Kerk verlaten

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ditbenik »

Ora et labora schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ora et labora schreef:Er zijn ook genoeg Kerkleden die absoluut lid wilden blijven.
Maar door jaren lange twijfel en veranderingen in de Kerk zoals de invoering van de orde van 1951 etc.
Liefdeloosheid, oppervlakkigheid buitensluiting enz.
kan men niet anders als thuis blijven. En word men gedwongen (door de Kerkenraad) om hun lidmaatschap op te zeggen
Ondanks dat men schuld beleid en een rechte gang wil gaan.
En kom dan niet van dat is een sprookje want helaas gebeurt dit.
Zijn er mensen die door de kerkorde van 1951 geen lid meer zijn van de hervormde kerk destijds?
Zou kunnen. Alle verandering is niet altijd verbetering.
Maar de HSV daar krijgen ook heel veel mensen een geweten dat daar van afkeert.
Of als er op vergaderingen of gemeenteavonden over de voetbal word gesproken i.p.v. wezenlijke geestelijke zaken
dan kan men ook niet blijven bij zo een Kerkgemeenschap.
Ja, als het geweten zich afkeert van de Schrift is kerkverlating een logisch gevolg.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerk verlaten

Bericht door Amstelodamense »

Zeeuw, je hebt in mijn optiek helemaal gelijk. Ook hier is de keuze niet lichtvaardig gemaakt. Als mensen hierover willen oordelen, dan zij dat zo. Ik hoop dat ze dan het Bijbelgedeelte over de splinter en de balk nog maar eens herlezen.

Ik ben in ieder geval dankbaar voor de keuze die wij hebben gemaakt. Als ik dan de “veroordelingen” hier lees, dan sterkt mij dat zelfs verder in mijn keuze.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerk verlaten

Bericht door Amstelodamense »

Wim Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:Zijn er ook mensen die ondanks alle kritiek op zich niet de kerk hebben verlaten?
Er zijn er - gelukkig - nog velen die hun kruis dagelijks opnemen.
Lees: de zogenaamde kruisdragers zijn uitnemender
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad het grote gevaar. Dat je het goed van jezelf vindt dat je iets doet wat je moreel juist vindt. Ik vind het prima dat je daarop wijst. Maar dat moet geen manier worden om oprechte en onderbouwde standpunten terzijde te schuiven.

Verder heb ik concrete stappen nooit veroordeeld, laat staan gezegd dat de verantwoordelijkheid daarvoor bij de vertrekkers rust. Integendeel, vaak is de oorzaak in de gemeente of kerkenraad. Maar het blijft zonde, al is de vraag van wie.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 mei 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik wil hier nog graag even opmerken dat sommigen hier er (zonder meer) van uit lijken te gaan, dat mensen gemakkelijk van kerk veranderen. Dit is soms zeker het geval, maar heel wat keren ook niet. Soms zijn er jaren van strijd, bidden, in gesprek gaan met ouderling/kerkenraad/predikant....en dan uiteindelijk weggaan.
klopt.
Dat zal inderdaad kloppen. Maar dat zegt - uiteraard- niets over legitimiteit van de keuze.
Dat klopt. Die kan 2 kanten op vallen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dat is inderdaad het grote gevaar. Dat je het goed van jezelf vindt dat je iets doet wat je moreel juist vindt. Ik vind het prima dat je daarop wijst. Maar dat moet geen manier worden om oprechte en onderbouwde standpunten terzijde te schuiven.
Oprecht misschien wel, maar onderbouwd niet. Je kan geen is-gelijk-teken zetten tussen kruis dragen en de zondagse samenkomst van de gemeente.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerk verlaten

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Dat is inderdaad het grote gevaar. Dat je het goed van jezelf vindt dat je iets doet wat je moreel juist vindt. Ik vind het prima dat je daarop wijst. Maar dat moet geen manier worden om oprechte en onderbouwde standpunten terzijde te schuiven.

