ben je het daar ook mee eens?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het hangt er denk ik ook van af naar welk kerkverband of -genootschap je overgaat.
Als je naar een kerk gaat waarvan je huidige kerkverband is afgescheiden, is dat goed, want dan keer je in feite terug. Volgens mij staat zoiets ook in de akte van afscheiding en wederkeer.
Precies. Onesimus ging ook terug van Paulus naar Filemon.
Jawel, maar dat betekent concreet: als iemand van GG overgaat naar een rechtzinnige PKN, dan is dat goed.
Ben je het daar ook mee eens?
Waarom slaat diegene de HHK over ? :huhu
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk verlaten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het hangt er denk ik ook van af naar welk kerkverband of -genootschap je overgaat.
Als je naar een kerk gaat waarvan je huidige kerkverband is afgescheiden, is dat goed, want dan keer je in feite terug. Volgens mij staat zoiets ook in de akte van afscheiding en wederkeer.
Precies. Onesimus ging ook terug van Paulus naar Filemon.
Jawel, maar dat betekent concreet: als iemand van GG overgaat naar een rechtzinnige PKN, dan is dat goed.
Ben je het daar ook mee eens?
Dat ligt eraan. Als de kerkenraad van de verlatende gemeente het er niet mee eens is dan mag degene zich niet aan dat gezag onttrekken. Als de kerkenraad van de verlatende gemeente toestemt in de overstap dan is het uiteraard prima.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het hangt er denk ik ook van af naar welk kerkverband of -genootschap je overgaat.
Als je naar een kerk gaat waarvan je huidige kerkverband is afgescheiden, is dat goed, want dan keer je in feite terug. Volgens mij staat zoiets ook in de akte van afscheiding en wederkeer.
Precies. Onesimus ging ook terug van Paulus naar Filemon.
Jawel, maar dat betekent concreet: als iemand van GG overgaat naar een rechtzinnige PKN, dan is dat goed.
Ben je het daar ook mee eens?
Dat ligt eraan. Als de kerkenraad van de verlatende gemeente het er niet mee eens is dan mag degene zich niet aan dat gezag onttrekken. Als de kerkenraad van de verlatende gemeente toestemt in de overstap dan is het uiteraard prima.
Maar dan dwaalt die kerkenraad door zelf niet terug te gaan naar het oorspronkelijke kerkverband.
Dan moet je God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Of vind je van niet?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk verlaten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Precies. Onesimus ging ook terug van Paulus naar Filemon.
Jawel, maar dat betekent concreet: als iemand van GG overgaat naar een rechtzinnige PKN, dan is dat goed.
Ben je het daar ook mee eens?
Dat ligt eraan. Als de kerkenraad van de verlatende gemeente het er niet mee eens is dan mag degene zich niet aan dat gezag onttrekken. Als de kerkenraad van de verlatende gemeente toestemt in de overstap dan is het uiteraard prima.
Maar dan dwaalt die kerkenraad door zelf niet terug te gaan naar het oorspronkelijke kerkverband.
Dan moet je God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Of vind je van niet?
Nee. Want ook gezag wat fouten maakt dient gehoorzaamd te worden. Geduld hebben met hun zwakheid en gebreken is hierin de Bijbelse lijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Dan moet je God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Of vind je van niet?
Nee. Want ook gezag wat fouten maakt dient gehoorzaamd te worden. Geduld hebben met hun zwakheid en gebreken is hierin de Bijbelse lijn.
Dus als iemand vanuit de Roomse Kerk wil overstappen naar een hervormde of gereformeerde gemeente, dan moeten ze toch blijven, omdat ze geduld met de zwakheid en gebreken van de moederkerk moeten hebben?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Dat is inderdaad het grote gevaar. Dat je het goed van jezelf vindt dat je iets doet wat je moreel juist vindt. Ik vind het prima dat je daarop wijst. Maar dat moet geen manier worden om oprechte en onderbouwde standpunten terzijde te schuiven.
Oprecht misschien wel, maar onderbouwd niet. Je kan geen is-gelijk-teken zetten tussen kruis dragen en de zondagse samenkomst van de gemeente.
In de meeste gevallen kan dat gelukkig niet. Maar er zijn wel predikanten wier preken beluisteren gerust onder de term kruisdragen past. Bijvoorbeeld als iemand zelden zijn zin afmaakt en veel domme of onbegrijpelijke dingen zegt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerk verlaten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Dan moet je God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Of vind je van niet?
Nee. Want ook gezag wat fouten maakt dient gehoorzaamd te worden. Geduld hebben met hun zwakheid en gebreken is hierin de Bijbelse lijn.
Dus als iemand vanuit de Roomse Kerk wil overstappen naar een hervormde of gereformeerde gemeente, dan moeten ze toch blijven, omdat ze geduld met de zwakheid en gebreken van de moederkerk moeten hebben?
Nee. Want de Roomse kerk dwaalt. Daar is de Catechismus glashelder over. Dus zo'n kerk moet je zelfs verlaten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk verlaten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Dan moet je God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Of vind je van niet?
Nee. Want ook gezag wat fouten maakt dient gehoorzaamd te worden. Geduld hebben met hun zwakheid en gebreken is hierin de Bijbelse lijn.
Dus als iemand vanuit de Roomse Kerk wil overstappen naar een hervormde of gereformeerde gemeente, dan moeten ze toch blijven, omdat ze geduld met de zwakheid en gebreken van de moederkerk moeten hebben?
De grens ligt uiteraard bij wanneer men Gode meer gehoorzaam moet zijn dan mensen. En men heeft de plicht zich bij de ware kerk te voegen. Dus vanuit de RK overstappen naar een kerkgenootschap wat de 3FvE onderschrijft is m.i. gelegitimeerd.

