Kerk verlaten

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerk verlaten

Bericht door merel »

DDD schreef:
Van Ewijk schreef:
DDD schreef:In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"

Maar de zonde ligt niet altijd bij de kerkverlater, maar in veel gevallen bij de kerkenraad of gemeente. Dus het is mijns inziens verstandig om daarover heel terughoudend te oordelen.
Leg mij dan ook eens even in simpele bewoordingen uit waarom de kerk verlaten vanwege die reden "niet goed" is en zo veel verschillende gezindtes ( kerkmuren dus) vaak vanwege maar één enkel liturgisch regeltje verschil wel?
Die verschillende kerken zijn ook zondig. Maar door van kerk te veranderen, maak je de verschillen tussen kerken alleen maar groter. Want meestal kiezen mensen voor een kerk die wat beter bij hun persoonlijke voorkeuren past, niet voor een kerk waar ze net wat meer kritische terugkoppeling op hun leven of opvattingen krijgen. De twee betreffende kerkgemeenschappen groeien dus door jouw overstap in veel gevallen verder van elkaar af.
Theoretisch klopt dit waarschijnlijk wel. In de praktijk werkt het niet. Als jij 52 weken per jaar alle diensten in jouw eigen kerk zou volgen, zou je dan ook nog lid blijven? Of haal je toch meer voeding uit andere diensten als je ergens logeert en kan je er zo weer even tegen?
Laatst gewijzigd door merel op 29 apr 2021, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Die verschillende kerken zijn ook zondig. Maar door van kerk te veranderen, maak je de verschillen tussen kerken alleen maar groter. Want meestal kiezen mensen voor een kerk die wat beter bij hun persoonlijke voorkeuren past, niet voor een kerk waar ze net wat meer kritische terugkoppeling op hun leven of opvattingen krijgen. De twee betreffende kerkgemeenschappen groeien dus door jouw overstap in veel gevallen verder van elkaar af.
Waarom zou je lid blijven of worden van een kerk waarmee je geen of steeds minder opvattingen deelt? Wat voor goeds kan daaruit voortkomen?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerk verlaten

Bericht door merel »

DDD schreef:Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
Als je zo zou redeneren zou je terug moeten naar de RK kerk ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerk verlaten

Bericht door pierre27 »

merel schreef:
DDD schreef:Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
Als je zo zou redeneren zou je terug moeten naar de RK kerk ;)
Nou sommigen zijn toch aardig op weg;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
Je blijft dit op deze stellige manier herhalen. Al eerder heb ik erop gewezen dat je onze situatie in de Bijbel niet direct kunt terugvinden. Toen zei je dat 'meerdere kerken deel kunnen uitmaken van het lichaam van Christus, maar wij kennen ten dele.'
Dan begrijp ik niet goed waarom je toch weer van vooraf aan begint.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerk verlaten

Bericht door Van Ewijk »

eilander schreef:
DDD schreef:Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
Je blijft dit op deze stellige manier herhalen. Al eerder heb ik erop gewezen dat je onze situatie in de Bijbel niet direct kunt terugvinden. Toen zei je dat 'meerdere kerken deel kunnen uitmaken van het lichaam van Christus, maar wij kennen ten dele.'
Dan begrijp ik niet goed waarom je toch weer van vooraf aan begint.
Ik wil even mijn eigen opvattingen hier in bekend maken.
Ikzelf ben dus niet reformatorisch opgevoed en heb mij bij mijn kerkkeuze laten leiden door het gebod van de heer om ter doop te komen.
De kerk en de gemeente was daar natuurlijk onderdeel van .
Nu had ik ten tijde van mijn kerkkeuze geen enkel inzicht in wat ik nu heb.
(Belijdenisformulieren ? Moet je die ondertekenen?)
Inmiddels ben ik zeker in vergelijking met toen ruim gevorderd in het begrip en onderscheidin van verschillende protestantse gezindtes.

Nog steeds blijft voor mij staan dat we hier allemaal op dit forum de 3FVE onderschrijven en toch gescheiden blijven door nietige verschillen
Terwijl we toch allen de Heere Jezus als leidsman hebben.
Dat laatste heeft voor mij een hele grote individuele waarde.
Met andere woorden, een kerkverband is voor mij niets meer dan een vergadering van hen die dezelfde heer hebben.