Verder heb ik concrete stappen nooit veroordeeld, laat staan gezegd dat de verantwoordelijkheid daarvoor bij de vertrekkers rust. Integendeel, vaak is de oorzaak in de gemeente of kerkenraad. Maar het blijft zonde, al is de vraag van wie.
Ik heb het hier nog in het minst over jou. Daarnaast begin ik een beetje te begrijpen wat je met zondig bedoelt. Het voelt als “lijden aan de kerk “. De grote verdeeldheid an sich is zonde.

Hierboven schrijft Geytenbeekje over blijven “bij DE kerk ondanks kritiek”. Als je verandert van kerkverband, ga je niet weg bij DE kerk. Er is namelijk maar één heilige, algemene christelijke kerk. Als je daar bij blijft, is er in die zin geen breuk
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerk verlaten

Bericht door Amstelodamense »

De naam van dit topic klopt niet. Je verlaat de Kerk helemaal niet
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk verlaten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Dat is inderdaad het grote gevaar. Dat je het goed van jezelf vindt dat je iets doet wat je moreel juist vindt. Ik vind het prima dat je daarop wijst. Maar dat moet geen manier worden om oprechte en onderbouwde standpunten terzijde te schuiven.
Oprecht misschien wel, maar onderbouwd niet. Je kan geen is-gelijk-teken zetten tussen kruis dragen en de zondagse samenkomst van de genmeente.
Dat klopt uiteraard. Ik meen dat dit op mijn posting slaat, maar dat staat er niet.

En verder veroordeel ik niemand nog kan of wil ik oordelen over individuele gevallen. Wel wijs ik erop dat God niet verzoekt, ook niet in het 5e gebod. En ik proef telkenmale dat gemeend wordt dat ontrekken aan het gezag gelegitimeerd is als bij het gezag fouten worden bemerkt. En dat is niet juist, niet alleen de goede maar ook de harde heren moeten gehoorzaamd worden.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerk verlaten

Bericht door Amstelodamense »

Je schrijft dat er gelukkig nog kruisdragers zijn, lees: de blijvers.

Degenen die andere keuzes maken, zouden geen kruisdragers zijn. Hier zit impliciet echt een oordeel in
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerk verlaten

Bericht door Simon0612 »

Amstelodamense schreef:De naam van dit topic klopt niet. Je verlaat de Kerk helemaal niet
Jawel hoor, lees de eerste post maar. In die context klopt de titel helemaal.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk verlaten

Bericht door Wim Anker »

Amstelodamense schreef:Je schrijft dat er gelukkig nog kruisdragers zijn, lees: de blijvers.

Degenen die andere keuzes maken, zouden geen kruisdragers zijn. Hier zit impliciet echt een oordeel in
Een oordeel m.i. wat alleen een schuldig geweten zo duidt. Want het staat er niet.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerk verlaten

Bericht door Amstelodamense »

Wim Anker schreef:
Amstelodamense schreef:Je schrijft dat er gelukkig nog kruisdragers zijn, lees: de blijvers.

Degenen die andere keuzes maken, zouden geen kruisdragers zijn. Hier zit impliciet echt een oordeel in
Een oordeel m.i. wat alleen een schuldig geweten zo duidt. Want het staat er niet.
Yeah right, maak het nog mooier met een schuldig geweten. Dit noem ik subtiel heersen over het geweten van een ander.

Gelukkig is de wereldwijde kerk niet beperkt tot één denominatie. Zou anders maar een sektarisch gebeuren worden
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerk verlaten

Bericht door Amstelodamense »

Simon0612 schreef:
Amstelodamense schreef:De naam van dit topic klopt niet. Je verlaat de Kerk helemaal niet
Jawel hoor, lees de eerste post maar. In die context klopt de titel helemaal.
In de context van de wereldwijde kerk is het een foute naam
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

Het hangt er denk ik ook van af naar welk kerkverband of -genootschap je overgaat.
Als je naar een kerk gaat waarvan je huidige kerkverband is afgescheiden, is dat goed, want dan keer je in feite terug. Volgens mij staat zoiets ook in de akte van afscheiding en wederkeer.
Plaats reactie