Overstappen van de ene gemeente die de 3FvE onderschrijft naar een andere die deze ook onderschrijft is m.i. - zonder toestemming van de kerkenraad - niet gelegitimeerd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Dat is inderdaad het grote gevaar. Dat je het goed van jezelf vindt dat je iets doet wat je moreel juist vindt. Ik vind het prima dat je daarop wijst. Maar dat moet geen manier worden om oprechte en onderbouwde standpunten terzijde te schuiven.
Oprecht misschien wel, maar onderbouwd niet. Je kan geen is-gelijk-teken zetten tussen kruis dragen en de zondagse samenkomst van de gemeente.
In de meeste gevallen kan dat gelukkig niet. Maar er zijn wel predikanten wier preken beluisteren gerust onder de term kruisdragen past. Bijvoorbeeld als iemand zelden zijn zin afmaakt en veel domme of onbegrijpelijke dingen zegt.
Dat is nogal subjectief natuurlijk en kan ook erg aan jezelf liggen. Want een predikant, hoe belangrijk ik ook, is slechts een middel. Het Woord van God komt door hem tot je. En dat is nooit onafgemaakt, dom of onbegrijpelijk.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Natuurlijk ligt wat je een kruis noemt voor een groot deel aan jezelf. Dat behoeft toch verder geen toelichting?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kerk verlaten

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef:In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"
Wat Paulus hier bedoelt, is het überhaupt scheiden van de christelijke gemeente. Sterker nog, met een beroep op die tekst is het überhaupt zondig dat we niet allen 1 zijn. Ik denk niet dat het grote verschil wordt gemaakt door mensen die overstappen van de ene naar de andere kerk.
Je bent gehouden één te zijn met de leden van de gemeente waar je op enig moment bij hoort. Een overgang impliceert dus dat je je meer één weet met je nieuwe dan met je oude gemeenteleden. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je dat kunt goedpraten.
Behalve als je het theologisch niet eens bent. Dan kan je het goedpraten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Natuurlijk ligt wat je een kruis noemt voor een groot deel aan jezelf. Dat behoeft toch verder geen toelichting?
Voor mij wel. Ik las dat het kruis veroorzaakt werd door de predikant. Maar in dit geval zal het bij jou liggen, neem ik aan.

Het kan zijn dat een kruis in het geheel niet bij jezelf ligt, ik denk dan aan vervolging bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk verlaten

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Behalve als je het theologisch niet eens bent. Dan kan je het goedpraten.
Dat lijkt me vanuit mijn gezichtspunt onbegrijpelijk, omdat de opdracht één te zijn dan wordt uitgespeeld tegen het eigen gelijk. Die staat daar blijkbaar boven. Die staat er op zijn minst naast, in lijn met de bijbelse gedachte je medebroeder hoger te achten dan jezelf.
Plaats reactie