Het zichzeld afscheiden van deze vergadering doet voor mij persoonlijk niets, maar dan ook totaal niets af aan de persoonlijke verbintenis met Jezus Christus. (Behalve natuurlijk als men behalve de kerk ook het geloof vaarwel zegt)
Aangezien deze zijn woonstede toch heeft in de harten van hem die hem zoeken.
De gedachte dat de kerk de verbindende factor is die ons als individu met de Heere Jezus verbind vind ik daarom ook Rooms en on-protestants.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
Waar exact staan dan die negatieve opmerkingen over het zich onttrekken aan een gemeente?

Als ik met opvatting X afwijk van de gemeentebreed gedragen opvatting Y, dan kan ik me beter aansluiten bij een gemeente die ook opvatting X heeft. Dan is in ieder geval de intragemeentelijke verdeeldheid afgenomen en de intergemeentelijke verdeeldheid is in stand gebleven.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Kerk verlaten

Bericht door Thea »

Nog even een verduidelijking over mijn post over dat God wonderen kan doen. Ik heb dat zelf ervaren, toen ik een moeilijke tijd had in mijn kerk. Als je je nood bij Hem neerlegt, kan Hij het echt wegnemen. Dat klinkt misschien mystiek. Ik noem het alleen geestelijk. God heeft mensen echt niet nodig hoor, hij gebruikt ze alleen wel. Dan zou ik willen zeggen: "Denk eens iets groter van God".
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerk verlaten

Bericht door Van Ewijk »

Thea schreef:Nog even een verduidelijking over mijn post over dat God wonderen kan doen. Ik heb dat zelf ervaren, toen ik een moeilijke tijd had in mijn kerk. Als je je nood bij Hem neerlegt, kan Hij het echt wegnemen. Dat klinkt misschien mystiek. Ik noem het alleen geestelijk. God heeft mensen echt niet nodig hoor, hij gebruikt ze alleen wel. Dan zou ik willen zeggen: "Denk eens iets groter van God".
Volledig en van harte mee eens.
Helaas zie ik dat steeds vaker.
Een opgezwollen kerkcultuur met God op de achtergrond.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
Waar exact staan dan die negatieve opmerkingen over het zich onttrekken aan een gemeente?

Als ik met opvatting X afwijk van de gemeentebreed gedragen opvatting Y, dan kan ik me beter aansluiten bij een gemeente die ook opvatting X heeft. Dan is in ieder geval de intragemeentelijke verdeeldheid afgenomen en de intergemeentelijke verdeeldheid is in stand gebleven.
In dit artikel vind je mijns inziens prima tekstverwijzingen:

https://www.refoweb.nl/dwars/1546/kerks ... -de-mens-/

Jouw laatste conclusie is mijns inziens niet juist. De intragemeentelijke verdeeldheid (die geen zonde is, maar integendeel noodzakelijk in een werkelijk christelijke gemeente, en een uiting van de veelkleurige genade van God) neemt dan af, dat is erg. Maar de intergemeentelijke verdeeldheid blijft niet in stand, maar wordt erger.

Als het uitgangspunt is dat kerkelijke verdeeldheid zondig is, dan staat ook vast dat het verergeren van kerkelijke verdeeldheid zondig is.

Als het uitgangspunt is dat kerkelijke verdeeldheid goed is, dan geldt dat niet. Dat is een beetje de visie van Tiberius. Ik vind dat geen raar verhaal, maar ik zie er geen enkele bijbelse grondslag voor. Integendeel. Christus is niet gedeeld: zijn lichaam moet één zijn. De vraag is dan natuurlijk of die eenheid ook in organisatorische zin gestalte moet krijgen.

Wel is het zo dat een kerk die de nadruk legt op het eigene van de eigen kerkelijke gemeenten, op weg is om een kerkachtige gemeenschap of sekte te worden. Het is niet eenvoudig te bepalen waar de grens van een rechtzinnige kerkelijke gemeenschap ligt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerk verlaten

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat de bijbel nergens iets goeds zegt over zich onttrekken aan een gemeente. Daarna dat de brieven heel kritisch zijn op verdeeldheid.
Waar exact staan dan die negatieve opmerkingen over het zich onttrekken aan een gemeente?

Als ik met opvatting X afwijk van de gemeentebreed gedragen opvatting Y, dan kan ik me beter aansluiten bij een gemeente die ook opvatting X heeft. Dan is in ieder geval de intragemeentelijke verdeeldheid afgenomen en de intergemeentelijke verdeeldheid is in stand gebleven.
In dit artikel vind je mijns inziens prima tekstverwijzingen:

https://www.refoweb.nl/dwars/1546/kerks ... -de-mens-/

Jouw laatste conclusie is mijns inziens niet juist. De intragemeentelijke verdeeldheid (die geen zonde is, maar integendeel noodzakelijk in een werkelijk christelijke gemeente, en een uiting van de veelkleurige genade van God) neemt dan af, dat is erg. Maar de intergemeentelijke verdeeldheid blijft niet in stand, maar wordt erger.

Als het uitgangspunt is dat kerkelijke verdeeldheid zondig is, dan staat ook vast dat het verergeren van kerkelijke verdeeldheid zondig is.

Als het uitgangspunt is dat kerkelijke verdeeldheid goed is, dan geldt dat niet. Dat is een beetje de visie van Tiberius. Ik vind dat geen raar verhaal, maar ik zie er geen enkele bijbelse grondslag voor. Integendeel. Christus is niet gedeeld: zijn lichaam moet één zijn. De vraag is dan natuurlijk of die eenheid ook in organisatorische zin gestalte moet krijgen.

Wel is het zo dat een kerk die de nadruk legt op het eigene van de eigen kerkelijke gemeenten, op weg is om een kerkachtige gemeenschap of sekte te worden. Het is niet eenvoudig te bepalen waar de grens van een rechtzinnige kerkelijke gemeenschap ligt.
Dus de ene verdeeldheid is zondig en de andere verdeeldheid is dat niet? :quoi
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Dat zeg ik toch helemaal niet? Verschillend denken is niet zondig, maar heel goed. Maar ruzie maken is wel verkeerd.

Ik vond een mooie preek van ds. René van Loon over dit onderwerp: http://ontmoetingskerkonline.nl/wp-cont ... 90329m.pdf
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kerk verlaten

Bericht door Susanna »

Susanna schreef:
Thea schreef:Ik denk dat het goed is om in de eerste plaats je nood bij God te brengen. Hij is een God van wonderen, ook in deze dingen. Hij kan met een kromme stok een rechte slag doen, Hij kan ook een dominee andere accenten laten leggen etc. Ik denk dat daar uiteindelijk meer zegen van te verwachten is dan van 'weglopen'. Ik bedoel het meer generaliserend gezegd, er zullen altijd situaties zijn, waarbij je niet anders kunt. Maar wij zijn vaak wel heel menselijk in ons redeneren....
Een accentverschil is natuurlijk wel iets anders dan een ketterij.

Ik denk dat er tijden zijn waarop je de kerk moet verlaten. Als een kerk zo vervallen is dat de waarheid dat het Woord van God niet wordt gepredikt of dat een ketterij wordt gepredikt. De woordverkondiging is het belangrijkste dat God heeft gegeven. Het is niet goed om jezelf en je kinderen van voedsel te beroven door te blijven. Maar dat komt misschien niet zo voor in reformatorische kringen.
Ik wil dit nog even omhooghalen. Ik weet niet of iemand er op reageerde. Dat er tijden zijn waarop je de kerk moet verlaten.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerk verlaten

Bericht door Van Ewijk »

Susanna schreef:Mag je een kerk verlaten?
Wanneer zou je een kerk moeten verlaten?
Ik vind het trouwens wel een summiere openingspost.
Er zijn verschillende redenen om een kerk te verlaten.
Uiteenlopend van zware ernstige redenen zoals geloofsverlating of als de betreffende kerk de bijbel los laat.
tot lichtere reden zoals verhuizing (en dan genoegen moeten nemen met een andere gezindte omdat de oude gezindte niet lokaal vertegenwoordigd is) of een "gemengd" huwelijk waarbij gekozen word voor de kerk van één van de partners.
En al wat daar tussen in zit.

Het geven van een antwoord op deze vraag is dus maatwerk per situatie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie